Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Peruspalkat paskoja, mutta lisineen keskimäärin 2200e kuussa ja ylitöitä sai aika hyvin tehtyä, niin pääsi isompiin palkkoihin, logistiikkahommia ja peruskeräilyä. Sopi hyvin ennen armeijaa :)

Jaha, korotusta tuli 500 lisää palkkaan. Ihan jees. Vituttaa vaan kun samalla sain tiedon että yhden toiminnan rahoitusta leikataan ja saatan joutua pistämään jonkun pihalle. Vitun ristiriitaiset tunnelmat. Jättäisin kyllä korotuksen ottamatta jos sillä voisi asiaan vaikuttaa. Mutta näillä mennään.

Aika hurjat käppyrät tuossa UIL taulukossa. Normaali suunnitteluinsinööri voi nähdä vain märkiä unia tuollaisista palkoista. Firmamme suunnittelijoiden keskipalkka näyttäisi menevän juurikin tuota alinta käyrää. Ainoa mahdollisuus päästä muille käyrille on työpaikan vaihto.

Opintotuki 460e/kk ja vuokramenot nuorisosäätiön(HUOM!) kämpässä 590e/kk..onneksi yhdessä emännän kanssa asustellaan mutta silti ei voi enää nuorille suositella ainakaan "edullisuudella". Monesta paikasta saa neliöitä paljon halvemmalla. Ensi vuonna opintolainahakemus vetämään..

Onko tuo kokonaisvuokra vai maksatteko kumpikin 590e/kk? Mikäli ensimmäinen, niin ei todellakaan ole paha. Mikäli toinen, niin se nyt on omaa tyhmyyttä asua noin helvetin kalliissa asunnossa.

Laita esimerkkejä näistä "halvemmista" vaihtoehdoista.

Soluasunnot, kämppiksen kanssa asuminen ja pelkän huoneen vuokraaminen ovat halvempia vaihtoehtoja. Lisäksi mulla on ollut Turussa yksiö hintaan 260e/kk. Olihan se vähän huonommalla alueella, mutta ei mua ikinä haitannut. Bussit kulkivat 10min välein ja fillarilla pääsi kesäisin. Keskustaan n. 4-5km.

Helsingissä on tosiaan ihan omaa luokkaansa vuokrat, mutta siellä kannattaakin jakaa asunto. Mun mielestä ei todellakaan ole mikään oletus, että opiskelijalla pitäisi olla varaa yksiöön. Varsinkin isoissa kaupungissa yksiöt ovat niin kalliita, että olisi kohtuutonta vaatia niin isoa korotusta opintotukeen, että opiskelijalla olisi aina varaa yksiöön.

Itse maksan tällä hetkellä £74/vko huoneesta asuntolassa. Jaan käytävän 20 ihmisen kanssa ja koko talossa asuu about 100 ihmistä. Kylppärin (5 vessaa ja 3 suihkua) jaan käytävälläni asuvien kanssa. Vuokraksi tulee n. 300e/kk, mikä on suhteellisen edullinen. Saman verran maksoin helvetin pienestä huoneesta (vähän reilu 5 neliötä) n. 4km Amsterdamin keskustasta.

Mä en jaksa ruikuttaa opintotuesta, koska koen sen ihan riittäväksi. Saan maksimit, eli n. £350 kuukaudessa. Opintotuen päälle tulee palkka, n. £50-70 viikossa. Palkalla ostan safkat, opintotuesta maksan vuokran ja ylijäävä osuus menee shoppailuun, juhlimiseen, koulukirjoihin, matkustamiseen jne. Mikäli rahat käyvät vähiin, teen enemmän töitä (yleensä 1-2 iltaa viikossa, mutta periaatteessa voin tehdä niin paljon kuin jaksan). Kertaakaan ei ole ollut sellainen tilanne, ettei olisi rahaa tehdä just sitä mitä haluan. IMO nämä ovat pelkästään järjestelykysymyksiä...

