Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Helvetin tyhmä kysymys. Mulla on 2kpl halpahallista ostettua Gold Cop-käsipainosettiä, 2x10kg. Niihin pitäisi saada lisälevyjä ostettua, ja olen katsellut hinnat sun muut. Ongelmanahan on se että mistä helvetistä tietää sen porauksen? Paketissa ei ole tankojen mittoja, ei mulla oo mittanauhaa ja en viitsisi laskea sitä halkaisijallakaan, kun tokkopa tulos on lähellekään totuutta :D

Onko jollakin samanlaista settiä ja minkälaista levyä siihen käy? Onko käsipainotangoissa noin yleisesti jotain vakiomittaa?

Helpoiten menee kun ostat toiset 2kpl kyseisiä settejä. Jos tarvitset lisälevyjä siis.

Kuinka pitkät sarjatauot kannattaa pitää jos lihasmassan kasvatus on päämääränä, eikä niinkään voiman?

Eli tauko sarjojen välissä, vaihteleeko liikkeittäin ja onko sama esim. pääliikkeissä ja eristävissä liikkeissä?

Nyt olen pitänyt jotain 4min mutta kuulin että pitäisi lyhentää?

Kuinka pitkät sarjatauot kannattaa pitää jos lihasmassan kasvatus on päämääränä, eikä niinkään voiman?

Eli tauko sarjojen välissä, vaihteleeko liikkeittäin ja onko sama esim. pääliikkeissä ja eristävissä liikkeissä?

Nyt olen pitänyt jotain 4min mutta kuulin että pitäisi lyhentää?

1-2 min optimaalinen,voimassa sitten enemmän.

penkissä kuin penkissä tuntuu että nostot eivät oo tasapainossa. vaikka kuinka yrittää itteään laittaa asentoon. taitaa kropassa olla vikaa..:(

Mikä neuvoks ku kyykätessä vihloo polvilumpioitten kohdilta?
Sitten askelkyykkyä ja pohjeliikkeessä seisten nilkat hidastaa? Jalat kyllä jaksaa painot normaalisti mutta nilkoilla välillä tuntuu liian raskaalta. Ne on lapsesta asti polkenu sisäänpäin nii ei oo uus ongelma jne.

Helpoiten menee kun ostat toiset 2kpl kyseisiä settejä. Jos tarvitset lisälevyjä siis.

Tämä ratkaisu oli jo käytössä, olisi pitänyt mainita. :)
Tulee noilla 2,5kg kiekoilla aika nopeasti raja vastaan kun niitä ei saa kuin sen 8 yhteen tankoon, juu... No kuitenkin, vastatakseni omaan kysymykseen kun yritin etsiä tietoa, vaikka paketissa ei ole mittoja, netanttilan sivuilla on myynnissä tämä Gold Cup-setti ja siellä ainakin ilmoittavat halkaisijaksi 24mm. Kai joku muukin tästä tiedosta saattaa hyötyä, mitä hakua käytin niin taitaa olla aika suosittu tämä paskanhajuinen käsipainosetti.

Sellasta oon tässä miettiny, että kun teen 4-jakoseslla rinta/hauis päivänä ensin rinnat ihan normaalilla penkillä ja vinopenkillä (lähes aina reenin alussa), mutta sitten vie treenin loppupuolella molemmat uudestaan käsipainoilla. Onko tosta enemmän hyötyä vai haittaa? Ite oon sen ajatellu niin, et saan rutistettuu sit lopussa vie kaikki mehut niistä rinnoista irti, ja tulee liikerata vähän erilaiseksi kun, et vetäis penkin/vinopenkin uudestaan. Eli osaisko joku kokeneempi salikarhu vastata et onko tossa loppupeleissä mitään hyötyy/haittaa lihaskasvun kannalta?

Sellasta oon tässä miettiny, että kun teen 4-jakoseslla rinta/hauis päivänä ensin rinnat ihan normaalilla penkillä ja vinopenkillä (lähes aina reenin alussa), mutta sitten vie treenin loppupuolella molemmat uudestaan käsipainoilla. Onko tosta enemmän hyötyä vai haittaa? Ite oon sen ajatellu niin, et saan rutistettuu sit lopussa vie kaikki mehut niistä rinnoista irti, ja tulee liikerata vähän erilaiseksi kun, et vetäis penkin/vinopenkin uudestaan. Eli osaisko joku kokeneempi salikarhu vastata et onko tossa loppupeleissä mitään hyötyy/haittaa lihaskasvun kannalta?
No maalaisjärjellä ajateltuna sä oot lämmitelly rinnan ja siellä kiertää veri ja se ottaa rasitusta vastaan sen jälkeen hyvin. Miksi siis pidät taukoa välissä ja teet sitten rintoja joskus kauan myöhemmin treenin lopussa kun ne on jo kylmettyny? Eikö se kannattais kerralla paukuttaa tietty paikkaa kunnolla loppuun ja sitten siirtyä seuraavaan asiaan? Yksinkertaisempaakin on.

Jos olkapääreeniin sisältyy pystysoutu, tarvitseeko sivuolkapäille eristävää liikettä kuten viparit sivulle? Täällä hetkellä olis pystypunnerrus kp, pystysoutu ja takaolkapääsoutu, pitäiskö jotain heittää lisää?

Annosteleminen?

