Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tekniikasta se varmasti on kiinni. Mave on kyllä sellanen liike että sen tekniikka vaatii tosissaan keskittymistä että pystyy hallitsemaan sitä massiivista raudan määrää vuoroin eri lihaksilla liikkeen eri vaiheissa. Veikkaan että nostat liikaa selällä. Tietysti mave ottaa aina alaselkään jonkin verran oli tekniikka kuinka kunnossa tahansa, en tiedä tarkotitko tolla häntäluun tienoolla tarkalleen ottaen mitä, alaselän lihaksia vai jotain muuta.

Suorissa selkälihaksissa siellä alaosassa on ihan tervettä "kipua" ja saattaa ihan hapoillekkin mennä, mutta erilaista kipua tuntuu juuri kirjaimellisesti siellä häntäluussa..

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Tälläsellä kaksjakosella reenailen n. 4 kertaa viikossa, ja mieleen tuli sellanen kysymys, että olisko hyvä asia jos kävis vaikka 2 kertaa viikossa n. 30-40 min lenkillä? Joskus täältä lukenu että haittaa kehitystä tjsp. Sais noita ylimääräsiä vähä liikkeelle... :rock:

Kummalla otteella penkkipunnerruksessa on rauta "kevyempää"; leveällä, vai kapeamalla? Eli siis kummalla otteella porukkaa nostaa enemmäm kiloja?

On nyt tultu tehty vaaka jalkaprässiä jonkin aikaa ja painoa on lisätty 80 -> 120. Teen aina 4x10 sarjoissa. Saan kohtuu kevyesti tehtyä aina nuo 4x10, mutta se ensimmäinen on kova rutistus, varsinkin kun pistää suuremman painon kehiin. On tullut mieleen että olenko säätänyt prässin oikeaan kulmaan, senhän kuuluu olla 90 astetta.

Olisi kysymys tuosta pystysoudusta... Olen kuullut mielipiteitä kumpaankin suuntaan, että mille korkeudelle se pitää tehdä. Joko tuohon leuan alle tai rinnan korkeudelle, niin kumpi se olisi nyt se oikeaoppisempi tapa? Itse olen aina vetänyt sen tuonne leuan alle.

tuleeko kehitykseen suurikin buustaus jos käyttää palkkaria?
Ei.
Se saatko riittävästi ravintoa, on tärkeämpää.

Mitä suosittelisitte palkkariksi tällaiselle juuri aloittaneelle kynikselle?
Teet joko oman sekoituksen herasta ja maltosta tai sitten ostat valmiin proteiini-hiilihydraattijuoman esim. Muscle+.
Mutta se palkkari ei ole välttämätön. Jos ruoan syöminen ei ole ongelma, niin sillä pärjää aivan hyvin.

-Reiden ojennukset / x3

- Koukistukset x 2

Tälläsellä kaksjakosella reenailen n. 4 kertaa viikossa, ja mieleen tuli sellanen kysymys, että olisko hyvä asia jos kävis vaikka 2 kertaa viikossa n. 30-40 min lenkillä? Joskus täältä lukenu että haittaa kehitystä tjsp. Sais noita ylimääräsiä vähä liikkeelle... :rock:

Osaisko joku valottaa? :)

mietityttää

1.Onko 23vuotiaana myöhäästä aloottaa punttaaminen? Onko testosterooni tuotanto jo niin heikkoa, että ilman roinaa ei kannata edes lähetä nosteleen?

2. pectus excavatum - eli kuopparinta. Pitkään kamppailu-urheilua harrastaneena on vähän jo kehittynyt lihaksiakin, mutta rinta on edelleen kovin mielenkiintoinen. Lihas kasvaa rinnan sivuille ja ylähältäpäin katsottuna näyttää ikään kuin loivalta V-kirjaimelta, eli sivuilla lihasta ja mitä keskemmälle mennään niin tulee vaan luuta ja nahkaa. Jos vaan normaaliin tapaan reenaan rintaa, niin onko mahdollista että se joskus tulee "normaaliksi"?

Nythän näitä kysymyksiä putkahtelee päivittäin:

Tänään tuli sellainen asia mieleen että esim. käsipaino-soudussa kuuluuko ensin tehdä kummallakin kädellä sarja ja sitte levätä se 2min.

Vai niin että ensin sarja vasemmala - 2min lepo - sitten sarja oikealla?

^ Ihan kummalla saat paremman tuntuman, jos sarja on ihan loppuun asti viety ja et jaksa tehdä toisella kädellä niin mikä ettei.

Osaisko joku valottaa? :)

Siis tarkoituksena saada ylimääräistä pois?
En nää muuta kuin hyötyä tuollaisissa 40 minuutin lenkeissä, hyviä peruskunnon ylläpitämiseen ja vähän hikeä välipäivillekin, varsinkin jos olet laihduttamassa.
Siihen en ota kantaa, kuinka paljon aerobinen hidastaa salikehitystä, mutta voisin luvata, että tuosta on aloittelevalle ja vähän pidempäänkin harrastaneelle pelkkää hyötyä.

