Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Missä kouluissa tyrkytetään uskontoa? Itse koin heräämiseni aivan muuta kautta, ei sitä olisi ikinä koulun kautta tullut. Kouluissa ollaan sinun mukaasi menossa aivan oikeaan suuntaan, kyllä varsin moni luopuu uskosta kun evoluutioteoria tulee korvaamaan uskonnolliset näkemykset.
Eipä tuo evoluutio taida niin tehokas taikauskon tuhoaja olla kuin uskovaiset pelkäävät. Suurin osa uskovaisista nykyään (ainakin Suomessa) uskoo sekä evoluutioon että Jumalaan. Onhan se hullunkurista kun uskotaan olentoon, jolle ei ole näyttöä, ja sitten ei uskota ilmiöön, jolle on tunturillinen näyttöä.
Ices sanoi:
Miksi haluat että uskosta pitäisi luopua? Ei sen luulisi sinua haittaavan jos minä olen nyt tyytyväisempi elämääni kuin ennen uskoontuloani. Uskonnoille kyllä löytyy sijaa, kun ei nykyinen tiede pysty kaikkea selittämään (vaikka yrittääkin).
Olen samaa mieltä että täytyy miettiä itse valintaa eikä alistua toisten paineesta mihinkään suuntaan. Minulle tämä pohdinta johti siihen että luovuin ateismista.
Pohdinta johti ateismista luopumiseen? Saako kysyä, että mitkä argumentit sinut lopulta vakuuttivat Jumalan/Jumalien olemassaolosta?
---------------------
Itse olen päättänyt vaan uskoa siksi, että se on ainut mielekäs tapa elää elämää jonka voin käsittää ja olen nähnyt uskon hyvän hedelmän mun elämässä. Ilman uskoa ei edelleenkään ole toivoa ja ilman toivoa elämän paino on liikaa.. tällöin kaikkien olis loogista vetää itsensä jojoon, jos vaan katsoo totuutta silmiin.
Niin, jos joku ajattelee, että tässä todennäköisesti eletään sitä yhtä ja ainoaa elämää, jonka on tähtitieteellisten todennäköisyyksien kautta päässyt kokemaan, niin kyllähän siinä looginen ihminen lopettais moisen oitis ja vetäis ittensä jojoon.:jahas:
Onko sun elämäs todella niin tuskallista, että et haluaisi jatkaa sitä, jos sen jälkeen ei olisi tarjolla jotain parempaa? Kuulostaa kovin surulliselta.

Kynäniska80 sanoi:
^ Ensinnäkin Jumalan etsimisen tulis olla aitoa ja lähteä omasta tahdosta, ei mistään tieteellisestä tutkimusvelvoitteesta, jolloin Jumalaa ei etsitä aidosti. Mä en usko, että Jumala suostuu olemaan kenenkään tutkimuskohde, ellei ihminen halua löytää Jumalaa aidosti, kohdata Jumalan rehellisesti ja luoda häneen suhteen, kuten persooniin luodaan.
Kätevä tekosyy sille, miksi Jumala on piiloutunut tieteeltä täydellisesti. Eri asia on se, vakuuttaako moinen argumentointi ketään.
Kynäniska80 sanoi:
Kannattais varmaan lähteä liikkeelle vaikka hiljentymisestä - rukoilla Jumalaa tulemaan osaksi omaa elämää Jeesuksen tähden armosta.
Ensin vois olla myös hyvä katsoa, onko susta olemaan kuten Jeesus omassa luontaisessa voimassasi - kokeilla, voitko olla puhdas ja hyvä... sitten kun tuossa epäonnistuu, niin voi jatkaa Jumalan etsimistä Jeesuksen kautta.. armon kautta.
Hetkinen! Jos sitä lähdetään ihan tyhjän päältä etsiskelemään universumin Luojaa hiljentymällä, niin millä perusteella se pitäisi kohdistaa juuri tähän kyseiseen Jumalaan? Jumaliahan on ollut ihmiskunnan historiassa tuhansia, ja niistä ei välttämättä mikään ole osunut oikeaan. Eikö pitäisii pitää ihan avoin mieli sen sijaan, että menisi oman aikansa ja kulttuurinsa riepoteltavana? Kannattaisko kuitenkin kokeilla eka Allahia tai Shivaa? Ukkoa kenties?

