Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Vaatii varmasti. Vastasin tonne väleihin tummennetulla, yritin tehdä siitä jotenkin luettavan.

Kiitos aika asiallisesta vastauksesta. En nyt kuitenkaan jaksa keskustella asiasta, johonkin vedan rajan. Kaikkea ei tarvitse ymmartaa ja en ymmarra tappamisjuttuasi ja kevytta reaktiotasi.

Missaan tapauksessa en julista kristinuskoa totuutena. Kyseessa on valoa antava, kaunis, toiveikas, Jeesuksen hienoa ja uskomatonta elamantyota kantava USKO. Onnellisia ovat ne jotka uskovat.

Katsellaan myohemmin:)

Tämä keskustelu alkaa olemaan aika absurdi. Yhteenvetona ilmeisesti voitaisiin laittaa että näiden faktojen pohjalta ei ole olemassa sen enempää antarktista kuin Jumalaakaan. Jos me maallikot nyt kuitenkin todistamme antarktiksen olemassa olon niin vuoro siirtyy uskovaisille todistaa Jumalan olemassa olo, vai ?!?

katso liitettä 69405
Tähän liittyen Atheist experience TV-show:ssa on yksi mielenkiintoinen jakso.

Uskotko Australian olemassaoloon?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Missaan tapauksessa en julista kristinuskoa totuutena. Kyseessa on valoa antava, kaunis, toiveikas, Jeesuksen hienoa ja uskomatonta elamantyota kantava USKO. Onnellisia ovat ne jotka uskovat.
Olispa kaikki uskovaiset samanlaisia kuin sinä. Ei olis mullakaan mitään syytä olla niin ehdoton Jumalan kieltämisessäni. Syytän kaiken maailman fanaattisia fundamentalisteja siitä, että musta on tullut näin ehdoton, mitä tulee Jumalaan ja uskontoihin ylipäätään. Kaikenlainen kovan luokan fanittaminen saa aikaan väistämättä yhtä ison vastareaktion joissakin ihmisissä.

Mulla tää homma on mennyt niin, että pikkupoikana voin sanoa olevani jollain tapaa uskovainen. Rukoilinkin joskus. Vähitellen aloin kyseenalaistamaan Jumalan olemassaolon, mutta en uskonnon mielekkyyttä yksilötasolla. Ajattelin, että uskonto voi tosiaan tuoda turvaa ja mitälie, niin sehän on hyvä juttu. Tästä parin välivaiheen jälkeen, tarpeeksi hullujen uskovaisten kanssa keskusteltuani, musta on tullut antiteisti uskonnonkieltäjä, joka haluaisi hävittää kaikki uskonnot maan päältä. Olen juuri yhtä hullu apina, kuin mitä halveksin. Aika paska homma. No, sitä pidän sentään positiivisena, että tiedostan sen.

Muistaakseni heikki m oli kova vääntäjä näis jutuis ennen. Tais jopa olla kreationisti. Nyttemmin sitten muuttanu näkemyksiään, opiskeltuaan teologiaa. Toivottavasti nyt muistan oikein enkä anna väärää todistusta lähimmäisesta.
Muistaakseni sanoit valmistuvasi papiksi. Nyt kuitenkin kiistit sen tällä sivulla. Miksi? Vaihdoitko alaa? Uteliaisuus ei kuulu hyviin tapoihin. Mut kiinnostas kovasti. Oon pettyny ku toivoin pakkis body pappia susta :-D

Tähän keskusteluun ei pitäisi kajota pitkällä tikullakaan, mutta tää nyt ylitti kynnyksen mun itsekritiikkini kohdalla. Voithan sää näitä väännellä ja käännellä miten päin tahansa, mutta jättäisit nyt edes tämmöiset lapsellisuudet poies. Tuo mainittu paikka köllöttelee siellä missä pitääkin aivan varmasti, se on hyvin helppoa tarvittaessa tarkistaa eikä sen olemassaoloon liity minkäänlaisia uskomuksia. Ei tällä asialla ole mitään tekemistä jumalan olemassa olon tai yliluonnollisten tapahtumien kanssa.
Varmaankin ymmärrät esimerkkini funktion olleen kyseisen lapsellisuuden rautalangasta esittäminen tavalla, jolla yksinkertaisemmatkin asian ymmärtävät. Vastaavasti Jumala köllöttelee siellä missä pitääkin aivan varmasti. Kuitenkaan kummastakaan ei Gradientilla ole kokemusta. Hänen mielestään tämä on riittävä peruste hylätä Jumala, vaan ei Antarktista. Virheellinen peruste ei siis pidä, riippumatta siitä, mitä argumenttia sillä yrittää puolustaa. Se, että ei itse usko kokeneensa jotain, ei ole todiste mistään muusta, kuin siitä, ettei tiedä kokeneensa jotain. Se ei kerro jonkin totuusarvosta itsessään mitään.

Tässä herää varmaan useammallekin kysymys, että mitä syytä tällainen asia on olettaa olemassa olevaksi.
Vastaus on annettu moneen kertaan, mutta mikäs tässä on toistaessa: i) kausaliteetti on olemassa, joten jokin on aloittanut tapahtumisen, ii) Raamattu kertoo mikä tämä jokin on, useamman kyseisen kaverin henkilökohtaisesti tunteneen suun voimin, iii) edellisillä sälleillä ei ollut mitään motiivia puhua roskaa – päinvastoin: he kuolivat todistuksensa puolesta.

Helios sanoi:
No sittenhän Malloy osallistuu mun kokeeseen ja nappaa syanidikapselin ja katsoo kuoleeko
Ei ota. Vilkaise Matteuksen evankeliumin neljännen luvun 11 ensimmäistä jaetta ja ymmärtänet miksi.

varjoton sanoi:
peliohjelmoija loi pelin, mutta kuka teki peliohjelmoijan.
Kysymys on mieletön, sillä materian ulkopuolella ei ole aikaa. Yhtä hyvin voisit kysyä minkä värinen on Tsaikovskin Slaavilaismarssi.

Malloy oletko kreationisi niinkuin krea?
En tiedä millä tavoin krea on kreationisti, mutta olen, muuten varmaankaan en vetoaisi luojaan alkusyynä. Mitä tulee usein parjattuun nuoren maan kreationismiin, niin pidän sitä epäuskottavana.

