Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kun nyt lisävarusteista puhutaan niin heitetäänpä sekaan vielä yksi kysymys.

Eli mave ei enää tahdo luonnistua kun näppien puristusvoima ei riitä. Mikäs lisälaite tähän auttaisi? Katsoin fitnesstukusta jonkinnäköisiä rannetukia mutten ollut varma parantaako ne puristusvoimaa vaiko joku muu lisävaruste. Miten on?

Onko sekaote/ristiote jo käytössä? Vetoremmit on imo se viimeinen ratkaisu.

Mulla on ihan kohtuullinen puristusvoima. Teen maven silti remmeillä aina. Tämä siksi että haluan keskittyä muihin juttuihin kuin puristamaan tankoa kaikin voimin. Eli ääni remmeille.

Nyt alko vähä ottaa nuppiin, joten pakko tulla kysymään. Eli tällä hetkellä oon bulkilla ja painan noin 62-64kg. Kuitenkin mietityttää kun vatsamakkaroita löytyy istuessa ja vatsasta saa istuessa kunnon otteen (seistessä ei niin paljon). Kannattaako mun suosiolla bulkkailla tonne 70kg, koska jos mä nyt alan polttaa rasvaa niin luulis painon tippuvan liian alas (pituutta 176-178cm) Vai polttaa noita rasvoja pois? Tää vaivaa mua lähinnä sen takia, että tarkotus ois kasvaa isoks, muttei kuitenkaa vedellä rasvoi minnekkää 30% :P Ja kyllä oon joskus ollut lihava, joten tämä hieman mietityttää ja pakko tulla varmistamaan...

E: Voiko osa olla nesteitä vai tosissaan sitä kuuluisaa läskiä?

Penkistä nousee n. 40kg 2-3 kertaa... Minkälaista reenia kannattaisi tehdä rinnalle jotta tuon penkkituloksen saisi nousuun? Paljonko esim. ens kesään voisi tuota nostaa, olen siis ihan aloittelijatasolla, ja ruoka/unipuoli on kyllä kondiksessa.
Niin, ja treenaan kyllä koko kroppaa, en vain rintaa :)

FTS: Taidat olla vasta aloitteleva harrastaja, joten lihasta ei vielä varmaankaan kauheasti ole? Ei tosiaan kannata alkaa silloin diettaamaan, varsinkaan tuolla kehonpainolla. Sopivilla plussakaloreilla vaan kovaa treeniä niin saat täysillä hyödynnettyä aloittelijan nopean kehityksen. Ja kun lihas kasvaa, myös ne vatsat, niin rasvaprosentti pienentyy.

Jos läskin kerääntyminen kuitenkin pelottaa, niin ei kannata olla millään 4500+ kalorin "bulkilla" vaan pitää ne plussat maltillisina.

Ghorkov: Ihan perustreeniä vaan myös rinnalle. Aloittelijana ei kannata tehdä asioista liian monimutkaisia. Esimerkiksi penkkiä 3x10 pari- kolme kertaa viikkoon tms. Ota vaan foorumilta joku hyväksi tituleerattu ohjelma ja kerta ruokavalio sekä lepo on kunnossa, pitäisi tuloksia alkaa tulemaan!

Mä aloittelin aikanani G6:lla sekä elaston 2-jakoisella ja hyvin tuli tulosta.

^Mulla on ihan sama juttu:D Terkkari ainakin mainitsi sen olevan nestettä (Itselläni ainakin)

Ja kysymys:

Jos ohjelmana käyttää tuota G6:a, kannattaako siihen laittaa pohkeet minkälaisilla sarjoilla? 3x10, 4x10, 3xmax tai jokin sellainen?
Entä onko hyötyä/haittaa jos ohjelmassa esim. palauttavan viikon jälkeen tekee ns. supersarjoja. <- En ole varma onko oikea termi, tarkoitan sitä että vaikkapa penkki tekeekin 3x10 sijasta 5-6x10..:puntti:

Mä tein G6:ssa pohkeet 3x20 sarjoin. Mulla noi pohkeet ainakin vastaa treeniin paljon paremmin vähän pidemmillä sarjoilla. Kokoile ja tunnustele mikä sopii itsellesi parhaiten. 3xmax ei välttämättä ole 1 -jakoiseen paras vaihtoehto.

G6:ssahan on tietty progressio penkkipunnerruksessakin. Mikäli tämä toimii ja pystyt lisäämään painoja, on mielestäni turhaa lähteä toimivaa progressiota sotkemaan noilla lisäsarjoilla. Jos kuitenkin haluat tuon 3kkn aikana välissä noin tehdä, tee se rankempi treeni ylimääräisine sarjoineen mielummin juuri ennen kevyttä viikkoa.

supersarja = tehdään peräkkäin, ilman lepotaukoa liikkeet vastakkaisille lihaksille, esim 1 sarja hauiskääntöä + heti perään 1 sarja ojentajapunnerrusta. Tämä on 1 supersarja.

