Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi tossa jo kyselin että kumpi on parempi 1jakoinen 3kertaa viikossa vai 2jakoisella 2on1off, mutta nyt kysynkin uudestaan että miten treenaisitte, jos kaiken ajan pystyisi keskittämään treenaamiseen eli töitä tai muita pakollisia menoja ei ole eli treenaamisen keskittyminen ainakin n.6kk mentäisiin näin ja tarkotus ois saada lihasta mahdollisimman paljon ja tiputtaa rasvaa kehosta aerobisilla treenillä. Eli treenata voisin perjaatteessa vaikka 7päivänä viikossa, mutta tarviihan se lihas lepoakin. eli millä jaolla treenaisitte ja monta kertaa viikossa? nukkuminen on kunnossa 10-12h yö ja ruokailu korjaantuu varmasti samalla kun urheilee niin on nälkäkin.

Hieman taustoja alotin treenaamisen 17vuotiaana nyt olen 22vuotias ja alla on varmasti yhteensä 2vuotta taukoa ja nyt on sellanen vuoden tauko alla. Epä säännöllisesti olen 1jakoisella tehnyt viimeset pari kk 1-2krt vkossa.

saisko jonkun kokeneemman mielipiteen?

Ei ole olemassa mitään absoluuttisen hyvää ja toimivaa treeniohjelmaa. Kokeilemalla selviää, mikä on sinulle se toimivin treenisysteemi.

Palkkari

Minkäslainen palkkari oisin suositeltavaa dieetillä (hh,prodet ja paljoko grammoina) ? Ja mikä suositeltavin treenin aikana/ennen/jälkeen ?

Kiitos

Oon käyny nyt salilla about vuoden ja koulujen alusta asti 3 kertaa viikkoon. Alkuun tein pari kuukautta golden sixiä ja sit vedin venäläisenpenkkiohjelman ja sit siirryin kolmijakosee johon katoin mallia täältä (rintaolkaojentaja/selkähaba/jalat). Nyt oon rullannu 5/3/1 1.5 sykliä ja kehitystä tuntuu tulevan paremmin ku aikasemmin ! Oonko liian alottelija tohon ohjelmaan ? Mietin ton ja SS : n väliltä ja otin ton ku tuntu et 5x5 ei enää tuonu kehitystä penkkiin ja kaipasin jatkuvaa vaihtelua reeni sarjoihin, tossa wendlerin ohjelmassa vaihtuu mukavasti itestään noi sarjapituudet. Kysymys on siis et tuleeko tolla hitaampaa, about yhtä nopeeta vai nopeempaa kehitystä ku esim sillä SS : llä ? Teen siitä 5/3/1 ohjelmasta triumvirate versioo. Tuntuu kyllä että tulee reeniä ihan tarpeeks lihoille tollakin ohjelmalla. Ja kohta lähtee rullaan vierellä kahesti viikossa vapari reenit.

Ku on taas tullu puhetta (erinäisten hienojen ihmisten kanssa!) puolikyykystä ja syväkyykystä. Kumpi nyt asiantuntijoiden mielestä on juoksuun parempi kyykky? Siis nopeutta on tarkotus saada, mutta itse suosin syväkyykkyä, vaikka kuulemma se ei ole se juoksuun ''ominainen'' liike. Ainakin itselleni on tuonu takareisii huimasti pontta, ja juoksu kulkee! :)

Mutta meni vähän turhan selittelyksi, siis kumpi nyt kyykyistä olisi parempi? Ja entä jos vetää syväkyyky ja puolikyyky välistä, eikös se se ole se (minun käsityksen mukaan) paras?

Kiitos jo etukäteen!

Mun edellinen kyssäri ignoorattiin. No ehkä teen siitä ketjun joskus..

Mut uus kysymys: miten niskaan saa paksuutta? Tuleeko se muun yläkroppatreenin ohessa vai pitääkö sitä jotenkin erikseen reenata? Legendaarinen kynäniska-dilemma..

Puolikyykyssä on edelleen se vika, että rasitus siirtyy polviin kun rupeat ylöspäin puskemaan. Tarpeeksi painoa tankoon, niin todennäköisesti joku paikka polvesta sanoo poks kauniina päivänä.

