Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Voisin melkein väittää että enemmän hyötyä olisi juosta jotain intervalleja kuin 10km lenkkejä.. Jos siis tahtoo parantaa coopper tulosta ainoastaan :) Tottakai pitää myös niitä pitkiä lenkkejäkin juosta, mutta kannattais varmaan lisäillä muutamia intervalli treenejä myös mukaan. :)

Juu, unohtui mainita että siis välillä juoksen intervalleja. Ja 3-4 km lenkkejä tasaisen kovaa (harjoituscooper tavallaan). Se ei vaan taida olla kovin viksua reenata pelkästään noita 3 km täysillä -juttuja, vaikka itse Cooper onkin sellainen. Joutuu juosta myös pitempiä matkoja kevyemmällä vauhdilla. Ehkä jätän juoksuhommat tulevaisuudessa vähemmälle ja lisään punttia. Eipä mimmejä kiinnosta paljon vetää Cooperissa, kaikki vaan tuijottaa kroppaa. Itse kyllä tykkään enemmän lenkkeilystä kun salista, mutta naisista tykkään enemmän kun kummastakaan.

Eipä mimmejä kiinnosta paljon vetää Cooperissa, kaikki vaan tuijottaa kroppaa. Itse kyllä tykkään enemmän lenkkeilystä kun salista, mutta naisista tykkään enemmän kun kummastakaan.

Harvinaisen hieno kommentti!! :D

Ja juu, jos kroppaa haluat niin jätä pitkän matkan lenkkarit telineeseen ihan suosiolla.
Esim 100/200m vedot ovat huomattavasti parempi vaihtoehto.

Terve!

Olen aloittelemassa kuntosaleilua ja kaipaisin pientä vinkkiä mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Mahtavaa jos joku osaisi jakaa asiantuntemustaan!

Oon siis mies, 21 v, ja tämmönen 188 cm ja 84 kg kokoinen kaveri.

Ensinnäkin, en tavoittele mitään kehonrakentajan kroppaa, vaan sellasta hillittyä "kreikkalaista ihannetta" :D Timmi vatsa, tyylikkäästi lihaksikas yläkroppa, kiinteä perse ja jalat. Sen jälkeen vaan kropan kunnon ylläpitoa. Tokaks, se miten ainakin itse realistisesti nään kroppani nyt, niin näyttäs että mun paino on keskittynyt tonne lantion ja vyötärön alueelle. Yläkroppa ja kädet on aika kevytrakenteisia. Hartioiden ympärys on 115 cm ja lantio on perseen kohdalta 103 cm, vyötärö pari senttiä navan yläpuolelta 87 cm.

- Eli, kannattaako mun suoraan lähteä sille linjalle, että salille lihasmassaa keräämään, ruokavalio kuntoon: safkaa 6 kertaa päivässä ja paljon protskuja varsinki salin jälkeen? VAI kannattaisiko mun ensin keskittyä rasvan polttamiseen että mä saan pömppiksen pois ja lantion timmimmäksi? Ja vasta sitten alkaa kerätä tasaisesti massaa ja käydä salilla?
- Ja tosiaan löysin netistä sellasen saliohjelman, mitä ois tarkotus noudattaa neljä ekaa viikkoa: kolme kertaa viikkoon salille ja joka kerralla koko kroppa läpi, pari liikettä per lihasryhmä. Tän jälkeen ois tarkotus siirtyä esim johonkin kolmejakoiseen ohjelmaan. Vaikuttaako passelilta vai onko muuta ehdotusta?

Super-paljon kiitoksia kaikille jotka osaatte autella!

X

Moro. Oon nyt kuukauden verran reenannut penkkipunnerrusta, ja lähiaikoina alkanu sattuu epäkäs/niska lihakseen, aina kun nostan penkkiä. Tekniikka on mielestäni oikea. Mistä tää voi johtua ?

- Eli, kannattaako mun suoraan lähteä sille linjalle, että salille lihasmassaa keräämään, ruokavalio kuntoon: safkaa 6 kertaa päivässä ja paljon protskuja varsinki salin jälkeen? VAI kannattaisiko mun ensin keskittyä rasvan polttamiseen että mä saan pömppiksen pois ja lantion timmimmäksi? Ja vasta sitten alkaa kerätä tasaisesti massaa ja käydä salilla?

