Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Aivan sama miten usein joutuu pesemään, autokin pitää pestä joka viikko.

Hehheh, niin varmaan pitäisi. Omalla kohdalla vaan on käytännössä ollut, että se pestää jonka neljännesvuosi. Ei vaan jaksa kiinnostaa joku auton pesu. Ei siis kannata ainakaan minun valita sellaisia värejä, että joutuu usein pesemään. Tietty sitä autoakin saattaa kiinnostaa pestä omassa pihassa vähän useammin. Kerrostalossa kun tuo ei onnistu, sukulaisten pihoihin ei kehtaa usein mennä ja todellakaan ei viitti maksaa pesuloissa kerta viikkoon pesuja. Eli kannattaa näitä pohtia, siis pintojen huollon tarvetta.

Tässä mennään:

P1020688.jpg

Blogi

Nyt vasta muistinkin että mulla ei ollut vinon sisäkaton katkon kohdalla kattotuolia ollenkaan, eli siihen piti itse rakentaa jonkinlainen viritys. Väittivät silloin että näin se aina laitetaan. En tuolloin ymmärtänyt miksi, enkä kyllä vieläkään. Sulle kuitenkin näyttää olevan just kohalla, mikä tuntuu huomattavasti järkevämmältä ja teettää paljon vähemmän hommaa.

Nyt vasta muistinkin että mulla ei ollut vinon sisäkaton katkon kohdalla kattotuolia ollenkaan, eli siihen piti itse rakentaa jonkinlainen viritys. Väittivät silloin että näin se aina laitetaan. En tuolloin ymmärtänyt miksi, enkä kyllä vieläkään. Sulle kuitenkin näyttää olevan just kohalla, mikä tuntuu huomattavasti järkevämmältä ja teettää paljon vähemmän hommaa.

Ja kun kerron nyt sinulle että kumpikin kattotuoli vinon katkon kohdalla on "väärällä kohdalla". Eli joudun rakentamaan ne viritykset minäkin. Tuota on moni ihmetellyt miksi talotehdas ei toimita vaikka ylimääräistä kattotuolia noihin kohtiin...

Eli vedin vinoon osuuteen rimat päihin saakka ja suoralla osuudella jätin rimat yli siten että saan niihin naulattua laudan johon alan tekemään viritystä.

Ja kun kerron nyt sinulle että kumpikin kattotuoli vinon katkon kohdalla on "väärällä kohdalla". Eli joudun rakentamaan ne viritykset minäkin. Tuota on moni ihmetellyt miksi talotehdas ei toimita vaikka ylimääräistä kattotuolia noihin kohtiin...

Eli vedin vinoon osuuteen rimat päihin saakka ja suoralla osuudella jätin rimat yli siten että saan niihin naulattua laudan johon alan tekemään viritystä.

OK. Tossa kuvassa vaan oli muovit vedetty jo pystyynkin ja siitä päättelin että olivat jo kohdillaan. No ei kun onnea virittelyyn. Yksi sisätöiden veemäisin homma oli just toi vino kohta (mulla niitä on onneksi vaan yksi, luojan kiitos). Tosin tehtiin siinä virhe jonka takia joutui askartelemaan yhden päivän irtopalojen ja jeesusteipin kanssa.

Itse ainakin valitsinin suosiolla katon väriset enkä valkoisia, onhan ne valkoiset kivannäköiset ekan vuoden, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ne menee äkkiä hirveen värisiksi, vaikka kuinka pesisi. eikä niitä jaksa kukaan olla pesemässä koko ajan. tossa lähellä on yhdessä talossa rännit mustat ja syöksyt valkoiset ei sekään loppujen lopuksi ole pahan näköinen.
Nythän tota jo pääsisi photosopilla katsomaa miten sopii eri värit.
Eli kannattaa näitä pohtia, siis pintojen huollon tarvetta.
Mä otin tummat rännit (tumma katto) ja kiskasin vielä ylemmän otsalaudan samalla värillä. Lika näkyy tossa tummemmassa kuitenkin hiukan huonommin. Nyt, kun rännit on paikassa, tota otsalautojen värieroa ei tule edes huomattua.

Noin jouduin myös virittelemään. Nuo kolaukset yli kattotuolien ja niihin tulee kertopuuväliseinillä sitten seinä. Mikähän tuossa on, ettei kattotuoleja voi suunnitella loppuunasti. Tuonne jäi itselläkin sellanen "tyhjä" tila korotetun ja matalan katon väliin. Alussa meinasin tehdä luukun, jotta sinne voisi laittaa tavaraa. Jäi tuo tekemättä vaikka luukun saa kyllä jälkikäteenkin. Villat ja höyrynsulku kulkee siis eri reittiä mitä valmis katto.