Eli jos treenaan kotona 3 kertaa viikossa koko kehon läpi niin miten noita lisäravinteita pitäis käyttää? Kaikki kamat yhteen juomaan ja se treenin jälkeen alas? vai jotain ennen treeniä ja treenin jälkeen? ja jos tarvitsen esim. 150g proteiinia päivässä niin vedänkö 75g (toiset 75g ruokana) lisäravinteilla suoraan vai pitkin päivää vähän kerrallaan?
ja noista lisäravinteista että mitä kannattaisi ostaa? ja mikä toimii. Tarvitsen Paljon apua koska olen vasta alottamassa joten en haluaisi kuulla mitään ''Tyhmiäkö kyselet idiootti'' jokainen on ollut aloittelija joskus. Kiitos

Palautusjuoma on mielestäni tärkein lisäravinne, mitä voi suositella. Vaihtoehtona on, että joko itse teet oman mixin heraproteiinista ja jostakin hiilihydraattivalmisteesta (esim. malto) tai sitten ostat valmiin palautusjuomaseoksen (esim. muscle+, reco2).
Palautusjuoma imeytyy nopeammin kuin kiinteä ruoka, jolloin myös palautumisprosessi nopeutuu ja lihasten katabolinen tila saadaan lopetettua mahdollisimman pian.
On hyvä kuitenkin muistaa, että lisäravinteet eivät ole oikotie nopeaan kehitykseen ja suosittelisinkin niiden hankkimista vasta siinä vaiheessa, kun ruokavaliosi on jotakuinkin mallillaan.
Jos tarvitset 150g proteiinia päivässä ja saat sen kiinteästä ruoasta, et mielestäni silloin tarvitse erillistä lisäproteiinivalmistetta.

Olkapäihin liittyen.. Mikä voi mennä vikaan kun vinopena kp tuntuu hitosti olkapäissä?
Kulma on about se 20-30 astetta kun teen. Penkissä sama, mutta ei tunnu niin ilkeänä kipuna.
Alkaa vaan vituttaa kun tuntuu, ettei rinta kehity tuon takia. Entä kuuluuko sivu vipareitten tai pystypunnerruksen tuntua HARTIOSSA? Mulla ne ei tuun melkeinpä yhtää sivuolissa, vaan melkeinpä pelkästään hartioissa. Mitä pitäisi tehdä?
Alkaa vituttaa tehdä olkapäitä aina kun tietää, mitä on edessäpäin.

Olkapäihin liittyen.. Mikä voi mennä vikaan kun vinopena kp tuntuu hitosti olkapäissä?
Kulma on about se 20-30 astetta kun teen. Penkissä sama, mutta ei tunnu niin ilkeänä kipuna.
Alkaa vaan vituttaa kun tuntuu, ettei rinta kehity tuon takia. Entä kuuluuko sivu vipareitten tai pystypunnerruksen tuntua HARTIOSSA? Mulla ne ei tuun melkeinpä yhtää sivuolissa, vaan melkeinpä pelkästään hartioissa. Mitä pitäisi tehdä?
Alkaa vituttaa tehdä olkapäitä aina kun tietää, mitä on edessäpäin.

Tekniikka, leviääkö kyynerpäät sivuille?
Vipareissa ota pienemmät painot käteen ja tee se liike hallitusti. Yleensä jos liian isoilla painoilla rupeaa repimään niin nosto tapahtuu väärillä lihaksilla.

MItä korkeampi se penkin kulma on, sitä enemmän se olkapäissä tuntuu. Oletko koittanut ikinä esim. laskea sitä kulmaa yhden pykälän loivemmaksi?

Penkissä sama, mutta ei tunnu niin ilkeänä kipuna.
Ilmeisesti kaaresi ei ole kummoinen jos olkapäät olkapäihin sattuu? Mitä alemmaksi kyynärpät penkissä pääsevät laskeutumaan, sitä suurempi on olkapäihin kohdistuva rasitus.

Entä kuuluuko sivu vipareitten tai pystypunnerruksen tuntua HARTIOSSA?
Sivu viparit tietääkseni osittain kohdistuu myös epäkkäisiin (mutu), mutta ei epäkkäiden kuitenkaan pääosassa siinä liikkeessä kuulu olla.
Kuinka korkealla nostat kättäsi vipareissa. Ei sen painon tarvitse nousta kuin siihen hartian korkeudelle. Toinen mihin voit kiinnittää huomiota ja mahdollisesti tehdä muutoksia on olkapää-kyynärpäälinja, ts. missä kulmassa kätesi ovat, kun painoja nostat sivuille.
Tässä muutama neuvo, mitä voit kokeilla.

edit. joku näemmä ehti ensin :jahas:

Jos se on 90 astetta, kun se on pystyssä, kun lasken sen puoleenväliin niin se on 45 astetta, niin eikö tuo 30 astetta ole aika loiva? Toinen mikä tuli mieleen, että voisinko ikään kuin laskea kässäreitä enemmän olkapäille, elikkä laskisin ne enemmän olkapäitten "päälle" enkä rinnan "päälle"? Tuohon olen hitusen kiinnittänyt huomiota.
Kaari on ihan kohtuullinen, mutta tuota kyynärpäitten leviämistä pitää katsella ensikerralla, vaikka siihen olen huomiota kiinnittänyt, niin ei niiden nyt kyllä levitä pitäisi.
Mutta tuohon kaareen, niin miten voisi saada isompaa kaarta? Asennonhaku vinkkejä?
Vipareissa olen aina tehnyt rauhallisesti, mutta pitänee varmaan katsoa seuraavalla kerralla.
Tuohon myös, että taidan nostaa liian ylös nuo painot. Vielä, että pitääkö vipareissa olla ihan suorana vaiko niin että on loiva etukeno asento? Ja tuohon kulmaan, että pitääkö painot nostaa kädet suorina sivuille vaiko voivatko ne olla hieman koukussa?

e. http://www.youtube.com/watch?v=CXP0QvGnF9g&feature=related onko tuo kulma kuinka suuri (suurin piirtein), sopiva vaiko liian loiva?

Back
Ylös Bottom