Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^ Vähän riippuu siitä teetkö sen enemmän rinta- vai ojentajapainotteisesti.
Minulle dippi on pelkästään ojentajaliike (tai ojentajia pyrin sillä pääasiassa vahvistamaan), joten teen sen olkapää/ojentaja päivänä.

Mikäli ehdit palautua harjoituksista, niin en näe sitä mitenkään mahdottomana, että dippailisit useammin kuin kerran viikkoon.

Ai helkkari on Powerhousu nätti kuva... ootko updatennu tota aikojen saatossa, kun muistaakseni sulla oli jotain vastaavaa kun viime kerran kävin täällä 2007.

Itse asiaan: Alotin taas treenaamisen neljän vuoden tauon jälkeen ja nyt on helppo tietää millon treeni on mennyt perille, kun paikat kipeytyy. Kuitenkin, kun treeni alkaa sujumaan tossa parin kuukauden päästä ja virtaa saa ulos niin ei ole enää sitä "paskat housuissa"-kävelyä esim kyykkytreenin jälkesenä päivänä. Onko tää merkki siitä, että lihakset on tottunu tietyn tyyppiseen treeniin ja pitäis kiusata vähän erilailla? Onko ylipäätään lihasarkuus merkki treenauksen tehokkuudesta.

Br,
Johnny

Koita vaihtaa kyynärpäiden asentoa, vähän leveämmällä otteella se on helpompi tehdä. Toki tuo nyt on jonkun näköstä huijausta, mutta käännä niitä jos sun tarvii. Myöskin, voi olla joku hermo piukassa tms. Kokeile eri liikkeitä, kuten dippiä ja kapeeta penaa jne.

Pitääkö tämä kuva paikkansa noiden liikkeiden vaikutuspaikkojen osalta?

http://projectqatlanta.com/images/uploads/chest.jpg

Ja voisko nuo liikkeet joku suomentaa? Lähinnä siis että mitä on Chest fly ja Straight arm pullover?

Rinnassa on olemassa vain kaksi lihasta: pectoralis major ja pectoralis minor. Liikkeet menevät siis noille lihaksille, joten suurta eroa ei ole liikkeiden välillä.

Chest fly = vipunostot rinnalle tms. ja tässä video liikkeestä.
Pulloverille ei nyt ainkaan omassa päässäni ole mitään järkeenkäyvää suomenkielistä nimeä, mutta liikkeenähän se on tälläinen.

Rinnassa on olemassa vain kaksi lihasta: pectoralis major ja pectoralis minor. Liikkeet menevät siis noille lihaksille, joten suurta eroa ei ole liikkeiden välillä.

Chest fly = vipunostot rinnalle tms. ja tässä video liikkeestä.
Pulloverille ei nyt ainkaan omassa päässäni ole mitään järkeenkäyvää suomenkielistä nimeä, mutta liikkeenähän se on tälläinen.

Ok.. mutta mitenkäs sitten esim. vinopenkin kun sanotaan ottavan ylärintaan? Niin ottaako se kuitenkin eri osiin pectoralis majoria? Vai miten? Ja huomaa että ihmisten rintalihaksien muodoissa on eroja, vaikka koossa ei välttämättä olisi. Niin onko tämä sitten vaan yksilöllistä? Vai johtuuko vaan rasva% eroista? Koska joillakin ovat enemmän pulleammat "pallomaiset" ja joillakin laattamaiset.

kun tekee esim g6-ohjelmaa jossa ei tehä vinoja tai syviä vatsalihaksia ollenkaa ni onko se haittaavaa ? eli onko ne vinojen ja syvien vatsojen tekeminen välttämätöntä ? jos käy esim uimassa tyylii kerran viikossa saako ne osa-alueet siinä sitte tarpeeks sitä treenii vai onko niit pakko sit tehä viel eriksee tai jotai?

kun tekee esim g6-ohjelmaa jossa ei tehä vinoja tai syviä vatsalihaksia ollenkaa ni onko se haittaavaa ? eli onko ne vinojen ja syvien vatsojen tekeminen välttämätöntä ? jos käy esim uimassa tyylii kerran viikossa saako ne osa-alueet siinä sitte tarpeeks sitä treenii vai onko niit pakko sit tehä viel eriksee tai jotai?

Ne osa-alueet saa tarpeeksi treeniä g6 sisäisten liikkeiden myötä. Raskas kyykky ja seisten tehty pystypunnerrus pitää kyllä huolen korsetin kunnosta.

pectoralis majorin yläosaan...

Juu. Eli vaikka on vain yksi lihas, sitä voidaan rasittaa eri kohdista? :o Luulis että koko lihas supistuu, eikä osaa supistua yläosistaan voimakkaammin kuin alaosista? :O Tämäpä mysteeri. Tiedän kyllä että vinopenkki ottaa ylärintaan, mutta mitäs mitäs...? :o

Mites, jos treeni on massapainotteista? Millaset palautukset vaikka 5x5 maastavetoon ja 3x10 ylätaljaan tjsp.

Mennyt näköjään ohi, itse tein kanssa jossain vaiheessa 5x5 mavessa, mikä on aivan pirun raskasta jos joka sarjan vetää täysiä niin pidin palautukset noin 2-4 min, ylätaljaan riittää hieman lyhyempi aika.

Joku Porvoosta saa tulla vetämään mua turpaan jossen tänään ala käymään salilla. Olen vältellyt tätä salilla käymistä turhan pitkään ja nyt olisi aika mennä, mutta pelottaa se jos en jaksakkaan nostaa painoja takaisin ylös niin mitä silloin teen?

Eli on nyt kaksi viikkoa takana arskan G6:sta. Olen korvannut niskantakaapunnerruksen laitteella jolla on samat liikeradat kun pystypunnerruksessa. Leuat teen ylätaljalla samalla tyylillä kun leuat (Koska leukoja menee niin vähän, saan enemmän toistoja)
Onnistuuko arskan G6 rasvaprosentin laskeminen, eli siis vatsasta ylimääräisen pois saanti?

Ajattelin ottaa pystypunnerruksen mukaan saliohjelmaan, mutta ilmeni pieni probleema. Eli tuossa liikkeessähän kuuluisi pitää kyynärpäät edessä kun tangon laskee alas. Mulla ei siihen ole kyllä mitään tsäännsiä, ei meinaan kädet taivu siihen asentoon, ei sitten millään. Kannattaako suosiolla jättää koko liike pois ohjelmasta?

^ Mikset tee liikettä käsipainoilla?

ps. Enkä nyt oikein ole varma, mitä tarkoitit "pitää kyynärpäät edessä" jutulla?
Ei ne meikäläiselle kyllä edessä ole koskaan pystypunnerruksessa tangolla olleet...

Eli on nyt kaksi viikkoa takana arskan G6:sta. Olen korvannut niskantakaapunnerruksen laitteella jolla on samat liikeradat kun pystypunnerruksessa. Leuat teen ylätaljalla samalla tyylillä kun leuat (Koska leukoja menee niin vähän, saan enemmän toistoja)
Onnistuuko arskan G6 rasvaprosentin laskeminen, eli siis vatsasta ylimääräisen pois saanti?

Rasvan poistaminen ei onnistu saliohjelmalla, se onnistuu dieetillä.

Back
Ylös Bottom