Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Sähköpatterit seinille, lankkulattia ja pari takkaa on mun seuraavan talon ratkaisut.

Syntyikö tosiaan noin suuri hinnan ero kaapeli VS. vesikiertoinen ?

3te vesikierto vs 1te sähkökaapelit? Eli parin tonnin ero. Varaaja pitää joka tapauksessa olla.

Itteä vähän vituttaa kaukolämpöön liittyminen, nykyisillä kulutuksilla hintaeroa täysssähköön ei ole, eikä tule. Sähköllä saisi sentään tasalämpöisenä pysyvän käyttöveden.

3te vesikierto vs 1te sähkökaapelit? Eli parin tonnin ero. Varaaja pitää joka tapauksessa olla.

Itteä vähän vituttaa kaukolämpöön liittyminen, nykyisillä kulutuksilla hintaeroa täysssähköön ei ole, eikä tule. Sähköllä saisi sentään tasalämpöisenä pysyvän käyttöveden.

Luojalle kiitos en liittyny kaukolämpöön, siihen olisi tullut kaiken tuon lisäksi vielä liittymismaksu 7000e + vuosittaiset perusmaksut (400e/v) ja jumalattoman kallis energianhinta.
(Sähkökattila lienee hinnaltaan lähes sama lämmönvaihtimen kanssa)

Sähköpatterit seinille, lankkulattia ja pari takkaa on mun seuraavan talon ratkaisut.

kettuiluahan tää oli, mut tolla linjalla mennään:) Tosin lankkulattia on lankkuparkettia. Seinillä sähköpatterit. Ei nekään maailman rumimpia ole aina:
http://www.mondex.fi/fi/index.php?nav=kivipatterit

Kosteissa tiloissa tosin lattialämmitys. Eihää laatan päällä kävele kukaan ilman lämmitystä, mutta paksu parketti ja hyvät eristeet pitää lattian kyllä lämpöisenä. Nuo patterit tosimies jättäisi kokonaan pois. Tulisipa väkisin lämmitettyä takkaa ja ulkomaillekaan ei talveksi voisi lähteä kun pitää olla kipinävahtina kotona:)

Jep kiitos kanssa jollekin uskonnolliselle hahmolle, etten liittynyt noihin kaukolämpöhässäköihin. Varmaa kerkee kuolemaan keuhkoödeemaan ennemmin kun nuo olisi kuoletettu.

Sähkökaapeli vikaantuessaan ei aiheuta vesivahinkoa:) Kaikki lattiaan upotettu vikaantuessaan aiheuttaa päänvaivaa. 20 vuoden päästä sanoisin, että on iso siunaus, jos sähkötoiminen lattialämmitys sattuu toimimaan vielä ja isompi siunaus on, jos vesikiertoinen ei ole aiheuttanut vesivahinkoa. Suo siellä vetelä täällä.

No ei tuo vesikiertoinen kyllä 20 vuodessa mene miksikään ellei sitä erikseen tärvele (poraa tms.) Jos vuotoja tulee, niin se luultavasti tekee sen jakotukilta. Jakotukki ainakin mulla on tiivissä kaapissaan, josta purkuputki lattiakaivolliseen tilaan. En sikäli pidä tätä suurena huolena.

Vaikka säästäisin 20k€ en huolisi pattereita taloni seinille. Nuo mondexin mallit on varmaan hinnoissaan btw.

Mä ehdin jo tehdä aikanaan sopimuksen maakaasuliittymästä. Noh seuraavalla viikolla alkoi porinat energiaverojen korotuksista ja nythän näyttää sitä että maakaasu on muutaman vuoden päästä kalliimpaa kuin sähkö. Onneksi sain peruttua sopimuksen. Hintaa liittymällä ei olis ollut kuin 1000€ sis. kytkennän.

Laatat lähes kokonaan pistetty pikkukylppäriin:

P1030480.jpg

En minäkään tajua mistä tuo hintaero vesikiertosen ja sähkökaapelien välillä tulee. Meillä vesikiertonen kaikkialle maksaa 4500 euroa, sähkökaapelit asennettuna ois ollut varmaan 1500-2000 euroa. Suora sähkö ei oikein tänäpäivänä houkuta, ei vaikka sitä muuta vaihtoehtoa näillä hinnoilla maksaisi 20 vuotta takaisin.

Illalla blogiin uutta, ei tänään mitään maata järisyttävää tapahtunut, siis näkyvää sellaista.

En minäkään tajua mistä tuo hintaero vesikiertosen ja sähkökaapelien välillä tulee. Meillä vesikiertonen kaikkialle maksaa 4500 euroa, sähkökaapelit asennettuna ois ollut varmaan 1500-2000 euroa. Suora sähkö ei oikein tänäpäivänä houkuta, ei vaikka sitä muuta vaihtoehtoa näillä hinnoilla maksaisi 20 vuotta takaisin.

Illalla blogiin uutta, ei tänään mitään maata järisyttävää tapahtunut, siis näkyvää sellaista.

No kyllähän se vesikiertoinen tarvitsee hieman muutakin kuin ne putket sinne lattiaan. Just joku kirjoitti toiseen ketjuun että kaikki sähköt kaapeleineen maksoi tonnin koko taloon. Mulle pelkkä kiertovesipumppu ja muutama holkki makso jo lattiaan sen.

Enston sähkökaappi maksaa jo 1400 euroa, lähtöhinnaltaan.

Kojerasioita olen asentanut jotain 150kpl joihin jokaiseen tulee joku 10e++ maksava kytkin/pistorasia tms. MMJ-kaapelia on mennyt pari kilometriä ja a-hinta taitaa olla 0,5 euron luokkaa.

