Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mitä eroa on kylmäpuristetulla öljyllä ja normaalilla? Kun koko ajan kuulee hehkutusta kylmäpuristetun puolesta.

Itsekin mietin tuota hiljattain ja googletin tällaisen vastauksen: "Rypsiöljyn valmistusmenetelmä vaikuttaa sen rasvahappokoostumukseen. Kylmäpuristettu rypsiöljy sisältää tyydyttymättömiä rasvahappoja n. 95 %. Näistä hyvälaatuisista rasvahapoista 62 % on yksinkertaisesti tyydyttymättömiä. Tavallisen rypsiöljyn valmistuksessa käytetään liuottimia ja kuumennusta.
Kuumennus vaikuttaa haitallisesti rypsiöljyn ominaisuuksiin lisäämällä sen hapettumista ja tuhoamalla tärkeitä vitamiineja. Siksi tavallinen rypsiöljy sisältää enemmän rasvahappojen hapettumistuotteita ja vähemmän vitamiineja kuin kylmäpuristettu rypsiöljy.
Kylmäpuristettu rypsiöljy ei myöskään sisällä haitallisia trans-rasvahappoja, jotka lisäävät veressä olevaa kolesterolipitoisuutta. Kylmäpuristettuun rypsiöljyyn ei lisätä mitään, eikä siitä poisteta mitään. Esimerkiksi kyläpuristettu rypsiöljy sisältää lesitiiniä, kun sen sijaan tavallisesta rypsiöljystä lesitiini poistetaan valmistuksen yhteydessä."

Tuskin se treeniä edeltävä ateria muuta tekee kuin nostaa verensokeria sen verran, että on pirteämpi olo. Itse syön hedelmää (20-60g hiilaria) ennen treeniä ja loput päivän hiilarit treenin jälkeen

Mites pitkä väli ruokailun (hiilareiden) ja treenin välissä tulisi olla, että sillä jotain merkitystä lihasten varastoihin ja sitä kautta jaksamiseen olis? Jos vaikka aamulla reenaa 9.00 niin onko tunti pari sitten syödyllä aamupalalla sen suhteen mitään merkitystä? Miten paljon lihasten lihasten glykogeenivarastot ehtii tyhjentyä yön aikana? :)

Näistä palautusjuomista kuulee kaikenlaista, jotkut vetää valmista palkkaria, jotkut sekoittaa itse protskusta ja maltosta, toiset taas vetää pelkän protskujuoman mutta syö samalla banaanin. Tuosta jälkimmäisestä tuli mieleen että olisiko mitään hyötyä vetää protskujuoma + appelsiini/omena täysmehua lasillinen, vai onko näistä täysmehuista saatu hiilari vääränlaista tjsp?

Nimim. Pihalla palkkareista

Ei millään sokerimehuilla kannata alkaa hiilareita hankkimaan. Maltosta helppo napata salin jälkeiseen palkkariin hiilarit. Näin itse jo pitkään tehnyt. Kukin tyylillään.
Toki joku banaanikin kelpaa, mutta itse näen helpommaksi vetää jauhoina sheikkeristä.

Mikä näistä sopivin?

Elikkäs tossa on muutama vaihtoehto (enimmäkseen ylimmät) mistä ajattelin jonkun ostaa, mutta voisko joku neuvoa mikä noista:http://www.************.fi/5/fi/artiklar/massanlisays/index.html olis paras vaihtoehto jos alan raksa päivän jälkeen aina himassa treenaamaan, eli sopis myös palkkariks...? Ja ajattelin crean ottaa vielk kylkiäiseks... Ja mimmonen treeniohjelma sopis parhaiten toho "raskaan" duunin kylkeen, ite ajattelin ehk 3 jakosta ma ke pe? Kiitoksia etukäteen!:rock:

Miten saan tietää päivittäisen kulutukseni noin suunnilleen? Osaako joku suoraan heittää arviota jos painoa on 75kg (pituus 188), Punttia 4 krt/vko ja kickboxingin/sandaa 2-3krt/vko? Lisäksi aloitan luultavasti Breakdancen 1krt/vko. Keskimääräisenä päivänä vedän joko puntin tai lajin. Pyrin aina liikkuessani tekemään melko kovaa sen mitä olen tekemässä. Sattuu myös päiviä, jolloin on sekä kiksari että puntti päällekkäin, paljonko tuo nostaa sitä kulutusta? Jaksaako joku linkata jonkun järkevän infopläjäyksen alta 10sivua asiasta?

Kiitoksia taas kerran sille ystävälliselle kaverille jotka vastaa!

Voiko aamupalalla syödä liikaa? :D

Tarkotan siis kun mun aamupala on kalorilaskuri.fi:n mukaan tasan 850 kcal, P67g/HH70g/R35g

Onko tuo ihan liikaa?