Ainoa minkä olisin tehnyt huppena toisin, niin villat heittänyt samaa kyytiä kun höyrynsulun tuonne ylös. Oletan, että sinne tulee 10 senttiä kunnon villaa hupellakin eikä pelkkää puhallusmoskaa. Samaten olisin heittänyt ilmanvaihdon runkoputket valmiiksi tuonne. Olisi säästänyt aikaa kun ne olisi saanut 10 sukunnissa heitettyä avonaiseen kattoo ennen höyrynsulun laittoa.

Miten muuten tuollaiset elementti seinät niin onko niissä vahvistukset mahdollisissa keittiönkaappien/kodinhoitohuoneen kaappien kohdalla vai joutuuko normikoolaukset ettimään kiinnityksille? Vai tuleeko hupella yhtään painavampaa tavaraa ulkoseiniin?

Raah! Selasin ketjua vissiin puoli tuntia, ei jaksa enää. Missä se Hupen? postaama muutaman kymmenen kohdan sanallinen "mitä huomioida talon pohjan suunnittelussa" juttu on?

Tuollainen olis nyt kiikarissa: http://www.mittavakoti.fi/default.asp?sivu=21&talo=82&cat=17&malli=6

Tarkoitus oli venyttää 150 m2 kokoiseksi lisäämällä peri neliötä 2 pieneen makuuhuoneeseen, olkkariin, keittiöön ja takkahuoneeseen jos jää. Pistääkö kellään silmään epäkohtia? Varasto laajenisi myös 10 neliöön ja samalla katetun terassin osuus kasvaa.

Meillä oli kans sama ongelma kattotuolien jakojen suhteen kuin monella muullakin. Ylimääräistä aikaa, vaivaa ja askartelua vaati että saatiin vinonkaton ja tasakaton raja suht järkeväksi. Noin puolen metrin levyine tyhjä tila jäi, johon villaa sitten menee vähän enemmän..
Me heitettiin levyvillapaketit ylös ennen höyrynsulun laittoa. Myös tuuliohjaimet olis helpompi laittaa ennen höyrynsulkua. Levyvillapaketit on sen verran isoja et niitä on ärsyttävä raahailla ahtaassa tilassa.

Ei ole vielä villoja kun ei oikein ole paikkaa missä niitä säilöisi.
Ei ole vahvistuksia keittiönkaappien kohdalla, tosin ei sinne ulkoseinään tule kuin liesituuletin.

Nyt alkoi taas vituttamaan. Ostin Finndomolta suurelementtitalon, hieroin kauppaa Puutalon kanssa ja kun Puutalo ja Omatalo yhdistyivät niin minulle sanottiin ettei mitään eroa ole. Nyt on kaksi aivan helvetin suurta eroa jo ilmennyt, toinen tänään kun Finndomon reklamaatiovastaava tuosta vahingossa mainitsi.

1. Sähkörasiat puuttuvat seinästä
2. Sain pienelementtitalon, pienelementit ovat tehtaalla kasattu suurelementeiksi. Elementit ovat valmiita 60,90 ja 120cm leveitä elementtejä. Eli minulla on talossani noin 50 saumaa mm. höyrysulkumuovissa, tiivistämätöntä ja teippaamatonta saumaa. Suurelementit valitsin nimenomaan siksi että saumat olisivat vain nurkissa.

Vittu mitä kusetusta. Kyllä nyt vituttaa. Aion soittaa Aamulehteenkin tuosta.

Ei ole vielä villoja kun ei oikein ole paikkaa missä niitä säilöisi.
Ei ole vahvistuksia keittiönkaappien kohdalla, tosin ei sinne ulkoseinään tule kuin liesituuletin.

Nyt alkoi taas vituttamaan. Ostin Finndomolta suurelementtitalon, hieroin kauppaa Puutalon kanssa ja kun Puutalo ja Omatalo yhdistyivät niin minulle sanottiin ettei mitään eroa ole. Nyt on kaksi aivan helvetin suurta eroa jo ilmennyt, toinen tänään kun Finndomon reklamaatiovastaava tuosta vahingossa mainitsi.

1. Sähkörasiat puuttuvat seinästä
2. Sain pienelementtitalon, pienelementit ovat tehtaalla kasattu suurelementeiksi. Elementit ovat valmiita 60,90 ja 120cm leveitä elementtejä. Eli minulla on talossani noin 50 saumaa mm. höyrysulkumuovissa, tiivistämätöntä ja teippaamatonta saumaa. Suurelementit valitsin nimenomaan siksi että saumat olisivat vain nurkissa.

Vittu mitä kusetusta. Kyllä nyt vituttaa. Aion soittaa Aamulehteenkin tuosta.