Kysymys on mieletön, sillä materian ulkopuolella ei ole aikaa.
Paskan marjat. Jos Malloy tekee tietokonepelin, jossa on kylällinen ihmisiä ja ne ihmiset siellä miettii, että kukahan meidät loi. Malloy kirjoittaa niille kirjan, jossa kerrotaan, että se oli suuri ja mahtava Malloy-jumala. Pelin ihmiset eivät ymmärrä missä tämä jumala on ja mistä se on tullut, joten päätyvät samanlaiseen vastaukseen kuin sinä. Me kuitenkin tiedämme mistä Malloy-jumala on tullut, joten tälle jumalalle on todellakin luoja, vaikka se voikin mennä pelin ihmisiltä pahasti yli hilseen, vaikka se heille selitettäisiinkin. Olemme täysin toisessa maailmassa, emmekä täällä ole jumalia.

Samankaltaisen vastauksen saa kyllä usein alkuräjähdyksen synnystä ja siitä mitä oli ennen alkuräjähdystä, joten mun mielestä koko kysymys siitä kuka loi Jumalan on aika huono, koska emme pääse toisessakaan teoriassa sen kauemmas. Musta paras vastaus on "en tiedä". Ja se on täysin totta. Kummassakin asiassa. Ei sitä tarvitse kierrellä.

Vastaavasti Jumala köllöttelee siellä missä pitääkin aivan varmasti.
No katohan perkelettä :D Pistoolin kauttako sitä lähdetään katsomaan?

Vastaus on annettu moneen kertaan, mutta mikäs tässä on toistaessa: i) kausaliteetti on olemassa, joten jokin on aloittanut tapahtumisen, ii) Raamattu kertoo mikä tämä jokin on, useamman kyseisen kaverin henkilökohtaisesti tunteneen suun voimin, iii) edellisillä sälleillä ei ollut mitään motiivia puhua roskaa – päinvastoin: he kuolivat todistuksensa puolesta.
Voi voi. Sä olet hyökännyt monta kirjoittajaa vastaan syyttäen heitä heikoista argumenteista, olkiukoista ja vaikka mistä, ja sitten sulta tulee tällaista. Tää on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka näitä juttuja koittaisi piilottaa tietoteoreettisten vääntelyiden ja kääntelyiden alle.

Onko se nyt kuitenkin todistettu, että sellaisia kristittyjä on olemassa, jotka ajattelevat kristillisyydestä eri tavalla kuin sinä?
Ei sinänsä, mutta ei kyseistä näkemystä missään vaiheessa kiistettykään.

Sulla on näköjään aika suuri tarve nähdä, että raamatussa olevat tapahtumat ovat historiallisia tapahtumia, eikä niitä ole syytä pitää valheena.
Halullani ei ole mitään tekemistä asian kanssa eivätkä tarjoamani perusteet ole mielipidekysymyksiä. On täysin irrelevanttia mitkä tarpeeni asian suhteen ovat.

Onko kaikki raamatussa sanottu totta? Onko siellä yhtään tarinaa tai muuten vain paskapuhetta? Miten erotat sen ja oikean tiedon toisistaan?
Tavalla tai toisella. Kyllä siellä kertomuksia on, joita ei voi sijoittaa historiallisesti oikein mihinkään, esim. Jobin kirja. Ajoituksen luotettavuutta voidaan arvioida historiatieteen ja filologian keinoin.

Voin kirjoittaa siihen kirjaan, että uskon tosiaan asian olevan näin ja että olen elänyt kuten opetin ja kuolin sen puolesta. Sadan vuoden päästä jotkut ottaa kaiken tosissaan, eivätkä voi tietää olinko tosissani vai en. Se uskonko itse spagettihirviöön vai en, ei tee spagettihirviöstä sen todellisempaa.
Ei teekään – bullshitti ei muotoaan muuta. Kristinusko ei puolestaan lähtenyt liikkeelle kirjasta, joten esimerkkisi relevanssi jää epäselväksi. Mitä oikein yrität sillä sanoa?

Jos tarkastellaan viestihistoriaa, niin mulla on ollut pidempään sellainen olo, että sinä hyökkäät ja minä puolustaudun.
Jos et heitä väittämiä, jotka jäävät perustelematta (tai perustellaan virheellisesti), on minulla varsin vähän maalitauluja. Saat vain sitä, mitä tilaatkin. En laita suuhusi sanoja.

Mihin tämä liittyy? Mielestäni et kyllä itse sovi ainakaan ensimmäiseen lauseeseen.
Olen vaihtanut ikäni aikana mielipidettäni mm. kristinuskon totuudenmukaisuuden, abortin, optimaalisen valtiomuodon, ihmiskuvan, Fedorin kovuuden ja harvinaisen monien muidenkin asioiden suhteen omaksuttuani tietoa, jota minulla ei aikaisemmin ollut. Tähän ketjuun osallistumisen aikana olen myöntänyt Veli Karimiehen linkkaaman siviilin määritelmän itse esittämääni paremmaksi. Kuten näistä voidaan päätellä, on ilmiselvää, että tarkistan näkemyksiäni saadessani aihetta. Sen sijaan näkisin ketjuun kirjoittelevan useammankin ateistin, jotka ovat päätyneet kanssani umpikujaan, silti kykenemättä epäilemään premissejään, vaikka ne johdonmukaisesti tuottavat saman lopputuloksen kerran toisensa jälkeen.

Lisäsit sen kristinuskon sinne ihan itse, jotta saisit selitettyä asian jotenkin päin. Itse en puhunut kristinuskosta yhtään mitään, vaan kirkosta.
Kirkko ei ole kristinusko enkä minä ole täällä puhumasssa kirkosta. Kirkko ei ole maailmankatsomus, vaan instituutio.

Etkö todellakaan voi myöntää, että sanalle kristitty voi olla muitakin määritelmiä kuin omasi?
Voin toki. Sen sijaan en voi myöntää, että kristityn määritelmä voi olla mikään sellainen, joka on suorassa ristiriidassa kristinuskon opin kanssa.

Mitä jos menen kysymään papilta mikä on kristityn määritelmä ja se antaa eri määritelmän kuin sinä?
Riippuu määritelmästä.

Tämän pitäisi riittää:
"Vaikka uskovainen miten yrittää väittää, että ateisti uskoo, ettei Jumalaa ole, niin silloin ateismi on uskonto. Minä sanon, että ateisti ei usko Jumalaa olevan. Ei usko -> Ei uskonto. Niin kuin monta kertaa on sanottu, että jos en pelaa jalkapalloa, niin harrastanko silloin ei-jalkapallon-peluuta?"
Tyrmäsin perusteen postauksessa #5514 ja totesit tyrmäyksen osuneen viestissä #5522.