Kieltämättä muakin hiukan hymyilytti tuon ektomorfin viimeisimmän kommentin jälkeen. Liekkö hymyilemme samalle asialle? No, lopetetaan nyt tämä OT:n jauhaminen..

Anna mä veikkaan! Hymyilet sille, kuinka jumaluskosta luopuminen on kohdallani selvästi johtanut siihen, että palvon nykyään kaikkivoipaa Lässynlässyniä. Onhan minullakin - kuten kaikilla ateisteilla - se kuuluisa uskontogeeni.

OT: pelihousujen repimiseltäs et näköjään kerkeä tuon tarkemmin ketjua lukemaan.
OT: en harrasta mitään tiettyä lajia, jossa olisi de facto "pelihousut" käytössä. Treenihousuja kyllä omistan useita. En ole niitä repinyt kirjaimellisesti vaikka joissain niistä alkaa haaruksissa pientä reikääkin olemaan. Ihan turha yrittää Hempukka rakentaa olkinukkeargumenttia: "Nonni nysse se Draakki sai roidraget! Kattokaa ny kuinka tyhymä ja lapsellinen se o."

Hempukka: Oli ennen helppo kirjoitella? Miksi kaikki on sitten muuttunut niin vaikeatajuiseksi ja abstraktiksi? Olisi mielenkiinoista tietää taustaasi ja jutella mieluummin henkilökohtaisesti. Pistä visitormessage, jos kiinnostaa.

Näinkö se menee?

12 (62:13) Sinun, Herra, on uskollisuus. Sinä maksat ihmiselle hänen tekojensa mukaan. [Job 34:11+]
10 Minä, Herra, tutkin sydämet, tiedän salaisimmatkin ajatukset. Minä annan kullekin sen mukaan, miten hän elää ja millaisia ovat hänen tekojensa hedelmät. [1. Sam. 16:7]

Kyllä nuokin Raamatun paikat totta ovat. Kertoihan Jeesuskin esim. leiviskä vertauksen. Kun ottaa vastaan Jeesuksen, ne väärät teot vain mitätöityvät, eivätkä ole este pelastumiselle. Hän kantoi puolestaan meidän syntimme. Hyvien leivisköjen(tekojen) määrän mukaan sitten kukin saa Herralta palkkaansa taivaassa ja sitä minun on vaikea havainnollistaa miten Herra palkitsee. :) Se on jotain niin suurta ja hienoa, että ei ymmärrys riitä. Pelastuminen itsessään on kuitenkin tärkeintä ja jokainen taivaaseen päässyt on varmasti ikionnellinen, vaikka ei olisi ehtinyt hedelmää kantaa Jumalan valtakunnalle täällä maan päällä, vaan olisi pelastanut vain itsensä. Mutta totta tuo, että Jumala palkitsee erityisellä tavalla ne, jotka ovat hänen valtakuntansa vuoksi uhranneet elämäänsä jo täällä.

”Minä, Herra tutkin sydämet”. Tämäkin on olennaista, että sydämen motiivien mukaan Herra punnitsee. Ei vaikka tekomme ulkoisesti näyttäisivät hyvältä. Ei voi elää siis valheellisesti uskossa. Että uskoo tosissaan Jumalaan, mutta ajattelee, että hänen armonsa peittää hänen edelleen rakastamat syntinsä. Ulkoisestikin hyvältä näyttävät teot voivat olla itsekkäiden motiivien aikaansaamia. Tässä on jokaisella itsetutkiskelun paikka, minullakin ollut ja oleva monesti. Mennessäni harhaan totean, että Herra auta ja muuta minua, itse en pysty. Silloin juuri hänen armon voimansa toimii, kun myönnämme olevamme heikkoja ja kykenemättömiä itse yrittämällä tekemään hänen tahtonsa.

YEC-sivusto, jipii...

Miksi tälläisiä sivustoja sitten syntyy pitkälle opiskelleidenkin ihmisten toimesta, jos omalta näkökannaltasi näytöt ovat niin kiistattomat… Kyllä nämä jutut äkkiä unohtuisi, jos ateistitutkijoiden saamat tulokset olisivat päivänselviä ja erehtymättömiä.

