Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Ei se mitään kusetusta ole kun se pakkausmerkinnöissä kerrotaan. Saa itse päättää ottaako tuotteen missä fileen osuus on 100% tai 85%.

Olisko jollain linkkiä/tietoa mikä sinkin eri muodoista imeytyy parhaiten elimistöön? Esim. tilasto josta näkee, että pikolinaatista imeytyy x% jne... kiinnostaisi kovasti kun niin monenlaista sinkkiä on markkinoilla ja tietysti rahoilleen haluaisi mahdollisimman paljon vastinetta.

Kannattasko ennen treeniä naukata joku hera-malto shotti?

Ennen treeniä ottaisin pelkkää protskua - joko heraa tai jotain hitaammin imeytyvää, kuten kaseiinia. Treenin aikana tai treenin jälkeen vasta maltoa joukkoon. Varsinkaan ennen treeniä lihasten hiilihydraattivaeastoissa ei pitäisi olla pahemmin täytettävää, eli malto on silloin turha. (Hiilarin pointti palautusjuomassa treenin jälkeenkin on tietty ennemmin insuliinitasojen nostaminen, eli proteiinin ajaminen nopeasti lihakseen, kuin hiilihydraattivarastojen täyttäminen. Ennen treeniä sillä proteiinin saannilla ei vaan ole niin kiire, vaan proteiinijuoma takaa silloin vapaiden aminohappojen saatavuuden treenin aikana.)

Ennen treeniä ottaisin pelkkää protskua - joko heraa tai jotain hitaammin imeytyvää, kuten kaseiinia. Treenin aikana tai treenin jälkeen vasta maltoa joukkoon. Varsinkaan ennen treeniä lihasten hiilihydraattivaeastoissa ei pitäisi olla pahemmin täytettävää, eli malto on silloin turha. (Hiilarin pointti palautusjuomassa treenin jälkeenkin on tietty ennemmin insuliinitasojen nostaminen, eli proteiinin ajaminen nopeasti lihakseen, kuin hiilihydraattivarastojen täyttäminen. Ennen treeniä sillä proteiinin saannilla ei vaan ole niin kiire, vaan proteiinijuoma takaa silloin vapaiden aminohappojen saatavuuden treenin aikana.)

Kiitos vastauksesta! Kuinkas tärkeetä toi ennen treeniä otettava proteiini on treenin kannalta?

Harjoittelu aiheuttaa lihaksiin lihasproteiinia hajottavan vaikutuksen, mistä johtuen kunnollisesta ravitsemuksesta on hyvä huolehtia sekä ennen että jälkeen treenin.
Itse taas olen eri mieltä tuon hiilihydraatin ottamisen kannalta. Mielestäni kohtuullinen määrä on vain hyväksi ennen treeniä, en tarkoita nyt maltoa.
Insuliinipitoisuuden kohoamisesta johtuen lihasproteiinin hajoaminen harjoittelun aika vähentyy.
Tarkoituksena ei ole alkaa kinastelemaan tästä treeniä edeltävän ja sen jälkeisen ravitsemuksen oikeaoppisuudesta, koska tästäkin asiasta on lukuisia eri mielipiteitä.
Erimieltä saa ja varmaan kannattaakin olla :piis:

Elikkäs jos haluaa syödä kulutuksensa mukaan, niin miten kannattaa "sijoittaa" treeneissä kulutetut kalorit?
Vaikka esim. kulutin uimalla 300 kaloria.

1. Jaanko nämä kalorit tasaisesti ennen ja jälkeen treenien, eli 150 kilokaloria lisää ennen treenejä -aterialle ja 150 lisää jälkeen treenien -aterialle
2. Vai 300 kilokaloria ennen treenejä, eli kuluttaisin periaatteessa sen ruuan energian siinä
3. Jaettuna tasaisemmin päivän muille aterioille
4. 100 kilokaloria ennen treenejä, 200 jälkeen
... jne. jne.

