Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Näin tässä tuli mieleen että mikä olisi kaloriensopiva jakauma vuorokaudelle prosentuaalisesti. Eli millanen osa tulisi nauttia murkinaa aamulla, päivällä, iltapäivällä, alkuillalla ja illalla?

En ole itse laihduttamassa (ei tarvetta), mutta kyselen ihan tuosta bodyruokavaliosta yleensä. Kuinka suuressa roolissa dieetillä lopulta ovat kasvisten & marjojen kalorit? Ymmärrän, että niistä tulee hiilaria, mutta silti. Yhtenä esimerkkinä tsekkasin Jutan & Bullin dieettiä, jossa aamulla ei esim. syödä lainkaan marjoja - vain mehukeittoa.

Pakkohan niitä marjoja ja kasviksia on syödä, jotta saa tarvittavat vitamiinit ym. suojaravintoaineet. Purkista otettavat vitamiinit on vaan hyvä lisä, mutta ei korvaa perus ruuasta saatuja vitamiineja ym. Dieetillä varsinkin rehuja pitäisi syödä reippaasti koska silloinhan vastustuskyky on heikoimmillaan.

Minkälainen dietti ois hyvä jos aikoo pitää semmosen väli dietin tarkotuksena 3-5kg painon pudotus/rasvaprosentin lasku ja siitä takas massalle ja sitte kesää kohti niin vähä pidempi dietti jakso.Mitat on 178/96 ja lihasta ois tarkotus saada säilytettyä mahdollisimman paljon.
Pitäskö vetää jollain -1000kcal ja vähä hiilareita ja reilu protskun lisäys ruokavalioon ja syödä 2-3h välein?

Tyhmä nopea kysymys. Mulla on yleensä aamutreenit ja vedän n. tunnin ennen salia kreatiinit ja beta-alaniinit (krea 10 gr ja beta-alaniini 3 gr) n. 300 ml veden kanssa sekoitettuna. Siinä ennen olen vetänyt omegat, berocaa, d-vitamiinit ja magnesiumit. Nyt kysyisin että onko näistä toisilleen mitään haittaa kun tää koko setti tulee melkein kerralla heitettyä naamaan? Kreatiini on kreatiinipyruvaattia. Entä voiko esm kreatiinin ja beta-alaniinin sekoittaa berocaan (poretabletti)? Tuntuu että kun vetää näin paljon nestettä ennen treeniä (aamukahvit siinä pohjalla n. 4 dl) niin olo on aika hirveä kun pitäisi treenata..:)

Sopiiko soijarouhe ennen treeniä syötävälle aterialle proteiininlähteeksi?(1,5-2h ennen treeniä) Onko ajankohdalla väliä? Ajattelin vaihteluksi testailla soijarouhetta.:)

Tyhmä nopea kysymys. Mulla on yleensä aamutreenit ja vedän n. tunnin ennen salia kreatiinit ja beta-alaniinit (krea 10 gr ja beta-alaniini 3 gr) n. 300 ml veden kanssa sekoitettuna. Siinä ennen olen vetänyt omegat, berocaa, d-vitamiinit ja magnesiumit. Nyt kysyisin että onko näistä toisilleen mitään haittaa kun tää koko setti tulee melkein kerralla heitettyä naamaan? Kreatiini on kreatiinipyruvaattia. Entä voiko esm kreatiinin ja beta-alaniinin sekoittaa berocaan (poretabletti)? Tuntuu että kun vetää näin paljon nestettä ennen treeniä (aamukahvit siinä pohjalla n. 4 dl) niin olo on aika hirveä kun pitäisi treenata..:)

Muistaakseni krea ja kofeiini (kahvi) blokkaavat toisensa. Viksummat korjatkoon

Muistaakseni krea ja kofeiini (kahvi) blokkaavat toisensa. Viksummat korjatkoon

Joo, on toi tiedossa. Asiasta on hirveästi ristiriitaista tietoa, ja kreatiini toimii mulla kyllä sen kahvikupposen kanssa kun en normisti juo sitä kun aamuisin. Ilman kahvia mun aamu ei lähde käyntiin :( mutta siis mites ne muut, anyone??

Onko joku löytänyt ulkomaalaisilta sivuilta vähähiilarisen proteiinipatukan ohjetta? Mä en viitsisi ostaas prodepatukoiden takia maapähkinävoita ainakaan heti, joten mietin, millä korvaisin sen. Yksi vaihtoehto voisi olla kaapista löytyvä kaakaovoi. Sitten laittaisi esim,. mantelirouhetta, vähän maitoa/rahkaa ja paljon jauhoa. Päälle pitäisi vain saada jotain, koska en usko, että noista mitään nättejä tulee. Haluaisin oikeastaan samoilla ravintoarvoilla kuin Fast Pro FX lo-carb, jossa on 60 g patukassa 200 kcal, 30 g prodea ja 16 g hiilaria. Rasvan määrää en muista.

Joo, on toi tiedossa. Asiasta on hirveästi ristiriitaista tietoa, ja kreatiini toimii mulla kyllä sen kahvikupposen kanssa kun en normisti juo sitä kun aamuisin. Ilman kahvia mun aamu ei lähde käyntiin :( mutta siis mites ne muut, anyone??

Tota, menee aika offtopikiksi, mutta eikös noissa roosterin boosteri stickeissä itsessäänkin ollut kofeiinia JA kreaa? Aika hassulta kuulostaa.