Kuuluko tuohon kaapin hintaan sähkömittari? Omaan korvaan kuulostaa kyllä aika kalliilta sähkökaapilta... Mikä on kaapin mallinumero?

Kuuluko tuohon kaapin hintaan sähkömittari? Omaan korvaan kuulostaa kyllä aika kalliilta sähkökaapilta... Mikä on kaapin mallinumero?

Sähkömittari? Sehän on sähkölaitoksen omaisuutta.
Enston keskus tuo on, en muista mallia, mutta itse maksoin alle puolet tuosta suhteilla. En mä noin kallista olis muuten ottanu mutta onpahan laajennusvaraa ja kytkennöiltään (=työmäärältään) nopeampi kuin muut, ainakin sähkärin mukaan.

EDIT: Löysin ton mallin.
Tässä halvin mesta mistä löysin saman keskuksen:
http://www.electratec.net/tuotteet.html?id=37/2560

On hyvä hinta tuokin mutta sain silti paljon halvemmalla. 1490e lähtöhinta, tässä nähdään taas miten käy jos ei tingi ;)

No kyllähän se vesikiertoinen tarvitsee hieman muutakin kuin ne putket sinne lattiaan. Just joku kirjoitti toiseen ketjuun että kaikki sähköt kaapeleineen maksoi tonnin koko taloon. Mulle pelkkä kiertovesipumppu ja muutama holkki makso jo lattiaan sen.

Niin juuri.

Jos olisi sähkökaapelit lattiassa niin varaajaksi riittää 500€:n käyttövesivaraaja. Siinä säästää + paljon putkimiehen tunteja ja osia joita tarvitaan vesikiertoon.

Ristikytkentä tulee ihan avoräkkiin, eikä mikään paska Ensto mihin ei mahdu mitään.

Tuo kylppärikuva muuten on TÄYSIN erinäköinen livenä, livenä huomattavasti hienompi.

paljon tuollasen maalatun mdf-paneelin ja vaikka maalatun kuusipaneelin hintaero on?

paljon tuollasen maalatun mdf-paneelin ja vaikka maalatun kuusipaneelin hintaero on?

Kuusipaneelia en aivan heti laittaisi maalattuna kun oksat tuppaavat tulemaan läpi. Eli mäntyä vaan. No ykköslaatuinen maalattu Listatalon 10x150 päätypontattu MDF maksaa 10,90e/m2 (toi on sitten aika tiukka hinta) ja 2 kertaa maalattu mäntypaneeli, olikohan 12x125mm oksat poistettuna (eli tehty pätkistä) 2.80e/jm, eli noin 30e/m2. Tota kun tulee 120m2 niin ei tartte paljo miettii. Oksaisena toki hieman halvempaa.

Listatalolta saa näytteet ilmatteeks, ja kun niitä pitää kädessä, ei yksinkertaisesti voi olla ostamatta sitä. No saa nähdä mimmoista tuo on kun joskus saan koko erän. Mainittakoon että listatalon paneeli on puusepänvalkoista kun taas kalvotettu mdf on vitivalkoista (ja valmiiksi maalatut listat, ovet jne ovat sitä puusepänvalkoista, eli kusenkeltaista, do the math 1+1)

Tietenkin joku voisi ajatella että pistänpä puuvalmista kuusipaneelia ja maalaan itse. Tämä on vihoviimeinen virhe mitä voi tehdä
a) se pitää maalata ennen asennusta ja kun sitä on yli kilometri niin laske siitä
b) se kutistuu joka tapauksessa ja on maalattava uudelleen

...nimim. kokemusta.

Tietty vaihtoehtona meillä oli valkoVAHATTU mäntypaneeli, josta ei tartte ottaa oksia pois, se olisi ollut 1.60e/jm, eli 16e/m2. Emme kuitenkaan tahtoneet liiaksi puuta taloon kun seiniinkin tulee jo osin valkovahattua paneelia.

Valkolakatut paneelit ovatkin sitten paskaa, sen huomaa viimeistään kun ne purkaa paketista tai vaihtoehtoisesti vuoden kuluessa.

Toki toki, mutta lyön vaikka pääni vetoa, että viimeistään 5 vuoden päästä olit syvästi katunut säästöä täysin väärässä paikassa. JOS teet kämpän 100% varmuudella vain itsellesi ja laitat siihen todella todella hyvät tulisijat (jotka ei sitten nekään ole ilmaisia!) niin ehkä sitten tuollainen suora sähkölämmitys kaapeleilla. Mutta myydessä tuo voi olla todella suuri este, eli aivan varmaan investointi vesikiertoseen lattialämmitykseen on investointi, josta saa rahansa takaisin vaikka heti jos mökin pistään myyntiin.

Pistin vähän päivitystä taas blogiin, villoitusta tehtiin ja laitettiin kattoturvatuotteita paikoilleen. Pikkusen piti tultakin viritellä kiukaan alle. ;)

http://rakennusprojekti.fi/?p=532

kettuiluahan tää oli, mut tolla linjalla mennään:) Tosin lankkulattia on lankkuparkettia. Seinillä sähköpatterit. Ei nekään maailman rumimpia ole aina:
http://www.mondex.fi/fi/index.php?nav=kivipatterit

Aivan saatanan rumat patterit! Mikäköhän post-moderni rokokoo -sisustus pitäisi olla, että nuo sopisi seinälle. Tulee mieleen entisajan jalopuujäljitelmäpaneelit sellaisessa autossa, johon ne ei todellakaan sovi. No, makuasioitahan nämä...

Back
Ylös Bottom