Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mun pitää vielä takertua tähän uudelleen, juttelin sähkärinkin kanssa tuosta hinnasta ja se ihmetteli kovasti. Siis tarkoitatko että KAIKKI sähkötyöt, kaapit, kaapelit, asennukset jne sisältyvät tuohon urakkaan ja kaupan päälle toi automaatiojärkkä ja se maksaa yhteensä 11.000 euroa?

Hitto vaikka miten kääntelen omaa budjettiani niin tuntuu että pelkät tarpeet maksavat meillä ton ja työt saman verran päälle.

Joo ei tuu 11 tonnilla sähköt. Paskapuhetta, jos ei oo varastanut naapurilta tarvikkeita. Mitenkään kehumatta, mut monet luulee omaavansa hyvät suhteet ja kaikkee. Melkein voisin sanoa, et hommasin itse nuo suht ison talon ostosopimuksilla isosta tukusta ja mullakin meni käytännössä tarvikkeisiin melkein tuo. Ei ihan, mutta ei kaukana olla. Sitten antennit, antennikaapeloinnit, antennin suuntaus/mittaus. it rasiat, it keskuskaappi ym. ym. ym.

Sitten katsotaan rakennusaika. 4 vuotta taaksepäin. Katsotaan kuparin hintaa tänäpäivänä, niin joo. Ei mul muuta. Muakin o kusetettu ja pahasti. ja entistä työnantajaa o lähes paskottu silmään sen ostosoppareiden kanssa.

Joo ei tuu 11 tonnilla sähköt. Paskapuhetta, jos ei oo varastanut naapurilta tarvikkeita. Mitenkään kehumatta, mut monet luulee omaavansa hyvät suhteet ja kaikkee. Melkein voisin sanoa, et hommasin itse nuo suht ison talon ostosopimuksilla isosta tukusta ja mullakin meni käytännössä tarvikkeisiin melkein tuo. Ei ihan, mutta ei kaukana olla. Sitten antennit, antennikaapeloinnit, antennin suuntaus/mittaus. it rasiat, it keskuskaappi ym. ym. ym.

Sitten katsotaan rakennusaika. 4 vuotta taaksepäin. Katsotaan kuparin hintaa tänäpäivänä, niin joo. Ei mul muuta. Muakin o kusetettu ja pahasti. ja entistä työnantajaa o lähes paskottu silmään sen ostosoppareiden kanssa.

Kieltämättä kuullostaa melko edulliselta. Täytyy budjetista tsekata mitä mulla noi sähkötouhut tuli. Tai no siis mitä tarvikkeet makso, kun työstä en maksanut penniäkään.

Kieltämättä kuullostaa melko edulliselta. Täytyy budjetista tsekata mitä mulla noi sähkötouhut tuli. Tai no siis mitä tarvikkeet makso, kun työstä en maksanut penniäkään.

Miten sait ilmaiseksi työn? Mä sumplasin oikein kunnolla ja kaikkee ei kehtaa ees sanoa, mutta ainakaan täälläpäin Suomea ei muuttolupaa heru, jos sähköistä ei ole mittauspöytäkirjaa ja sitä ei saa tehdä kun yritys. Ja tuo yritys kun tekee tuon se ottaa nimiinsä vastuun sähköistä, jos jotain niissä käy, eli ei mitenkään helppo yhtälö. Jos tietysti oot sähkäri itse ja sulla on luvat niin itsellesi saat tehdä, mutta esim. kaverille et.

Miten sait ilmaiseksi työn? Mä sumplasin oikein kunnolla ja kaikkee ei kehtaa ees sanoa, mutta ainakaan täälläpäin Suomea ei muuttolupaa heru, jos sähköistä ei ole mittauspöytäkirjaa ja sitä ei saa tehdä kun yritys. Ja tuo yritys kun tekee tuon se ottaa nimiinsä vastuun sähköistä, jos jotain niissä käy, eli ei mitenkään helppo yhtälö. Jos tietysti oot sähkäri itse ja sulla on luvat niin itsellesi saat tehdä, mutta esim. kaverille et.

Voi olla että hommat muuttuneet parissa vuodessa mutta mulla oli faija vastaavana. Ei se työkseen talosähköjä vedä, eli eräässä isossa firmassa tarkastaa sähkökeskuksia, ja oli työn puolesta ollut kurssi jossa noi luvat sai. Muistaakseni itselleen ja lähisukulaiselle sai tehdä. Itse hommat sitten teki käly joka on vähän tehnyt talosähköjä ja on eräässä toisessa tehtaassa sähköhuoltohommissa.

... siitä ilmasuudesta en tiedä, koska lähes jokaselle sukulaiselle on palveluksen pari velkaa :)

Kyllähän tämä satasen "kiinni" ottaminenkin melkoisesti sumplaamista vaati.

