Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos ohjelmassa on rinta, ojentajat ja olkapäät niin kyllähän tyhmempikin tajuaa, että olkapäät tai ojentajat jos vedät ensin failureen jollain keskitetyllä liikkeellä niin ei siitä penkkaamisesta tule mitään. Toki oma juttunsa on esiväsyttäminen, mutta se nyt ei ole yleensä aloittelijan ensimmäisenä prioriteettina missään ohjelmassa. Isot liikkeet aina ensin on se oma motto.
Tottakai tajuan, että isoimmat liikkeet ensimmäisenä, aika maalaisjärkeähän tuo on, ja muutenkin kaikenkaikkiaan kolmatta vuotta enemmän ja vähemmän reenailua takana. Kysymyksen oli tarkoitus kuulua että onko ylipäätään väliä teenkö eri lihasten raskaat liikkeet ensimmäisenä, vai teenkö järjestyksessä kaikki lihasten liikkeet ja jatkan sitten seuraavaan. Mutta kyllä, ensimmäinen kysymykseni on nyt sitä myöten selevä.

Kiitokset Pandakarhulle nopeista vastauksista :thumbs:

Kauankohan kestäis average saaha samalainen keho kun tolla jos on niinkun aloittelija vielä (2kk käynyt salilla about ja ikää 15v)
Suunilleen?

Osaisko kukaa arvioida? :D Siis jos lähetään semmosesta kehosta missä on vähän pohjalihasta ja myös vähän rasvaa päällä niin kauan about kestäisi saada tommoinen keho? Ei nyt ihan samalainen kun tolla, mutta siis suunilleen saman verran massaa kuin tolla. :D
15v 178/72.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oisko mitään liikevinkkejä rinnalle kotitreeniin, säädettävät käsipainot ja tanko löytyy mutta ei penkkiä. Kaikkia muita lihasryhmiä pystyy suunnilleen tekemään. Kaatuuko koko touhu tuohon, pitäiskö vaan suosiolla alkaa käymään salilla tai ostaa jonkinlainen penkki kotia?

Itse reenasin muutaman kuukauden kotona eikä siitä tullut paskaakaan, suosittelen salia.
Mutta pystyy käsipainoilla tekemään esim. käsipainopenkkiä vaikka tavallisen pitkän penkin(tarkoitettu istumiseen:) ) päällä sekä vipunostoja maaten.

Näin itse reenasin rintaa kotona.

Oisko mitään liikevinkkejä rinnalle kotitreeniin, säädettävät käsipainot ja tanko löytyy mutta ei penkkiä. Kaikkia muita lihasryhmiä pystyy suunnilleen tekemään. Kaatuuko koko touhu tuohon, pitäiskö vaan suosiolla alkaa käymään salilla tai ostaa jonkinlainen penkki kotia?

Tuossa tuli jo käsipainopenkki ja viparit/flyes maaten. Lisäksi erilaiset punnerrukset(variaatioita löytyy youtubesta ihan pirusti, sieltä vaan metsästämään) ja dipit auttavat.

Miten kyykkääminen vaikuttaa penkkitulokseen?Kun olen parissa threadissa huomannut kun joku sanoo , että kyykkäämisellä saa jonkin verran paremman penkkituloksen.Oisko esim.mitä enemmän eri lihasryhmiä treenaa , sitä enmmän kasvuhormonia vapautuu?

Oisko esim.mitä enemmän eri lihasryhmiä treenaa , sitä enmmän kasvuhormonia vapautuu?
Tämä on se minkä itse olen kuullut. Eli ei kunnon kehitystä tapahdu ilman jalkojenkin reeniä. Kyykky vielä väitetään olevan kropalle ns. "vaaratilanne", ja sen treenaaminen kehittää sitten suhteessa paremmin kuin esim. prässi.