Ruokavalio pitää jokatapauksessa pistää kuntoon, teet sitten mitä tahansa. Jos haluat pitää asiat todella simppelinä, niin sitten vaan kiskaset alkuun dietin ja polttelet rasvaa. Samalla kuitenkin kannattaa käydä se 2 kertaa viikossa vaikka vetämässä kroppa läpi voimapainotteisesti. Ei siis mitään hullun pitkiä sarjoja, koska miinuksilla kun mennään niin ei niitä jaksa. Voit myös keskittyä dietillä ollessa ihan vaan tekniikan treenaamiseen siellä salilla. Saa sitten kunnolla romuihin liikettä kun alkaa massaa kasvattaa. Vielä jos alotat dietillä niin kannattaa siltikin huolehtia protskun määrästä, saa ne vähätkin lihat paremmin pidettyä. Tietty, jos motivaatiota, kurinalaisuutta ja älliä löytyy tarpeeksi niin tuolta voi myös kaivaa vaikka jonkun Intermittent Fasting tekniikan ja yhdistää molemmat tavoitteet. Voi kuitenkin olla aika haastavaa alottelijalle jos ei ole edes ruokavalio vielä kondiksessa. Siispä ite lähtisin simppelillä suunnitelmalla: dietti ja aerobista treeniä ryyditettynä voima/tekniikkatreenillä ja sen jälkeen kun ollaan päästy lähemmäs tavoite rasvoja niin voima/massatreeniä.

- Ja tosiaan löysin netistä sellasen saliohjelman, mitä ois tarkotus noudattaa neljä ekaa viikkoa: kolme kertaa viikkoon salille ja joka kerralla koko kroppa läpi, pari liikettä per lihasryhmä. Tän jälkeen ois tarkotus siirtyä esim johonkin kolmejakoiseen ohjelmaan. Vaikuttaako passelilta vai onko muuta ehdotusta?

Neljä viikkoa on todella lyhyt aika. Tee nyt edes se 2kk samalla ohjelmalla alkuun. Millanen ohjelma on edes kyseessä? Meinaan täältä löytyy nuo Starting Strength ja Arnoldin Golden Six aloittelijoille ja ne on ainakin takuulla tehokkaita. Mitään mainospaskaa "vain 30 päivässä huippukuntoon" -tyyliin ei kannata sitten uskoa. Sen lihaksen kasvattaminen vaatii aikaa ja panostusta. Yhdessä yössä ei muututa Lalli Leipäjuustosta Prätkähiireks :)

Terve!

Olen aloittelemassa kuntosaleilua ja kaipaisin pientä vinkkiä mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Mahtavaa jos joku osaisi jakaa asiantuntemustaan!

Oon siis mies, 21 v, ja tämmönen 188 cm ja 84 kg kokoinen kaveri.

Ensinnäkin, en tavoittele mitään kehonrakentajan kroppaa, vaan sellasta hillittyä "kreikkalaista ihannetta" :D Timmi vatsa, tyylikkäästi lihaksikas yläkroppa, kiinteä perse ja jalat. Sen jälkeen vaan kropan kunnon ylläpitoa. Tokaks, se miten ainakin itse realistisesti nään kroppani nyt, niin näyttäs että mun paino on keskittynyt tonne lantion ja vyötärön alueelle. Yläkroppa ja kädet on aika kevytrakenteisia. Hartioiden ympärys on 115 cm ja lantio on perseen kohdalta 103 cm, vyötärö pari senttiä navan yläpuolelta 87 cm.

Super-paljon kiitoksia kaikille jotka osaatte autella!

