Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Voi olla että ollaan täällä asiasta jo puhuttu , mutta kuinka syvä kyykky ottaa eniten reisiin? Kysyn sen takia koska en halua että perse kasvaa ja reidet jää pieniksi . Itse teen noin 90 asteen kulmaan.
Jos haluaa reiskoja kasvattaa niin juuri toi etukyykky ja siihe lisäksi julle/sjmv toimii omalla kohdallani paljon paremmin kuin takakyykky.Jostain syystä perse vain kasvoi reisien edelle takakyykkäämisellä.

Ollaan tässä kyykkyjä pariin kertaan treenailtu ja omalla kohdalla kyykkääminen tuntuu nivusissa ja muutenkin lantion seudulla todella ikävältä (pistävältä), vaikka jalkoja ja lantiota lämmittelen mielestäni hyvin (30 min venyttely) Tekniikkaa olen yrittänyt hioa kattomalla noita Rippetoen Starting Strength opetusvideoita. Pitäisiko sitten kokeilla etukyykkyä? Vähentääkö se jotenkin lantioon kohdistuvaa painetta? Vai pitäisikö venyttelyyn ja lämmittelyyn käyttää enemmän aikaa? Myönnetään, että venyttelystä huolimatta olen suht. kankea liikkuvuudeltaan...

Ollaan tässä kyykkyjä pariin kertaan treenailtu ja omalla kohdalla kyykkääminen tuntuu nivusissa ja muutenkin lantion seudulla todella ikävältä (pistävältä), vaikka jalkoja ja lantiota lämmittelen mielestäni hyvin (30 min venyttely) Tekniikkaa olen yrittänyt hioa kattomalla noita Rippetoen Starting Strength opetusvideoita. Pitäisiko sitten kokeilla etukyykkyä? Vähentääkö se jotenkin lantioon kohdistuvaa painetta? Vai pitäisikö venyttelyyn ja lämmittelyyn käyttää enemmän aikaa? Myönnetään, että venyttelystä huolimatta olen suht. kankea liikkuvuudeltaan...

Oletko kokeillut venytellä vähemmän? Lämmittelee jotenkin muuten kuin venyttelyllä(kuntopyörä, kyykyn lämppäsarjat). Onko kuinka leveä asento?

Aloitan aina salitreenin n. 5-10 min kevyellä kuntopyörä sessiolla, jonka jälkeen sitten venyttelyt. Kantapäät ovat suunnilleen hartioiden kohdalla leveyden puolesta ja varpaat n. ± 30 astetta ulospäin. Ottaako oikein tehty kyykky kunnolla reisiin? Ite en saanut oikein tuntumaan muualla kun perseessa ja alaselässä, mutta jos tekniikka ei ole kunnossa niin ei liene mikään ihme... :rolleyes:

omistan tukipohjalliset, jotka korjaavat jalan asentoa (pahimman luokan lättäjalka). Kannattaako minun käyttää näitä kyykätessä?

itse en omista kyykkykenkiä vaan täysin tasapohjaiset painikengät joten laitan sellasen muovin palasen mikä salilla on kantapäiden alle, about sentin paksune . myös kapeahko levypaino käy.

Pääasia on että se mitä sulla on jalkojen alla on myös tukeva ettei pääse lipsahtamaan kesken liikkeen, sanoo viellä polvet riks raks poks

omistan tukipohjalliset, jotka korjaavat jalan asentoa (pahimman luokan lättäjalka). Kannattaako minun käyttää näitä kyykätessä?

Itselläni on lättäjalat, ja jalkaterien pitäminen täysin suoraan eteenpäin (ei siis niin kuin neuvotaan hieman ulospäin) auttaa ettei nilkat taivu sisäänpäin. Etukyykyssä koroketta (vaikka mattoa) kantapäiden alle niin pysyy hyvin suorassa.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/99762-kyykky-ja-tukipohjalliset/#post3181561
kyykky ja tukipohjalliset

Tossa oli threadi mistä ajattelin että tänne vois pistää suoraan kysymyksen kun "fuhrer" tai risumies tätä seuraa varmasti enemmän ja heiltä voisi irrota asiantunteva kommentti kyseiseen asiaan. Eli miten on tukipohjallisten laita kyykätessä?