Tuolta tavarat: http://www.finnparttia.fi/ Kokeilkaapas täyttää exel lista ja katsokaapas mitä saatte.
Itse en päässyt lähellekään tuota hintaa vaikka noita perkeleen rasioita on seinät täynnä. Ja silti ei ole tarpeeksi... Tosin perus jussit riitti tänne.

Finnparttian hintoihin pitää sitten laskea alv mukaan. Ostin kaikki omat sähkörojut tuolta pieneen omakotitaloon ja hinta oli n. 1200 € (4 vuotta sitten). Perussarjaa kytkimet jne, mutta mukana myös lattialämmityskaapelit ja loisteputkivalaisimia muutamaan tilaan. Vedot ja (jakoihin kytkennät) maksoi kuitin kanssa n. 500€ ja kytkentä kaapille ja pistorasioihin jokusen satasen.

Finnparttian hintoihin pitää sitten laskea alv mukaan. Ostin kaikki omat sähkörojut tuolta pieneen omakotitaloon ja hinta oli n. 1200 € (4 vuotta sitten). Perussarjaa kytkimet jne, mutta mukana myös lattialämmityskaapelit ja loisteputkivalaisimia muutamaan tilaan. Vedot ja (jakoihin kytkennät) maksoi kuitin kanssa n. 500€ ja kytkentä kaapille ja pistorasioihin jokusen satasen.

Enston sähkökaappi maksaa jo 1400 euroa, lähtöhinnaltaan.

Kojerasioita olen asentanut jotain 150kpl joihin jokaiseen tulee joku 10e++ maksava kytkin/pistorasia tms. MMJ-kaapelia on mennyt pari kilometriä ja a-hinta taitaa olla 0,5 euron luokkaa.

Enston sähkökaappi maksaa jo 1400 euroa, lähtöhinnaltaan.

Uusi sähkökaappi oli jo valmiina mittarin kanssa (kun oli talokin valmiiksi pystyssä). Olisi tosiaan muuten rahaa mennyt tuplat. Kaikki totsit ja vikavirtasuojat ostettiin kuitenkin tuolta. 3x25A liittymänä. Talo kuitenkin siis todellakin pieni pohjapinta-alaltaan, vaikka sähköt&ietoliikennekaapelit vedettiinkin vastaamaan nykypäivää ja nykyaikaisia tarpeita. Makuuhuoneita vain yksi, mutta muuten normaalit omakotitalon tilat.

Voi olla että hommat muuttuneet parissa vuodessa mutta mulla oli faija vastaavana. Ei se työkseen talosähköjä vedä, eli eräässä isossa firmassa tarkastaa sähkökeskuksia, ja oli työn puolesta ollut kurssi jossa noi luvat sai. Muistaakseni itselleen ja lähisukulaiselle sai tehdä. Itse hommat sitten teki käly joka on vähän tehnyt talosähköjä ja on eräässä toisessa tehtaassa sähköhuoltohommissa.

... siitä ilmasuudesta en tiedä, koska lähes jokaselle sukulaiselle on palveluksen pari velkaa :)

Kyllähän tämä satasen "kiinni" ottaminenkin melkoisesti sumplaamista vaati.

3500 näytti olevan värkkien osuus ilman liittymiä. Tosta täytyy kyllä puuttua jotain.

Mun pitää vielä takertua tähän uudelleen, juttelin sähkärinkin kanssa tuosta hinnasta ja se ihmetteli kovasti. Siis tarkoitatko että KAIKKI sähkötyöt, kaapit, kaapelit, asennukset jne sisältyvät tuohon urakkaan ja kaupan päälle toi automaatiojärkkä ja se maksaa yhteensä 11.000 euroa?

Hitto vaikka miten kääntelen omaa budjettiani niin tuntuu että pelkät tarpeet maksavat meillä ton ja työt saman verran päälle.

11.000 euroa perussähköt. MMJ kaapelia mulle on törkeä määrä, joten sitä ei ole tuossa mukana kun ei sitä nyt tartte lisääkään hommata...

EBTS tuohon päälle.

Ja siis ei tuossa nyt sentään mitään antenneja mukana ole, kaapelit kylläkin. Antennit pitää katsoa sitten joskus kun sen aika on, ei nyt jaksa tuollaiseen alkaa perehtymään.

Ehkä rakentajaa on taas kusetettu, ehkä ei, se jää nähtäväksi...ja tästä tulee takuulla raporttia myöhemmin, kävi niin tai näin.

Päivitystä blogiin päivän hommista.

Villoitusta jatkoin, en tosin ehtinyt läheskään koko päivää tuota tehdä, kun piti IV kanavahommissa olla välillä jeesissä ja vähän jeesissän lämpimän etukuistin kattorakenteen teossakin. Hyvä päivä kuitenkin oli, taisi vissiin olla ensimmäinen oikea kevätpäivä kun aurinko paistoi ja räystäiltä tippui vesi!

