Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

MESSU100: ilmainen M-Nutrition Protein Bar (Crispy Caramel)! Yli 100 € tilauksiin
Musta tuntuu et olen hiukan ulapalla pöperöiden kanssa. Olen siis nyt koko kevään suhteellisen rankalla tahdilla treenannut(välillä ehkä turhankin rankalla) ja valmistautunut tuleviin liikunnan alan pääsykokeisiin. Tällähetkellä on jotenkin ollut hiukan väsymystä ja palautumisen hidastumista havaittavissa. Olen siis pitänyt keskimäärin 7päivänä viikossa ohjelmassa jotain treeniä koostuen 5Xsali(kaksijakoinen, teen yhden kerran kokokroppana), 4xspinning, 2-3xjuoksua (30-60min) ja siihen vilä kekivartalotreeniä ja mahdollisesti 1-2xbodypump/nyrkeily/tanssitunti tms. Tohon ei siis sisällä mitään ns. arkiliikuntaa jota tulee myös päivittäin pyöräilyn ja kävelyn muodossa lähemmäs 2 tuntia.

Eli olen miettinyt että voisko syömisen ja liikunnan suhteessa olla nyt jotain pielessä. Tai sit tarveis vaaan pitää joku lepopäivä viikossa?
Tässä on aika perus sapuskat:

Aamu: 2xReal-siivua+2siivua tofua, seitania ja soijajogurttilevitettä(soijajogurttia+oluthiivahiutaleita),salladia,kurkkua,tomskua ja paprikaa,herkkusieniä yms.kasveja
125g maustamatonta soijajogurttia+½dl silkentofua,n.1dl marjoja. Joskus olen noiden lisäksi syönyt vielä kauralese-vehnälesepuuroa pari kulhollista sokerittoman mehukeiton ja soijamaidon kera. Vitamiinit,magnesium,kalsium.

----> Salille/spinning/juoksu

Välipala:Hedelmä/urheilujuomana Gatoradea jos verensokerit meinaa laskea(tyypin 1.Diabetes..) Jos salilla niin palkkari 30g soija-90 ja hedelmä.

Lounas:Salladi(tomaattia,kurkkua,erilaisia vihreitä lehtiä,parsakaalta, porkkanaa, basilikaa yms.) ja siihen sitten n.100g tofua, n 1dl soijasuikaleita, muutama rkl papusekoitusta ja siivu seitania. Hedelmä. Välillä olen sitten koittanut muistaa ottaa tän yhteydessä 1 rkl kp.pellava/hamppuöljyä tai n.½ avokadon.

Välipala: (Hedelmä) n.1dl silkentofua ja sokeritonta mehukeittoa(olen koittanut keksiä jotain prodepitoista juttua tähän pelkkien hedelmien seuraksi)

-----> yleensä päivän toinen treeni (salilla tai sitten jotain muita noista edellä mainituista)
Treenin jälkeen(jos ei sali):Hedelmä ja pari kourallista kuivattuja soijapapuja

Iltapala: Sama kuin aamupala, tosin hiukan enemmillä prodeilla. yllensä syön tässä sitä kauralesepuuroa(n.1-1½dl kaura+vehnäleseitä) vakiona.

Välillä on tuntumut et meinaa vähän hyytyä treeneissä, olisko jotain ehdotuksia? Rasvaa vois varmaan vähän lisätä?

MESSU150: Ilmainen MWEBSTORE.FI Shaker! Yli 150 € tilauksiin
En yhtään ihmettele, että meinaat hyytyä treeneissä. Enemmän pitäis syödä! Ihan eri tavalla jaksaa urheilla sillon, kun on syönyt hyvin.

Tässä olisi mun eiliset pöperöt listattuna, sikäli kuin ne muistan. En tällä hetkellä tarkkaile millään tavalla kalorimääriä , imetän 5kk ikäistä vauvaa ja treenaan 4 kertaa viikossa salilla 2-jakoisella ohjelmalla ja päälle kävelylenkit vaunujen kanssa. Kaloritarve on ilmeisesti aika valtava, ainakin ruokamääristä ja ikuisesta nälästä johtuen. Olen 181cm/71kg, ja näillä määrillä paino pysyy aika lailla tasaisena.

