Punttimimmit: Mitä söit tänään/eilen?

Rasvoista tulikin mieleen, että mitä mieltä ootte voin lisäämisestä aamupuuroon? Onko liian huonoa rasvaa? Muuten päivän mittaa rasvakiintiötä pyrin täyttämään lisäämällä ruokiin rypsiöljyä ja manteleita ja pähkinöitäkin tulee syötyä sillon tällön.
Henkilökohtaisesti viis veisaan teorioista (painottaen sanaa teorioista, sillä tieteellistä näyttöä maitorasvan haitallisuudesta ei juuri ole), että käsittelemätön maitorasva olisi jotenkin haitallista ihmiselle. Voita kuluu joka päivä puuron ja perunoiden lisukkeena, ja tietysti myös paistorasvana ja leivänpäällysinä. Juustoportin luomuvoi on kaikkein herkullisinta!

Supermass Nutrition GOOD MORNING 500 g -40%
Henkilökohtaisesti viis veisaan teorioista (painottaen sanaa teorioista, sillä tieteellistä näyttöä maitorasvan haitallisuudesta ei juuri ole), että käsittelemätön maitorasva olisi jotenkin haitallista ihmiselle. Voita kuluu joka päivä puuron ja perunoiden lisukkeena, ja tietysti myös paistorasvana ja leivänpäällysinä. Juustoportin luomuvoi on kaikkein herkullisinta!

Kiitos! Itsekin ajattelen usein, että Suomessakin on monet maalla asuneet tehneet raskasta fyysistä työtä ja syöneet sitä oikeaa voita, ja eläneet pitkän ja terveen elämän. En usko, että ruoka-aineiden liiallinen käsitteleminen on hyväksi, joten kai sitä hyvällä omallatunnolla voi sitä oikeaa voitakin nokareen puuroon ja muuhunkin ruokaan laittaa. Kaiken lisäksi se voi nyt vaan maistuu niin kamalan hyvälle :) Täytyy kokeilla tota Juustoportin luomuvoita.

Mä uskon, että tasapaino noiden rasvojen käytössä on kaikkein parhain vaihtoehto. Eli kyllä: voita saa syödä, mutta sen ei pidä olla ainut rasvanlähde (ylläri?). Monipuolisesti kaikkea rasvaa ruokavalioon maitotuotteista, oliiviöljystä, pähkinöistä, kalasta ym. lihasta ja niin edelleen. Ei voi kamalan paljoa metsään mennä :) Lesitiinikin on muuten ihan hyvää puuron seassa, samoin rahkan. En ole pitkään aikaan käyttänyt tosin.

Mulla menee voita paistamiseen, hapankorppujen/puuron päälle ja munavoihin, öljyt sitten salaatteihin ja uunikasviksiin, lihat ja maitotuotteet täysrasvaisina ja pähkinät + siemenet milloin jogurtin sekaan, milloin sellaisenaan.

Mä uskon, että tasapaino noiden rasvojen käytössä on kaikkein parhain vaihtoehto. Eli kyllä: voita saa syödä, mutta sen ei pidä olla ainut rasvanlähde (ylläri?). Monipuolisesti kaikkea rasvaa ruokavalioon maitotuotteista, oliiviöljystä, pähkinöistä, kalasta ym. lihasta ja niin edelleen. Ei voi kamalan paljoa metsään mennä :) Lesitiinikin on muuten ihan hyvää puuron seassa, samoin rahkan. En ole pitkään aikaan käyttänyt tosin.

Monipuolisuus kunniaan, samaa mieltä olen! Jotenkin vaan tuntuu, että nykyään kaikkialla mainostetaan vähärasvaisuutta ja vähärasvaisia tuotteita. Ehkä vaikeinta tällä hetkellä ruokavaliossa onkin saada juuri rasvat kuntoon. Helpolla sitä huomaa syövänsä välipalaks ja iltapalaks rahkaa ja raejuustoa, joista niitä rasvoja ei niin saa. Pähkinöitä tulis syötyä varmaan ihan hirveesti, ellei ne olis niin kalliita. Lohi olis myös suurta herkkua, jos olis tarjouksessa vähän useemmin. Tonnikalaa tuli syötyä monta kuukautta putkeen, mutta nyt oon yrittäny pitää siitä ja säilykkeistä muutenkin vähän taukoa.