Se ei ole tieteellinen perustelu millekään, eikä sellaista voi tässä tapauksessa edes antaa. Se on kuitenkin perustelu minulle itselleni miksi ateismi ei ole uskonto. Sillä ei ole merkitystä onko se sinun mielestäsi riittävä perustelu.
Vastaavasti voisin itse sanoa, että kristinusko ei ole uskonto, koska minä en usko ateismin olevan totta. Ei usko → ei uskonto. En kuitenkaan ole tarpeeksi hoopo tekemään niin, vaan tunnustan uskomusteni olevan uskonnollisia, kuten kaikki muutkin normaalit ihmiset.

Olen myös tainnut mainita, että uskonnon määritelmä ei ole ihan niin helppo asia, että voisimme ylipäätään ikinä olla samaa mieltä siitä, onko ateismi uskonto vai ei. Uskonnolle ei ole yksiselitteistä määritelmää, joten oikeastaan olemme molemmat väärässä ja oikeassa siinä, kun väitämme ateismin olevan uskonto tai ei olevan uskonto. Itse näen asian niin, että uskonto on laajempi käsite, kuin se ettei usko johonkin. Ihan niin kuin usko joulupukkiin ei ole mielestäni uskonto, vaan uskomus. Tai se ettei usko joulupukkiin ei ole uskonto, vaan kielteinen uskomus. Sen hyväksyn, että ateismi on uskomus, mutta ei uskonto.
Ateismi on uskonnollinen uskomus – ja siitä tässä on koko ajan ollut kyse. Toki kunkin uskomuksiin kuuluu myös kosolti muuta, kuten vaikkapa käsitys siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, onko kuoleman jälkeen mitään, missä määrin kyseiset käsitteet ovat liukuvia ja niin edespäin. Kaikki nämä käsitykset ovat uskonnollisia. Jos uskonto ei ole se, mikä uskomuksista muodostuu, niin mikä se on ja millä perusteella? Instituutio? Enkö minä ole uskovainen, jos en kuulu kirkkoon?

Todellisuudesta voidaan olla montaa mieltä. Uskonto jos mikä on pelkkä mielipide.
Paitsi jos jokin niistä on oikeassa.

Naurettavista väitteistä puheenollen sinun tekstisi ovat myös täynnä niitä:
Jumala on olemassa
Jeesus oli sellainen, kuin raamattu väittää
Raamattu on totta
Raamattu olevat silminnäkijätodistukset osoittavat Jumalan ja raamatun sun muut todeksi
Kristitty on yksiselitteinen termi, jolle löytyy tarkka määritelmä
Koko hiton moraaliväittely
Dragon valehteli
Kuinka naurettava on kaveri, joka ei pysty kyseenalaistamaan saati kumoamaan yhtäkään ”naurettavaa väitettä”?

Ristiretkien vähättely
En minä vähätellyt niitä. Sinä vain väitit, että ne olivat yksinomaan kristinuskon syy ja minä todistin sinun puhuneen vaiheeksi vailla parempaa tietoa.

Ateismi oli syy kommunistien toimille
Olkiukko.

En kuitenkaan puhunut susta mitään, vaan siitä millaisen kuvan itsestäsi annat.
Tarkkaan ottaen kerrot siitä, millaisen kuvan sinä olet minusta saanut, et minkäänlaista objektiivista arviota. Jälkimmäistä vastaväittäjänä ja kuvaamaani ihmisryhmään kuuluvana henkilönä et pysty tarjoamaan.

Paskan marjat. Jos Malloy tekee tietokonepelin
Nähtävästi meni yli hilseesi. Malloy on osa materiaalista maailmaa (vaikka tekemänsä pelin aika ei häntä sidokaan), Jumala ei. Materiaalisen maailman aika ei sido mitään, mikä on sen ulkopuolella. Toisena esimerkkinä vaikkapa 1+1=2 ei vanhene – aika ei koske sitä.

No katohan perkelettä :D Pistoolin kauttako sitä lähdetään katsomaan?
Perkelettä sillä tosiaan taitaisi päätyä katsomaan. En suosittele.

Sä olet hyökännyt monta kirjoittajaa vastaan syyttäen heitä heikoista argumenteista, olkiukoista ja vaikka mistä, ja sitten sulta tulee tällaista.
Jokainen voi todeta missä määrin kestäviksi argumenttinsa osoittautuivat saatuaan kritiikkiä, kuten myös senkin, missä määrin olen esittänyt väittämiä, jotka olen todennut olkiukoiksi. Sikäli kun sinulla ei ole kumpaankaan mitään nokan koputtamista, herää kysymys siitä, mikä toteamuksesi funktio on.

Tää on ihan yhtä tyhjän kanssa, vaikka näitä juttuja koittaisi piilottaa tietoteoreettisten vääntelyiden ja kääntelyiden alle.
Ymmärrät kaiketi, että minulla, saati kellään muullakaan, ei ole mitään syytä ottaa vakavasti väittämää, jota ”perustellaan” vain ylimielisellä hymistelyllä.

Jokainen voi todeta missä määrin kestäviksi argumenttinsa osoittautuivat saatuaan kritiikkiä, kuten myös senkin, missä määrin olen esittänyt väittämiä, jotka olen todennut olkiukoiksi. Sikäli kun sinulla ei ole kumpaankaan mitään nokan koputtamista, herää kysymys siitä, mikä toteamuksesi funktio on.
Eipä se oikeastaan sen suurempaa tarkoittanut. Sä olet ollut kova kritisoimaan toisten keskustelua, vaikka toi sun oma tyylisi on kaukana kohteliaasta tai edes järkevästä (kts. jälleen yllä), ja ehkä se tarkoitti sitä, että jos kovinkin kärkkäästi käyt toisia kirjoittajia kritisoimaan, niin sulta odottaisi hieman vahvempaa suoriutumista oman kirjoittamisesi osalta.

Ymmärrät kaiketi, että minulla, saati kellään muullakaan, ei ole mitään syytä ottaa vakavasti väittämää, jota ”perustellaan” vain ylimielisellä hymistelyllä.
No hieman monisanaisemmin: koska en ole enää lapsi, niin en todellakaan niele tuollaisia selityksiä tämän asian suhteen. En myöskään ole kiinnostunut kirjoittamaan pidempiä viestejä, koska siitä seuraa tuota helvetillistä silppuamista kuten yllä näkyy, ja mulla ei ole pienintäkään mielenkiintoa ruveta sellaiseen.

En ollut perustelemassa sulle mitään, koska mun nähdäkseni mulla ei ole tässä asiassa mitään perusteltavaa saatika todistettavaa. Kysyin, miksi uskoa johonkin, jota ei voi havaita, enkä saanut siihen vastausta. Ei sen kummempaa.