Saa kommentoida, jos mieli tekee :)

Aamulla:
1,5 dl kaurahiutaleita
3 dl soijamaitoa
1 rkl pellavansiemeniä
1,5 dl valkoviinimarjoja
4 dl maitokahvia
100g raejuustoa
0,5 l vettä

Lounas 1: Tofu "munakas"
300 g pehmeää Tofua
1 rkl oliiviöljyä
6 isoa tuoretta parsaa
1 pieni sipuli
1 iso tomaatti
1 ruispaahtoleipä
1 tl oivariinia
1 keskikokoinen omena
0,5 l vettä

Lounas 2: :D
1 broilerin file
2 dl uunijuureksia
2 dl vihersalaattia
pari pientä mozzarellapalloa
vähän raejuustoa
sinappi-hunaja salaattikastiketta
4 dl kahvia
0,5 l vettä

Välipala:
1 iso banaani
muutamia erilaisia pähkinöitä
pari mukillista vettä

Päivällinen:
Kalakeittoa 2 isoa lautasellista
puolikas valkosipulipatonkia (uunissa paistettava pakaste)
0,5 l vettä

Iltapala:
200 g maitorahkaa
loraus luonnonjugurttia joukkoon, ehkä 1 dl
0,5 dl omatekoista pähkinämysliä
kaakaonibsejä n. 1rkl
Chiasiemeniä n. 1rkl
0,5 l vettä

Iltapala 2:
Vaniljakermajäätelöä 3 dl
kinuskikastiketta 3-4 rkl

Viimeksi muokattu:
En yhtään ihmettele, että meinaat hyytyä treeneissä. Enemmän pitäis syödä! Ihan eri tavalla jaksaa urheilla sillon, kun on syönyt hyvin.

Nytkun tota hommaa kattoo tolleen listattuna, niin joo- voishan sitä ehkä vähän ottaa taas itteensä niskasta kiinni. Mulla on nyt jotenkin tosi stressaava elämäntilanne johtuen just tosta pääsykokeisiin valmistautumisesta. Semmonen stressi päänsisällä heijastuu mulla helposti just syömisen vähenemiseen tai jotenkin muuten ruokailun merkityksen "unohteluun".

Mietin et voisin lisätä ainakin kourallisen siemeniä tonne johonkin väliin, tai vaikka tahini-tahnaa jollekin aterialle. Ja sitten tonne iltapäivän välipalan ja iltapalan väliin jotain prodea(sheikki?lisää tofua tms.?)

Sit tilasin taas vegaanisia omega DHA/EPA-kapseleita joita vois ottaa sitten illalla.

Mut kommentit on erittäin kullanarvoisia- en haluaisi omaa huolimattomuuttani menettää mahiksia koulutuspaikan suhteen(ajautumalla vaikka ylikuntoon:wtf:)

No nyt on hiukan korjailtu ruokailuja. Eli:
Aamupala klo 7.30-8.00: 3 paistettua kananmunaa+ kirsikkatomaatteja sekaan. omegat+ vitskut.
ruokailut töissä 11.30-12.00: kana/kala/jauheliha(lihapullat) tms n 150-250g + raejuusto 200g, vettä.
välipala 15.00 tonnikala 2x 56g (öljyssä),maitokahvi
treenii ennen rahka 250g
treenin jälkeen palkkari american whey mansikka
iltapala 3 paistetua kananmunaa, kirsikkatomaatteja, vettä.
laskin kalorit jäi edelleen kyl sinne 1500 paikkeille, hiilarit kyl tippui ja rasvojen määrä lisäänty, jakauma nyt p. 47% hh. 6 % r. 47%
yhtään parempi?

Entä jos on lakto-ovo-vegetaristi ja leijonanosa proteiineista tulee nimenomaan maitotuotteista? Mistä sitten kannattaisi karsia?

Korvaa vaikka kananmunilla. Tai esim. soijaprotskua? Tai juustoa, missä on hiilareita vähemmän ja silti proteiinia ihan kivasti.

Olisko mimmeillä vinkkejä hyvään prodepitoiseen välipalaan, joka olisi kätevä napata töissä? Tähän mennessä oon mennyt prodepatukoilla, mutta tulevat aika tyyriiksi pidemmällä aikavälillä. Työ on seisomatyötä ja prodepatukan olen yleensä taskusta napannut työn lomassa. Keittiössä ei pysty aina käymään niin jääkaappisäilytystä vaativat eivät aina onnistuisi... Prodejauhoja en omista, niin en voi itse tehdä sellaisia patukoita... ellei olisi muuta vinkkiä? Itselläni ei nyt kyllä aivot raksuta mikä olisi kätevä vaihtoehto. :/

Daiina90: Miten ois ihan palkkari protskujauhoista sheikkeriin odottamaan? Sinne voi sitten paikan päällä lisätä vedet. Jos vielä hiilaritkin haluaa niin sitten vähän maltoa mukaan tai banaani.

