Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei se mahdotonta ole mutta jos teet maven aina toisena niin et tule koskaan saamaan niitä kovimpia tuloksia siitä mutta kyllä ne tulokset silti nousee. Tosin tämäkin on täysin riippuvainen tuloksista. Veikkaisin että jos mavessa sarjat on lähellä 150 ja kyykyssä yli 100kg niin loukkaantumisriski voi olla jo aikamoinen.

Aika hienosti veikattu :)

Teen juuri mavessa 6x150kg ja kyykyssä 6x100kg ( Enkä käytä vyötä.)

Mitä loukkaantumisriskiä tarkoitat? Selkä menee rikki?

Itsellä ainakin tuntunut toimivan ihan hyvin...

Moro!

oon 181/60 poika ja haluaisi vähä massaa lisää ja lihast samal ku treenaan ku oon aika hintelä pituisekseni ja lihasta ei oikee tartu tähä kroppaa vaik joukkuee kaa treenataa salil ja myös sit kotona yksikseni treenaa.. Ni ajettelin koittaa jotai Fast mass+ tai Fast muscle+ et kumpaa kannattaa ostaa ku ei molempii viitti ostaa ?

Toivottavasti tajusitte melko sekane kysymys..

Olen kiinnittänyt huomiota, että minulla on vasen koipi pitempi kuin oikea. Huomasin vain eräs kerta prässiä tehdessä, että oikee jalka on hitusen alempana vaikka jalkaterät ovatkin samassa kohtaa. Samalla myös kun teen prässiä, niin kun oikea jalka on suorana, niin vasen jalka on hitusen koukussa. Aina kun seison, niin vasen jalka on yleensä hiukan koukussa kun oikea on normaalisti. Mitään särkyä ei ole ollut, mutta haluaisin vain varmistaa, että onko tästä haittaa juuri esimerkiksi prässiä tehdessä ja ylipäätään harjoittelussa?

Olen kiinnittänyt huomiota, että minulla on vasen koipi pitempi kuin oikea. Huomasin vain eräs kerta prässiä tehdessä, että oikee jalka on hitusen alempana vaikka jalkaterät ovatkin samassa kohtaa. Samalla myös kun teen prässiä, niin kun oikea jalka on suorana, niin vasen jalka on hitusen koukussa. Aina kun seison, niin vasen jalka on yleensä hiukan koukussa kun oikea on normaalisti. Mitään särkyä ei ole ollut, mutta haluaisin vain varmistaa, että onko tästä haittaa juuri esimerkiksi prässiä tehdessä ja ylipäätään harjoittelussa?

Mulla on kans samaa vikaa, vasen jalka on noin 2,5cm oikeaa pidempi. Toi johtuu ainakin mun tapauksessa selkärangan jostain kieroudesta tjsp, joka vaikuttaa jalkoihin. Sä taidat olla sen ikäinen, että kannattaa käydä koulun terveydenhoitajalla näyttämässä sitä. Toi on aika yleistä meinaan murrosiässä ja sen kehittymistä pitäisi seurata, ettei mene huonompaan suuntaan.

Siitä en osaa sanoa, että miten se vaikuttaa reeniin. Vasen puoli on mulla heikompi, mutta olen ainakin tähän asti selittänyt sen sillä, että oikeaa jalkaa/kättä tulee ylipäätään käytettyä enempi.

Oli sama homma murrosiässä. Toinen jalka toista pitempi, mutta kasvupyrähdyksen jälkeen asia korjaantui. Tuolloin tein jaloille pääasiassa prässiä ja alaselkään tuli kovat kivut (en tiedä johtuiko prässistä, pelasin myös jääkiekkoa). Fysioterapeutti sanoi kipuilun johtuvan jalkojen pituus erosta ja ensimmäisenä kysyi oonko tehny esim. prässiä

Pystyykl notkeampi ihminen käyttämään voimastaan isomman prosentin kuin kankea? Entinen liikunnan opettajani väitti niin...

En tiedä mutta jostain olen kyllä kuullut/lukenut, että jos teet syviä venytyksiä. Niin silloin lihaksen voima/räjähtävyys/nopeus heikkenee.

Itse kaipasin tästä asiasta lisää tietoa... :)

Mutta siihen mitä toi maikkas sanoi, niin millä perusteella notkeampi ihminen käyttäisi voimastaan isomman prosentin kuin kankea? Enpä ole ennen moista kuullut.. Voisiko joku valaista?

En tiedä mutta jostain olen kyllä kuullut/lukenut, että jos teet syviä venytyksiä. Niin silloin lihaksen voima/räjähtävyys/nopeus heikkenee.

Itse kaipasin tästä asiasta lisää tietoa... :)

Mutta siihen mitä toi maikkas sanoi, niin millä perusteella notkeampi ihminen käyttäisi voimastaan isomman prosentin kuin kankea? Enpä ole ennen moista kuullut.. Voisiko joku valaista?

Ihan yhtä kovat voimat kankeakin saa kunhan lämmittelee kunnolla, MUTTA kankealla loukkaantumisriski moninkertainen.

-6-10sek. venytykset valmistaa lihasta tulevaan kovaan treeniin ja räjähtävyys säilyy. (näitä ennen harjoitusta)
-15-30s. venytykset sopii palautteluun ja lihashuoltoon
-+30s. kestävillä venytyksillä haetaan liikkuvuutta lisää
Yli 10s. venytykset laskee hetkellisesti räjähtävää voimaa

Pystyykl notkeampi ihminen käyttämään voimastaan isomman prosentin kuin kankea? Entinen liikunnan opettajani väitti niin...

Mitähän tarkoitti "voiman käyttö"? Kai nyt ainakin keihäänheitossa keppi lentää pidemmälle, jos käden saa pidemmälle taakse ja siis vauhtia annettua pidemmän matkan.

Kyynärpää kipeytyy

Eli vasen kyynärpää kipeytyy lähes kaikissa punnerrusliikkeissä, ojentajia ei kunnolla pysty treenaamaan, eikä penkkiä. Kässäripenkki onnistuu jotenkin, mutta siinäkin teho kärsii huomattavasti. Eli normaalisti en tunne mitään kipuja kyynärpäässä, mutta heti jos jotain ojentelen niin kipu alkaa, mikä helvetti on? Auttavatko kyynärpäätuet ? :worship: jo etukäteen avusta!

Ihan yhtä kovat voimat kankeakin saa kunhan lämmittelee kunnolla, MUTTA kankealla loukkaantumisriski moninkertainen.

-6-10sek. venytykset valmistaa lihasta tulevaan kovaan treeniin ja räjähtävyys säilyy. (näitä ennen harjoitusta)
-15-30s. venytykset sopii palautteluun ja lihashuoltoon
-+30s. kestävillä venytyksillä haetaan liikkuvuutta lisää
Yli 10s. venytykset laskee hetkellisesti räjähtävää voimaa

Joo no aina tulee alkuu kevyesti heitettyä noita 6-10sekunnin settei...

Eli siis yli 10 sekunnin venytykset laskee hetkellisesti räjähtävää voimaa, kuinkahan pitkä aika se "hetkellinen" on? Ihan mielenkiinnosta kysyn. :rolleyes:

Mutta onko tuon maikan väitteessä mitään perää?

Back
Ylös Bottom