Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Mitä luulette että peruskulutukseni on? Painan 87kg, 178cm pitkä, kävelyä joka pv 30min koulumatkaa + mitä koulussa pyörii yms. ja siihen ma ke pe salit.

Moi! Mulla sattuu olemaan sellanen ongelma että aina kun vedän proteiinijuomaa treenin jälkeen tulee minulla ajan myöten kaulaan ja sen ympärystölle pieniä kutiavia pisteitä, jotka sitten myöhemmin puhkeavat akneksi. Olen aika varma että oireet johtuvat proteiinijuomasta, sillä olen aloittanut niiden käytön aktiivisesti kaksi kertaa, ja molemmat kerrat täysin samat oireet. Olen kysellyt asiasta ja jotkut epäilevät sen johtuvan hikoilusta ja sanovat sen olevan karvatuppitulehdus. Olen 16-vuotias poika, joten ehkä jollain hormonitoiminnalla voi olla vaikutuksia?

Olisin oikein kiitollinen mistä tahansa avusta :)

Mitä proteiinijuomaa?
Tai tarkemmin kysyttynä, sisältääkö proteiinijuomasi kreatiinia? itsellä ainakin aiheuttaa yläselkään ja kaulaan samoja oireita..siedettäviä kuitenkin kesään asti ;)

Mistä johtuu että kun treenin jälkeen juo palkkari niin on pari tuntia semmonen oksettava ja täysi olo?

Itselläni oli samanlaisia oireita, kun palkkari oli 30g heraa ja 30g maltoa. Päättelin, että malto nostaa verensokeria liikaa ja siitä seuraavaa insuliinipiikki aiheuttaa huonon olon. Tuntui vähän samalta kuin olisi syönyt ison karkkipussin tyhjään mahaan. Nykyään vedän treenin jälkeen pelkkää heraa eikä se aiheuta vastaavia oireita.

Kuinka paljon protskua voi imeytyä elimistöön kerralla, yhdellä aterialla? olen kuullut huhua jostain 30-40g määristä..
Eli jos syö enemmän kuin esim. 35g protskua kerralla niin loput menee hukkaan ''turhiksi kaloreiksi'' ?
Ei mene hukkaan ja voi syödä vaikka kaikki päivän proteiinit kerralla. Mitä enemmän proteiinia syöt kerralla sitä kauemmin elimistö sitä sulattelee.

Nyt loppu palkkari kesken ja menee vissiin joku viikko ennen ku uutta tulee nii mitnkäs se itsetehty "palkkari" tehdään/syödään?

Muistaakseni siinä oli rasvatonta maito ja banaania mutta minkä verran?

Moi kyselin vähän näistä proteiineista joita lihakset tarvii kasvakseen. Eli oon nuori nainen, mutta tavoitteni olisi saada hiukan vatsalihaksia näkymään. En ole mitenkään ylipainoinen vaan normaalikokoinen henkilö. Olen kuitenki vastaan kaikenlaisia lisäravinteita ja proteiinijuomia, -pirtelöitä ym. patukoita. Haluaisin ennenmänkin tietää millaista RUOKAA minun tulisi lisätä ruokavaliooni, jotta lihaksilla olisi mahdollisuus tulla esiin.. vai onnistuuko ilman mitän erityisiä ruoka-aineita? -kiitos :)

Nyt loppu palkkari kesken ja menee vissiin joku viikko ennen ku uutta tulee nii mitnkäs se itsetehty "palkkari" tehdään/syödään?

Muistaakseni siinä oli rasvatonta maito ja banaania mutta minkä verran?