Ei sinänsä, mutta ei kyseistä näkemystä missään vaiheessa kiistettykään.
Jaa ei? Esitin kyseisen väitteen ja vastasit siihen perinteiseen tapaasi tyyliin "todista väitteesi". Mutta se ei siis ollutkaan asian kieltämistä, vaan vaihteeksi yritys saada minut näyttämään tyhmältä, jos en onnistu perustelemaan kyseistä väitettä.

Halullani ei ole mitään tekemistä asian kanssa eivätkä tarjoamani perusteet ole mielipidekysymyksiä. On täysin irrelevanttia mitkä tarpeeni asian suhteen ovat.
Niin on, koska ne eivät tee asiasta sen todellisempaa.

Tavalla tai toisella. Kyllä siellä kertomuksia on, joita ei voi sijoittaa historiallisesti oikein mihinkään, esim. Jobin kirja. Ajoituksen luotettavuutta voidaan arvioida historiatieteen ja filologian keinoin.
Kyllä. Ja paljon on sitä mitä pidetään oikeana ilman varmaa tietoa.

Ei teekään – bullshitti ei muotoaan muuta. Kristinusko ei puolestaan lähtenyt liikkeelle kirjasta, joten esimerkkisi relevanssi jää epäselväksi. Mitä oikein yrität sillä sanoa?
Sitä, että on hyvä syy uskoa ettei raamattu ole totta, vaan ihmisen kirjoittama satukirja.

Olen vaihtanut ikäni aikana mielipidettäni mm. kristinuskon totuudenmukaisuuden, abortin, optimaalisen valtiomuodon, ihmiskuvan, Fedorin kovuuden ja harvinaisen monien muidenkin asioiden suhteen omaksuttuani tietoa, jota minulla ei aikaisemmin ollut. Tähän ketjuun osallistumisen aikana olen myöntänyt Veli Karimiehen linkkaaman siviilin määritelmän itse esittämääni paremmaksi. Kuten näistä voidaan päätellä, on ilmiselvää, että tarkistan näkemyksiäni saadessani aihetta. Sen sijaan näkisin ketjuun kirjoittelevan useammankin ateistin, jotka ovat päätyneet kanssani umpikujaan, silti kykenemättä epäilemään premissejään, vaikka ne johdonmukaisesti tuottavat saman lopputuloksen kerran toisensa jälkeen.
Keneen sitten viittasit kyseisellä lauseella?

Kirkko ei ole kristinusko enkä minä ole täällä puhumasssa kirkosta. Kirkko ei ole maailmankatsomus, vaan instituutio.
Taas yritetään kiertää. Minä puhuin kirkosta, niin älä muuta sitä kristinuskosta puhumiseksi. Jos et ole puhumassa kirkosta, niin älä sitten vastaa sellaiseen asiaan, joka kirkkoa käsittelee. Parempi sekin, kuin puhua aiheen vierestä.

Voin toki. Sen sijaan en voi myöntää, että kristityn määritelmä voi olla mikään sellainen, joka on suorassa ristiriidassa kristinuskon opin kanssa.
Samalla tulit myöntäneeksi, että kristitylle voi olla muitakin määritelmiä kuin omasi. Määritelmiä on yhtä monia kuin määrittelijöitäkin, enkä ole vielä löytänyt yksiselitteistä määritelmää sanalle kristitty. Nyt olis vaihteeksi sun vuoro perustella miksi kristityn määritelmä on juuri se kuin sinä sanot, eikä mikään muu.

Riippuu määritelmästä.
Eri kuin sinulla. Olen saanut vähän sen käsityksen, että jos määritelmä poikkeaa omastasi, on se väärä.

Tyrmäsin perusteen postauksessa #5514 ja totesit tyrmäyksen osuneen viestissä #5522.
Ööö... Luin postin läpi enkä löytänyt mitään tällaista. Ja sanomalla, että tyrmäsit perusteen, tarkoitat, että peruste ei ole riittävä, mutta et tyrmännyt perusteen olemassaoloa. Eikös siitä ollut tässä tapauksessa kyse?

Vastaavasti voisin itse sanoa, että kristinusko ei ole uskonto, koska minä en usko ateismin olevan totta. Ei usko → ei uskonto. En kuitenkaan ole tarpeeksi hoopo tekemään niin, vaan tunnustan uskomusteni olevan uskonnollisia, kuten kaikki muutkin normaalit ihmiset.
Kyllä. Jos et usko ateismin olevan totta, niin se ei olekaan uskonto. Siis uskosi siitä ettei ateismi ole totta, ei ole uskonto. Mutta se taas ei liity kristinuskoon näin päin mitenkään. Ateismi syntyy uskon kieltämisestä, mutta usko ei synny ateismin kieltämisestä, vaikka siitä seuraakin ateismin kieltäminen.
Ateismi on uskonnollinen uskomus – ja siitä tässä on koko ajan ollut kyse. Toki kunkin uskomuksiin kuuluu myös kosolti muuta, kuten vaikkapa käsitys siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, onko kuoleman jälkeen mitään, missä määrin kyseiset käsitteet ovat liukuvia ja niin edespäin. Kaikki nämä käsitykset ovat uskonnollisia. Jos uskonto ei ole se, mikä uskomuksista muodostuu, niin mikä se on ja millä perusteella? Instituutio? Enkö minä ole uskovainen, jos en kuulu kirkkoon?
Meillä on eri käsitys uskonnosta ja that's it. Mun mielestä uskoontoon kuuluu jonkin yliluonnollisen olennon palvominen ja siihen uskominen.

Paitsi jos jokin niistä on oikeassa.
Niin kauan kuin asiasta ei voida olla yksimielisiä, se on pelkkä mielipide.

Kuinka naurettava on kaveri, joka ei pysty kyseenalaistamaan saati kumoamaan yhtäkään ”naurettavaa väitettä”?
Sama toimii suhun. Kuvittelet etten ole perustellut mitään, koska perusteeni eivät sulle kelpaa. Sama käy myös toisinpäin. En olisi näitä asioita tähän listannut, jos olisin näistä asioista samaa mieltä kanssasi. Et ole esittänyt riittäviä perusteita, jotta muuttaisin kantani yhdestäkään näistä.

En minä vähätellyt niitä. Sinä vain väitit, että ne olivat yksinomaan kristinuskon syy ja minä todistin sinun puhuneen vaiheeksi vailla parempaa tietoa.
En mä sanatarkasti niin sanonut. Ainakin tarkoitin, että kristinuskolla on enemmän tekemistä ristiretkien kanssa, kuin ateismilla kommunistien tekemien hirmutöiden kanssa. Olen pahoillani jos sait väärän kuvan.