X

Luulenpa että kannattaa aloittaa sillä rasvojen polttamisella. Motivaation takia, uskoisin että on kiinnostusta enemmän hommaan kun näkee tuloksia "paremmin". :)
Ja ehdottomasti joku G6 tai starting strength, ja niillä sitten 2-3kk pusket eteenpäin. Ja se jälkeen rupeat katselemaan jotain uutta jos siltä tuntuu ;)

Tämä nyt menee varmaan hiukan ohi aiheen, mutta siis millastahan salitreeniä esim. huippu-urheilijat siis vaikka pitkänmatkan hiihtäjät tekee? Olisi nimittäin tarkoitus vähän ruveta panostamaan tuohon hiihtoharrastukseen. Eli varmaankin kestävyyttä nyt ainakin?

^^ samasta asiasta.. Osaiskohan joku sanoo että onko tekniikka pieles, mavesarjan jälkeen sattuu häntäluun tienoille erityisesti ja ihan vähän siihen ylemmäskin n. 15-30 sek.. Semmosta aika kovaa vihlomisen tapasta.. Luultavasti ihan normaalia kun kokeneemmat on mun tekniikkaakin tsekannu mut toi häntäluun tienoilla oleva kipu hämää..

^^ samasta asiasta.. Osaiskohan joku sanoo että onko tekniikka pieles, mavesarjan jälkeen sattuu häntäluun tienoille erityisesti ja ihan vähän siihen ylemmäskin n. 15-30 sek.. Semmosta aika kovaa vihlomisen tapasta.. Luultavasti ihan normaalia kun kokeneemmat on mun tekniikkaakin tsekannu mut toi häntäluun tienoilla oleva kipu hämää..

Tuohan se asia oli jota munkin piti kysyä.
Mulla aina joko maven tai hack-kyykky tangolla liikkeiden jälkeen on myös kipua tuolla häntäluun tienoilla.

Tämä nyt menee varmaan hiukan ohi aiheen, mutta siis millastahan salitreeniä esim. huippu-urheilijat siis vaikka pitkänmatkan hiihtäjät tekee? Olisi nimittäin tarkoitus vähän ruveta panostamaan tuohon hiihtoharrastukseen. Eli varmaankin kestävyyttä nyt ainakin?

Oman kuulemani mukaan ainakin ojentajia ja olkapää treeniä. Jonkin verran tietysti sitä maksimi voimaa, mutta aika paljon lihaskestävyyttä. Voit kokeilla esim seuraavanlaista käsipainotestiä.
-Eli liikkeenä pystypunnerrus käsipainoilla.
-Ota 4kg, 6kg, 8kg ja 10kg käsipainot lähettyville.
-Sarjat tehdään tasaiseen tahtiin, ilman lepoa välissä.
-Yhdeksi liikkeeksi lasketaan puhdast toisto yhdellä kädellä, kättä vaihdetaan vuorotellen.
4kg x 50 (50)
6kg x 50 (100)
8kg x 50 (150)
10kg x 50 (200)

Älä välitä vaikka ensimmäiset 50 ei juurikaan tuntuisi missään. Jos tuossa 100 toiston jälkeen ei tunnu niin jo on kumma. Ja 152 jos saat tulokseksi niin se nyt on jo ihan hatunnoston arvoinen suoritus.
Ja selkä tuossa ei juurikaan saisi mennä kaarelle ja muutenkin on hyvä jos otat jonkun siihen tarkkailemaan, niin että tekniikka pysyisi kunnollisena.

Oman kuulemani mukaan ainakin ojentajia ja olkapää treeniä. Jonkin verran tietysti sitä maksimi voimaa, mutta aika paljon lihaskestävyyttä. Voit kokeilla esim seuraavanlaista käsipainotestiä.
-Eli liikkeenä pystypunnerrus käsipainoilla.
-Ota 4kg, 6kg, 8kg ja 10kg käsipainot lähettyville.
-Sarjat tehdään tasaiseen tahtiin, ilman lepoa välissä.
-Yhdeksi liikkeeksi lasketaan puhdast toisto yhdellä kädellä, kättä vaihdetaan vuorotellen.
4kg x 50 (50)
6kg x 50 (100)
8kg x 50 (150)
10kg x 50 (200)

Älä välitä vaikka ensimmäiset 50 ei juurikaan tuntuisi missään. Jos tuossa 100 toiston jälkeen ei tunnu niin jo on kumma. Ja 152 jos saat tulokseksi niin se nyt on jo ihan hatunnoston arvoinen suoritus.
Ja selkä tuossa ei juurikaan saisi mennä kaarelle ja muutenkin on hyvä jos otat jonkun siihen tarkkailemaan, niin että tekniikka pysyisi kunnollisena.