Ku on taas tullu puhetta (erinäisten hienojen ihmisten kanssa!) puolikyykystä ja syväkyykystä. Kumpi nyt asiantuntijoiden mielestä on juoksuun parempi kyykky? Siis nopeutta on tarkotus saada, mutta itse suosin syväkyykkyä, vaikka kuulemma se ei ole se juoksuun ''ominainen'' liike. Ainakin itselleni on tuonu takareisii huimasti pontta, ja juoksu kulkee! :)

Mutta meni vähän turhan selittelyksi, siis kumpi nyt kyykyistä olisi parempi? Ja entä jos vetää syväkyyky ja puolikyyky välistä, eikös se se ole se (minun käsityksen mukaan) paras?

Kiitos jo etukäteen!

Ite en oo mikään guru, mutta monet valkut ja esim. palstan JTO sanoo ettei punttiliikkeet ja niiden hyöty siirry suoraan esimerkiksi sinne juoksuun. Siksi puolikyykky ei olisi sen lajinomaisempi kuin syväkyykkykään. Voima siis salilla ja nopeus lajiharjoitteilla.

Mun edellinen kyssäri ignoorattiin. No ehkä teen siitä ketjun joskus..

Mut uus kysymys: miten niskaan saa paksuutta? Tuleeko se muun yläkroppatreenin ohessa vai pitääkö sitä jotenkin erikseen reenata? Legendaarinen kynäniska-dilemma..

Enpä ole ikinä kuullut kenenkään keho- tai voimatreenaajan erikseen treenaavan niskaa. Enempi kamppailijoiden juttuja. Kasvatat massiivisen yläkropan ja etenkin selän epäkkäineen, niin tuskin on kynäniskaisuus ongelma.

Enpä ole ikinä kuullut kenenkään keho- tai voimatreenaajan erikseen treenaavan niskaa. Enempi kamppailijoiden juttuja. Kasvatat massiivisen yläkropan ja etenkin selän epäkkäineen, niin tuskin on kynäniskaisuus ongelma.

Hulkki ainakin ennen treenasi, ja siitä oli juttua kuinka paljon formula kuskit kasvattivat lyhyessä ajassa kaulanlihaksia.

Hei! olis kymysys liittyen saliharjoitteluun.

Ongelma; rasituksesta tulehtuvat olkanivelet.. Eli vaikuttaa treeniin aika paljon, en voi tehdä kunnollista käsijumppaa salilla.
Oma "luovuus" tuottanut haba ja ojentaja liikkeet treeniin..

Olisiko ehdotuksia/ideoita kuinka saisin monipuolisemman käsitreenin ilman olkapäiden rasitusta?

Olkapäät tulehtuu seuraavana yönä jos tekee esim. pystypunnerrusta, kulmasoutua tai mtn vastaavaa..
Taljoja en voi tehdä koska toinen kyynärpää jää lukkoon, eli en saa kättä suoraksi (murtui parivuotta sitten).

Kiitoksia vastauksista etukäteen :)

Kyllä yläkropan treeni osaltaan siihen niskan "paksuuteen" vaikuttaa jos vedät kunnolla epäkkäitä. Niskaa voi tosin treenata ihan muutenkin ja tämä on yleistä kamppailulajien harrastajille.

Yksinkertaisia, alkutason harjoitteita on esim. maata selällään lattialla ja nostaa pää hiukan irti lattiasta, siitä sitten korostettuja pään kääntöjä puolelta toiselle niin, että pää ei missään vaiheessa koske lattiiaan. Toinen vastaavasta asennosta suoritettava on "nyökkäys" eli leuka rintaan ja paluu - taas niin että pää ei pääse lattiaan. Nyökkäyksen voi tehdä myös mahallaan maaten penkillä/sängyllä niin, että pää on tyhjän päällä. Tällöin voi taivuttaa myös taaksepäin tai ottaa levypainon lisävastukseksi. Paino kääritään pyyhkeeseen(asettuu paremmin ja on mukavampaa) ja asetetaan tukevasti takaraivolle(tukien käsillä) ja siitä sitten vaan nyökkäilemään taas rauhassa.

Back
Ylös Bottom