Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Paljon olette maksaneet laajakaistasta/valokuitukaapelista? Liedossa SSP tarjoaa valokuitukaapelia 1750 euroon. 10/10 netti 34e/kk.

499e, sisältää 100m kuitua sekä päätelaitteen asennuksen. Ylimääräinen kuitu 3e/m kaivettuna. Tämä siis kuitu.
Kupari maksaa Soneran monopolialueella 2800 euroa. Arvaa otanko.

Tässäpä yksi kuva tontilta puiden kaadon jälkeen. Tää koko alue siis oli tuollaista 5-25 cm halkaisijaltaan olevaa koivuvoittoista puuta. 5 litraa kohta palanut bensaa kun nuo olen kaatanut ja osan katkonut polttopuukokoonkin.

Toisessa kuvassa sitten jo tositoime käynnissä. Parin tuntia tuossa oli möyritty. Kolme iltaa ja pitäs olla pintaat poissa. Menee niinkin kauaksi kuin 800 metrin päähän naapurin hunttaan täytteeksi.

Liitteet

• 08092010888.webp
    08092010888.webp
    464,6 KB · Katsottu: 489
  • 08092010886.webp
    08092010886.webp
    663,5 KB · Katsottu: 413
E: tupla

Salossa SSP lunasti 1800€. Otin kans ton 10/10:n.

Tuosta 1750 eurosta sai vielä 250e pois kun oma sähkäri hoitaa sen kaapelin tontin reunalta taloon. Otitko sen tv boksin?

Tuosta 1750 eurosta sai vielä 250e pois kun oma sähkäri hoitaa sen kaapelin tontin reunalta taloon. Otitko sen tv boksin?
Joo, siinä kuitupurkissa on wlani itsessään, varmistin vielä työkaverilta.

Mulla veti sähkäri kanssa sen kaapelin niin sai ton alennuksen. Otin joo, se tais maksaa jossain 200 korvilla.

En oikein ymmärtänyt sen kaverin selityksiä viikon puskurimuisteista ym.. Ootko ollu tyytyväinen siihen tv-boksiin ja mitä se sillä muistilla tarkotti?

En oikein ymmärtänyt sen kaverin selityksiä viikon puskurimuisteista ym.. Ootko ollu tyytyväinen siihen tv-boksiin ja mitä se sillä muistilla tarkotti?

Mä en oo perehtyny noiden purkkien ominaisuuksiin vielä sen paremmin. Mulla on taloprojekti vielä kesken niin en ole päässy vielä koittamaan käytännössä. Naapuri tosin kertoi, että se tv purkki on perkeleen hidas käynnistymään ja vaatii päivittelyä alituiseen. Omia käyttökokemuksia ei vielä ole.

TV tv:nä ja netti nettinä. Tommoset IPTV:t on paskaa. Itse pistän harava-antennin katolle, eipähän tarvitse maksaa liittymis- eikä vuosimaksuja.

IPTV:n puskuri tarkottaa varmaan samaa kuin esim. tvkaistan systeemi, eli voit kattoa millo nvain pari viikkoa ohjelmia taakseppäin. Ihan kätevä, tosin se palvelu maksaa jotain.

Paljonko maksaa 190m2 taloon kattokalusteet? Eli lumiesteet, räystäät, piippupellit, läpiviennit, kävelysillat, tikkaat jne?
Itselläni ei ole mitään käsitystä, en osaa arvioida edes kymppitonnin tarkkuudella...

Mistäs ne kannattaa ostaa?

kysy Karjalan pelliltä, niillä on ainakin kattopeltiä, jos vaikka ois turvatuotteetkin. En ne kyllä kymmenissätuhnasissa maksa. Joitan tunhansia, veikkaan alle 5 tai lähelle.

Paljonko maksaa savuhormit, eli savupiiput? Ilman muurausta, eli paljonko maksaa laastit + tiilet? Tarkoitus tehdä 2 piippua, toinen täyden kiven ja toisessa on kaksi puolikkaan kiven hormia. Korkeus normaali 1-kerroksisen talon.

2000e olen budjetoinut tarpeisiin, meneekö pahasti metsään?