Kyllä nuokin Raamatun paikat totta ovat. Kun ottaa vastaan Jeesuksen, ne väärät teot vain mitätöityvät, eivätkä ole este pelastumiselle. Hän kantoi puolestaan meidän syntimme...
Niin, eli sinun uskosi mukaan (tiivistetysti)
1. Jumala lähetti poikansa (=itsensä)
2. maan päälle tapettavaksi ihmisten toimesta,
3. jotta nämä ihmiset sitten pelastuisivat (Häneltä itseltään).

Tosin se ei riitä, vaan tämä tarina pitää myös uskoa, vaikka näyttö sen puolesta on suorastaan naurettavaa tasoa. Jos et usko, tämä sama rakastava Jumala kiduttaa sinua ikuisesti.

Pystyt sanomaan vakavalla naamalla, että uskot tuon kaiken?
Ja mikä ihmeen jumalallinen masturbaatio-sessio se itsensä uhraaminen oli? Minkälainen kaikkivoipa narsisti pitäisi olla kyseessä, että lähtisi tollaisen pelleilyyn? 'Katsokaa, kuinka uhraudun! No, ei tää nyt oikeestaan mikään uhrautuminen ollu ku tiesin koko ajan, että palaan takaisin valtaistuimelle kuoleman jälkeen'.

You couldn't make this shit up. Pakkohan sen totta on olla.

Miksi tälläisiä sivustoja sitten syntyy pitkälle opiskelleidenkin ihmisten toimesta, jos omalta näkökannaltasi näytöt ovat niin kiistattomat… Kyllä nämä jutut äkkiä unohtuisi, jos ateistitutkijoiden saamat tulokset olisivat päivänselviä ja erehtymättömiä.
1. Pitkällekin opiskelleet voivat olla sekoja tai uskovaisia. Esim. Rauni-Leena Luukanen - kuuluisa ufohörhö-lääkäri. Aikas vähän niitä arvostettujen yliopistojen suorittaneita YEC-uskovaisia kuitenkin on. Olet varmaan kuullut siitä "kuuluisasta" 700 nimen listasta tiedemiehiä, jotka kieltävät evoluutioteorian. Suurin osa on kauppatieteilijöitä, yhteiskuntatieteilijöitä ja juristeja. On siellä muutama luonnontieteilijäkin toki.

2. Ehkä uskonveljesi postaus selventää tätä:
Kyseessa on enemman halu uskoa ja kognitiivinen dissonanssi kuin tietoinen valehtelu. Toimii myos ateisteilla, kun heidan maailmankatsomustaan kritisoi. Vrt. esim. teologia ei ole tiedetta. http://www.pakkotoisto.com/talous-p...ntokeskustelut-kaikki-taenne-102/#post3105182

3. Mitä mieltä olet niistä kaikista maailman uskovaisista, joiden mielestä tiedettä ja uskontoa ei pidä sekottaa, luottavat tieteen mittauksiin vanhasta maasta, alkuräjähdyksistä jne. Ne ovat kuitenkin huomattava enemmistö.

Minä voisin itse asiassa ottaa niinkin hurjan näkökulman, että en halua uskontojen häviävän. Tai ainakaan se ei olisi tällä hetkellä mun ultimaattinen tavoite.

Tuo on sellaista tervettä avarakatseisuutta, mitä olisi hienoa havaita enemmänkin näissä keskusteluissa :)

Jos saisin päättää, minä ajaisin nimenomaan sellaista kriittistä ja kyseenalaistavaa ajattelua. Se on toki huippu juttu kaikilla mahdollisilla aloilla mutta erityisesti uskontoon sitä tulisi soveltaa entistä enemmän.
Ja tällä kriittisellä kyseenalaistavalla ajattelulla saataisiin tervettä avarakatseisuutta myös uskontojen piiriin. Tosin en ole ollenkaan varma, onko se mahdollista uskontojen sisällä instituutiona, sillä siinä käy helposti niin, että uskonto menettää sen, mikä juuri tekee siitä uskonnon. Ehkä uskonnot muokkautuisivat suuntaa-antaviksi elämänfilosofioiksi, ja erilliset uskonnot varmaan sulautuisivat hyvin pitkälti toisiinsa. Jokaisen henkilökohtaisen uskon kohdalla kriittinen ajattelu on hyvinkin mahdollista, eikä se johda säännönmukaisesti uskosta luopumiseen. Joidenkin kohdalla se tosin johtaa siihen, toisten kohdalla se näköjään johtaa uskon vahvistumiseen.