Mikähän olisi periaatteessa parhain ratkaisu? Vai onko turhan hifistelyä. :D
Itse ajattelisin että lisäisin ennen treenejä aterialle sen 100 kaloria, jaksaa paremmin ja sitten treenien jälkeiselle aterialle loput ylimääräiset joten "liika"energia menisi palautumiseen ja ehkä lihasten kasvuun? Painohan pysyisi samassa kun syödään kulutuksen mukaan, mutta mikä vaihtoehdoista johtaisi siihen että rasvaa saattaisi vähentyä gramman miljoonasosia? :D

Harjoittelu aiheuttaa lihaksiin lihasproteiinia hajottavan vaikutuksen, mistä johtuen kunnollisesta ravitsemuksesta on hyvä huolehtia sekä ennen että jälkeen treenin.
Itse taas olen eri mieltä tuon hiilihydraatin ottamisen kannalta. Mielestäni kohtuullinen määrä on vain hyväksi ennen treeniä, en tarkoita nyt maltoa.
Insuliinipitoisuuden kohoamisesta johtuen lihasproteiinin hajoaminen harjoittelun aika vähentyy.
Tarkoituksena ei ole alkaa kinastelemaan tästä treeniä edeltävän ja sen jälkeisen ravitsemuksen oikeaoppisuudesta, koska tästäkin asiasta on lukuisia eri mielipiteitä.
Erimieltä saa ja varmaan kannattaakin olla :piis:

Ennen treeniä hiilareita tulisi välttää. Suurimman osan väestöstä. Hiilarit nostavat insuliinia ja serotoniinia kun taas salilla on hyötyä esimerkiksi kortisolista.
Kohonneet insuliinit ovat huono vaihtoehto.

Tässä on helppo kartoitus jos et ole varma siedätkö hiilareita hyvin; jos joskus olet hiilareilla lihonut niin pärjäät hyvin todennäköisesti paremmin ilman.
Toinen, jos syöt aamupalaksi jotain hyvin sokeripitoista niin minkälainen on olo n. tunnin päästä siitä? Jos on energinen olo ja tekee mieli treenata niin se tarkoittaa sitä että todennäköisesti siedät hiilareita hyvin.
Jos taas olo on väsynyt ja saamaton niin paremmin tulet toimeen ilman hiilareita.

Toinen, jos syöt aamupalaksi jotain hyvin sokeripitoista niin minkälainen on olo n. tunnin päästä siitä? Jos on energinen olo ja tekee mieli treenata niin se tarkoittaa sitä että todennäköisesti siedät hiilareita hyvin.
Jos taas olo on väsynyt ja saamaton niin paremmin tulet toimeen ilman hiilareita.
Koskeeko tää asia pelkästään sokeria vai kaikkia hiilareita yleensäkkin. Itse olen vuosia sitten lihonnut hiilareiden takia, lähinnä sokerin ja sen takia miettiny omaa hiilarien sietokykyä. Ainakaan minkäänlaista väsymystä ei ole koskaan tullut hiilarien syömisestä.

Koskeeko tää asia pelkästään sokeria vai kaikkia hiilareita yleensäkkin. Itse olen vuosia sitten lihonnut hiilareiden takia, lähinnä sokerin ja sen takia miettiny omaa hiilarien sietokykyä. Ainakaan minkäänlaista väsymystä ei ole koskaan tullut hiilarien syömisestä.

Esim. runsas D-vitamiinin saanti estää tota väsymystä aika hyvin.

Onkos tämmöst Kellogs Special Redberries murot jostain syystä huono aamuksi? Ainakin ravintoarvot näyttivät omaan silmään hyvältä ja menee paljon helpommin alas kuin puuro.

Tämmönen pikku probleema kyseessä. Eli painoa pitäis alkaa nostelemaan, mutta en pysty vaan päivässä syömään niin paljon, että kaikki tarvittavat kalorit tulisi normiruuasta. Dieetillä oli jo vähän siinä rajoilla, että saiko edes ne kaikki kalorit täyteen mitä oli tarkoitus. Pitäiskö alkaa ottaa jotain massanlisääjää kerran päivässä plussana, tai sit jotain rypsiöljyä lisäkaloreiden toivossa.

Aamulla kun herään, pystyn juuri syömään joku pari leivänsiivua. Ja taas päivittäiset lämpösen ruuan annokset on aika säälittävän kokosia.

Pitää alkaa nyt maanantaista lähtien laittaa kaikki syömiset kalorilaskuriin ylös, niin pääsee vähän selville, että paljonko sitä syömistä pitää lisätä.

Sitten pikku bonuskysymys. Alkaa maanantaina nyt semmoinen työ, että päivän aikana ei välttämättä ehdi syömään ruokaa ollenkaan. Taukoa kerkeisi pitämään ihan maksimissaa muutaman minuutin. Mistä noita kaloreita kannattaisi sit tossa työpäivän aikana ottaa? Tietty kun kotiin pääsen, niin tulee heti ruoka syötyä.

Onkos tämmöst Kellogs Special Redberries murot jostain syystä huono aamuksi? Ainakin ravintoarvot näyttivät omaan silmään hyvältä ja menee paljon helpommin alas kuin puuro.

En suosittele, liikaa lisättyä sokeria. Kokeile mielummin jotaan sokeroimatonta mysliä.

Aamulla kun herään, pystyn juuri syömään joku pari leivänsiivua. Ja taas päivittäiset lämpösen ruuan annokset on aika säälittävän kokosia.
Mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa oppii syömään enemmän jos haluaa. Vähän yritystä nyt.

Mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa oppii syömään enemmän jos haluaa. Vähän yritystä nyt.
Komppaan tätä - tollanen "en saa kaloreita normiruuasta" on turhaa selittelyä. Lepo + ravinto + treeni = kehitys. Jokaisesta osa-alueesta tulee siis huolehtia, jos ei suju luonnostaan (kuten monilla lepo) niin sitten sitä pitää treenata. Kasvata annoskokoja pikkuhiljaa ja jätä jauhot ym niille varattuun rooliin eli LISÄRAVINTEIKSI.

Joo nyt olenkin koittanu syödä sillee, että syön joka ruokailukerralla vaan enemmän kerrallaan. Ja jos on joku tietty satsi lämmintä ruokaa, niin vedän osan siitä kerralla ja sitten myöhemmin loput.

Toi nyt vähän harmittaa, kun alotan maanantaina rengasasentajana ja olen tuon sesongin ajan, niin ei kerkeen töissä välttämättä syömään mitään ja tuolla saa sen verran kovaan tahtiin painaa hommia, että ei ole kovin paljon potkua salilla enää iltapäivällä. Saattaa jopa olla, et tulee nyt ainakin ekan viikon oltu pois salilta, kun viimeksi olin ainakin muutaman ekan työpäivän jälkeen aivan loppu.

Edit. Laitetaas vielä uutta bonuskysymystä tänne. Eli mistä mahtaa johtua, että syön pirun hitaasti? Yleisesti, kun jotain ruokaa syö, niin siinä kestää kauan ja jotenkin en vaan pysty syömään nopeampaa. Esimerkkinä vaikka, et jos menee kaverin kanssa johonkin kebapille, niin järjestäen kaikki kaverit syö jonkun rullakebapinkin tyyliin vartin nopeemmin kun minä. Sitten jos oikeen yrittämällä yrittää syödä nopeemmin, niin ruoka jää välillä kurkkuun kiinni ja on siellä sitten jumissa ja välillä on menny ihan oksennusrefleksiin saakka. Voisiko olla joku refluksihäiriö tai joku vastaava? Olis meinaan ihan kiva jos voisi tuollaisen normaalin ruoka-annoksen syödä edes niin nopeasti, ettei se kerkeä menemään ihan kylmäksi.

Samkoon: älä murehdi tuosta, syöt juuri sillä tahdilla kuin sinulle sopii. Ruokailu on (ainakin minulle) todella henkilökohtainen asia ja siinä ei muiden kiirehtiminen ja vittuilu auta. Jokainen syö siihen tahtiin kuin se itselle sopii. Kuulostaa vähän siltä, että sulla on taipumusta syömishäiriöön? Turhä hifistely salitreenin päälle luo sulle vain turhaa stressiä = ruokailusta tulee vielä vaikeampaa ja lisästressiä. Annan sulle ilmaisen (ja toimivan) neuvon: syö 5-7 kertaa päivässä. Pyri syömään kaikkia ravintoaineita jokaisella ruokailukerralla tasaisesti - siis hyvälaatuista rasvaa, hiilaria ja proteiinia tasapuolisesti. Peruskoulusta tuttu lautasmalli (puolet vihanneksia, 1/4 tärkkelystä ja 1/4 vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa) toimii suurimmalla osalla kuntosaliharrastajista - turha hifistely jääköön urheilijoille eli sitten kun olet hyvissä lihasmassoissa ja haluat jostain 14% rasvoista vielä alemmas niin on aika aloittaa spesifinen hierominen ruokailujen suhteen. Tsemppiä!

Back
Ylös Bottom