Jep, eli tällänen paketti on varmaan aika passeli ja sitte tohon vielä muu bodi ja sitte ihan kuntoa kuntoa kuntoa, eli varmaan 3xvko puntille ja joka päivä pyörä/juoksu/hiihtolenkille. Ja ravinto on muutenkin jo ihan kunnossa kaikki vitamiinit ja rasvat kohillaan ja syön ihan perusruokaa (esim. tummaa riisiä ja pastaa ja muuta jossa on hyvät arvot) sekä vältän sipsejä, karkkia, pitsaa, hampurilaisia ja leivonnaisia.

Paljon kiitoksia Pandalle ja Partzulle!

Joo lähdetäänpä siis liikkeelle tän pömppiksen hoitelemisesta :D Ei pitäs olla ylivoimainen urakka, lenkkeily on ihan kivaa ja painonkin on saanut yleensä liikehtimään aika helposti. Molemmat saliohjelmat vaikuttaa ihan mukavilta. Kultaisen kuusikon liikkeet vaikuttaa ehkä minulle sopivammilta, eli voisinpa jatkaa siis sillä! Pitää vaan repästä joku kaveri salille näyttämään noi liikkeet, takakyykky ja niskan takaa punnerrus ei oo nimeltä tuttuja.

Semmonen lisäkysymys vielä, että mitä mieltä olette miekkailusta oheistreeninä? Treeneissä syke nousee hyvin ja takareidet rasittuu ehkä eniten. Tai siis tottakai liikunta kuin liikunta on aina hyvästä, mutta mietin sitä, että eikai tuollanen treeni nimenomaan kasvata noita reisiä ja pakaroita? Se olisi ikävä hidaste just nyt kun ensin olisi tarkotus saada vähän tää keskikroppa timmimmäksi :)

Kiitokset vielä!

X

Jep, eli tällänen paketti on varmaan aika passeli ja sitte tohon vielä muu bodi ja sitte ihan kuntoa kuntoa kuntoa, eli varmaan 3xvko puntille ja joka päivä pyörä/juoksu/hiihtolenkille. Ja ravinto on muutenkin jo ihan kunnossa kaikki vitamiinit ja rasvat kohillaan ja syön ihan perusruokaa (esim. tummaa riisiä ja pastaa ja muuta jossa on hyvät arvot) sekä vältän sipsejä, karkkia, pitsaa, hampurilaisia ja leivonnaisia.

Ja kaipa tuon saman testin voi tehdä myös ojentajille. Ranskalaiset punnerrukset käsipainoilla, mutta tosin voi olla että ei kannata siinä vetää noin isoihin painoihin.

Paljon kiitoksia Pandalle ja Partzulle!

Joo lähdetäänpä siis liikkeelle tän pömppiksen hoitelemisesta :D Ei pitäs olla ylivoimainen urakka, lenkkeily on ihan kivaa ja painonkin on saanut yleensä liikehtimään aika helposti. Molemmat saliohjelmat vaikuttaa ihan mukavilta. Kultaisen kuusikon liikkeet vaikuttaa ehkä minulle sopivammilta, eli voisinpa jatkaa siis sillä! Pitää vaan repästä joku kaveri salille näyttämään noi liikkeet, takakyykky ja niskan takaa punnerrus ei oo nimeltä tuttuja.

Semmonen lisäkysymys vielä, että mitä mieltä olette miekkailusta oheistreeninä? Treeneissä syke nousee hyvin ja takareidet rasittuu ehkä eniten. Tai siis tottakai liikunta kuin liikunta on aina hyvästä, mutta mietin sitä, että eikai tuollanen treeni nimenomaan kasvata noita reisiä ja pakaroita? Se olisi ikävä hidaste just nyt kun ensin olisi tarkotus saada vähän tää keskikroppa timmimmäksi :)

Kiitokset vielä!