Tukipohjalliset kyykätessä on vähän niin ja näin.

Jos pitäisi vastata kyllä/ei niin vastaisin ei.

Kaikki riippuu taas siitä miten lättäjalka on "hankittu". Jos se on ollut syntymästä asti rakenteellinen vika niin sitten ehkä tukipohjalliset on ok, jos ne estävät kiputiloja tai muita ongelmia kyykätessä.

Jos taas ylipronaatio on hankittu ympäristöstä niin en käyttäisi tukipohjallisia, paitsi, jälleen kerran, jos ne estävät kovia kiputiloja yms.

Tämä on sitten vain lonkalta heitetty kommentti tietämättä tarkemmin kyseisen henkilön ominaisuuksia.

E: Vielä olennaisempaa olisi rakentaa ruutia oikeisiin lihaksiin jotka vastustavat jalan menemistä ylipronaatioon.

Aloitan aina salitreenin n. 5-10 min kevyellä kuntopyörä sessiolla, jonka jälkeen sitten venyttelyt. Kantapäät ovat suunnilleen hartioiden kohdalla leveyden puolesta ja varpaat n. ± 30 astetta ulospäin. Ottaako oikein tehty kyykky kunnolla reisiin? Ite en saanut oikein tuntumaan muualla kun perseessa ja alaselässä, mutta jos tekniikka ei ole kunnossa niin ei liene mikään ihme... :rolleyes:

Siis vejätkö sä oikeasti jotain 30 minuutin venyttelyjä ennen jalkatreeniä? Tai mitään muutakaan treeniä? Jos tämä oli totta, niin lopeta nyt ihmeessä. Ei oo kumma jos ei kyykky kulje.

Crrc: -Tarpeen mukaan, kuten kaikkien muidenkin tukien ym. kanssa. Tuon asiantuntevimmin ei juuri voi sanoa tuntematta asiaa. eh eh.

"risumies tätä seuraa varmasti enemmän ja heiltä voisi irrota asiantunteva kommentti kyseiseen asiaan. Eli miten on tukipohjallisten laita kyykätessä?"

Mulla on kanssa lättäjalat ja tukipohjalliset. Olen kyllä aina kyykkinyt sukkasilla, mutta musta tuntuu, että tukipohjalliset ei ole ainakaan suht kapeissa kyykyissä järkeviä. Kun jalkaterät on jokseenkin eteenpäin niin pystyt keskittymällä ja jalkoja jännittäen pitämään jalkapohjan oikein hyväryhtisen. Tekee varmaan oikein hyvää jalkaterän lihaksille moinen työskentely. Treenin jälkeen ei tosin ole mitään mahkuja pitää sitä jalkaholvea yllä kun jalat ovat niin perkeleen väsyneet :D Leveissä kyykyissä saattaa jalat kaatua pahemmin sisään, en ole niitä tehnyt mutta niissä SAATTAISI olla tukipohjallisille käyttöä... ehkä lättäjalkaisen on vain parempi tehdä kapeampia kyykkyjä.

Mmm tämähän käy mielenkiintoiseksi. Itelläni todettiin joskus 8 vuotta sitten (10-12v.) ns. 'lättäjalka' tai jalkapohjan virheasento, jossa jalkapohjan sisäsyrjä painui liian alas aiheuttaen kipua polvissa. Kokeillaan sitten seuraavalla salitreenillä kevyempää ja lyhyempää venyttelyä ja samalla, josko tukipohjalliset auttaisi kipujen estämiseksi lantiossa.