Eli pähkinänkuoressa se on liikkeenä niin päällikkö että muukin filee paisuu. :puntti:

Miten kyykkääminen vaikuttaa penkkitulokseen? Kun olen parissa threadissa huomannut kun joku sanoo, että kyykkäämisellä saa jonkin verran paremman penkkituloksen. Oisko esim.mitä enemmän eri lihasryhmiä treenaa, sitä enmmän kasvuhormonia vapautuu?

Ei kai, koska silloin saman tuloksen saisi monipuolisella laitteiden käytöllä. Olennaista on kai ainakin monien isojen lihasten yhtäaikainen käyttö. Sehän tarkoittaa, että elimistön hetkellinen voimantuotto on suurta. Joidenkin lähteiden mukaan vaikutus välittyisi kasvuhormonin ja testosteronin kautta, mutta ainakin Mark Rippetoe toteaa että ei tiedä miksi kyykky auttaa mutta mave ei samalla tavalla.

TML:n viittaama "vaaratilanne" on kerrottu ainakin niin, että pään liike auttaisi, eli kaiketi esim. punnerrus enemmän kuin penkkipunnerrus mikäli tarvittava voima on sama. Ainakin Massaa! Voimaa! -kirjassa tuo kuulemma on kerrottu, mutta en tiedä onko totta vai kuvitelmaa. Kyykyssä on lisäksi kunnollinen negatiivinen vaihe, mavessahan painon voi tiputtaa eri tavalla.

Luulisi että joku näitäkin testaisi. Kai voisi rakentaa telineen, jossa saisi mahdollisimman paljon lihaksia kerralla käyttöön.

Ollut flunssaa ja kiirettä, tuli 2½ viikkoa taukoa kyykkäämiseen. Ja nyt on etureidet aika jäykät yli vuorokauden jälkeen vaikka en kyykännyt kovin isosti ja venyttelinkin illalla. Tuleeko muille tavallista isompi kipeytyminen kun on hiukan pidempi tauko, vai onkohan syypää flunssa?

Ei kai, koska silloin saman tuloksen saisi monipuolisella laitteiden käytöllä. Olennaista on kai ainakin monien isojen lihasten yhtäaikainen käyttö. Sehän tarkoittaa, että elimistön hetkellinen voimantuotto on suurta. Joidenkin lähteiden mukaan vaikutus välittyisi kasvuhormonin ja testosteronin kautta, mutta ainakin Mark Rippetoe toteaa että ei tiedä miksi kyykky auttaa mutta mave ei samalla tavalla.

TML:n viittaama "vaaratilanne" on kerrottu ainakin niin, että pään liike auttaisi, eli kaiketi esim. punnerrus enemmän kuin penkkipunnerrus mikäli tarvittava voima on sama. Ainakin Massaa! Voimaa! -kirjassa tuo kuulemma on kerrottu, mutta en tiedä onko totta vai kuvitelmaa. Kyykyssä on lisäksi kunnollinen negatiivinen vaihe, mavessahan painon voi tiputtaa eri tavalla.

Luulisi että joku näitäkin testaisi. Kai voisi rakentaa telineen, jossa saisi mahdollisimman paljon lihaksia kerralla käyttöön.

Mä en ole ainakaan huomannut kyykkäämisestä mitään apua penkkiin?
Aloitettiin treenikaverin kanssa n. 3 vuotta sitten salilla käyminen. Itse treenasin ohjelmalla alusta asti ja kyykyt oli mukana heti, kun taas kaverini veti oman kyykkypäiväni tilalla penkkiä. Itse treenasin penkin 1-2x viikossa, kun kaveri treenasi sitten 3x.

Tänäpäivänäkin hän penkkaa yhtäpaljon, kuin minä. Toki hän on alkanut myös kykkäämään, mutta penkki hänellä on sama, kuin itselläni.
Toki itse sitten kyykkään 2x enemmän, kuin hän ja omistan isommat reidet, mutta penkissä ja kyykyssä en näe mitään toisiaan auttavaa tekijää, vaikka kuinka tutkimuksia eteeni tuotaisiin..