Jos sulla on erikseen heraa niin desi sitä ja desi kaakaojauhetta niin ajaa saman asian about. Tolleen itekki sovellan jos joskus sattuu palkkarijauhot unohtuu muualle

Moi kyselin vähän näistä proteiineista joita lihakset tarvii kasvakseen. Eli oon nuori nainen, mutta tavoitteni olisi saada hiukan vatsalihaksia näkymään. En ole mitenkään ylipainoinen vaan normaalikokoinen henkilö. Olen kuitenki vastaan kaikenlaisia lisäravinteita ja proteiinijuomia, -pirtelöitä ym. patukoita. Haluaisin ennenmänkin tietää millaista RUOKAA minun tulisi lisätä ruokavaliooni, jotta lihaksilla olisi mahdollisuus tulla esiin.. vai onnistuuko ilman mitän erityisiä ruoka-aineita? -kiitos :)

Pelkkä proteiini itsessään ei aiheuta lihasten kasvua, treeniä tarviit myös. Hyvin onnistuu proteiinin hankinta ihan perusruuastakin. Runsas proteiinisia ovat esim. liha, maitotuotteet, kananmunat, pähkinät ym.

pähkinät?

Vegaaneille yksi merkittävimmistä proteiinin lähteistä esim. soijan ohella. Pähkinöissä on myös hyviä rasvoja.

vaikka vege en olekkaan niin kyllä pähkinät kuuluu melkein joka päiväiseen ruokavalioon. nopea syödä (vaikkakin suurina määrinä kohtuu kuivaa kamaa), hyviä rasvoja ja jos kaloreita haluaa niin siihen erittäin oiva apu. suosittelen lämpimästi.

Pelkkä proteiini itsessään ei aiheuta lihasten kasvua, treeniä tarviit myös. Hyvin onnistuu proteiinin hankinta ihan perusruuastakin. Runsas proteiinisia ovat esim. liha, maitotuotteet, kananmunat, pähkinät ym.

Joo no en mä tietty ilman treeniä ajatellutkaan :D tarkotus olis kuluttaa sellanen tunti per päivä erilaisiin harjoituksiin 6 kertaa viikossa.

Joo no en mä tietty ilman treeniä ajatellutkaan :D tarkotus olis kuluttaa sellanen tunti per päivä erilaisiin harjoituksiin 6 kertaa viikossa.

Hyvä homma :D

Naisillahan palojen esiin saanti on vaikeempaa ku miehillä, mutta eiköhän tuolla treenimäärällä kehity. Muistat syödä ja palautua hyvin.

Itselläni oli samanlaisia oireita, kun palkkari oli 30g heraa ja 30g maltoa. Päättelin, että malto nostaa verensokeria liikaa ja siitä seuraavaa insuliinipiikki aiheuttaa huonon olon. Tuntui vähän samalta kuin olisi syönyt ison karkkipussin tyhjään mahaan. Nykyään vedän treenin jälkeen pelkkää heraa eikä se aiheuta vastaavia oireita.

Jep itsekin epäilen että se on se malto joka huonon olon aiheuttaa. Mullakin välillä oli noita oireita kun palkkari oli 1dl heraa ja 1dl maltoa. Nyt dieetillä 1dl heraa, ½dl maltoa ja oireita ei juurikaan ole

Pitäis saada lisää proteiinia päiviin, juon kyllä heraa ja siitä saan nyt jonku verran mutta silti hiilihydraattien osuus on liian iso verrattuna proteiiniin, elikkä mistä saisin helposti proteiinia?
Ei jaksaisi joka välissäkään kanan munia paistaa..

^ proteiinia saat mm. lihasta, kalasta, soijasta, maitotuotteista.
Mikä ihme siinä muuten on, että kaikkea muuta jaksaa kyllä tehdä, mutta ruuanlaittoon muutaman minuutin uhraaminen tuntuu niin vaivalloiselta?

Edit. Ja jos se ruoanlaitto on niin kauheeta, niin suosittelisin tekemään kerralla parin päivän sapuskat niin ei tarvitse muuta kuin mikrottaa sitten kun haluaa syödä.

Lähinnä meinasin että jos vaikka välipalaan sais enempi röheiinia.

^ Eikö nuo käy myös välipalaan? Ja mitä tarkoittaa helposti proteiinia? Rahkaa, raejuustoa tai tonnikalaa purkista, se on ainakin helppoa eikä tarvi paljon tiskata kun on valmis.

Se on kato sellasta nopiaa kun on nii pirun laiska :( jep kyllähän nuo käy.

Back
Ylös Bottom