Joissain yhteyksissä on käytetty supersarja-nimitystä myös kahdesta samalle lihasryhmälle peräkkäin ilman lepotaukoa tehdystä harjoitteesta.

Entä onko hyötyä/haittaa jos ohjelmassa esim. palauttavan viikon jälkeen tekee ns. supersarjoja. <- En ole varma onko oikea termi, tarkoitan sitä että vaikkapa penkki tekeekin 3x10 sijasta 5-6x10..:puntti:

Kuinka vitun löysästi ja pienillä painoilla sä oikein treenaat, jos meinaat edes kevyen viikon jälkeen jaksavasi tuplata normaalin työmäärän tuosta vain? Tai jos meinaat laskea sarjapainoja jaksaaksesi tehdä useamman setin niin mä en ainakaan tajua, mikä järki siinä on olevinaan.

Kuinka vitun löysästi ja pienillä painoilla sä oikein treenaat

Häpeällisen pienillä, ainakin omiin silmiin :nolo:

Mutta, takaisin asiaan. Eilen olin vähään aikaan salilla oikein tosissaan treenailemassa, ja pakkohan se on myöntää että ei penkkiä jaksanut 4 sarjaa enempää. Väärässä olin.
Muitaskin liikkeitä sai joitain sarjoja enemmän kuin normaalisti, ei kuitenkaan noin monta kun tuossa ensimmäisessä viestissä kirjoittelin.

Häpeällisen pienillä, ainakin omiin silmiin :nolo:

Häpeällisen pieniä painoja ei olekaan, kunhan ne ovat omiin voimiin nähden riittävät että voi sanoa treenaavansa edes suunnilleen tosissaan.

Mutta, takaisin asiaan. Eilen olin vähään aikaan salilla oikein tosissaan treenailemassa, ja pakkohan se on myöntää että ei penkkiä jaksanut 4 sarjaa enempää. Väärässä olin.

Hyvä, koska tuo kertoo että vedät suunnilleen sellaisilla painoilla kuin pitääkin:thumbs:. Jos varaa tuntuu jäävän, niin lisää mieluummin rautaa kun sarjoja.

Muitaskin liikkeitä sai joitain sarjoja enemmän kuin normaalisti, ei kuitenkaan noin monta kun tuossa ensimmäisessä viestissä kirjoittelin.

Siispä vähän lisää rautaa tankoon ensi kerralla.

Täytyy nyt vielä esittää lisää kysymyksiä epäselvyyksien vuoksi. Porukka puhuu täälä foorumeilla, että lihas kasvaa parhaiten kun on plussakaloreilla. Olen nyt semmosen käsityksen saanut että esim +500 on ihan hyvä? Jos nyt noita kalorilaskureita alkaisin käyttämään, mistä tiedän paljonko minä kulutan? Tarkoittaako tämä nyt sitä, että reenipäivänä minun tulee saada enemmän kaloreita, kun päivänä, jolloin en treenaa? Mikä mahtaa olla tämmösen 16v poitsun kulutus reenipäivänä/lepopäivänä?
Tietty tarkkaa lukua ei voi sanoa mutta edes sinnepäin? X)

^Tommoinen 1800-7000kcal todella vaikea sanoa kun pitäisi tiätää paino pituus ja kuinka paljon liikut päivässä ja lepopäivinä se lihas kasvaa joten silloin kanssa sitä safkaa ääntä kohti saman verran

Mistä voi johtua että Dippiä tehdessä on taas alkanut menemään toinen käsi tai joskus molemmat tunnottomiksi.
Ongelma alkoi kun aloittelin salilla käyntiä ja tein dippiä omalla painolla, silloin kuitenkin hävisi ajan kanssa ja pystyin alkamaan lisätä painoja. Nyt korotin 10kg-12.5kg ja ongelma tuli takaisin. Eli oikeä käsi oli tunnin ajan treenin jälkeen tunnoton.
Mistä mahtaisi johtua, voiko jotenkin ehkäistä, meneekö taas ajan kanssa pois? Jotenkin tuntuu turhauttavalta, kun painoja voisi voimien puolesta laittaa lisää, mutta hermo ottaa pahasti osumaa ja se sattuu+tulee tuo tunnottomuus.