Kiitokset vastauksia antaneille :)

miikä olis järkevin tapa sijottaa mave ja kyykky jos kumpaakin haluu tehä 2x viikossa? ainakin joku t-nationin kaveri ei suotositellu hermostoon taka mavea 2xviikkoon..

Täähän on hyvä threadi. Mulla on kanssa samoja ongelmia ja sain paljon vastauksia omiinkin pulmiin. Aluksi kyykkäilin melko kapealla ja jalkaterät melko suoraan eteenpäin matala koroke kantapäiden alla. Sitten joku "kokeneempi" sanoi et koroke veke ja leveempi asento ja jalkaterät ulos. Siittä alkoi lannerangan jomotus. Aattelin et kuuluu asiaan, ottaa jotenki eri lailla ja lähtee pois. Muttei kipu hävinny. Nyt tauko muista syistä treeneistä ja saanu selän rauhoittumaan. Tauon jälkeen aattelin kokeilla taas tota alkuperäistä tyylii.

miikä olis järkevin tapa sijottaa mave ja kyykky jos kumpaakin haluu tehä 2x viikossa? ainakin joku t-nationin kaveri ei suotositellu hermostoon taka mavea 2xviikkoon..
Varmaan joku 2-jakonen ylä/alakroppa jaolla.
esim.kova kyykky+kevyt mave ja toisella kertaa kevyt kyykky+raskas mave.
Voihan sitä mavetella 2x viikkoonki mutta ei kyllä kannatta täysiä ottaa molempia treenejä ja kannattaa kuunnella myös alaselän tuntemuksia sekun on kovilla noissa molemmissa liikkeissä.

Maastavedon hengitystekniikka?
Eli itellä ois tarkotus kokeilla mavea pitkästä aikaa. Joskus 2004 tuli lievä välilevynpullistuma eli sen jälkeen ei oo tarvinnu vedellä. Anyway, eli ekassa nostossa tangon ollessa vielä alhaalla vedetään happea ja kiristetään vatsanseutu ja paineet pidetään koko noston ajan, right? Ja yläasennossa otetaa uudestaan happea ja laskuvaihe ja uus nostovaihe samoilla ilmoilla?

kyllä mä ite ainakin teen sillee, että alhaalla paineet sisään, ylhäällä/laskuvaiheessa päästän hapet ulos ja kuolletan tangon ja sitten taas uudet paineet. enemmänki noitten pomputtelijoiden hommia toi, että maassa hapet, ylhäällä päästetään pois, uudet hapet ja niillä hapilla mennään sitten taas uudestaan siihen yläasentoon jne

kyllä mä ite ainakin teen sillee, että alhaalla paineet sisään, ylhäällä/laskuvaiheessa päästän hapet ulos ja kuolletan tangon ja sitten taas uudet paineet. enemmänki noitten pomputtelijoiden hommia toi, että maassa hapet, ylhäällä päästetään pois, uudet hapet ja niillä hapilla mennään sitten taas uudestaan siihen yläasentoon jne

No ainakin ton Hulkin videon perusteel toi sun on just se tyyli jolla sitä ei kannata tehdä. http://www.gym-tv.fi/index.php?viewkey=fc182d371c3e9ed31609

No ainakin ton Hulkin videon perusteel toi sun on just se tyyli jolla sitä ei kannata tehdä. http://www.gym-tv.fi/index.php?viewkey=fc182d371c3e9ed31609

no tossahan hulkki just esittelee mm. ton version, että tankoa ei kuolleteta maassa vaan se hipaisee.. mutta ei siis pompulla jonka aikaisemmassa viestissä mainitsin. ja esim voimaharjoittelun sivulla on maininta tosta hengitystekniikasta jonka sanoin:

"vedä voimakkaasti ilmaa keuhkoihin ja purista vatsaa vyötä vasten"
"Vedä sarjat ykkösinä eli hae jokainen toisto erikseen. Älä pomputa painoja lattiasta."

Back
Ylös Bottom