Tuo lesitiini vois kyllä kiinnostaa. Mistäs sitä sais ostettua, ja vielä mahdollisimman hyvään hintaan? Entä kuinka paljon sitä esim. puuron sekaan laitatte ja kuinka monta kertaa päivässä?

Eilen oli oikein taas nälkä-päivä.

Aamupala:
1 dl quinoahiutale plus 3 rkl vehnänalkio
200g raejuustoa
2 rkl pellavansiemeniä/rouhetta
1 rkl kookosöljyä (reilu)
kahvia, vettä, vitamiinit

12.15 1 dl vaalea soijarouhe
omena, appelsiini

Lenkki 10 km (meni jossain 50min, jos oikein kelloa katsoin)

Välipala: 1 purkki maitorahkaa
reilu rkl kookosöljy
mustikoita

Päivällinen:
125g maustamaton tofu
naurista, 3 pientä
2 punajuurta, kaalia, hapankaalia, herkkusieniä
3 suurta porkkanaa
2 uotilan ruislimppua (vastaa näkkäriä) plus 1 viipale sulatejuustoa
50g koskenlaskijaa
1 bulgarian jugurtti

Tuli tossa ainakin toi koskenlaskija extrana mutta oli taas kamala rasvan ja suolasen himo...
Perkele. Ja se nälkä.

Iltapala:
1 dl soijaproteiini ja mustikoita ja puolukkaa
100-150g kevyt valkohomejuustoa (oli muuten pahaa!)
1 parapähkinä
teetä, magnesium

Ja teki ton iltapalan jälkeen ja aikana mieli niin (ahmia) karjalanpiirakoita yms mutta enpä sortunu.
Ja näissa Atrian karjalanpiirakoissa on viel ihan lisättyä valkoista sokeria, ja helposti menee koko paketti kerralla.
Oli kamala vehnän ja rasvan himo, : nälkä.
Kuitenkin toi iltapala oli jo niin iso, samoin päivällinen (!) etten kyllä viitsinyt.

Enpä taida enää kevyt juustoihinkaan koskea...
Samoin 1 proteiinin lähteen vois heittää veke,(ja ottaa tilalle muuta) mutta en millään halua luopua mistään.

Saa tänään oikein pelätä millanen överisyömispäivä tulee.

Ps. Onko kokemusta L-glutamiinista, (tms)
Ja mitä hyötyä tuosta lesitiinistä on?

Eilen oli oikein taas nälkä-päivä.
Hmm, no, ehkä siksi, kun ei tuossa mielestäni ihan kamalasti ruokaa, eli energiaa ole? Ainakaan minun mielestäni. Okei, reippaat 100g juustoa yhdeltä istumalta on ehkä jonkin määritelmän mukaan 'paljon', mutta päivän kokonaisenergiamäärä ei nyt välttämättä mikään ihan tolkuton ole. Ja mielenkiinnosta, miten ihmeessä sait uppoamaan 150g valkohomejuustoa, jos se mielestäsi oli pahaa? :)

Samoin 1 proteiinin lähteen vois heittää veke,(ja ottaa tilalle muuta) mutta en millään halua luopua mistään.

Saa tänään oikein pelätä millanen överisyömispäivä tulee.

Näitä en nyt oikein ymmärrä. Miksi protskulähde pois? Mistä syystä? Kuitenkin heti perään toteat, ettet halua luopua mistään.. En siis nyt kettuile, vaan ihan oikeasti tipuin logiikan osalta kärryiltä :)

Ja mitä tuohon överisyömispäivään tulee niin kehottaisin ehkä varautumaan syömällä reippaasti aamupäivällä ja päivällä, jottet olisi nääntynyt illalla. Toisaalta tämä koskee myös muita päiviä kuin näitä viikonlopun alkajaisia, joihin sinulla ilmeisesti (aiempien viestien perusteella) kulminoituu nämä syömingit. Perjantai kalenterissa ei kuitenkaan automaattisesti tarvitse tarkoittaa Rimeä ahmimassa :), joten koita pitää jäitä hatussa ja miettiä, haluatko kurjan vai kivan olon! (Juu, tiedän, voi olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta kokeileppas edes ajatuksen tasolla jo etukäteen valmistautua siihen nyt-haluan-ahmia -fiilikseen ja mieti, miten mahdollisesti voisit toimia jotenkin fiksusti. Tsemiä!)