Muuten PartZun kanssa samoilla linjoilla mutta väittäisin omalla kokemuksella että tee aerobinen ennen punttailua. Ainakin jos jalkoja aiot tehdä. Ei meinaan kyykyjen jälkeen nouse jalat enään edes puoliksi samallalailla kuin ennen, mutta esim. aerobinen ennen kyykkäämistä yms. ei ole juurikaan itsellä vaikuttanut sarjapainoihin...

Noh, mulla se taas vaikuttaa ;) Kannattaa kokeilla mikä itselleen sopii :)

-Reiden ojennukset / x3

- Koukistukset x 2

Pyh ja pah, tottakai voit mennä lenkille, sehän on vain hyvä asia.. Ei se mitään kehitystä haittaa, muistat vaan syödä tarpeeks!

1.Onko 23vuotiaana myöhäästä aloottaa punttaaminen? Onko testosterooni tuotanto jo niin heikkoa, että ilman roinaa ei kannata edes lähetä nosteleen?

2. pectus excavatum - eli kuopparinta. Pitkään kamppailu-urheilua harrastaneena on vähän jo kehittynyt lihaksiakin, mutta rinta on edelleen kovin mielenkiintoinen. Lihas kasvaa rinnan sivuille ja ylähältäpäin katsottuna näyttää ikään kuin loivalta V-kirjaimelta, eli sivuilla lihasta ja mitä keskemmälle mennään niin tulee vaan luuta ja nahkaa. Jos vaan normaaliin tapaan reenaan rintaa, niin onko mahdollista että se joskus tulee "normaaliksi"?

Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa punttailua, kehityt 100% varmasti ilman roinia kunhan ruokailu ja treeniohjelma on kunnossa :)

Tuosta rintalihaksesta, aika usein tollaista näkee... Itselläkin oli sellainen joskus kun tein pelkästään penkkiä? :)Se ongelma hoitu sillä että rupes vaan treenaamaan rintalihasta monipuolisesti, vinopenkkiä tangolla/käsipainoilla, tasapenkkiä tangolla/käsipainoilla, ristitaljaa jne. Olen aika varma että saat sen "normaaliksi" kun vaan treenaat ja syöt kunnolla. ;)

treeniohjelma ja ravinto.

Olen aloittamassa salilla käyntiä säännöllisesti niin voisiko joku kiltti suunnitella minulle treeniohjelman:). Tarkoitus olisi saada vähän painoa nousemaan ja lihaksia näkyviin vähän. Sitten joku voisi sanoa vielä mitä kannattaisi syödä ja miten paljon. Painoa on 47kg ja pituutta 162cm.
Sitten mennään lisäravinteisiin. Elikkä kun saisin sen treeniohjelman ja salikortin niin olen aikomassa ostaa Hera80 ja malto6 palautusjuomaksi niin mikä olisi sopiva annostus minulle? Kiitos etukäteen vastauksista :)

Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa punttailua, kehityt 100% varmasti ilman roinia kunhan ruokailu ja treeniohjelma on kunnossa :)

Tuosta rintalihaksesta, aika usein tollaista näkee... Itselläkin oli sellainen joskus kun tein pelkästään penkkiä? :)Se ongelma hoitu sillä että rupes vaan treenaamaan rintalihasta monipuolisesti, vinopenkkiä tangolla/käsipainoilla, tasapenkkiä tangolla/käsipainoilla, ristitaljaa jne. Olen aika varma että saat sen "normaaliksi" kun vaan treenaat ja syöt kunnolla. ;)

No perhana, ei tässä ilmeisesti mitään hätää olekaan :) kiitos neuvoista, nyt en menettänyt yöunia (pelkäsin päinvastaista vastausta). Eli ei muutaku treenaamaan, tuli tissiä tai ei :worship: :D

Olen aloittamassa salilla käyntiä säännöllisesti niin voisiko joku kiltti suunnitella minulle treeniohjelman:). Tarkoitus olisi saada vähän painoa nousemaan ja lihaksia näkyviin vähän. Sitten joku voisi sanoa vielä mitä kannattaisi syödä ja miten paljon. Painoa on 47kg ja pituutta 162cm.
Sitten mennään lisäravinteisiin. Elikkä kun saisin sen treeniohjelman ja salikortin niin olen aikomassa ostaa Hera80 ja malto6 palautusjuomaksi niin mikä olisi sopiva annostus minulle? Kiitos etukäteen vastauksista :)

http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ <--- tuossa on hyvä ohjelma sinulle :)

http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/ravintolaskuri.php <--- Sieltä saat tietää miten paljon sun pitää syödä ja mitä :)

Lisäravinteet eivät ole välttämättömiä.. Mut, pistät heraa ja maltoa kumpaakin desin verran niin se on ihan ok ;)

Back
Ylös Bottom