Olkiukko.
Höpö höpö. Katso ylempi. Yhtä hyvin olisin voinut väittää edellistä väitettäsi olkinukeksi. Sillähän ei ole oikeastaan merkitystä mitä on sanottu tai tarkoitettu, vaan sillä miten vastapuoli on sen ymmärtänyt. Ja minä ymmärsin, että syytin ateismia kommunistien teoista. Ja ymmärrän vieläkin niin.

Tarkkaan ottaen kerrot siitä, millaisen kuvan sinä olet minusta saanut, et minkäänlaista objektiivista arviota.
Kyllä. Haluatko väitellä tästäkin asiasta?

Nähtävästi meni yli hilseesi. Malloy on osa materiaalista maailmaa (vaikka tekemänsä pelin aika ei häntä sidokaan), Jumala ei. Materiaalisen maailman aika ei sido mitään, mikä on sen ulkopuolella.
Nähtävästi vertaukseni meni sulta yli hilseen. Tietokonepelin ihmisillä on oma materiaalinen maailmansa, eivätkä he tiedä muista. Heille meidän maailmamme ei ole heidän tuntemansa materiaalinen maailma, koska he eivät voi havainnoida meidän maailmaamme millään tavalla. Sama pätee sinuun, kun katsot omaa jumalaasi ja hänen olemustaan ja paikkaa jossa hän elää.

Eipä se oikeastaan sen suurempaa tarkoittanut. Sä olet ollut kova kritisoimaan toisten keskustelua, vaikka toi sun oma tyylisi on kaukana kohteliaasta tai edes järkevästä (kts. jälleen yllä), ja ehkä se tarkoitti sitä, että jos kovinkin kärkkäästi käyt toisia kirjoittajia kritisoimaan, niin sulta odottaisi hieman vahvempaa suoriutumista oman kirjoittamisesi osalta.
Olet toki vapaa näyttämään yhdenkin esittämäni järjettömän lausuman ja perustelemaan miksi se sitä olisi. Mitä tulee epäkohteliaisuuteeni, vastaan sillä tyylillä kuin minullekin vastataan, jotta kullakin keskustelijalla on mahdollisimman kotoisaa. Oletan heidän kohtelevan minua tavalla, jolla haluavat itsekin tulla kohdelluksi ja minä olen varsin hyvä tekemään yhteistyötä, sillä minulle keskustelun sävyllä ei ole oleellista merkitystä – löydän asiasisällön yleensä aika hyvin siihen katsomatta.

No hieman monisanaisemmin: koska en ole enää lapsi, niin en todellakaan niele tuollaisia selityksiä tämän asian suhteen.
Kieltämättä ”koska en ole enää lapsi” on erinomainen syy hylätä logiikka.

Kysyin, miksi uskoa johonkin, jota ei voi havaita, enkä saanut siihen vastausta. Ei sen kummempaa.
Ai, tosiaan, unohdin kertoa miksi uskoa, en miksi juuri se olisi olemassa. Iv) sen ollessa totta hylkäämisensä seuraukset ovat henkilökohtaisella tasolla sietämättömät. Tämä on yksi, joskaan ei ainoa, rationaalinen motiivi.

Ateistin ja uskovaisen, ja etenkin kaltaisesi kiihkouskovaisen, maailmankatsomus on niin erilainen, että emme voi ymmärtää toisiamme. Ateistin mielestä logiikka on juuri se, joka saa hylkäämään jumalan ja uskonnon. Loogisesti ajateltuna ei ole syytä uskoa satuolentoihin. Meidän mielestämme uskovainen on hylännyt logiikan, koska uskoo satuolentoihin ja pitää tämän olemassaolon todisteena sellaisia asioita, mitkä eivät ole millään tavalla riittäviä, jos asiaa aletaan tutkia kriittisesti.

Ja te taas ajattelette, että meidän todisteemme jumalan kieltämiseksi eivät ole riittäviä ja ihmettelette miksi meille ei kelpaa logiikka siitä, että jumala on olemassa, koska suuri kirja sanoo niin.

Olet toki vapaa näyttämään yhdenkin esittämäni järjettömän lausuman ja perustelemaan miksi se sitä olisi.
Ei kiitos.

Ai, tosiaan, unohdin kertoa miksi uskoa, en miksi juuri se olisi olemassa. Iv) sen ollessa totta hylkäämisensä seuraukset ovat henkilökohtaisella tasolla sietämättömät. Tämä on yksi, joskaan ei ainoa, rationaalinen motiivi.
Niin, kuten sanottua, niin sulla on hyvin erikoinen käsitys logiikasta. Minun nähdäkseni näissä sun loogisissa perusteluissa ei ole päätä eikä häntää.

Mutta kiitos tosiaan, tämä riittää taas mulle. Kaduttaa hieman, että kommentoin yhtään mitään, kun en aikonutkaan alkaa mihinkään pidempään keskusteluun sun kanssasi näistä asioista.

Jaa ei? Esitin kyseisen väitteen ja vastasit siihen perinteiseen tapaasi tyyliin "todista väitteesi".
Vastasin itse asiassa ”Joku voi olla mainiosti kristinuskon sisällöstä minua paremmin selvillä”. Yhtään todistetta sellaisen jonkun olemassaolosta ei tarjottu, mutta ei pyydettykään. Kannattaa ehkä tarkistaa ennen läpien puhumista päähänsä.

Kyllä. Ja paljon on sitä mitä pidetään oikeana ilman varmaa tietoa.
Irrelevanttia. Ihmisinä kaikki, mitä pidämme totena, pidämme sellaisena ”ilman varmaa tietoa”. Täytyisi uskoa varmasti vääräksi voidakseen poislukea, ja se kysyy perusteita. Mutu ei puolestaan ole kummoinen peruste.

Sitä, että on hyvä syy uskoa ettei raamattu ole totta, vaan ihmisen kirjoittama satukirja.
Mikä kyseinen syy on?

Keneen sitten viittasit kyseisellä lauseella?
Vastaväittäjiini.

Taas yritetään kiertää. Minä puhuin kirkosta, niin älä muuta sitä kristinuskosta puhumiseksi. Jos et ole puhumassa kirkosta, niin älä sitten vastaa sellaiseen asiaan, joka kirkkoa käsittelee. Parempi sekin, kuin puhua aiheen vierestä.
Kun vastaat kehotukseen ”saat toki antaa esimerkkejä vääräksi todistetuista kristinuskoon sisältyvistä uskomuksista”, on varsin kummallista tarjota esimerkeiksi tällaisista kristinuskoon liittymättömiä uskomuksia, joita joillain kirkonmiehillä on joskus saattanut olla, ja sen jälkeen väittää, että puhe ei ollut kristinuskosta.