Linkki jäi, kas tässä:

http://rakennusprojekti.fi/?p=523

10.7.2008 hyväksyin tarjouksen sähköhommista. Sisältää ihan perussähköt ilman mitään hienouksia.
- Katkaisijat ja pistorasiat mustaa Artic Decoria.
- Autotallissa oma keskus & 16A voimavirta.
- Joka huoneessa antenni & nettikaapelointi ja vähintään 3 pistorasiaa.
- Ei sisällä valaisimia.

9584€

Erikseen sitten antenni, lautanen, valaisimet jne.

3500 näytti olevan värkkien osuus ilman liittymiä. Tosta täytyy kyllä puuttua jotain.

Kyllä siinä pitäisi kaikki olla. Meillä tosin ei mitään erikoisuuksia. Parikaapelit jokaisessa ja antennitkin melkeen jokaisessa elohuoneessa. Kalusteet Elko plussaa. Vedot ei putkitettu. 2008 taisi sisäkeskus maksaa 900€, mutta voiko olla että suorassa sähkössä tarvitaan isompi kaappi tai jotain.

10.7.2008 hyväksyin tarjouksen sähköhommista. Sisältää ihan perussähköt ilman mitään hienouksia.
- Katkaisijat ja pistorasiat mustaa Artic Decoria.
- Autotallissa oma keskus & 16A voimavirta.
- Joka huoneessa antenni & nettikaapelointi ja vähintään 3 pistorasiaa.
- Ei sisällä valaisimia.

9584€

Erikseen sitten antenni, lautanen, valaisimet jne.

2010 meillä sähkötyöt tasan 10000 eur sis. alv.
- katkaisijat ja pistorasiat
- joka huoneessa antenni & nettikaapelointi ja vähintään 3 pistorasiaa
- kiinteät valaisimet: wc, eteinen, sauna, pesuhuone, keittiön kaapit ledinauhalla ylös ja alas, varasto, puuvaja, ledit terassille ja ulkovalot talon ympärille
- talokeskus ja kaapeli
- antenni asennettuna
- patterit makuuhuoneisiin ja varastoon, lattiakaapelit muihin tiloihin

Olin erittäin tyytyväinen työhon ja hintaakin pidin edullisena.

Itseäni kaduttaa kun en pistänyt vain sähkökaapeleita lattiaan. Meni käytännössä 10.000e hukkaan kun piti saada vesikierto. Ikinä en maalämpöön tuota kuitenkaan upgreidaa.

Iltasella kuvia laatoituksesta!

Itseäni kaduttaa kun en pistänyt vain sähkökaapeleita lattiaan. Meni käytännössä 10.000e hukkaan kun piti saada vesikierto. Ikinä en maalämpöön tuota kuitenkaan upgreidaa.

Iltasella kuvia laatoituksesta!

Syntyikö tosiaan noin suuri hinnan ero kaapeli VS. vesikiertoinen ?

Never say never. Lämpöpumpputekniikka kehittyy hyvää vauhtia. (laitteet paranee ja halpenee) Sähköhinta nousee pommin varmasti ja ikuisesti. Jos asut torpassa vielä 20v. päästä niin voi olla vielä siunaus että tuli sijoitettua vesikiertoiseen. On myös myyntiä rajoittava tekijä suorasähkö.

Ei se sähkökaapeleidenkaan asennus ilmaista ole ja vikaantumisiakin tuntuis olevan enemmän kuin vesikiertoisessa. Sulakekoko ja perusmaksukin useimmiten pykälää isommat. Sähköhinta Suomessa vielä halpaa verraten Euroopan keskitasoon.

Never say never. Lämpöpumpputekniikka kehittyy hyvää vauhtia. (laitteet paranee ja halpenee) Sähköhinta nousee pommin varmasti ja ikuisesti. Jos asut torpassa vielä 20v. päästä niin voi olla vielä siunaus että tuli sijoitettua vesikiertoiseen. On myös myyntiä rajoittava tekijä suorasähkö.

Ei se sähkökaapeleidenkaan asennus ilmaista ole ja vikaantumisiakin tuntuis olevan enemmän kuin vesikiertoisessa. Sulakekoko ja perusmaksukin useimmiten pykälää isommat. Sähköhinta Suomessa vielä halpaa verraten Euroopan keskitasoon.

Sähkökaapeli vikaantuessaan ei aiheuta vesivahinkoa:) Kaikki lattiaan upotettu vikaantuessaan aiheuttaa päänvaivaa. 20 vuoden päästä sanoisin, että on iso siunaus, jos sähkötoiminen lattialämmitys sattuu toimimaan vielä ja isompi siunaus on, jos vesikiertoinen ei ole aiheuttanut vesivahinkoa. Suo siellä vetelä täällä.

Back
Ylös Bottom