Ihmisten olisi hyvä kyseenalaistaa noita oppeja ja väittämiä yhä ahkerammin, sillä se on yksinkertaisesti parempi vaihtoehto kuin se että kaikki niellään sellaisenaan. Se johtaisi sitten joko uskontojen jalostumiseen "paremmaksi" taikka niiden vähittäiseen katoamiseen. Molemmat käy mulle.
Kuten edellä uumoilin, niiden vähittäiseen muokkautumiseen joksikin muuksi kuin uskonnoksi. Uskonnoilla kun sattuu olemaan sellaisia piirteitä, että jotkut asiat täytyy vain niellä sellaisinaan. Se on kai sitä nöyrtymistä, mistä Manuel puhui.

Mielenkiintoinen ajatus. En kyllä olisi ihan varma siitä että "mieltymys siihen että joku on kiinnostunut meidän asioistamme" on yksi aivojemme perusominaisuuksista. Ehkä se on enemmänkin jokaisen henkilökohtainen makuasia, eikä kaikkia välttämättä kiinnosta pätkääkään mitä muut ajattelevat heidän asioistaan.
Tuon mieltymyksen siihen, että joku on kiinnostunut meidän asioistamme, voisi oikeastaan rinnastaa siihen, että meillä on pyrkimys olla kontaktissa toisiin tietoisiin toimijoihin (sellaisiin asioihin, joilla on omia ajatuksia, haluja jne.), minkä toisaalta voisi rinnastaa ylikehittyneeseen mielen teoriaan, joka antaa toimijuuden sellaisille asioille, joita ei oikeasti voi pitää ajattelevina. Tästä tulee mieleeni elokuva Cast away, jossa Hanksin Tommi antaa toimijuuden Wilson-merkkiselle lentopallolle. Eihän se ole rinnastettavissa jumalolentoon, mutta kuvaa sitä, että ehkä meillä on tietty taipumus luoda omia mielikuvitusolentoja. Enkä nyt tällä halua sanoa sitä, että Jumala on ihmisten luoma mielikuvitusolento. Toki se voi sitä olla.

Ihan turha yrittää Hempukka rakentaa olkinukkeargumenttia: "Nonni nysse se Draakki sai roidraget! Kattokaa ny kuinka tyhymä ja lapsellinen se o."
Joo turha mun tosiaan on yrittää sitä tehdä sitä sun puolesta.

Mä niin tykkään tästä ketjusta :) :haart:

Minä tykkään myös (oikeasti) :) Varsinaisesti uskonnosta keskusteleminen tuntuu olevan paljon helpompaa kuin monesta muusta asiasta, jotka voivat jopa saada uskonnollisia piirteitä. Menepä esimerkiksi ravintopuolella sanomaan että Antti Heikkilä puhuu paljon paskaa tai sikainfluenssaketjussa toteamaan etteivät rokotteet ole BigPharman salajuoni niin voi jo kuulla, kuinka laajakaistapiuhoja pitkin ollaan tulossa kurkkuun kiinni :D

Tuo on sellaista tervettä avarakatseisuutta, mitä olisi hienoa havaita enemmänkin näissä keskusteluissa :)

Oli se ehkä hieman provosoivasti sanottu ;) Tosin, jos realistisia ollaan niin joku tuollainen olisi ainakin ensimmäinen askel. Siihen kuuluisi myös se, että fundamentalismi saataisiin jotenkin kitkettyä pois (toiveajattelua) ja että mitään moraalisia ja/tai poliittisia päätöksiä ei enää perustettaisi uskontoon.

