Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

:wtf:

Itse asiassa koitin miettiä missä tilanteessa se olisi epäterveellistä muuten terveelle yksilölle mutta ei tullu mieleen. Edes 400g sika-nautaa ei ole mitenkään katastrofaalisen paljon rasvaa. Toisaalta tylsyyteen kuoleminen voi olla mahdollista kun tekee samaa ruokaa joka päivä, tosin itse olen vielä hengissä.

Luin sen väärin kaikenlisäksi, eli samaa mieltä kanssasi. :D

Itse kun lihaa leikkelen ja tiedän / näen mistä halvat makkarat ja jauheliha tehdään niin sanon että materiaaleissa ON eroja. Halvat on käytännössä jätettä.

Itse kun lihaa leikkelen ja tiedän / näen mistä halvat makkarat ja jauheliha tehdään niin sanon että materiaaleissa ON eroja. Halvat on käytännössä jätettä.

Eikös jauheliha valmisteta niistä paloista mitkä jäävät yli kun leikataan leikkeitä? Jos kerran omassa työpaikassasi valmistetaan jätteestä jauhelihaa niin kerro ihmeessä mitä kannattaa välttää.

Ei siinä muuta vikaa ole mutta aika iso määrä "jauhelihasta" on kudoksia sun muita luunpalasia :D

Ei mulla ikinä ole ollut, enkä käytännössä ole muuta kun Pirkan jauhelihaa ostanutkaan (koska molemmat lähikaupat on K-ryhmäläisiä). Eikä Pirkan jauheliha edes pahemmin eroa muista hinnan suhteen.

Ok kiitos ysikymppinen, ja joku jo vissiin postailikin tänne niitä pyryvaatin ja monohydraatin eroja. Ja nivelet muuten tykkää tosta monosta tosi paljon :p

Ei mulla ikinä ole ollut, enkä käytännössä ole muuta kun Pirkan jauhelihaa ostanutkaan (koska molemmat lähikaupat on K-ryhmäläisiä). Eikä Pirkan jauheliha edes pahemmin eroa muista hinnan suhteen.

Sää varmaan näätkin sen siitä jauheesta mitä se sisältää :D

Minulle menee aamuisin rauta lääkitys, joten aamuisin en saa syödä munia enkä maitotuotteita. Olisiko siis ehdotuksia mistä saisin aamuisin proteiiniä? Joinain aamuina olen syönyt paketillisen kalkkunaleikettä mutta ei sitäkään nyt ihan joka aamu viitsi mättää. :D

Minulle menee aamuisin rauta lääkitys, joten aamuisin en saa syödä munia enkä maitotuotteita. Olisiko siis ehdotuksia mistä saisin aamuisin proteiiniä? Joinain aamuina olen syönyt paketillisen kalkkunaleikettä mutta ei sitäkään nyt ihan joka aamu viitsi mättää. :D

Protskujuoma varmaan meneee parhaiten alas. Ainakin täällä, myös pekoni, nakit ja jauheliha tippuu joskus. Juusto ja kinkku päällekkäin toimii myös :)

Kuinka merkittävästi maitotuotteiden kalsium heikentää raudan imeytymistä?

Itse nimittäin vedän aika paljon maitotuotteita yhden päivän aikana; vähintään 2-3 litraa rasvatonta maitoa, 500-750 grammaa maitorahkaa ja 200+ grammaa raejuustoa. Ja noita maitotuotteita tulee oikeastaan jokaisella aterialla, viimeisellä iltapalalla hieman vähemmän.

Diettiä jonku aikaa menty -500kcal vauhdilla (2viikkoa). Kalorit nyt n.2500-3000kcal riippuen liikunnasta.

Lähinnä mietityttää jakauma p, hh ja r -suhteen. Onko 40% 40% 20% ok? Riittääkö tuo 20% rasvaa päivän kokonaisenergiansaannista? Entäpä jos hh laskee 35% ja pro nostaa ad.45%. Meneekö pieleen? Iskeekö väsy? :D

Diettiä jonku aikaa menty -500kcal vauhdilla (2viikkoa). Kalorit nyt n.2500-3000kcal riippuen liikunnasta.

