Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

voisko joku täällä auttaa! niin eli oon säännöllisesti reilu puol vuotta käyny salilla. penkkissä se ongelma on maaginen 100 :D lähellä on 90 maximit mutta ei nouse enenpää! eli millanen treeni käyttöön!?? nyt oon tehny 10x4. kuukaus sitte kokeilin 6x4... mitä kertokaa auttakaa amatööriä?

Sä oot vasta treenannut puoli vuotta? Paljon sulla oli aloittaessa penkki maximi? Minkälaisella ohjelmalla oot nytten treenannut? Ei sun kyl vielä kannata hätääntyä jos oot vasta puol vuotta treenannut säännöllisesti sillä välillä kehitys pysähtyy paikoilleen joksikin aikaa.Laita sun ohjelma arvosteluun siihen kuuluvaan ketjuun.

voisko joku täällä auttaa! niin eli oon säännöllisesti reilu puol vuotta käyny salilla. penkkissä se ongelma on maaginen 100 :D lähellä on 90 maximit mutta ei nouse enenpää! eli millanen treeni käyttöön!?? nyt oon tehny 10x4. kuukaus sitte kokeilin 6x4... mitä kertokaa auttakaa amatööriä?
miken 2x6 systeemi (Y)

Kipeytyykö oikealla tekniikalla tehtynä yläselkä/hartiat pystypunnerruksessa?
Millä tyylillä kannattaa tehdä dipit jos ei ole dippitelinettä käytössä?

Kiitos.

Niin se 2x6 sydeemi saattas toimii ja pääsis taas kehityksessä eteenpäin. ja 60 oli maximi ku alotin mutta epäsäänöllisellä treenillä treenailin ja nyt oon puol vuotta reenannu ja saanu 90 max mut siihen on nyt tyssänny. joo pitää laittaa toi treeni ohjelma sinne (:

Osaatko kertoa kuinka nuo treenipäivät voisi sijoittaa paremmin?

Sijota treenit vaikka ma, ke, to, la. Tai ma, ke, pe, su. Pääasia ettei tuu kolmea treenipäivää peräkkäin. Vatsatreenin voit mun mielestä sijottaa kumpaan tahansa treeniin. Toisessa on etukyykky ja toisessa SJMV, jotka kummatkin rasittaa aika samalla tavalla keskivartaloa joten ei oo paljon eroa kummassa treenissä teet. Jos toinen treeni tuntuu kevyemmältä niin tee siinä.

Kuinka montaa kertaa viikossa keho pitäisi treenata läpi jos halutaan tulosta eli lihakset kasvuun. jOstain kuullut että että pitäis vähintään 2kertaa vko? pitääkö paikkansa?

Kuinka montaa kertaa viikossa keho pitäisi treenata läpi jos halutaan tulosta eli lihakset kasvuun. jOstain kuullut että että pitäis vähintään 2kertaa vko? pitääkö paikkansa?
Eipä pidä paikkaansa, esim. 4-jakosessa reenataan kroppa läpi kerran viikkoon ja kasvua tulee silti.

Eipä pidä paikkaansa, esim. 4-jakosessa reenataan kroppa läpi kerran viikkoon ja kasvua tulee silti.
Jep kyllähän kasvua tulee 4-jakosellakin, mutta tuntuu että varsinkin aloittelijoilla 2-jakoinen voi olla reilusti parempi. Treenasin itse pari kuukautta 4-jakosella ja tulosta tuli, mutta tuntui että en saanut kropastani kaikkea irti. Esim. tein ojentajille 2 omaa liikettä plus penkin ja vinopenkin, viimeistään vikassa liikkeessä en saanut ojentajista irti oikein mitään, mutta kuitenkin parin päivän päästä lihakset olivat täysin palautuneet. Siksi vaihdoin 2-jakoiseen, vähemmän liikkeitä mutta ne voikin tehdä sitten ihan täysillä.

Puolitoistavuotta olen nyt treenaillut ja huomannut erään jännän seikan.

Minulla jäi sarjapainot junnailemaan aika pahasti tuossa 4kk sitten ja nyt olen pitänyt kuukauden tauon salilla käynnistä. Tauon jälkeisinä treenikertoina sarjapainot ovat nousseet muutamilla kiloilla ihan tyhjästä. Mikä siis olisi syy tähän?

Puolentoistavuoden aikana olin kyllä vaihdellut 2-jakoisesta 3-jakoiseen ja 3-jakoisesta 4-jakoiseen jne... + ruokailut ja levot olivat suhtkoht mallillaan.

Puolitoistavuotta olen nyt treenaillut ja huomannut erään jännän seikan.

Minulla jäi sarjapainot junnailemaan aika pahasti tuossa 4kk sitten ja nyt olen pitänyt kuukauden tauon salilla käynnistä. Tauon jälkeisinä treenikertoina sarjapainot ovat nousseet muutamilla kiloilla ihan tyhjästä. Mikä siis olisi syy tähän?

Puolentoistavuoden aikana olin kyllä vaihdellut 2-jakoisesta 3-jakoiseen ja 3-jakoisesta 4-jakoiseen jne... + ruokailut ja levot olivat suhtkoht mallillaan.

Ihan vaan levosta tuo johtuu.

Nyt kun tuli palautusjuomat kuvioihin, piti laskea hiilihydraattien tarpeet uusiksi. Koska palkkarista tulee hiukan yli 40g hiilaria (jos sen kaksi skuuppia uskallan laittaa), niin nyt jäisi yksi puuroateria väliin, jolloin pysyn jotakuinkin samoissa makroissa hiilarien suhteen. Treenailen yleensä aamuisin ja mietin onko tuo aamupuuron väliin jättäminen reenien takia ollenkaan järkevää?
Homma menee lyhykäisyydessään niin, että heti aamiaisen tai puolittaisen sellaisen syötyäni menen yleensä rehkimään. Ihan tyhjin vatsoin en kuitenkaan aio lähteä, vaan ajattelin hotkaista muutama sata grammaa raejuustoa kaffeen kera. Salin jälkeen sitten palkkarin yhteydessä esimerkiksi ruisleipää ja rahkaa.
Aamupalan syöminen tulisi siis painottumaan paremmin sinne post-workout puolelle, koska juuri ennen salia en viitsisi hirveitä mättöjä vetästä.
Mielipiteet ja mahdolliset kokemukset ovat tervetulleita.

Edit. Energian riittäminen myös mietityttää, koska matkat mennään kuitenkin polkupyörällä.

Kumpi on massanhankinnan kannalta parempi? Pienemmällä painolla erittäin puhtaalla tekniikalla vai hieman fuskaavalla tekniikalla isojen romujen kanssa, en nyt tarkoita mitään kyykkyä vaa esim. alataljaa.

Kumpi on kannattavampaa, mennä lyhyiden yöunien takia väsyneenä salille heti samana päivänä vai skipata ja mennä seuraavana päivänä levänneenä?

No väsyneenä et keskity yhtä hyvin ja voimat eivät riitä yhtä hyvin kuin silloin jos olet levännyt hyvin. Jos virtaa tuntuu olevan tarpeeksi niin mene ihmeessä salille.

Takakyykystä, pidetäänkö käsiä apinaotteella (eli peukalot samalla puolella tankoa kuin muutkin sormet) vai tavallisella otteella ? Ja kuinka leveällä kädet tulisi pitää, olen aloittelija eli kyykkään siis vielä melko kapealla jalkojen asennolla.

Back
Ylös Bottom