Samalla tulit myöntäneeksi, että kristitylle voi olla muitakin määritelmiä kuin omasi. Määritelmiä on yhtä monia kuin määrittelijöitäkin, enkä ole vielä löytänyt yksiselitteistä määritelmää sanalle kristitty. Nyt olis vaihteeksi sun vuoro perustella miksi kristityn määritelmä on juuri se kuin sinä sanot, eikä mikään muu.
Olen myöntänyt asian aina kysyttäessä. Se, mitä olen painottanut, on, että kristityn määritelmään ei voi sisältyä mitään sellaista, mikä on suorassa ristiriidassa kyseisen uskonnon opillisen sisällön kanssa. Tämä johtuu siitä, että ei ole mahdollista olla samaan aikaan X ja -X.

Eri kuin sinulla. Olen saanut vähän sen käsityksen, että jos määritelmä poikkeaa omastasi, on se väärä.
Sillä, poikkeaako se omasta tulkinnastani, ei ole mitään merkitystä. Sillä on, poikkeaako se kristinuskon sisällöstä. Sen tunnistaa varmasti vääräksi vain sen ollessa suorassa ristiriidassa kristinuskon sisällön kanssa. Sen sijaan tulkinnanvaraisia kohtia voidaan tulkita eri tavoin, eikä varmuutta siitä, kenen tulkinta on oikea, ole.

Ööö... Luin postin läpi enkä löytänyt mitään tällaista. Ja sanomalla, että tyrmäsit perusteen, tarkoitat, että peruste ei ole riittävä, mutta et tyrmännyt perusteen olemassaoloa. Eikös siitä ollut tässä tapauksessa kyse?
Totesin, että perusteeksi esitetty on mutua vailla substanssia. Tällöin se ei perustele mitään.

Kyllä. Jos et usko ateismin olevan totta, niin se ei olekaan uskonto. Siis uskosi siitä ettei ateismi ole totta, ei ole uskonto. Mutta se taas ei liity kristinuskoon näin päin mitenkään. Ateismi syntyy uskon kieltämisestä, mutta usko ei synny ateismin kieltämisestä, vaikka siitä seuraakin ateismin kieltäminen.
Ensinnäkin: kristinusko on uskonto, ja siihen sisältyy ateismiin uskomattomuus. Toiseksi: teismiin sisältyy aina ateismin kieltäminen. Kolmanneksi: uskosta ei välttämättä seuraa ateismin kieltäminen, jos uskonto ei ole teistinen (esim. buddhalaisuus). Jos uskontoon nimittämiseksi ei riitä vähintään yksi uskonnollinen metafyysinen väittämä, niin montako niitä täytyy olla ja millä perusteella?

Meillä on eri käsitys uskonnosta ja that's it. Mun mielestä uskoontoon kuuluu jonkin yliluonnollisen olennon palvominen ja siihen uskominen.
Ateistiset buddhalaiset, deistit tai panteistit eivät siis ole mielestäsi uskovaisia.

Niin kauan kuin asiasta ei voida olla yksimielisiä, se on pelkkä mielipide.
Väärin. Uskonto joko on tai ei ole oikeassa eikä todellisuus vieläkään kysy mielipiteitä.

Sama toimii suhun. Kuvittelet etten ole perustellut mitään, koska perusteeni eivät sulle kelpaa.
Olen joko todennut perusteiden puutteen tai kelvottomuuden in situ tarpeen vaatiessa. Odottelen vastaavia esimerkkejä sinulta edelleen.

En olisi näitä asioita tähän listannut, jos olisin näistä asioista samaa mieltä kanssasi. Et ole esittänyt riittäviä perusteita, jotta muuttaisin kantani yhdestäkään näistä.
Minulle on herttaisen yhdentekevää, mitä sinä pidät riittävänä perusteena. Tyydyn vain osoittamaan rationaalisesti väitteidesi puutteet ja aukot, ja tarjoamaan omilleni järkevät perusteet.

En mä sanatarkasti niin sanonut. Ainakin tarkoitin, että kristinuskolla on enemmän tekemistä ristiretkien kanssa, kuin ateismilla kommunistien tekemien hirmutöiden kanssa. Olen pahoillani jos sait väärän kuvan.
Itse arvioisin, että niillä oli tekemistä kyseisten ilmiöiden kanssa osapuilleen saman verran, tosin kaikilla ristiretkillä ei ollut mitään kristillistä agendaa vaan pelkästään poliittiset (nyrkkisääntönä mitä isompi numero perässä sitä vähemmän tekemistä kristinuskolla sen kanssa oli). Tosin en pidä ristiretkiä yksiselitteisesti pahantekona (olihan näillä hyökkäyksen alla ollutta kristikuntaa puolustava funktio), toisin kuin kommunistien kansanmurhia.

Höpö höpö. Katso ylempi. Yhtä hyvin olisin voinut väittää edellistä väitettäsi olkinukeksi. Sillähän ei ole oikeastaan merkitystä mitä on sanottu tai tarkoitettu, vaan sillä miten vastapuoli on sen ymmärtänyt. Ja minä ymmärsin, että syytin ateismia kommunistien teoista. Ja ymmärrän vieläkin niin.
Olkiukon määritelmä on väite, jota vastapuoli ei ole esittänyt. Mitä tahansa voidaan ymmärtää miten älyttömästi tahansa, mutta kun lähtökohdat ovat erilaiset, on äärimmäisen typerää lähteä tulkitsemaan rivienväleihin sisältöä, koska eri lähtökohdista niitä on jokseenkin mahdotonta täyttää oikein.

Kyllä. Haluatko väitellä tästäkin asiasta?
Vähänpä siinä väiteltävää on kun myönsit olevasi samaa mieltä.

Tietokonepelin ihmisillä on oma materiaalinen maailmansa, eivätkä he tiedä muista. Heille meidän maailmamme ei ole heidän tuntemansa materiaalinen maailma, koska he eivät voi havainnoida meidän maailmaamme millään tavalla. Sama pätee sinuun, kun katsot omaa jumalaasi ja hänen olemustaan ja paikkaa jossa hän elää.
Irrelevanttia.

Ateistin mielestä logiikka on juuri se, joka saa hylkäämään jumalan ja uskonnon.
Logiikka ei ole mielipidekysymys. Jos rationaalista syytä uskoa jonkin olevan varmasti kukkua ei ole, on rationaalista ottaa se mahdollisesti totena. Jos ei ota, toimii irrationaalisesti ja hylkää logiikan. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä kukin on mistäkin mieltä.