Ja tällä kriittisellä kyseenalaistavalla ajattelulla saataisiin tervettä avarakatseisuutta myös uskontojen piiriin. Tosin en ole ollenkaan varma, onko se mahdollista uskontojen sisällä instituutiona, sillä siinä käy helposti niin, että uskonto menettää sen, mikä juuri tekee siitä uskonnon. Ehkä uskonnot muokkautuisivat suuntaa-antaviksi elämänfilosofioiksi, ja erilliset uskonnot varmaan sulautuisivat hyvin pitkälti toisiinsa. Jokaisen henkilökohtaisen uskon kohdalla kriittinen ajattelu on hyvinkin mahdollista, eikä se johda säännönmukaisesti uskosta luopumiseen. Joidenkin kohdalla se tosin johtaa siihen, toisten kohdalla se näköjään johtaa uskon vahvistumiseen.

Erityisesti boldattu kohta on totta. Tästä on yhtenä esimerkkinä jonkinlainen islamin spin off-uskonto Baha'i. Käsittääkseni se korostaa sitä että kaikki maailman uskonnot ovat periaattessa saman asian erilaisia lähestymistapoja. Jos on pakko uskoa johonkin niin kyllähän tuo on paljon järkevämpi filosofia kuin se iänikuinen "mun jumala on parempi ku sun jumala"-ajattelu.

Baha'i-heppujen ajatuksia ois kyllä mukava kuulla enemmänkin mutta taitavat olla Suomessa vielä kovin harvinaisia.

Kuten edellä uumoilin, niiden vähittäiseen muokkautumiseen joksikin muuksi kuin uskonnoksi. Uskonnoilla kun sattuu olemaan sellaisia piirteitä, että jotkut asiat täytyy vain niellä sellaisinaan. Se on kai sitä nöyrtymistä, mistä Manuel puhui.

Tässä törmätään jälleen siihen, kuinka vaikeaa uskonnon määritteleminen on. Paras kuulemani rinnastus on se, että se on suurinpiirtein yhtä vaikeaa kuin määritellä mikä on peli. Jos kaikki maailman pelit voitaisiin laittaa rinnakkain sen mukaan, miten ne muistuttavat toisiaan, rivin ensimmäisellä ja viimeisellä ei välttämättä olisi mitään yhteistä mutta tunnistaisimme silti kaikki peleiksi. Sama vertaus toimii urheiluun. Pointtina se, että minä kyllä voisin kutsua uskonnoksi myös jotain sellaista mikä ei suoranaisesti edellytä kritiikitöntä nöyrtymistä. Toisaalta en kyllä suoralta kädeltä keksi mitään esimerkkiä.

Tuon mieltymyksen siihen, että joku on kiinnostunut meidän asioistamme, voisi oikeastaan rinnastaa siihen, että meillä on pyrkimys olla kontaktissa toisiin tietoisiin toimijoihin (sellaisiin asioihin, joilla on omia ajatuksia, haluja jne.), minkä toisaalta voisi rinnastaa ylikehittyneeseen mielen teoriaan, joka antaa toimijuuden sellaisille asioille, joita ei oikeasti voi pitää ajattelevina. Tästä tulee mieleeni elokuva Cast away, jossa Hanksin Tommi antaa toimijuuden Wilson-merkkiselle lentopallolle. Eihän se ole rinnastettavissa jumalolentoon, mutta kuvaa sitä, että ehkä meillä on tietty taipumus luoda omia mielikuvitusolentoja. Enkä nyt tällä halua sanoa sitä, että Jumala on ihmisten luoma mielikuvitusolento. Toki se voi sitä olla.

Hyvin järkeilty *sniff* olen ylpeä sinusta! :)

Joo turha mun tosiaan on yrittää sitä tehdä sitä sun puolesta.
Voi että, kun se medisiinari yrittää olla pisteliäs, kai muistit aspiroida ton jälkeen? Miltä se lääketieteen opiskelu muuten tuntuu, kun on aivot nollille vetänyt uskovainen? Ja oliko tämä "itkupotkuraivareista syyttely" kasvua kristillisessä uskossa, jonka välineinä me toimimme. Mitä muuten tapahtuikaan sille: "Älkööt tuomitko, ettei teitä tuomittaisi jne jne..."