Hmm, no, ehkä siksi, kun ei tuossa mielestäni ihan kamalasti ruokaa, eli energiaa ole? Ainakaan minun mielestäni. Okei, reippaat 100g juustoa yhdeltä istumalta on ehkä jonkin määritelmän mukaan 'paljon', mutta päivän kokonaisenergiamäärä ei nyt välttämättä mikään ihan tolkuton ole. Ja mielenkiinnosta, miten ihmeessä sait uppoamaan 150g valkohomejuustoa, jos se mielestäsi oli pahaa? :)

Näitä en nyt oikein ymmärrä. Miksi protskulähde pois? Mistä syystä? Kuitenkin heti perään toteat, ettet halua luopua mistään.. En siis nyt kettuile, vaan ihan oikeasti tipuin logiikan osalta kärryiltä :)

Ja mitä tuohon överisyömispäivään tulee niin kehottaisin ehkä varautumaan syömällä reippaasti aamupäivällä ja päivällä, jottet olisi nääntynyt illalla. Toisaalta tämä koskee myös muita päiviä kuin näitä viikonlopun alkajaisia, joihin sinulla ilmeisesti (aiempien viestien perusteella) kulminoituu nämä syömingit. Perjantai kalenterissa ei kuitenkaan automaattisesti tarvitse tarkoittaa Rimeä ahmimassa :), joten koita pitää jäitä hatussa ja miettiä, haluatko kurjan vai kivan olon! (Juu, tiedän, voi olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta kokeileppas edes ajatuksen tasolla jo etukäteen valmistautua siihen nyt-haluan-ahmia -fiilikseen ja mieti, miten mahdollisesti voisit toimia jotenkin fiksusti. Tsemiä!)

No, oli niin kauhee juuston himo että meni alas, vaikka ei mikään makuelämys ollutkaan. :D

Olin tosiaan siis ravitsemusterapeutilla ja sekin totes että proteiinia tulee kyllä ihan tarpeeks, jopa liikaa.
Ootteko muut samaa mieltä?

Tossa vedin 200g lohta, toivottavasti sillä ahmimishimot vähän laimeni..

Te jotka käytätte lesitiiniä, kertoisitteko siitä ja sen vaikutuksista jotain. Tuntuu,että kovin monet täällä sitä käyttävät, kiinnostaaaaa :)

Tuo lesitiini vois kyllä kiinnostaa. Mistäs sitä sais ostettua, ja vielä mahdollisimman hyvään hintaan? Entä kuinka paljon sitä esim. puuron sekaan laitatte ja kuinka monta kertaa päivässä?

Mä ostin omani Sokoksen ohessa olevasta hyvinvointi(?)tuotteita myyvästä kaupasta. Siellä on myynnissä kaikkea luontaistuotetta, protskujauhetta ja -patukkaa + tummia suklaita ja supereita. Löytyi kylmäkaapista pussissa, maksoi vajaat 8€. Olen myös kuullut, että hyvin varustetuista ruokakaupoista löytyy vitskuhyllyltä tätä peltipurkeissa, joissa lukee "Aktiv Lecithin", mutta hinnasta ei oo tietoa.

Määriä on vähän vaikea lähteä sanomaan, mutta eiköhän jollain 5 grammalla jo alkuun pääse :) Onhan se kuitenkin rasvaa. Mä pistän yleensä vähän enemmän, joku ~10g ehkä.

Täällä lisää tietoa lesitiinistä: http://www.tiede.fi/keskustelut/la-a-ketiede-ja-terveys-f11/lesitiini-soija-ja-kananmunalesitiini-terveysvaikutukset-t23408.html

Basic nutrition

3 kappaleen paketti

-25%
Mä ostan lesitiinin yleensä joko Citymarketista tai S-marketista, molemmista löytyy samasta hyllystä, missä on mm. vitamiinit, kalaöljyt yms. terveystuotteet - juurikin tuota yllämainittua peltipurkissa olevaa tavaraa. Purkissa on 225g ja maksaa joku 8-9€, ainakin näin muistelisin. Noh, siinä kympin hujakoilla joka tapauksessa.

Oon joskus ostanut luontaistuotekaupastakin, mutta mun mielestä tuo peltipurkki on kätevämpi.