X

Niskan takaa punnerrus on sama asia kuin pystypunnerrus tangolla, mutta vain niskan takaa... Suosittelen tekemään normaalia pystypunnerrusta sen sijaan(olkapäiden hyvinvoinnin takia) :)
takakyykky on ihan normaali kyykky, eli tanko niskaan ja perse kohti lattiaa.

Miekkailusta sen verran että aina missä kulutetaan kaloreita niin on hyvä juttu, Voin sanoa että ei ole mitään syytä pelätä että perse tai jalat kasvais sen ansiosta ;) Joten anna mennä vaan!

Tsemppiä:thumbs:

Terve!

Eli vähän samantapasia kysymyksiä kuin kristianilla:

Allekirjoittanut siis 19v 178cm/70kg sälli joka päästänyt kunnon tipahtamaan aivan liian huonoksi(lue: yleiskunto tipahtanut ja kroppa löysistynyt) ja nyt sitä olisi tarkoitus lähteä parantamaan ja samalla lisäämään voimaa (penkkimax ~80kg tällähetkellä). Kysymys kuuluukin, että onko ihan mahdoton yhtälö? Jos ei niin miten se olisi paras tehdä? Vai olisiko järkevämpi keskittyä ensin vain toiseen? Perussaleilua on tullut harrastettua 2-3 vuotta enemmän ja vähemmän säännöllisesti (ja vähemmän tosissaan) ja nyt elämäntilanne näyttäisi vihreää valoa kunnon treenille. Liikkeet ja tekniikat ovat siis suurimmalta osin jo hallussa.

Mitä on tullut kokeiltua ja lueskeltua eri ohjelmia, niin tuo 4 jakoinen ohjelma tuntuu mielekkäimmältä (mutta onko järkevä tässä tilanteessa? vaihtoehtoja kuunnellaa mielellään). Onko ihan väärin tehdä esim 20-30min aerobista liikuntaa ennen reeniä (pari viikkoa totutellut ja tutustunut uuteen saliin ja tehnyt sen 20-30 min pyörä/soutu/xtrainer/juoksu ennen reeniä) vai onko tämä jo liikaa lihaskasvun kannalta?

Ja sitten ravinto. Eli syödään yli kulutuksen, mutta miten paljon? Ja minkä verran about tulisi saada proteiinejä, hiilihydraatteja ym. ravinteita päivässä? Palautusjuomat ja muut lisäravinteet, onko tarvetta/hyötyä (ja mainostamatta mistä luotettavasti ja edullisesti?)?

Olipas taas sekava kirjoitus.. noh koettakaa ymmärtää :worship:

Edit. Niin ja painonnousu ei haittaa yhtään, kunhan ei puhuta mistään +20kg

Tekniikasta se varmasti on kiinni. Mave on kyllä sellanen liike että sen tekniikka vaatii tosissaan keskittymistä että pystyy hallitsemaan sitä massiivista raudan määrää vuoroin eri lihaksilla liikkeen eri vaiheissa. Veikkaan että nostat liikaa selällä. Tietysti mave ottaa aina alaselkään jonkin verran oli tekniikka kuinka kunnossa tahansa, en tiedä tarkotitko tolla häntäluun tienoolla tarkalleen ottaen mitä, alaselän lihaksia vai jotain muuta.

Terve!

Eli vähän samantapasia kysymyksiä kuin kristianilla:

Allekirjoittanut siis 19v 178cm/70kg sälli joka päästänyt kunnon tipahtamaan aivan liian huonoksi(lue: yleiskunto tipahtanut ja kroppa löysistynyt) ja nyt sitä olisi tarkoitus lähteä parantamaan ja samalla lisäämään voimaa (penkkimax ~80kg tällähetkellä). Kysymys kuuluukin, että onko ihan mahdoton yhtälö? Jos ei niin miten se olisi paras tehdä? Vai olisiko järkevämpi keskittyä ensin vain toiseen? Perussaleilua on tullut harrastettua 2-3 vuotta enemmän ja vähemmän säännöllisesti (ja vähemmän tosissaan) ja nyt elämäntilanne näyttäisi vihreää valoa kunnon treenille. Liikkeet ja tekniikat ovat siis suurimmalta osin jo hallussa.