Lähinnä mietityttää jakauma p, hh ja r -suhteen. Onko 40% 40% 20% ok? Riittääkö tuo 20% rasvaa päivän kokonaisenergiansaannista? Entäpä jos hh laskee 35% ja pro nostaa ad.45%. Meneekö pieleen? Iskeekö väsy? :D

Vähän mittoja jos sais ni ois helpompi neuvoa, mutta...
lähetäänpä nyt siiitä että proteiinia n. 2-3g/kg dieetillä ja pitää myös käydä puntilla, että saat lihoista pidettyä kiinni.
rasvaa plusmiinus 1g/kg on aika hyvä määrä dieetillä, ja muutenkin. Hyviä rasvoja on tarpeellista saada, myös dieetillä.
Hiilareita loput. Ja jos tuntuu, että se väsy iskee niin laske molempia p ja r aavistuksen verran alemmas ja lisää hiilareita kalorien mukaan.
Ja tuo -500kcal hyvä ja tervellinen vaihtoehto. Paljonkas meinaaat pudottaaa painoa?

Kuinka merkittävästi maitotuotteiden kalsium heikentää raudan imeytymistä?

Itse nimittäin vedän aika paljon maitotuotteita yhden päivän aikana; vähintään 2-3 litraa rasvatonta maitoa, 500-750 grammaa maitorahkaa ja 200+ grammaa raejuustoa. Ja noita maitotuotteita tulee oikeastaan jokaisella aterialla, viimeisellä iltapalalla hieman vähemmän.

Itseäni kiinnostaisi myös tämä, koska syön suurin piirtein saman verran maitotuotteita per pv (1kg maitorahkaa +1l maitoa, mahd. raejuustoa ja normi juustoa)
Yritin netistä etsiä jotain turvallista ylärajaa mutta mitään konkreettista en löytänyt.

[Edit]: Vännsin DIY vaihdetta vähän kovemmalle ja eikös se vastaus löytynytkin:
THL:n nettisvuilta löytyi kalsiumille suositeltava yläraja. Lisäksi sieltä löytyi kivasta pienestä taulukosta kuinka paljon maitorahkassa sitä Ca:ta oikein on (117mg/100g). Eli itselläni tuo päiväsaanti heittelee juuri siinä rajoilla.

Kiinteytys...

Mites sais kroppaan lisää kiinteyttä,siis löysät pois.Itse olen nyt jättänyt kaikki turhat hiilarit pois leivän,pastan,perunan,riisin yms.ja enimmäkseen syön lihaa,kanaa,kasviksia,jtn hedelmiä,rahkohja yms.Kuntoilupuoli on aika kohillaan,Noin 5-6kertaa viikossa käyn lenkil joiden kesto noin 20-55min,ja salilla pyrin käymään 5-6 kertaa viikossa,onko tähän muita ohjeita kuin kova treeni vai oisko jtn asioita mitä kannattaisi huomioida jos haluaa kiinteyttä vartaloon,mielellää haluaisi saada neuvoja muilta:D

Kiinteytyminen on sinänsä terminä vain idioottimainen vertaus läskittömästä tilasta vähän läskittömämpään tilaan. Kiinteytyminen on siis vain lihaksen kasvatusta & rasvaprossan alasvetämistä. Tämä saivartelu nyt saivarreltu, asia jätettäköön sikseen.

Treeniä sulla kyllä riittää ja ilmeisesti intesiteettiä myös, eli heti ensimmäisenä en menisi tuosta mitään muuttamaan. 5-6 kertaa viikossa toki saattaa olla jo palautumisen kannalta todella raskasta jos vielä samanmoinen määrä käydään kiskomassa lenkkiä. 1-2 treeniä veks viikosta avittamaan palautumista vois olla alkuun ihan hyvä, mutta fiiliksen mukaan. Syöminen kuitenkin "kiinteytymisessä" on se pääpointti, eli syödään vähemmän kuin kulutetaan. Olet ilmeisesti hyvin naftilla hiilarilla liikenteessä, joten suosittelen seuraamaan vaikka kalorilaskuri.fi:n avulla päivittäistä sapuskaamista. Siitä sitten eteenpäin.

Täh? Ei siinä kaiketi tottumisesta ole kysymys, lähinnä surkean epätasapainoisesta ruokavaliosta. Et vissiin muutenkaan syö kovin monipuolisesti? Syö broiskua ny ihmeessä, ja kalaa ja kalkkunaa yms. Mutta eihän se jauhelihakaan itsessään huono juttu ole.

Onko jotain haittaa, jos syö ympärivuoden naudanpaistijauhelihaa ?
Pitäisikö välillä syödä vaikka broileria ?
Jos se on ainoa rasvanlähde niin voi olla. Jos syöt muuten monipuolisesti, en usko.
Mutuiluahan tämä suurimmaksi osin on, sillä en tiedä onko kukaan tuota koskaan testannut.

Tottuuko keho tohon naudanpaistijauhelihaa tai muuta vastaavaa ?
Mitä tarkoitat tottumisella?

Back
Ylös Bottom