Täytyy nyt vielä esittää lisää kysymyksiä epäselvyyksien vuoksi. Porukka puhuu täälä foorumeilla, että lihas kasvaa parhaiten kun on plussakaloreilla. Olen nyt semmosen käsityksen saanut että esim +500 on ihan hyvä? Jos nyt noita kalorilaskureita alkaisin käyttämään, mistä tiedän paljonko minä kulutan? Tarkoittaako tämä nyt sitä, että reenipäivänä minun tulee saada enemmän kaloreita, kun päivänä, jolloin en treenaa? Mikä mahtaa olla tämmösen 16v poitsun kulutus reenipäivänä/lepopäivänä?
Tietty tarkkaa lukua ei voi sanoa mutta edes sinnepäin? X)

Lasket Kalorikulutuksesi kalorilaskuri.fi : ssä ja lisäät siihen 5%.*

Scoobyn sivulla lukee , että keho käyttää 5% kaloreista lihaksen kasvatukseen

Onko treenaaminen aamusta ennen syöntiä pahasta vai hyvästä? Ja onko sillä yleensäkkään väliä, että treenaatko aamulla vai myöhemmin päivällä tai illalla.

Mikä suomenkielinen kirja on tällä hetkellä järkevintä lukea, jos haluaa lukea parhaan mahdollisen kirjan aiheesta bodaus ja ravinto? Jos ei jaksa lukea kuin yhden.

Siis sellainen missä lähdetään siitä, ettei tiedä aiheesta juuri mitään, mutta tieto on uutta ja viimeisintä testattua tietoa eikä mitään vanhoja uskomuksia tai kokeellisia metodeja joita ei vielä tunneta.

Onko treenaaminen aamusta ennen syöntiä pahasta vai hyvästä? Ja onko sillä yleensäkkään väliä, että treenaatko aamulla vai myöhemmin päivällä tai illalla.

Tästä asiasta on montaa koulukuntaa ja on vaikea antaa mitään yhtä yksiselitteistä ja oikeaa vastausta. Aamureeni sopii varmasti joillekin ihan hyvin ja joillekin taas ei.
Itse olen aikoinaan reenannut aamuisin ennen syöntiä ja kyllähän ne reenit jaksoi läpi vetästä ja sitä rataa vaikka aamuun sisältyi lisäksi pyöräilyt salille ja niin poispäin.

Moni on sitä mieltä, että jos treenaa ilman ravintoa aamulla niin "puff" lihakset katoaa sen siliän tien. Tähän en kyllä usko ollenkaan, mutta siihen en ota kantaa onko aamutreenistä sitten pidemmän päälle mitään etuakaan.

Jos ei ole mahdoton juttu, suosittelisin jotain haukkaamaan/juomaan ennen salille menoa. Se mitä kannattaa syödä tai juoda on vaikea sanoa. Paljon keskustelua on siitä, että kannattaako ennen salia ottaa sekä hiilihydraatteja sekä proteiinia vai pelkästään proteiinia. Tämäkin selviää kokeilemalla ja vanha sanonta "se mikä toimii jollakin toisella ei välttämättä toimi sinulla" pitänee aika hyvin paikkansa. Eli kokeilemalla löydät varmasti oikeat metodit.

Päivällä treenaaminen saattaa kuitenkin olla parempi vaihtoehto, kun ravintoa on jo nautittu ja kroppa paremmin "herännyt", jolloin myös suorituksesta saattaa saada enemän irti. Mutta kuten sanoin, ihmiset ovat erilaisia ja joillekin vain jokin toinen toimintamalli sopii paremmin.

ps. pelkkää mutuilua

En kyllä lähtisi ennen syöntiä heti herättyä treenaamaan. Ei ole energiaa ja kroppa ei ole vielä täydessä iskussa. Itse tein etenkin nuorempana niin että joka aamu heti sängystä noustua ennen kuin edes kävin aamukusella, tein jotakin sarjoja omaa painoa vastaan, failureen asti. Uin myös avannossa yhteen aikaan joka talviaamu ennen aamupalaa. Tällaisilla voi olla erittäin piristävä "räjähtävä lähtö" päivään. Mutta pääasialliseksi päivän salitreeniksi en näe mitään järkeä pistää, et sä pysty siinä tilassa antamaan kaikkea itsestäsi kun ei ole energiaa ja keho on vielä toipumassa unitilasta. Mutuilua tämäkin. Jotain aamuliikuntaa voi olla erittäin hyvä harrastaa jos saa itsestään irti, siihen päälle tukeva aamupala. Myöhemmin päivällä kun on tankattu reeniä varten, vasta päivän pääreeni. IMO.

No remmit tulee vasta viikon päästä, eli voisin tätä kokeilla sillä aikaa, jos voisit vähän tarkentaa mistä tarkalleen ottaen on kyse?

Toinen käsi myötäotteella, toinen vastaotteella. Vaihtelet sitten sarjojen välillä puolia niin ei pääse kehittymään järkyttävää epätasapainoa lihaksistossa.

Back
Ylös Bottom