Mitä on tullut kokeiltua ja lueskeltua eri ohjelmia, niin tuo 4 jakoinen ohjelma tuntuu mielekkäimmältä (mutta onko järkevä tässä tilanteessa? vaihtoehtoja kuunnellaa mielellään). Onko ihan väärin tehdä esim 20-30min aerobista liikuntaa ennen reeniä (pari viikkoa totutellut ja tutustunut uuteen saliin ja tehnyt sen 20-30 min pyörä/soutu/xtrainer/juoksu ennen reeniä) vai onko tämä jo liikaa lihaskasvun kannalta?

Ja sitten ravinto. Eli syödään yli kulutuksen, mutta miten paljon? Ja minkä verran about tulisi saada proteiinejä, hiilihydraatteja ym. ravinteita päivässä? Palautusjuomat ja muut lisäravinteet, onko tarvetta/hyötyä (ja mainostamatta mistä luotettavasti ja edullisesti?)?

Olipas taas sekava kirjoitus.. noh koettakaa ymmärtää :worship:

Edit. Niin ja painonnousu ei haittaa yhtään, kunhan ei puhuta mistään +20kg

Hmmm... Eli tarkalleen tahdot mitä?

Siis yleiskuntoa, voimaa, lihasmassaa? Ymmärsinkö oikein?

Kaikkea voi treenata samaan aikaan, ja kehittyä. Mutta paremminhan sitä kehittyy siinä yhdessä osa-alueessa jos treenaa vain sitä.. Eli ihan huoletta voit treenata kaikkia samaan aikaan, mutta voit toki jaksotella jos siltä tuntuu.. :)
Eihän siinä mitään sen kummempaa, otat alku lämmön siinä pyörä/juoksu/soutu jne 20-30min. ja sitten menet treenaamaan jonkun perusliikkeen(esim. penkki,pystypunnerrus,kyykky,dippi,mave,leuat jne.) jossa on tarkoitus kasvattaa voimaa ja sarjapainoja, teet ne toistoalueella 3-6. Ja sitten loppuun muut sähläykset(1-3 liikettä) 8-12 toistoalueella.

Itse tekisin kummiskin treenin loppuun sen aerobisen, niin jäisi enemmän potkua siihen punttailuu... Ja muista syödä sitten enemmän ruokaa tuon aerobisen takia, niin sitten ei lihaskasvu kärsi. :)

200-500kcal yli kulutuksen on hyvä määrä syödä ;)
Tosta näät aika hyvin suuntaa kaikkeen :
http://musclenet.fi.customer.axxion.fi/ravintolaskuri.php

Mut proteiinia syödään se n.30-50g 2-4h välein... Lisäravinteet eivät ole pakko, mutta niistä saa hieman apua palautumiseen/lihaksen hankintaan.. Eli ei ne mitään ihme tavaraa ole, eli ei tarvitse ottaa jos ei halua(kehittyy ilmankin) :)

Ei 4-jakoisessa ole mitään vikaa, mutta itse varmaan treenaisin 3-jakoisella, ottaen huomioon tavoitteet. Eli 3x salille ni jäis vaikka yks päivä sitten kunnon kestävyys treenille oli se sitten juoksu pyöräily tai soutu sitten :) Tai vaikkapa CROSSFIT tyylinen WOD(workout of the day). <--- suosittelen ;) Olisipa ainakin vaihtelua tuolle normi soutu/juoksu/pyöräilylle :)

Suosittelen oikeasti rakentamaan treeniohjelman Perusliikkeiden ympärille!

Mutta miten haluat, siinä oli vain ehdotuksia. Toistan 4jakoisessa ei ole mitään vikaa. :)

Muuten PartZun kanssa samoilla linjoilla mutta väittäisin omalla kokemuksella että tee aerobinen ennen punttailua. Ainakin jos jalkoja aiot tehdä. Ei meinaan kyykyjen jälkeen nouse jalat enään edes puoliksi samallalailla kuin ennen, mutta esim. aerobinen ennen kyykkäämistä yms. ei ole juurikaan itsellä vaikuttanut sarjapainoihin...

Back
Ylös Bottom