Karvan alle 40 näyttäis jäävän tänä vuonna verotettavaa firmasta. Työmäärään nähden hyvin, muttei tuolla kuuhun mennä. Toivottavasti ensi vuosi menee vähän paremmin :)

Tänä vuonna tuli tienattua noin 30k. En ihan koko vuotta ollut töissä sillä kotiuduin armeejasta tammikuussa ja duunit aloitin tammikuun puolivälissä. Kesälomaa oli 1 viikko. Ylitöistä taisi tulla 1-2k.

Kaitpa tuo ihan ok palkka on, kun ensimmäinen kokonainen työvuosi vasta. Ensivuonna voipi olla että tulee noin 1€ korotus tuntipalkkaan.

Opintotuki 460e/kk ja opintolainaa en halua ottaa. Tuosta vuokran oma osuus 240e, vesi 22e ja sähkö 10-20e väliltä/kk. Kouluruokailuihin menee noin 60e/kk. Eli semmoiset 100-120e / kk käyttörahaa loppuun ruokaan, puhelinlaskuun, lääkkeisiin ja muihin menoihin, keittoa tulee otettua 1-2krt/vko. Vaikka edellisinä kesinä en ole töihin päässyt, on onneksi melko hyvin säästöjä, että pärjää. Ei tuolla kuitenkaan kuuhun pääse.

Toi opiskelijan asuminen nyt on niin kaupungista kiinni että hankala mennä sanomaan. Itse asun Oulussa, reilu kilometri ydinkeskustaan, 45m2 kaksio 401e/kk sisältäen lämmityspaikan autolle ja kiinteän veden. Tähän mahtuis ihan hyvin vielä toinen asumaan (siis tyttöystävä, kaveruksille vois ehkä just mennä jos pärjää tarpeeks hyvin). Eli mulle toi ~450e opintotuki riittää just maksaan vuokran, salikortin ja sähkölaskun. Ruokarahat yms on tähän asti kaivettu säästöistä ja kesätöiden rahoilla, tässä vaan on 6v koulu edessä josta vasta puolivuotta suoritettu joten uskon että lainaa pitää ottaa. Toisaalta 4v päästä saa tehdä jonkinverran koulutusta vastaavaa duunia joten sillä pitäis pärjätä luultavasti, jos niitä töitä siis saa.

^ On kyllä suht halpa kämppä, yksityiseltä vai mistä vuokrattu? Itsellä 1km Jyväskylän keskustaan ja vuokra on tuo 480e + kulut, onneks on tyttöystävä jakamassa kuluja. Muuten olis pakko todennäköisesti asua KOAS:in asunnossa.

Tää on ihan isolta yhtiöltä, monta sataa asuntoa täs alueella. Eihän nää mitään uusimpia uutuksia ole, mut 2000-luvulla peruskorjattuja ja mun mielestä varsin mukavia asua (paitsi äänieristys on paska). Tosin mun käsittääkseni nää ei oo ihan yleisessä jaossa, tarkotettu kai tohon oysin työntekijöille ja opiskelijoille (sais tästä 100m2 neliön 700e/kk :D). Mut ei tässä Oulussa nää asunnot muutenkaa oo hirveitä, 70-80m2 kolmiot 1km päässä keskustasta 600-800e, riippuen onko saunaa yms. Itsekkin tarvis ton tyttöystävän jakamaan kuluja mut kai sit ensvuonna jos se muuttais tänne. Mut nyt karkaa OT

Työharjoittelussa pelialalla, verojen jälkeen tuntipalkka hieman alle euron. Melkein olis parempi kun ei sais mitään, tämä "palkka" on pelkkää vittuilua.

Työharjoittelussa pelialalla, verojen jälkeen tuntipalkka hieman alle euron. Melkein olis parempi kun ei sais mitään, tämä "palkka" on pelkkää vittuilua.
:D Ei saatana. Tuossahan kuluu jo tunnissa kaloreitakin enemmän, kuin mitä tienaamallasi rahalla pystyt ruokaa ostamaan

Eiks porukka vois laittaaa edes vihjeen mitä tekee siihen komeiden lukujen lisäksi. Annan esimerkin:
Itse olen kirjanpitoon verrattavavissa hommissa palkka n. 40k€/v.

Back
Ylös Bottom