Voiko aamupalalla syödä liikaa? :D

Tarkotan siis kun mun aamupala on kalorilaskuri.fi:n mukaan tasan 850 kcal, P67g/HH70g/R35g

Onko tuo ihan liikaa?

Riippuu ihan siitä miten paljon haluat päivässä syödä, mitkä ovat tavoitteet, mitä syöt muilla aterioilla jne. Jotkut tykkäävät syödä enemmän aamulla, toiset taas illalla. Esimerkiksi itse syön ensimmäisen kerran vasta iltapäivästä ja silloin voin parin tunnin sisällä vetää 1000kcal ihan helposti. Toimii mulla, mutta jollain muulla saattaa toimia erilainen systeemi. Päivän kokonaismakrot ratkaisevat.

Reenipäivälle 306g protskua ja lepopäiville 198g. Onkohan vähä turhan paljon 78kiloseen runkoon?
Onhan tuo aika reilusti, jos yleensä suositellaan 2g/RASVATON painokilo. Monet toki ottavat suoraan 2g/painokilo varmistaakseen riittävän prodemäärän, mutta tuo 306 on sulla melkein 4g/painokilo.

Alotin tos muutama päivä sit dieetin ja oon yrittäny saaha sen 3g/kilo eli n. 250g päiväs proteiinii mut se tuntuu oleva mahdoton tehtävä. Syön joka päivä kaks purkillista maitorahkaa, kaks lämmintä ateriaa mis o paljon lihaa+raejuustoa lisukkeena, proteiinisheikin ja noitten lisäks muuta mist ei saa paljoo proteiinia. Mitä tuohon vielä lisäis, että sais 75-100g lisää proteiinia melko halvalla? Mitä hiilihydraatitonta vois joka ilta syyä ku täl hetkel oon tyytynyt vaa proteiinisheikkii tai palkkarii illalla ku en oo keksiny mitää muuta syömistä? Ois kiva jos ois jotai muuta proteiini pitoista syötävää ku maitorahkaa, tonnikalaa tai raejuustoo mitä toho viel lisäis.

jos et ole maitovammanen niin suosittelen valion maito plussaa. tuota kun päivän mittaa vaikka sen yhden purkin saat juotua niin siitä tulee jo 50g proteiinia. sitten tietenkin nämä paljon esillä olleet pähkinät.

jos et ole maitovammanen niin suosittelen valion maito plussaa. tuota kun päivän mittaa vaikka sen yhden purkin saat juotua niin siitä tulee jo 50g proteiinia. sitten tietenkin nämä paljon esillä olleet pähkinät.
Tuo vois olla iha hyvä vaihtoehto, mut onkos tuo maidon hiilihydraatti miten nopeeta?

Alotin tos muutama päivä sit dieetin ja oon yrittäny saaha sen 3g/kilo eli n. 250g päiväs proteiinii mut se tuntuu oleva mahdoton tehtävä. Syön joka päivä kaks purkillista maitorahkaa, kaks lämmintä ateriaa mis o paljon lihaa+raejuustoa lisukkeena, proteiinisheikin ja noitten lisäks muuta mist ei saa paljoo proteiinia. Mitä tuohon vielä lisäis, että sais 75-100g lisää proteiinia melko halvalla? Mitä hiilihydraatitonta vois joka ilta syyä ku täl hetkel oon tyytynyt vaa proteiinisheikkii tai palkkarii illalla ku en oo keksiny mitää muuta syömistä? Ois kiva jos ois jotai muuta proteiini pitoista syötävää ku maitorahkaa, tonnikalaa tai raejuustoo mitä toho viel lisäis.

Toisilla ongelma liian vähänen protsku ja itellä liian paljon :) Makkara on mahtava hiilariton iltapala sopivalla prode/rasvasuhteella :hyvä:

Vähän edellisiin viitaten... Pitääkö proteiinin tarve laskee kokonaispainosta vai rasvattomasta massasta?
Kyllä sen imo voi laskee ihan kokonaispainosta, vaikka jossain on suositeltukin et rasvattomien painokilojen mukaan laskettais. Ei se niin tarkkaa kuitenkaan ole, eikä ylimääräinen proteiini haittaa jos ei ihan överiksi sen syöntiä vedä.

Toisilla ongelma liian vähänen protsku ja itellä liian paljon :) Makkara on mahtava hiilariton iltapala sopivalla prode/rasvasuhteella :hyvä:
Jostai syystä ei tulis iha heti mielee ruveta syömää makkaraa iltapalaks dieetillä mut vois seki toimii :D Kohtaha se grillauskausiki taas alkaa :kuola:

Back
Ylös Bottom