Loogisesti ajateltuna ei ole syytä uskoa satuolentoihin. Meidän mielestämme uskovainen on hylännyt logiikan, koska uskoo satuolentoihin ja pitää tämän olemassaolon todisteena sellaisia asioita, mitkä eivät ole millään tavalla riittäviä, jos asiaa aletaan tutkia kriittisesti.
Jos Jumala on tosi, hän ei ole satuolento. Tällöin ei ole loogista hylätä tätä vailla varmaa tietoa sepitteellisyydestä.

Ja te taas ajattelette, että meidän todisteemme jumalan kieltämiseksi eivät ole riittäviä ja ihmettelette miksi meille ei kelpaa logiikka siitä, että jumala on olemassa, koska suuri kirja sanoo niin.
Ei minua sinänsä kummeksuta se, minkä takia hylkäät(te) logiikan. Se johtuu siitä, ettet(te) ymmärrä sitä, vaan pidät(te) asiaa mielipidekysymyksenä. Jonkinlainen demokratian hedelmä kai tuokin. Noin muuten pidän keskustelijoiden epämääräistämistä "me" ja "te" -muotoon epätarkoituksenmukaisena.

Max131 sanoi:
Niin, kuten sanottua, niin sulla on hyvin erikoinen käsitys logiikasta.
Vain sen mielestä jolle logiikka on vieras.

Muistaakseni heikki m oli kova vääntäjä näis jutuis ennen. Tais jopa olla kreationisti. Nyttemmin sitten muuttanu näkemyksiään, opiskeltuaan teologiaa. Toivottavasti nyt muistan oikein enkä anna väärää todistusta lähimmäisesta.
Muistaakseni sanoit valmistuvasi papiksi. Nyt kuitenkin kiistit sen tällä sivulla. Miksi? Vaihdoitko alaa? Uteliaisuus ei kuulu hyviin tapoihin. Mut kiinnostas kovasti. Oon pettyny ku toivoin pakkis body pappia susta :-D

Hah, bodypappi. Se olis kylla hyva. Papin tyot on aika rajattuja ja rooli kapea. Papin tyon tekeminen jossain maalaisseurakunnassa oli epaonnistunutta sarkasmia johonkin japin viestiin. Opiskelen myos toista alaa, josta varmaan tulee duunia. Saatan pystya yhdistamaan kylla teologian opinnot. Ja jos papiksi haluaa, niin viela olis opiskeltavaa aika paljon. Kiitti kuitenkin, sai hyvalle tuulelle taa viesti.

Joo, ja mun uskonnolliset juuret on fundamentalistisessa liikkeessa eli olin kreationisti ja ison luokan vaantaja.

Olispa kaikki uskovaiset samanlaisia kuin sinä. Ei olis mullakaan mitään syytä olla niin ehdoton Jumalan kieltämisessäni. Syytän kaiken maailman fanaattisia fundamentalisteja siitä, että musta on tullut näin ehdoton, mitä tulee Jumalaan ja uskontoihin ylipäätään. Kaikenlainen kovan luokan fanittaminen saa aikaan väistämättä yhtä ison vastareaktion joissakin ihmisissä.

Mulla tää homma on mennyt niin, että pikkupoikana voin sanoa olevani jollain tapaa uskovainen. Rukoilinkin joskus. Vähitellen aloin kyseenalaistamaan Jumalan olemassaolon, mutta en uskonnon mielekkyyttä yksilötasolla. Ajattelin, että uskonto voi tosiaan tuoda turvaa ja mitälie, niin sehän on hyvä juttu. Tästä parin välivaiheen jälkeen, tarpeeksi hullujen uskovaisten kanssa keskusteltuani, musta on tullut antiteisti uskonnonkieltäjä, joka haluaisi hävittää kaikki uskonnot maan päältä. Olen juuri yhtä hullu apina, kuin mitä halveksin. Aika paska homma. No, sitä pidän sentään positiivisena, että tiedostan sen.

Rehellista:thumbs: itsellakin fundistaustaa, mutta ei karismaattista.

Vastasin itse asiassa ”Joku voi olla mainiosti kristinuskon sisällöstä minua paremmin selvillä”. Yhtään todistetta sellaisen jonkun olemassaolosta ei tarjottu, mutta ei pyydettykään. Kannattaa ehkä tarkistaa ennen läpien puhumista päähänsä.
Onko noin? Tästä vietikasasta on turha lähteä etsimään jotain yhtä sanottua lausetta, joten jos tosiaan olet tuota mieltä, niin olen pahoillani ja muistin väärin. Pakko se on uskoa, koska et voi valehdella.
Irrelevanttia. Ihmisinä kaikki, mitä pidämme totena, pidämme sellaisena ”ilman varmaa tietoa”. Täytyisi uskoa varmasti vääräksi voidakseen poislukea, ja se kysyy perusteita. Mutu ei puolestaan ole kummoinen peruste.
Nyt tipuin kärryiltä. Pidän totena sitä, että maapallo on pyöreä, mutta se ei olekaan varmaa tietoa. No, saattaahan olla, että se on maailmanlaajuinen salaliitto, tai että koko maapalloa ja tuntemaamme elämää ei ole ja elämme jossain "matrixissa". Tietysti jos oikein saivartelemaan aletaan, niin olet oikeassa.

Mikä kyseinen syy on?
Se, että raamatun totuudenmukaisuuden todistaminen on mahdoton tehtävä. On edelleen se mahdollisuus, että se on ihmisen kirjoittama satukirja. Mikään esittämäsi todistus ei sulje pois sitä vaihtoehtoa.
Vastaväittäjiini.
Mistä luulet pystyväsi päättelemään etten voi muuttaa mielipidettäni? Mitä tulee näihin sinun kanssasi keskustelemiini asioihin, niin kumpikaan meistä ei ole vaihtanut mielipidettään mistään. Ihan yhtä hyvin perustein voisin esittää saman väitteen susta. Ja olen kertonut, että olen ollut ennen uskovainen, mutta en ole enää. Eikö se ole mielipiteen muuttamista? Tai ainahan on sellainen mahdollisuus, että valehtelen.

Kun vastaat kehotukseen ”saat toki antaa esimerkkejä vääräksi todistetuista kristinuskoon sisältyvistä uskomuksista”, on varsin kummallista tarjota esimerkeiksi tällaisista kristinuskoon liittymättömiä uskomuksia, joita joillain kirkonmiehillä on joskus saattanut olla, ja sen jälkeen väittää, että puhe ei ollut kristinuskosta.
Kaikki lähti postista 5592, jossa puhuin kirkon tekemistä täyskäännöksistä, enkä kristinuskosta halaistua sanaa. Itse vaihdoit puheenaiheen koskemaan kristinuskoa. On mussakin se vika, etten huomannut sitä. Mutta alunperin puhuin kirkon täyskäännöksistä, mitä tulee näihin yleisiin uskomuksiin.