Tän päivän safkoja... Totaalilepo, ellei pientä shoppailureissua lasketa :).

Aamulla (oikeastaan lounas, koska heräsin myöhään): Sushibuffet. Lohi-nigireitä, maki-rullia pari lautasellista + katkarapusalaattia.

Kotona: Valkuaisvoittoista munakasta kookosöljyssä paistettuna (2 kokonaista munaa + valkuainen), pari omppua.

Päivällinen: 200g naudanlihasuikaleita kookosöljyssä paistettuna, 1 avokado, kasa salaattia, sinappia, hieman kookoskermaa päälle

Välipala: Sama munakas-setti ja omppua.

Tähän asti oon päässyt mutta iltapala on varmaan sama kuin eilen.

Iltapala: Pari kourallista manteleita (n. 30g), 2 isoa parapähkinää (seleeniä, mut näitä ei kannata vetää liikaa ellei halua seleeniövereitä). Kaksi isoa banaania jäädytettynä ja paloiteltuna. Nom. Pari omatekoista suklaamuffinsia (mantelijauhopohja).

Näiden lisäksi 2 x ruoansulatusentsyymi, 2 x suolahappokapseli, 2x möllerin omega 3 ja 150 mikroa D3-vitamiinia.

Mä aloitin noin kaksi viikkoa sitten karppauksen ja sitä kautta olen vihdoinkin saanut lisättyä päivittäisiä energimääriä. Ja nyt, kun polvi on tässä puoltoista viikkoa estänyt liikkumisen niin tän huomioiden on varmaan kalorit jo aika kohdallaan (ainakin huomattavasti paremmalla mallilla kuin ennen).. kun tuota treeniä saa vähän lisättyä viikon parin päästä, niin voisi koittaa nostaa kaloreita parilla sadalla. (Pituutta on 154cm ja paino about 50kg).

Tän päivän syödyt & suunnitellut safkat:
Aamupala: Kreikkalainen jugu 200g, pellavansiemen 1rkl, vehnälese 2rkl, kookosöljy 1rkl
Lounas: Jauheliha-munakoiso -hässäkkää (mukana kermaa & juustoa), salaattia, kurkkua, 3 kirsikkatomaattia
Rinta-hauis -treeni (ilman aerobisia lämmittelyitä) + palkkariksi 0,5dl whey 3
Päivällinen: 2munan munakas, johon noin 1dl juustoraastetta, kalkkunaleike, salaattia, kurkkua ja vähän raejuustoa
Iltapala: 1 oops (koostuu kananmunasta ja tuorejuustosta) + 3rkl kuohukerma & pari tippaa makeutusainetta

1525kcal / hh:28g 7% / r:116g 69% / p:90g 24%

3 kpl Supermass Nutrition GOOD MORNING

Loistava viherjauhe

-50%
Eilisen syömiset meni suunnilleen näin:

4.45 1 reissumies + ingmariinia, pohjanpoika-siivuja ja kurkkua; rahkaa ~80 g, turkkilaista jogurttia ~20 g ja arkijogurttia ~20 g
salilla jalat
6.30 palkkari, 3 dl maitoa ja 1 dl hera80
7.20 ½ dl kaurahiutaleita, 50 g raejuustoa, 5 g voita ja 5 g kookosöljyä
10.30 koulussa kinkkukiusausta ehkä kolmasosa lautasesta ja puolet lautasesta salaattia ja parsakaalia, pari rkl raejuustoa; maitolasi ja ruusunmarjajälkkäri
13.45 kahvimuki
koulusta kävellen kotiin, ~3,5 km
15.00 linssikeittoa 230 g, raejuustoa 70 g, sipulia 20 g; maitoa
tässä välissä iltanavetta
19.30 kahvimuki ja suklaamuffinsi :rolleyes:
20.30 näkkäriä + ingmariini, meetvurstia ja pohjanpoika-siivuja

Suklaamuffinsi ehkä lisäsi sopivasti kaloreita kun päivä oli melko aktiivinen, koulussa siivottiin hevosten tarhoja pari tuntia ja myös pihattoa eli ruumiillista työtä tuli tehtyä ja ruokaakin olis varmaan saanut tulla siis enemmän...