Onko joku löytänyt ulkomaalaisilta sivuilta vähähiilarisen proteiinipatukan ohjetta? Mä en viitsisi ostaas prodepatukoiden takia maapähkinävoita ainakaan heti, joten mietin, millä korvaisin sen. Yksi vaihtoehto voisi olla kaapista löytyvä kaakaovoi. Sitten laittaisi esim,. mantelirouhetta, vähän maitoa/rahkaa ja paljon jauhoa. Päälle pitäisi vain saada jotain, koska en usko, että noista mitään nättejä tulee. Haluaisin oikeastaan samoilla ravintoarvoilla kuin Fast Pro FX lo-carb, jossa on 60 g patukassa 200 kcal, 30 g prodea ja 16 g hiilaria. Rasvan määrää en muista.

Kyllähän noita löytyy kun googletat "homemade protein bar". Monissa mitä löysin on maapähkinävoi yksi ainesosa mutta ei kaikissa kuitenkaan... Täytyy muuten kokeilla jotain noista, on nuo kaupan prodepatukat hirvittävän kalliita :|

Miten paljon tarvitsen kaloreita päivässä että proteinit menee rakennusaineiksi, eikä kulu "polttoaineena, kun painoni on 64 aamulla ja ikää on kohta 15?

Sitten tiedän että tarvitsen noin 130grammaa proteinia päivässä, mitä muuta kannattaa syödä esim. moni puhuu rypsiöljystä, onko tästä todellisuudessa mitään hyötyä ja miten paljon sitä kuuluu syödä?

Ja sitten vielä olen nyt reenaamassa kohta neljättä kuukauttani niin miten kannattaisi tehdä, mihin asti kerätä massaa, kun haluaisin kesällä onnettomat vatsalihakseni näkyviin. Tällä hetkellä olen siis 175/64 eli ei ole yhtään liikaa rasvaa, mutta jos muutama kilo ylimääräistä kuitenkin tulee nii missä vaiheessa kannattaa lopettaa bulkkaus jos tahtoisi olla kesä-heinäkuussa parhaimmilllaan:)?

Aika paljon kysyttävää ja varmaan sadas kerta kun tässä treadissa kyselen mutta toivottavasti joku viitsii vielä vastata:)

Miten paljon tarvitsen kaloreita päivässä että proteinit menee rakennusaineiksi, eikä kulu "polttoaineena, kun painoni on 64 aamulla ja ikää on kohta 15?
Jos saat ruoasta vähemmän energiaa kuin kulutat, elimistö käyttää myös jonkin verran proteiinia energiaksi (korjatkaa jos puhun palturia). Se kuinka paljon sitä käytetään energiaksi en osaa sanoa. Jos massaa haluat niin siinä tapauksessa kannattaa energiansaanti pitää jonkin verran plussan puolella.

Sitten tiedän että tarvitsen noin 130grammaa proteinia päivässä, mitä muuta kannattaa syödä esim. moni puhuu rypsiöljystä, onko tästä todellisuudessa mitään hyötyä ja miten paljon sitä kuuluu syödä?

Oletko kuullut sellaisesta esim. kuin viljatuotteet? Ruisleipä, pasta, riisi, puuro jne... Syömisestä ei kannata tehdä liian vaikeaa juttua. Mun mielestä sun ikäiselle on hyvä, että vain syö kunnolla, eikä ala turhia hifistelemään.
Rasvoja olisi kuitenkin hyvä saada väh. 20% päivittäisestä energiatarpeesta. Rasvoilla on nimittäin monia terveydelle tärkeitä tehtäviä (energianlähde, solukalvojen rakennusaine, vaikuttavat hormonitasapainoon...), joten riittävästä rasvansaannista kannattaa pitää huolta.
Loput päivän aikana tarvitsemastasi energiasta voit esimerkiksi ottaa hiilihydraateista. Toki voit ihan hyvin korvata hiilihydraattien osuutta esim. muilla makroravinteilla, kunhan pidät huolen, että saat riittävän määrää energiaa päivittäin.

niin miten kannattaisi tehdä, mihin asti kerätä massaa, kun haluaisin kesällä onnettomat vatsalihakseni näkyviin.
Rasvaprosentti vaan tarpeeksi alas niin alkaa vatsalihakset näkyvään, olettaen, että niissä edes jonkin verran kokoa on.
Henkilökohtaisesti en alkaisi sun painoisena vielä dieettaamaan, mutta jokainen voi toimia miten itse parhaaksi näkee.

Rasvoja olisi kuitenkin hyvä saada väh. 20% päivittäisestä energiatarpeesta. Rasvoilla on nimittäin monia terveydelle tärkeitä tehtäviä (energianlähde, solukalvojen rakennusaine, vaikuttavat hormonitasapainoon...), joten riittävästä rasvansaannista kannattaa pitää huolta.

30% rasvoja päivässä kaiketi olisi optimaalinen luku. Hyvien rasvojen hyötyihin vois lisätä vielä, että ruokalusikallinen rypsäriä iltasin ehkäisee suomalaisten kansantautien, eli sydän- ja verisuonitautien syntymistä.

Kumpi on parempi vaihtoehto näin pienellä bulkilla saada rasvaaa ja kaloreita: Juoda joka päivä 1l täysmaitoa VAI 1l rasvatontamaitoa/vettä ja ottaa sitten tarvittavat rasvat illalla kylmäpuristetusta rypsäristä?

Kumpi on parempi vaihtoehto näin pienellä bulkilla saada rasvaaa ja kaloreita: Juoda joka päivä 1l täysmaitoa VAI 1l rasvatontamaitoa/vettä ja ottaa sitten tarvittavat rasvat illalla kylmäpuristetusta rypsäristä?

Jälkimmäinen. Itse ainakin elän siinä käsityksessä, että rypsärin rasva on parempilaatuista kuin maidossa oleva kova rasva. Joku korjatkoon jos on toista faktaa.

Back
Ylös Bottom