Voi että, kun se medisiinari yrittää olla pisteliäs, kai muistit aspiroida ton jälkeen? Miltä se lääketieteen opiskelu muuten tuntuu, kun on aivot nollille vetänyt uskovainen? Ja oliko tämä "itkupotkuraivareista syyttely" kasvua kristillisessä uskossa, jonka välineinä me toimimme. Mitä muuten tapahtuikaan sille: "Älkööt tuomitko, ettei teitä tuomittaisi jne jne..."

Häh? Keskity nyt välillä vaikka tämän ketjun lukemiseen. Ilokseni voin todeta, että perusvaiheen opiskelut ovat jo ohi :)

Olis tota pari kysymystä uskovaisille, mitä on tullu pähkäiltyä, ihan mielenkiinnosta kysyisin:

1. Mikä on saanut sinut uskovaiseksi? Siis minkä toimesta, milloin ja miksi?
1.1 Onko vanhempasi uskovaisia?
2. Sitten viellä jos ei usko evoluutioteoriaan niin miksi ja minkä toimesta?
3. Lopuksi viellä jos joku uskoo että maapallo on noin 6K vuotta vanha, niin miksi ja minkä toimesta?

OT:

ja sanon edelleen: Keskity tämän ketjun lukemiseen muutenkin kuin vain lukemalla ne kohdat, jotka ovat suoraa vastausta sun kommentteihisi.
Lääkiksestäkö olet Hempukka saanut harhakäsityksen, että voisit käskyttää täällä muita ihmisiä?

Vähän vaikea tähän keskusteluun olisi tulla mukaan, jos en olisi aikoinaan:
a) lukenut mitä muut täällä kirjoittavat
b) esittänyt omaa mielipidettäni asiasta Ensimmäinen postaukseni
c) kommentoinut jonkun muun postausta ensin ensimmäinen vastaukseni

Olkinukkeväitteesi etten muka lue muita postauksia, kuin joissa vastataan mulle on niin uskomattoman paska ja ylimielinen etten voi muuta kuin nauraa. Vai esitätkö, että sulla on jotain supervoimia, joiden avulla tiedät mitä mä täältä lue ja mitä en.

Voin kyllä lopettaa offtopicin tähän.

Samat sanat. Kun ei nyt näytä menevän perille.
Yhä vaan jatkuu näköjään... Minä vinoilin "uskon hyvistä hedelmistä" vääntäen sen muotoon => hyväuskoisiksi hedelmiksi. En edes hauku kynäniska80:sta vaan kritisoin hänen omaa postulaattia: "Ateistin on pakko vetää itsensä jojoon, koska empirian avulla ihminen ihminen ei saavuta sisäistä rauhaa." ja kysyn yleistääkö hän tämän oikeasti kaikkiin ateisteihin, vaikka ajatus on hänen.

Sinä olet niin kovin varma mun itkupotkuraivareista, jota ei todellisuudessa ole edes tapahtunut. Lähinnä turhaudun tuosta X kertaa kuullusta: "Ateisteilla ei ole syytä elää, vetäkää itsenne jojoon" -virhepäätelmästä. Päätän, että alentuvaan sävyyn kirjoitettu typerä päätelmäsi ansaitsee samanlaisen vastauksen ja jatkat kitinällä, etten ole lukenut ketjua tarpeeksi tarkaksi ja edelleen kirjoitat jotain täysin sekavaa pelihousujen repimisestä.

Kun nyt niin kovin kehotat mua lukemaan ketjua tarkemmin, nin mitä mulla jäi huomaamatta niistä kahdesta postauksesta, joka oli siinä välissä oli? Ole hyvä ja postaa se tähän tai ole hiljaa. Mua ei niin hirveästi kiinnosta Manuelin oma tulkinta mitä hän olettaa Kynäniska80:n tarkoittaneen, jos teksti kaipaa tarkennusta niin odotan häneltä itseltään vastausta.