Aamiainen: pikakaurahiutaleista puuro & raejuustoa

Lyhyt salitreeni tähän & palkkari

Lounas: kaksi täytettyä paprikanpuolikasta (täytteenä naudan jauhelihaa ja herkkusieniviipaleita & päällä edamjuustoa), salaattia (kirsikkatomaatteja, kurkkua, oliiveja)

Päivällinen: kolme kananmunaa (paistettuna öljyssä), naudan jauhelihaa ja herkkusieniviipaleita (paprikoiden täytettä jäi yli), kirsikkatomaatteja

Iltapala: kaksi palaa ruisleipää, floraa, metukkaa ja edamjuustoa

1865 kcal, hh 86, p 145, r 102. Millä hitolla tota proteiinia sais alemmas... Ennen oli ongelma ettei tullut tarpeeksi ja nyt toi huitelee tuolla jossain... :wtf:

Entä jos on lakto-ovo-vegetaristi ja leijonanosa proteiineista tulee nimenomaan maitotuotteista? Mistä sitten kannattaisi karsia?

Ruokavalioon tofua ellei jo ole? Paistat voissa/öljyssä ja maustehässäkkää perään..
Alpro Soya, tofu maustamaton :
Ravintoarvo keskimäärin
Energiaa 105kcal / 436kJ
Proteiinia 10.5g
Hiilihydraatteja 1.0g
Rasvaa 6.5g

Silken tofu on kyllä ehkä eniten meikän makuun..

Viimeksi muokattu:
siis syöttekö te oikeesti noin vähän vai onko mun käsitykset ruuasta ihan pielessä....

Se nyt varmaan riippuu ihan et keiden posteja tarkoitat, taalla on aika laidasta laitaan. Tai no ehka sielta ylensyonnin puolelta ei ole juurikaan esimerkkeja, mutta hyvia ruokavalioita ja niukkaenergisia loytyy senkin edesta.

Ma en viela tieda mita syon tanaan (ruoka-aika alkaa vasta neljalta ja taalla on kello vartin yli kolme), mutta eilen tuli vedettya:

Klo 16.15
Lehtisalaattia reipas kourallinen
Porkkana (keitetty)
Purkki tonnikalaa
1rkl avokado-hummusta
Pieni tomaatti
Kurpitsansiemenia n. 1rkl
Oliivioljya paalle

Klo 19.45
n.2dl mustikoita
Kreikkalaista jugurttia (hh 3g, ei lisa-aineita eika sokeria) joku 2dl
Loraus whole milkkia

Klo 21.30
Lampaankyljys (nyrkin kokoinen piffi)
Pari porkkanaa keitettyna
Kourallinen lehtisalaattia
2 tomaattia
Oliivioljya salaatin paalle

En jaksanut laskeskella makroja, mutta ruokaa oli tarpeeksi eika missaan vaiheessa nalka. Aika niukasti tuli rehuja ja varmaan proteiiniakin, koska en jaksanut kayda kaupassa eika jaakaapissa ollut juuri mitaan :( Paivan mittaan meni vihreaa sitruunateeta, kuppi kahvia ja tolkillinen Pepsi Maxia. Liikuntana 30min juoksulenkki metsassa.

heh, joo siis lähinnä pisti silmään nuo enemmin laihduttajan ruokavaliota muistuttavat viestit.. mulla kova työ että saan tarpeeks syötyä ja se vaatii 3 isoa ateriaa +välipalat

Eilen peruspäivä, ei liikuntaa.

Aamupala:
- kaurahiutale 40g
- raejuusto 100g
- vehnälese + pellavansiemenrouhe 2rkl

Lounas:
- 100g RYPSIpossun kinkkusuikaleita... :jahas:
- pinaattia, salaattia paljon
- 15g siemenmix (ak-siemen, seesaminsiemen, kurpitsansiemen)

Välipala:
- omena
- mandariini
- 1.5dl maustamatonta jugua
- 100g palvikinkku

Iltapala:
- 200g palvikinkku
- omena
- muutama iso porkkana
- jogurttidippiä (maustoin herbamarella, nam)

Olo oli ihan hyvä ja nälkää en näkenyt juurikaan, paitsi ehkä aamupalan ja lounaan välissä kun olin - öö - lähes 6h syömättä. Lisäksi olen nyt parina päivänä syönyt puuroa aamupalaksi ja eilen sain sitten kirjaimellisesti juosta vessaan kolme kertaa! Siis ihan järjetön kiire. Voikohan olla niin, että vatsa ei oikein tykkää kaurasta vai onko tässä itsellä nyt jotain muuta häikkää. Hedelmiäkään en ole syönyt pitkään aikaan, mutta luulisin niiden olevan vatsaystävällistä ravintoa ainakin aterian osana, erikseen kun en niitä syönyt.