Siis putket on mutta rasiapohjat puuttuu? Sähkömiehelle tulee kyllä jonkin verran enemmän hommaa jos pitää kantavat seinät putkittaa. Mites ulkovalot ja ulkorasiat?

Uskon että vituttaa toi pienelementtikusetus. Toisaalta en usko että tulet koskaan konkreettisesti huomaamaan eroa.

Siis putket on mutta rasiapohjat puuttuu? Sähkömiehelle tulee kyllä jonkin verran enemmän hommaa jos pitää kantavat seinät putkittaa. Mites ulkovalot ja ulkorasiat?

Uskon että vituttaa toi pienelementtikusetus. Toisaalta en usko että tulet koskaan konkreettisesti huomaamaan eroa.

Ei tuolla ole mitään muuta kuin reijät seinässä ja narut ylös. Ei sieltä mahdu vetämään edes MMJ-kaapelia, eli ei ole edes putkia. Puutalo, jonka kanssa kauppaa tehtiin, sisälsi myös putkitetut rasiat.
Ulkovaloille ei ollut edes reikiä, tein ne itse.

Toivon hartaasti etten huomaa eroa. Aion tutkia talon läpikotaisin lämpökameralla.

Ei tuolla ole mitään muuta kuin reijät seinässä ja narut ylös. Ei sieltä mahdu vetämään edes MMJ-kaapelia, eli ei ole edes putkia. Puutalo, jonka kanssa kauppaa tehtiin, sisälsi myös putkitetut rasiat.
Ulkovaloille ei ollut edes reikiä, tein ne itse.

Toivon hartaasti etten huomaa eroa. Aion tutkia talon läpikotaisin lämpökameralla.

Siis elementin kasausvaiheessa sinne on jätetty naru, ja tehty sitten kipsiin reikä josta naru näkyy? Ei kai nyt sentään?
Rupee oman talotoimittajan puutteet tuntumaan jo vähäsen pienemmiltä.

Tuo on kyllä ihan perseestä. Onko siis sähkörasian kohdalla aina narunpää? Toinen pää tulee sitten elementin yläreunasta ulos? Tuosta kelpaa kyllä reklamoida. Tuosta putkituksesta lienee maininta sopimuspapereissa? Itsellä muistaakseni ainakin oli.

Naru siellä on ja gyproc niin tiukasti yläkoolauksessa/höyrysulussa jottei edes MMj liiku siinä välissä lainkaan.

Naru siellä on ja gyproc niin tiukasti yläkoolauksessa/höyrysulussa jottei edes MMj liiku siinä välissä lainkaan.

Mistä muuten voi olla varma että narun päässä vedetty piuha ei riko höyrynsulkua? Eihän sitä pysty muuten tarkastamaan kuin irrottamalla levyt?

Gyprokin yläreunassa on siis kanssa reikä josta narun toinen pää tulee sitten ulos?

Mistä muuten voi olla varma että narun päässä vedetty piuha ei riko höyrynsulkua? Eihän sitä pysty muuten tarkastamaan kuin irrottamalla levyt?

Gyprokin yläreunassa on siis kanssa reikä josta narun toinen pää tulee sitten ulos?

Ei voi tietää kuin repimällä gyprocin irti. Ei ole reikää. Reikä täytyy tehdä yläreunaan itse. Vedän omatalon aika syvälle suohon vielä tuosta. Foorumeita on aika paljon ja googlella on aika kova mahti. Otan elämäntehtäväkseni etsiä kaikki suomalaiset foorumit ja kertoa faktat Finndomosta niissä, kuvineen. Minulla on myös sähköpostit tallessa, jokainen.

Ei voi tietää kuin repimällä gyprocin irti. Ei ole reikää. Reikä täytyy tehdä yläreunaan itse. Vedän omatalon aika syvälle suohon vielä tuosta. Foorumeita on aika paljon ja googlella on aika kova mahti. Otan elämäntehtäväkseni etsiä kaikki suomalaiset foorumit ja kertoa faktat Finndomosta niissä, kuvineen. Minulla on myös sähköpostit tallessa, jokainen.

Ei kai siellä nyt voi narun pää pilkottaa gyprokin ja elementin yläjuoksun välistä? Laita nyt ihmeessä kuvaa tosta. Ei saatana oo todellista.

Eikö olis järkevin tosiaan ottaa ne gyprokit irti missä pitää tehdä vetoja? Onko sulla paljokin rasioita ulkoseinissä?

ps.voin kyllä uskoa vitutuksen määrän, mutta ihan oman jaksamises kannalta suosittelisin unohtamaan asian ainakin joksikin aikaa. menee vaan energia ton funtsimiseen, kun tarvis sitä virtaa johonkin muuhunkin.

Back
Ylös Bottom