Ja aamupuuron sekaan hujahtaa suurin piirtein ruokalusikallinen - sellasella mututuntumalla sitä purkista puuroon kippaan :)

Tulihan sitä sitten ostettua...:rolleyes: Mitenkäs kun siinä purkki-versiossa sanotaan, että ruokalusikallinen on 5 grammaa ja tuossa ostamassani pussi-versiossa 2 teelusikallista on 5 grammaa... Eikö ruokalusikallinen ole kuitenkin noin 3 teelusikallista???

Mä ostin MSM-jauhetta ja niitä suolahappokapseleita eilen.

Ei noista kapseleista ainakaan tuu sitä "poltteen" tunnetta tms.
Mistä löysit noita kapseleita? Mä oon ettinyt kissojen ja koirien kanssa mutta toistaiseksi löytänyt vaan ruoansulatusentsyymit... Tuo ettei tule sitä poltteen tunneta voi kertoa siitä että sulla on vatsahapot aika laimeassa kunnossa. Kokeilitko lisätä aina +1 kapseli jokaisen aterian jälkeen kunnes alkaa tuntua poltetta? Eli aloitat yhdellä, jos poltetta ei tule niin seuraavalla aterialla yhteensä kaksi kapselia ja niin edelleen. Seitsemään kapseliin asti jos pääsee ilman poltetta niin tilanne voi olla aika huono.

Mistä löysit noita kapseleita? Mä oon ettinyt kissojen ja koirien kanssa mutta toistaiseksi löytänyt vaan ruoansulatusentsyymit... Tuo ettei tule sitä poltteen tunneta voi kertoa siitä että sulla on vatsahapot aika laimeassa kunnossa. Kokeilitko lisätä aina +1 kapseli jokaisen aterian jälkeen kunnes alkaa tuntua poltetta? Eli aloitat yhdellä, jos poltetta ei tule niin seuraavalla aterialla yhteensä kaksi kapselia ja niin edelleen. Seitsemään kapseliin asti jos pääsee ilman poltetta niin tilanne voi olla aika huono.

Oon ottanu vaan korkeintaan 3, eli täytyypi lisäillä.

Ostin Life-myymälästä. Myyjä kehui itsekin käyttävänsä.

Sama laiskuus vaivaa välillä minuakin mutta koska voin paremmin ja tyytyväisempänä lisukkeiden lisäämisellä, yritän kaivaa aikaa niiden valmistamiseen. Ja oikeastanhan perunaa ja riisiä ei melko paljoa edes tarvitse ja niitä voi sitten keitellä/paistella kerralla enemmän. Ja toisinaan laiskuuksissani syön vain palan ruisleipää (voilla/oivariinilla ja juustolla) ja sit jälkkäriksi vaikkapa banaania.

Noniin, pari viikkoa menty lisukkeiden kera ja mystiset iltanälät kadonneet. Lisäsin myös palkkarini hiilarimäärää hieman, joten jep, liikuntaan (ja OMAN kropan optimaaliseen toimintaan) nähden liian vähillä hiiluilla menty. Asia hanskassa! :)

En ole ikinä sen kummemmin kiinnittänyt huomiota syömiini ruokamääriin tai kaloreihin, mutta nyt kun kävin turvotusketjussa ihmettelemässä 5 kg:n mystistä painonnousua salitreenin ja karkkilakon tuloksena (n. 6kk), niin kokeilimpa kalorilaskuria huvikseni. Tälle päivälle sain tulokseksi 1490kcal. Päivän ruokailut näyttivät tältä:

Aamupirtelö: purkki rahkaa, 1dl mustaherukoita, 2dl piimää
Välipala: Päärynä
Lounas: Paneroitu seitipala, tomaattikastike, 3 perunaa, kaaliraastetta & vihersalaattia
Välipala: Banaani & 2dl luonnonjogurttia
(10km:n kevyt juoksulenkki)
Iltapala: Salaatti, jossa 1 prk tonnikalaa, 100g raejuustoa, 2 kananmunaa, paprika, salaattia, 1dl herneitä, sinappinen salaattikastike.

Tarkistin myös kalorilaskurilla syömiset parilta edelliseltä päivältä ja tulokset olivat luokkaa 1400-1600kcal päivässä. Mä en tiedä tarkalleen miten paljon 55kg painavan päivittäin urheilevan (5-15h/vkossa juoksua, hiihtoa, salitreeniä...) naisen pitäisi syödä, mutta joku aavistus on, että tohon olisi hyvä pistää jopa 500-1000kcal lisää?!? Olisko vinkkejä, miten saada syötyä enemmän, kun näillä määrillä en ole kuitenkaan nälkää nähnyt? Leipää en aamuisin saa alas, enkä muutakaan kiinteetä tai täyttävää.