Aamu: kolme porkkanaa + monivitamiinit, maitohappobakteerit ja vihreä tee -kapselit
Lounas: koulussa kaksi kasvispihviä sekä kasvisperunamuhennosta
Päivällinen: viisi pienehköä kevätkäärylettä
Iltapala: porkkanoita, Polar-näkkileipää ja purkillinen maitorahkaa

Liikuttua tuli salilla käynnin ja kolmivarttisen tenniksenpeluun verran :) Treenin jälkeen vielä palkkari
Vähän kevyempi päivä ehkä kuin mitä yleensä, mutta toisaalta tuntuukin paljon paremmalta

Lisäksi olen nyt parina päivänä syönyt puuroa aamupalaksi ja eilen sain sitten kirjaimellisesti juosta vessaan kolme kertaa! Siis ihan järjetön kiire. Voikohan olla niin, että vatsa ei oikein tykkää kaurasta vai onko tässä itsellä nyt jotain muuta häikkää. Hedelmiäkään en ole syönyt pitkään aikaan, mutta luulisin niiden olevan vatsaystävällistä ravintoa ainakin aterian osana, erikseen kun en niitä syönyt.
Mulla oli alkuun sama ongelma puuron kanssa (nimenomaan kaurapuuro). Puuro mahaan ja n. 10 min kuluttua sai juosta vessaan. Panikoin heti, että elämä on ohi ja mulla on vähintään keliakia. Mutta kun tarpeeksi kauan jaksoin puuroa vedellä tuosta vessassa juoksemisesta huolimatta, niin ongelma alkoi tasaantua ja nykyisin tätä ei enää esiinny. Kiinnostaisi kyllä itseäkin tietää mistä tuo mahtoi johtua..

Aamu: kolme porkkanaa + monivitamiinit, maitohappobakteerit ja vihreä tee -kapselit
Lounas: koulussa kaksi kasvispihviä sekä kasvisperunamuhennosta
Päivällinen: viisi pienehköä kevätkäärylettä
Iltapala: porkkanoita, Polar-näkkileipää ja purkillinen maitorahkaa

Liikuttua tuli salilla käynnin ja kolmivarttisen tenniksenpeluun verran :) Treenin jälkeen vielä palkkari
Vähän kevyempi päivä ehkä kuin mitä yleensä, mutta toisaalta tuntuukin paljon paremmalta

En oo ikinä tajunnu tota, miten jotkut voi elää ilman aamupalaa. Okei sä syöt porkkanoita aamulla, mut mä en lähtis käyntiin iha noin hepposilla eväillä. Muutenki noi syömiset kuulostaa aika vähäsiltä. Eihä tossa tietenkää näy paljonko oot mätänny tota kasvisperunamuhennosta naamaas, mut veikkaan ettet iha hirveitä määriä.

siis syöttekö te oikeesti noin vähän vai onko mun käsitykset ruuasta ihan pielessä....

Itellä tullu sama mieleen..harvoin käyn tätä ketjua lukemassa, mut sillon ku käyn nii täällä on tyyliin, söin näkkäriä ja salaatinlehtiä. Onhan täällä myös ihan kunnollisiakin ruokia ihmisillä, en mä sitä meinaa. Jotenki vaa itelle tulee semmonen olo, et ihmiset haluu käydä tääl brassailee kuinka vähän ja ns. terveellisesti ne on syöny. Sitten syömishäiriöiset käy täällä kattomassa; aijaa, toi normaali, paljon liikkuva ihminen ei syö ku ton verran ja neki on vihanneksia ja marjoja, joten pitäiskö mun sit syödä vielä vähemmän.

Nyt on aika kärjistettyä tekstiä, mutta tajuutte varmaan mun pointin. Oli vaa pakko vähä avautua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom