Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Nuissa nosto-ovissa sitten hinta korreloi laatuun aikalailla 1:1 suhteella että kannattaa harkita pitkään ja hartaasti että kannattaako se halvin...

Mul o turnerin ovi. Toiminut enemmän ku moitteettomasti. En mä oikein keksi miten tuon voi paremmin tehdä. Tietysti hifistelijöille ei kelpaa perus valkoinen vaa halutaan jotain spesiaalimpaa, mut teknisesti erittäin jämerää laatua. Muistaakseni suht edullinen tuo sähköinen mekanismi vielä. Hintaa en ny muista, mut on erittäin kätevä ja ottaa about 100 metrin päästä signaalin. Ei tarvii ees jarrutella ku tallissa ku napsauttaa hyvissä ajoin napista ku rupeaa kotitalo näkymään.

Nuissa nosto-ovissa sitten hinta korreloi laatuun aikalailla 1:1 suhteella että kannattaa harkita pitkään ja hartaasti että kannattaako se halvin...

Itse asiassa aika näyttää kannattaako. Harkita kyllä voi pitkään ja hartaasti, mutta en tiedä kummeneeko se sillä. Selväähän se on, että halvin ei ole paras, mutta mulle tallin ovena välttää sellainen joka toimii ja pitää kylmää. Mutta kukin tyylillään.

Ihan perseestä toi rakentaminen. Räntää sataa ja sisällä ei voi tehdä yhtään mitään. Lattiavalu onneksi tällä viikolla niin pääsee aloittelemaan sisähommat. Ei musta rakentajaks ole, rivariremppaajaks ehkä, semmoinen pintaremontti on vielä ihan kivaa mutta paskaviemärien kaivaminen ja kattotiilien kantaminen räntäsateessa on aivan perseestä.

Ihan perseestä toi rakentaminen. Räntää sataa ja sisällä ei voi tehdä yhtään mitään. Lattiavalu onneksi tällä viikolla niin pääsee aloittelemaan sisähommat. Ei musta rakentajaks ole, rivariremppaajaks ehkä, semmoinen pintaremontti on vielä ihan kivaa mutta paskaviemärien kaivaminen ja kattotiilien kantaminen räntäsateessa on aivan perseestä.

Polta se, ota rahat ja muuta kerrostaloon, paljon helpompaa :D

No tossa vaiheessa se tuntuu vielä suunnattomalta kasalta paskaa, mutta vuoden parin päästä todennäköisesti vähän eri fiilikset.

En tiiä sitten että koska meno hyytyy, mutta vähän paskakelissä tuli noita anturamuotteja hierottua ja ihan huumorilla mentiin. Paistettiin makkaraa ja juotiin kaljat evääksi. Paskaaks tässä, pari viikkoa rämpimistä paskakelissä ja sit saa toivottavasti vetää hupun yli ja oottamaan helmikuuta ja elementtejä.

Eiköhän se Huppe vähän mieli parane, kun pääsee tekemään siistejä sisätöitä! Katselin tuossa ketjun läpi aikani kuluksi, Vilho kanuunalle kysymys, minkälainen talo ja tontti teillä on, kun perustuksiin mennyt 50k€?

Uuden rakentaminen on lähes "luksusta" verratuna vanhan peruskorjaamiseen. Raskasta molemmat, mutta vanhassa talossa purat aina ensin ensin vanhan totetuksen ja joudut tekemään kaiken aivan väärässä järjestyksessä. Se vituttaa. Monesti vielä joudut asumaan siellä rempan keskellä. Kyllä se siitä kun pääset sisähommiin. Helppoa ja nautinnollista tehdä kun ei tarvitse purkaa mitään, ristimitat pitää, pinnat on vaaterissa ja on tilaa tehdä hommia.

Uuden rakentaminen on lähes "luksusta" verratuna vanhan peruskorjaamiseen. Raskasta molemmat, mutta vanhassa talossa purat aina ensin ensin vanhan totetuksen ja joudut tekemään kaiken aivan väärässä järjestyksessä. Se vituttaa. Monesti vielä joudut asumaan siellä rempan keskellä. Kyllä se siitä kun pääset sisähommiin. Helppoa ja nautinnollista tehdä kun ei tarvitse purkaa mitään, ristimitat pitää, pinnat on vaaterissa ja on tilaa tehdä hommia.

Voin yhtyä tähän. Pura kaikki ja korjaa kaikki vanha ja tee sitten vasta uutta. Oman rempan tein kokonaan itse töiden ohella, vain muutamassa hommassa oli joskus kaveri jeesaamassa ja melkein kaikki meni talossa uusiksi, oikeastaaan runkoa lukuun ottamatta. Itsellä oli/on toinen kämppä missä asua ja rempan sain tehdä rauhassa ilman mitään kiirettä. Samalla myös toteutin koko remontin "tulorahoituksella", joten lainarahaa ei kämpän rakennukseen tarvittu ja rahaa on kuitenkin palanut aikalailla. Jos itse pitäisi vielä asua rempan keskellä ja olisi kiire toteuttaa rakennushommat kaiken työkiireen keskellä, niin ei siitä tulisi vittuakaan.

Eiköhän se Huppe vähän mieli parane, kun pääsee tekemään siistejä sisätöitä! Katselin tuossa ketjun läpi aikani kuluksi, Vilho kanuunalle kysymys, minkälainen talo ja tontti teillä on, kun perustuksiin mennyt 50k€?

Jossain aikaisemmassa viestistä pitäisi löytyä melko tarkat kuvaukset.

Paaluperustukset, reunavahvistettu laatta, L-mallinen talo ja kusipää perustusuunnittelija.

Raakavalu n. 100 kuutiota betonia (lattialaatta ei siis mukana). Rautaa aivan saatanasti josta esim. 1,3 kilsaa 16mm.
Pelkkä kura jo siis n. 13 000€. Rautaan muistaakseni lähemmäs 10 000€. En oikein tarkasti muista enää ... luojan kiitos.
Paalutus jotain 6000e - 7000€ ja siihen sitten pohja- ja sisätäyttö ja pari tonnia surkeelle perustusporukalle (työ tehtiin käytännössä itse)
Maahommat perustuksien alle täyttöineen n. 8000. Äkkiä siitä se 50 k€ tulee.

Jossain aikaisemmassa viestistä pitäisi löytyä melko tarkat kuvaukset.

Paaluperustukset, reunavahvistettu laatta, L-mallinen talo ja kusipää perustusuunnittelija.

Raakavalu n. 100 kuutiota betonia (lattialaatta ei siis mukana). Rautaa aivan saatanasti josta esim. 1,3 kilsaa 16mm.
Pelkkä kura jo siis n. 13 000€. Rautaan muistaakseni lähemmäs 10 000€. En oikein tarkasti muista enää ... luojan kiitos.
Paalutus jotain 6000e - 7000€ ja siihen sitten pohja- ja sisätäyttö ja pari tonnia surkeelle perustusporukalle (työ tehtiin käytännössä itse)
Maahommat perustuksien alle täyttöineen n. 8000. Äkkiä siitä se 50 k€ tulee.

No huh huh! Ilmeisesti suunnittelija on päässyt toteuttamaan itseään. Garsee määrä mennyt betonia ja rautaa!

Hahahah, tänään sitten keli rankaise meitä, reilut 5 senttiä sohjoa oli. Mutta hyvin sinne raudotukset saatiin, suurin ongelma oli kun hanskast kastui läpi hetkessä ja sitten paleli sormia. No iltapäivään kun päästiin, rupes paistaan arska ja mun piti lähteä sisäduuniin iltavuoroon.

Vituiks meni toi korjausehdotuskin. Mitäs mieltä porukka on tuosta ylimääräisestä vanerista höyrynsulun ja kipsilevyn välissä? Onko tuosta merkittävää hyötyä vai skippaanko? Tuosta aiheutuisi aika merkittäviä kustannuksia ainakin kun ei minulla ole aikaa itse niitä ruuvailla kiinni.

No pitää toivoa ainakin että purkajat ja kasaajat tekevät työn moitteetta, olisin kyllä itse tahtonut valita porukan, tässä talon rakentamisessa olen oppinut olemaan luottamatta kehenkään.

Vituiks meni toi korjausehdotuskin. Mitäs mieltä porukka on tuosta ylimääräisestä vanerista höyrynsulun ja kipsilevyn välissä? Onko tuosta merkittävää hyötyä vai skippaanko?

Skippaa, ei ole juuri hyötyä. Parempi tuo on että höyrysulku on suoraan gyprogissa kiinni, kuin että gyprokin takana on pieni villatila tai mitään muuta ja sitten vasta höyrysulkumuovi. Alipaineineisessa talossa kuitenkin kastepisteen siirtyminen pitää ottaa huomioon jos rakenteita muutetaan. Muistaakseni Kastellin seinissä olen esim. nähnyt villojen kostuvan juurikin tästä syystä, että siellä on se villatila ennen muovia. Tuossa sinun talopaketin seinässä eriste on laitettu sinne minne kuulukin, eli höyrysulun kylmälle puolelle. Nyt eriste eristää muovikalvon kylmästä, jolloin se ei enää olekaan kylmä pinta, vaan lämmin pinta. Kondenssia ei synny ja homeet pysyvät loitolla. Toki poikkeuksiakin sää olosuhteissa voi esiintyä missä talon sisärakenteet ovat kylmempiä kuin ulkorakenteet, mutta näitä olosuhteita on todella harvoin ja muutenkaan niistä ei ole mitään ongelmaa mikäli eristeiden tuuletuksesta on vaan huolehdittu.

Vituiks meni toi korjausehdotuskin. Mitäs mieltä porukka on tuosta ylimääräisestä vanerista höyrynsulun ja kipsilevyn välissä? Onko tuosta merkittävää hyötyä vai skippaanko? Tuosta aiheutuisi aika merkittäviä kustannuksia ainakin kun ei minulla ole aikaa itse niitä ruuvailla kiinni.

No pitää toivoa ainakin että purkajat ja kasaajat tekevät työn moitteetta, olisin kyllä itse tahtonut valita porukan, tässä talon rakentamisessa olen oppinut olemaan luottamatta kehenkään.

Samaa mieltä Tepen kanssa, kannattaa skipata. Jossain on laitettu esim. teknisen tilan seiniin vaneri kipsilevyn alle. Sillon ei tarvitse miettiä tolppajakoa laitteiden seinälle kiinnittämistä varten vaan ne kestää hyvin vanerissa kiinni.

Back
Ylös Bottom