Noin keskihintana 100/600:n muurauslaasti ~5€/25 kg säkki. Menekki isoon reikätiileen muuraajasta riippuen ehkä n. 1,7 kg/tiili. Iso reikätiili varmaan n. 0,75€/kpl. Tolla hinnalla pitäisi saada esim. K-raudasta ilman erikoisalennuksia kun pyytää "tarjouksen". Takasta riippuen varmaan pitää punnita laittaako alas umpitiiltä ja savilaastia. Muurari varmasti osaa sanoa miten kannattaa ja pitää tehdä.

Jos nyt en ihan väärin muista, niin olisiko mulla mennyt n. 300€/m suoraan 6-reikäseen. 18 (korkeaa) kiveä taisi mennä per kerros. Muurasin itse, joten laastin menekki on varmasti reilusti enemmän kuin ammattilaisella teetettynä.

Nyt ois sitten pinnat viety veke. Nuo "kakut" on konekuskin näkemys pihan korosta. Siihen sitten vielä murskeet sokkelin alle. Jos maanantaina mestari kerkeis paikalle niin saatas hommaa eteenpäin. Kolmena iltana n. 10 tunnin ajan tuota pintaa rouhittiin pois ja ylimääräiset kamat ajettiin naapuriin.

Liitteet

• 10092010890.webp
    10092010890.webp
    521,1 KB · Katsottu: 595
Paljonko maksaa 190m2 taloon kattokalusteet? Eli lumiesteet, räystäät, piippupellit, läpiviennit, kävelysillat, tikkaat jne?
Itselläni ei ole mitään käsitystä, en osaa arvioida edes kymppitonnin tarkkuudella...

Mistäs ne kannattaa ostaa?

Rännit (70m), syöksyputket, 5 kpl, lapetikkaat 7m, kattosilta 3m, lumiesteet 12m maksoi asennettuna noin 2500€ (verollinen hinta).

Piipun (kevytmetallipiippu) pellitys makso 350 € (pyöree voi olla hankalampi). Läpivientipaketti jonkun satasen. Normiläpiviennit itse asennettuna ehkä tonnin yhteensä.

Tikkaat makso muistaakseni pari sataa, riippuu tosin tikkaiden pituudesta. Sulla tietysti piipun läpivientejä ja pellityksiä tulee toinen mokoma. Myös tikkaita tulee kahdet tai sitten kattosiltaa vähän enemmän.

ps. muista sitten läpivientejä ja pellityksiä tilatessa mainita katon väri. Tälläkin alueella muutama talo missä tuvanpunasessa tiilepunaiset läpiviennit ja päinvastoin. Yhdessä talossa punanen katto ja mustat pellit piipussa. Ei nättiä ...

Veikkaisin että jotain 5 donaa (jos lasketaan rännit mukaan), jos pikkusen tekee ittekin.

Nyt ois sitten pinnat viety veke. Nuo "kakut" on konekuskin näkemys pihan korosta. Siihen sitten vielä murskeet sokkelin alle. Jos maanantaina mestari kerkeis paikalle niin saatas hommaa eteenpäin. Kolmena iltana n. 10 tunnin ajan tuota pintaa rouhittiin pois ja ylimääräiset kamat ajettiin naapuriin.
Aika samannäköistä pohjamaata kuin meilläkin.
Rännit (70m), syöksyputket, 5 kpl, lapetikkaat 7m, kattosilta 3m, lumiesteet 12m maksoi asennettuna noin 2500€ (verollinen hinta).

Piipun (kevytmetallipiippu) pellitys makso 350 € (pyöree voi olla hankalampi). Läpivientipaketti jonkun satasen. Normiläpiviennit itse asennettuna ehkä tonnin yhteensä.

Tikkaat makso muistaakseni pari sataa, riippuu tosin tikkaiden pituudesta. Sulla tietysti piipun läpivientejä ja pellityksiä tulee toinen mokoma. Myös tikkaita tulee kahdet tai sitten kattosiltaa vähän enemmän.

ps. muista sitten läpivientejä ja pellityksiä tilatessa mainita katon väri. Tälläkin alueella muutama talo missä tuvanpunasessa tiilepunaiset läpiviennit ja päinvastoin. Yhdessä talossa punanen katto ja mustat pellit piipussa. Ei nättiä ...

Veikkaisin että jotain 5 donaa (jos lasketaan rännit mukaan), jos pikkusen tekee ittekin.

Kiitokset. 4-5ke arvioin itsekin.

Back
Ylös Bottom