Huumoria väliin, ettei mene niin kauheen vakavaks tiäkste.

prayer_boy.jpg

1. Pitkällekin opiskelleet voivat olla sekoja tai uskovaisia. Esim. Rauni-Leena Luukanen - kuuluisa ufohörhö-lääkäri. Aikas vähän niitä arvostettujen yliopistojen suorittaneita YEC-uskovaisia kuitenkin on. Olet varmaan kuullut siitä "kuuluisasta" 700 nimen listasta tiedemiehiä, jotka kieltävät evoluutioteorian. Suurin osa on kauppatieteilijöitä, yhteiskuntatieteilijöitä ja juristeja. On siellä muutama luonnontieteilijäkin toki.

Niin, eli sinun uskosi mukaan (tiivistetysti)...

Täällä vain olen tuosta 700:n listasta kuullut. En tosiaan ole näihin tieteellisiin keskusteluihin ikinä niin paneutunut. Tiedän sen totuuden sydämessäni, niin hullulta kuin se teistä kuulosta esim. ektomorfin postiin viitaten. Osaan kyllä samaistua sen tyyliseenkin ajatteluun, tietysti olen välillä itsekin pohtinut ja kritisoinut asioita. Totuus vaan lyö ihmeellisellä tavalla läpi sydämeen, kun ihminen uudestisyntyy, se tapahtuu sellaista kautta jota en kykene selittämään, yliluonnollisella tavalla kun pyhä henki vaikuttaa sinun hengessäsi. Se on vain sen oman askeleen päässä…

Voihan järkeillä, että Jumala on luonut järjettömän näytelmän. Silloin vain korotat itsesi hänen yläpuolelleen ja luulet tietäväsi oikeat ja väärät tavat toimia paljon isommassakin mittakaavassa kuin oman elämäsi kohdalla. Ristin saarnan hullutuksesta olikin puhetta silloin aiemmin, sama luku jatkuu ”Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, se Jumala valitsi saadakseen häpeään sen mikä on voimakasta. Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin. Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä.”

On asioita hengellisestä maailmasta mihin ihminen ei saa vastausta ennen siirtymistään sinne. Mutta se on selvillä, että maailma on syntiinlangennut, paholaisen vallassa, joten ihmiset piti pelastaa paholaisen vallasta ja Jumala halusi tehdä sen! Ja uskoni mukaan fyysinen maailma on syntynyt hengellisestä, hengellinen on sen yläpuolella ja fyysinen on siitä riippuvainen ja sen vaikutuksen alla. Tässä maailmassa on tapahtunut yliluonnollisia asioita paljon. Ihmisten todistuksia on monia, niin Jumalan kuin Saatanankin palvojien puolelta, mutta kaikki on teistä valetta tai sekopäisyyttä…

3. Mitä mieltä olet niistä kaikista maailman uskovaisista, joiden mielestä tiedettä ja uskontoa ei pidä sekottaa, luottavat tieteen mittauksiin vanhasta maasta, alkuräjähdyksistä jne. Ne ovat kuitenkin huomattava enemmistö.

Alkuräjähdyksestä, evoluutiosta tietysti tiedän lukion biologiasta yms. Mielestäni nämä luomisartikkelit eivät ole yhtään sen epäuskottavampaa tekstiä koulukirjaan nähden neutraalistikin ajatellen. Tietenkin voit kuitata minulle vähäisestä tiedostani… Mutta minä en ole tullut tälle foorumille takertumaan näihin juttuihin, vaan todistamaan Jumalan sanan kautta. Sen varmaan olette jo huomanneet, eikä se muuksi muuttuisi.

Raamatussa on lueteltu ihmissuku Aadamista Jeesukseen ja taas Jeesuksesta meidän päiviin tiedämmekin hyvin vuotemme. Ihmisen aika maapallolla on siis hyvinkin selvä eli se n. 6000 vuotta. Jumala loi maailman kuudessa päivässä. Raamatussa sanotaan, että Jumalalle yksi päivä voi olla kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. En siis lähde vannomaan, tapahtuiko luominen 6 päivässä vai 6000 vuodessa, mutta ei sekään asiaa muuta olennaisesti, vertailukohtana kun on miljoonia vuosia vanha maapallo.

Tietenkin olen harmissani, että uskovien uskottavuus kärsii omien rivien hajonnan vuoksi. Onhan se jo aiemmin todettu, että maailmassa on 2 mrd kristittyä nimellisesti, mutta kuinka paljon uudestisyntyneitä?

Back
Ylös Bottom