Olen myöntänyt asian aina kysyttäessä. Se, mitä olen painottanut, on, että kristityn määritelmään ei voi sisältyä mitään sellaista, mikä on suorassa ristiriidassa kyseisen uskonnon opillisen sisällön kanssa. Tämä johtuu siitä, että ei ole mahdollista olla samaan aikaan X ja -X.
Kyseisen uskonnon opillinen sisältökin on sellainen, jolla on varmasti monta tulkintaa. En tosin voi todistaa tätäkään, joten voit ohittaa sen olankohautuksella. Tarvitsisin tällaista varten apua joltakin kristityltä, joka on kanssasi eri mieltä.

Sen sijaan tulkinnanvaraisia kohtia voidaan tulkita eri tavoin, eikä varmuutta siitä, kenen tulkinta on oikea, ole.
Sepä se.

Totesin, että perusteeksi esitetty on mutua vailla substanssia. Tällöin se ei perustele mitään.
Yritin ainakin. Siitähän se kysymys oli.
Ensinnäkin: kristinusko on uskonto, ja siihen sisältyy ateismiin uskomattomuus. Toiseksi: teismiin sisältyy aina ateismin kieltäminen. Kolmanneksi: uskosta ei välttämättä seuraa ateismin kieltäminen, jos uskonto ei ole teistinen (esim. buddhalaisuus).
1. Kyllä.
2. Kyllä.
3. Irrelevanttia tässä yhteydessä. Aloit saivarrella.
Yritin sanoa sitä, että ateismi syntyy siitä, että kieltäytyy uskomasta. Mutta uskominen ei synny siitä, että kieltäytyy ateismista. Ateismista kieltäytyminen on seuraus uskonnosta, ei syy siihen.

Ateistiset buddhalaiset, deistit tai panteistit eivät siis ole mielestäsi uskovaisia.
Kahdesta viimeisestä en tiedä mitään, mutta buddhalaisuutta en ole itse asiassa ikinä pitänyt uskontona. Olen pitänyt sitä elämäntapana.

Väärin. Uskonto joko on tai ei ole oikeassa eikä todellisuus vieläkään kysy mielipiteitä.
Sinulla haivaitsijana täytyy olla mielipide siitä onko uskonto totta vai ei. Muuten väitteesi on kyllä ihan totta.

Olen joko todennut perusteiden puutteen tai kelvottomuuden in situ tarpeen vaatiessa. Odottelen vastaavia esimerkkejä sinulta edelleen.
Olen yrittänyt kertoa miksi silminnäkijätodistukset, raamatun kirjoitukset, ihmeet sun muut ei kelpaa todisteiksi, mutta se on kai unohtunut.

Minulle on herttaisen yhdentekevää, mitä sinä pidät riittävänä perusteena. Tyydyn vain osoittamaan rationaalisesti väitteidesi puutteet ja aukot, ja tarjoamaan omilleni järkevät perusteet.
Järkeviä sun perusteet on vain sun omassa maailmassasi. Ensimmäinen lauseesi toimii myös kääntäen.

Olkiukon määritelmä on väite, jota vastapuoli ei ole esittänyt. Mitä tahansa voidaan ymmärtää miten älyttömästi tahansa, mutta kun lähtökohdat ovat erilaiset, on äärimmäisen typerää lähteä tulkitsemaan rivienväleihin sisältöä, koska eri lähtökohdista niitä on jokseenkin mahdotonta täyttää oikein.
Ahaa. Et siis ole esittänyt väitettä, että nämä kommunistien teot olivat ateismin syytä? Sattaa olla ettet sanatarkasti näin sanonutkaan, mutta yllättävän moni silloin aikoinaan siitä tämän johtopäätöksen veti.

Vähänpä siinä väiteltävää on kun myönsit olevasi samaa mieltä.
Niinpä, mutta siitäkin oli pakko vielä saada viimeinen sana ja alkaa viilaamaan pilkkua. Ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä.

Irrelevanttia.
Ja millähän tavalla? Eikö jumalasi ole juuri "tuolla jossain", paikassa, jota et voi havainnoida ja josta et tiedä mitään. Eikö ole mahdollista, että jumalasi on paikassa, joka on hänelle todellinen ja materiaalinen, esimerkiksi neljäs ulottuvuus, ja sieltä hän katsoo meitä alaspäin ja tekee taikojaan. Sinä et ymmärrä jumalasi olemusta, mutta jumalasi ymmärtää. Äläkä luule, että väitän asian olevan näin. Jatkoin vain tuota pelivertausta.

Logiikka ei ole mielipidekysymys. Jos rationaalista syytä uskoa jonkin olevan varmasti kukkua ei ole, on rationaalista ottaa se mahdollisesti totena. Jos ei ota, toimii irrationaalisesti ja hylkää logiikan.
Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että uskot Jumalan ja uskontosi mahdollisesti olevan kukkua? Jos niin teet, et ole uskovainen, vaan agnostikko. Ihan yhtä hyvin, jos ei ole rationaalista syytä uskoa jonkin olevan totta, on rationaalista ottaa se mahdollisesti paskapuheena. Mutta tämähän ei koske sinua, koska sullahan on rationaalinen syy uskoa.

Jos Jumala on tosi, hän ei ole satuolento. Tällöin ei ole loogista hylätä tätä vailla varmaa tietoa sepitteellisyydestä.
Jos Jumala ei ole tosi, hän on satuolento. Tällöin ei ole loogista uskoa tähän vailla varmaa tietoa olemassaolosta
Ei minua sinänsä kummeksuta se, minkä takia hylkäät(te) logiikan. Se johtuu siitä, ettet(te) ymmärrä sitä, vaan pidät(te) asiaa mielipidekysymyksenä. Jonkinlainen demokratian hedelmä kai tuokin.
Olet liian syvällä uskossasi ymmärtääksesi, että tämäkin toimii toisinpäin. Kaikki ajattelemme toisistamme samalla tavalla, jos mielipide, maailmankatsomus, lätkäjoukkue jne. on eri.

Noin muuten pidän keskustelijoiden epämääräistämistä "me" ja "te" -muotoon epätarkoituksenmukaisena.
Niin kai, kun tykkäät hyökätä henkilöä kohtaan.

Vain sen mielestä jolle logiikka on vieras.
Vain sille, jolle sun logiikkasi on vieras.

Back
Ylös Bottom