Kaloreita saat varmasti helpoiten ja vähimmällä ähkyllä lisää, jos vaihdat esim kaikki maitotuotteet astetta rasvaisempiin. Välipalapäärynä voisi vaihtua pähkinöihin tai avokadoon ja aamiaispirtelöön voit lorauttaa esim jotakin öljyä tai kermaa. Muutenkin ehkä lisäilisin rasvaa noihin appeisiin.

En ole ikinä sen kummemmin kiinnittänyt huomiota syömiini ruokamääriin tai kaloreihin, mutta nyt kun kävin turvotusketjussa ihmettelemässä 5 kg:n mystistä painonnousua salitreenin ja karkkilakon tuloksena (n. 6kk), niin kokeilimpa kalorilaskuria huvikseni. Tälle päivälle sain tulokseksi 1490kcal. Päivän ruokailut näyttivät tältä:

Aamupirtelö: purkki rahkaa, 1dl mustaherukoita, 2dl piimää
Välipala: Päärynä
Lounas: Paneroitu seitipala, tomaattikastike, 3 perunaa, kaaliraastetta & vihersalaattia
Välipala: Banaani & 2dl luonnonjogurttia
(10km:n kevyt juoksulenkki)
Iltapala: Salaatti, jossa 1 prk tonnikalaa, 100g raejuustoa, 2 kananmunaa, paprika, salaattia, 1dl herneitä, sinappinen salaattikastike.

Tarkistin myös kalorilaskurilla syömiset parilta edelliseltä päivältä ja tulokset olivat luokkaa 1400-1600kcal päivässä. Mä en tiedä tarkalleen miten paljon 55kg painavan päivittäin urheilevan (5-15h/vkossa juoksua, hiihtoa, salitreeniä...) naisen pitäisi syödä, mutta joku aavistus on, että tohon olisi hyvä pistää jopa 500-1000kcal lisää?!? Olisko vinkkejä, miten saada syötyä enemmän, kun näillä määrillä en ole kuitenkaan nälkää nähnyt? Leipää en aamuisin saa alas, enkä muutakaan kiinteetä tai täyttävää.

No oot kyllä todellakin oikeessa että on varaa lisätä 500-1000 kcal!
Serpent sanoi kyllä hyviä vinkkejä miten saa melko huomaamattomasti lisää kaloreita.

Mulla on ite samantapaista ongelmaa, että laskureiden mukaan tulee jotain 1200-1700 kcal väliltä, mutta mulle taas jää noilla kaloreilla nälkä.
En tosin laske ikinä noihin päiväkaloreihin mitään hedelmiä, marjoja tai vihanneksia.

Mulla eilinen:

Aamupala (7.00)
1 dl quinoahiutale + 3 rkl liotettu kauranjyvä -puuro veteen
1 rkl kookosöljy
200g raejuustoa
2 rkl liotettu pellavansiemen
kahvia mustana, vitamiinit, vettä

"Lounas" 12.15
1 dl soijarouhe veteen liotettuna
porkkana, omena

Vatsatreeni kotosalla ja venyttelyt
omena

Välipala (15.00)
1 purkki rainbown maitorahkaa
reilu 1 rkl kookosöljy
kulhollinen mustikoita

Päivällinen (17.30)
reilusti keitettyä valkokaalia ja lanttua, hapankaalia
purkki sardiineja (67g) öljyssä
pari isoa porkkanaa
3,5 % (pun.) maustamaton viili

Iltapala (20.00)
1 rkl sokerijuurikaskuitu
1 dl soijaproteiini (fast)
200g turkkilaista jugurttia (!)
pari kuorimatonta mantelia

Oon miettiny tota mun "lounasta".
Vois ottaa tohon lounaan noiden kahden hedelmän tilalle muuta, kuitenkin että energiamäärä (ainakin toistaiseksi)
pysyisi samana (joku 200kcal), mutta mitä?
Tai kuinka paljon edes uskaltaisi lisätä...
Joku proteiinipitoinen salaatti mun mielestä on ihan riittävä lounaaksi.

Iltapala tuntu kyllä vähän överiltä, vai millaisia määriä tota turkkilaista "kannattaa" syödä?

Back
Ylös Bottom