Tänäpäivänäkin hän penkkaa yhtäpaljon, kuin minä. Toki hän on alkanut myös kykkäämään, mutta penkki hänellä on sama, kuin itselläni.

Vähän suppea otos... Voi olla, että olisit huonompi kuin kaverisi ilman kyykkäämistä. Tai sitten ei -- sikäli kun vaikutus on yksittäisen hormonin kautta, voi kai jollakulla olla sen taso muutenkin korkea. Tosiaan minä en tästä mitään tiedä, kunhan toistelen muualta lukemaani ja yritän päätellä loogisesti jotain (ja päädyn todennäköisesti metsään...)

Ollut flunssaa ja kiirettä, tuli 2½ viikkoa taukoa kyykkäämiseen. Ja nyt on etureidet aika jäykät yli vuorokauden jälkeen vaikka en kyykännyt kovin isosti ja venyttelinkin illalla. Tuleeko muille tavallista isompi kipeytyminen kun on hiukan pidempi tauko, vai onkohan syypää flunssa?
Kyllä mulla 2½ viikon tauko aiheuttaa sen että lihakset kipeytyy ihan eri tavalla. 1kk tauko aiheuttaakin jo hupia pariksi päivä ekan kyykyn perään. :lol2:

Toki flunssalla jotain virkaa siihen päälle, vois kuvitella. 100% mutu, flunssaosa siis.

Mä en ole ainakaan huomannut kyykkäämisestä mitään apua penkkiin?
Aloitettiin treenikaverin kanssa n. 3 vuotta sitten salilla käyminen. Itse treenasin ohjelmalla alusta asti ja kyykyt oli mukana heti, kun taas kaverini veti oman kyykkypäiväni tilalla penkkiä. Itse treenasin penkin 1-2x viikossa, kun kaveri treenasi sitten 3x.

Toki itse sitten kyykkään 2x enemmän, kuin hän ja omistan isommat reidet, mutta penkissä ja kyykyssä en näe mitään toisiaan auttavaa tekijää, vaikka kuinka tutkimuksia eteeni tuotaisiin..

Ei se kyykky nyt suoranaisesti vaikuta penkkiin, mutta sanotaanko niin että on todennäkisempää kehittyä paremmin tekemällä (ja kehittämällä) kyykyä ja penkkiä, kuin veivata pelkkää penkkiä.

Kysytääs tääl ku simppeli kysymys. Tietääkö kukaan mistä tässä videossa käytettyjä kuminauhoja vois tilailla? Ja mitä kustantaa.

Löytyy jo tollanen lila vastuskuminauha jolla saa jotenkuten tehtyä em. videossa esiteltyjä liikkeitä, mutta tuo kyykky ja hauiskääntö ei oikein onnaa. Ja himottaa testaa tota ohjelmaa. Hyvä tuntuma tuli jo nyt ku aamujumpaks veistelin.

EDIT:
060070_001.jpg
passaisko nää? Kovaa taikka keskikovaa aattelin.

Nostellaas kun ei oo vastausta kuulunu.

Kun nyt lisävarusteista puhutaan niin heitetäänpä sekaan vielä yksi kysymys.

Eli mave ei enää tahdo luonnistua kun näppien puristusvoima ei riitä. Mikäs lisälaite tähän auttaisi? Katsoin fitnesstukusta jonkinnäköisiä rannetukia mutten ollut varma parantaako ne puristusvoimaa vaiko joku muu lisävaruste. Miten on?

Kun nyt lisävarusteista puhutaan niin heitetäänpä sekaan vielä yksi kysymys.

Eli mave ei enää tahdo luonnistua kun näppien puristusvoima ei riitä. Mikäs lisälaite tähän auttaisi? Katsoin fitnesstukusta jonkinnäköisiä rannetukia mutten ollut varma parantaako ne puristusvoimaa vaiko joku muu lisävaruste. Miten on?

Onko sekaote/ristiote jo käytössä? Vetoremmit on imo se viimeinen ratkaisu.

Back
Ylös Bottom