Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mites kattomateriaalit?

Rouva haluaisi huopakaton, mutta onneksi kunta ei sitä salli, joten mun ei tarvitse taistella tuosta. :)

Tiilikatto on raskaampi eli vaatii kattotuolien mitoituksen sen mukaan, mutta vastaavasti ei lähde tuulella lentoon ja yksittäisen risan tiilen vaihto on (teoriassa) mahdollista.

Pelti, konesaumattu tai profiili, on liukkaampi ja äänekkäämpi, vaikka noihin äänenvaimennuskumeihin on täälläkin viitattu. Myös kevyt, mutta kovempi myrskytuuli saattaa vääntää mutkalle. Profiilipellin ongelma on myös se, että raskassaappaisempi varomaton kävelijä tekee siihen kyllä kupruja jos ei ole kävelysiltoja laitettu.

Itse taidamme päätyä tiileen, rouvalle tuo pelko sateen ropinasta on aika voimakas vaikka itse pidän sitä ihan rauhoittavana, harvemmin sen nykyeristysten alta enää sisälle kuuluukaan. Ja jos nuo teidän jutut pellin kustannuksista pitää paikkansa niin sitä suuremmalla syyllä tuo tiili on varmaan paras vaihtoehto.

Miten niin lämpöharkko liian paksu puutaloon? Vilkaise maxitin sivuilta suunnitteluohje.

Kyllä se kylmä pääsee runkorakenteeseen ihan ulkoilman kauttakin. Ei siinä ole päällä kuin tuulensuojalevy.

Miten niin lämpöharkko liian paksu puutaloon? Vilkaise maxitin sivuilta suunnitteluohje.

Kyllä se kylmä pääsee runkorakenteeseen ihan ulkoilman kauttakin. Ei siinä ole päällä kuin tuulensuojalevy.

380mm on ohuin ja puutaloon tulee ~200mm paksu kantava runko -> täytyisi tehdä koko sokkelista kuitenkin 380mm paksu, jos haluaisi vain sen kylmän katkon. Eli mietiskelin onko jotain muita tapoja tähän...

Harkon ja puun johtavuus lienee aika erilaisia, niin tuo rajapinta vois kenties jotain ongelmia aiheuttaa. Tämä on vaan spekulointia...

On sitä esim 300:na. Siihen tulee väliin joka tapauksessa bitumihuopa, (kyllästetty) alajuoksu ja soiro villaa tai solukumia. Voi tehdä myös ylimmän kerroksen ohuemmalla harkolla ja tehdä katkon uretaanilevyllä jne. Ei kannata miettiä liian hankalia vaan antaa perustussuunnittelijan tehdä hommansa.

http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=JJH-53-57tuwr

Näin se kyllä on. Tulis vaan kaivinkone niin ei ehtis enää miettiä turhia :)

Hyväksyttin ehdollinen tarjous talosta asunnon myyntiehdolla. Pohjan suunnittelu on kulisseissa ollu jo käynnissä tovin. Katotaan jos rakentaminen vielä nyt syksyllä konkretisoituu. Tonttikin on jo varattu ja luvat lähdössä hakuun.

Paljonkohan seuraavanlainen kohde voisi maksaa avaimet käteen periaatteella? 150 neliöinen talo perussisusta(parketit, erillisuuni, keskup.imuri) + yhden auton talli päädyssä varastoineen 30 m2. Pihalla kompakti 150 m2 halli. Maalämmöt molemmissa kompelekseissa. Rv. 2006 ja viimeistely oli kyllä siistin näköistä. Tontilla arvoa kyseiseltä alueelta n. 30-40 ke. Pyynti nyt 310 ke, onko tuo "edullinen" vai kuvittelenko vain. Jos talo maksaa 1500 neliö= 225 ke, autotalli 25 ke ja tontti 30 ke tulee näistä jo 280 ke. Jäis isolle hallille 30 ke hintaa. Tietenkään tuo ei olis uus mutta keksisin kyllä käyttöä tuolle hallille.

Paljonkohan seuraavanlainen kohde voisi maksaa avaimet käteen periaatteella? 150 neliöinen talo perussisusta(parketit, erillisuuni, keskup.imuri) + yhden auton talli päädyssä varastoineen 30 m2. Pihalla kompakti 150 m2 halli. Maalämmöt molemmissa kompelekseissa. Rv. 2006 ja viimeistely oli kyllä siistin näköistä. Tontilla arvoa kyseiseltä alueelta n. 30-40 ke. Pyynti nyt 310 ke, onko tuo "edullinen" vai kuvittelenko vain. Jos talo maksaa 1500 neliö= 225 ke, autotalli 25 ke ja tontti 30 ke tulee näistä jo 280 ke. Jäis isolle hallille 30 ke hintaa. Tietenkään tuo ei olis uus mutta keksisin kyllä käyttöä tuolle hallille.

Osuuspankin laskuri pitää aika hyvin kutinsa, jos ei valehtele tietoja kysyttäessä. Suosittelen.
https://www.op.fi/op?id=20104&srcpl=3

Tontin hinnasta päätellen mennään "vähän" kehä3 ulkopuolelle, jolloin mitä itse olen seurannut rakentamista niin nuo 2 vuotta täyteen tulleet kohteet hartiapankilla rakentaen voi olla kannattavempia ostaa kuin ruveta rakennuttamaan avaimet käteen kohdetta. Itse olen pohtinut syyksi sen ,että pääkaupunkiseudun ulkopuolella tuntuu olevan perusääntö, että tehdään talo itse ja jollain kamulla on joku traktori/kaivinkone ja sähkömies löytyy vähintään tutuista. Samoin putkimies. Appiukko auttaa talonrakentamisessa. Näin tekevät kaikki tai ainakin suurinosa ja tämä näkyy myös myyntihinnoissa. Moni taloo menee alle avaimet käteen hinnan, mutta silti rakennuttaja käärii jokusen tonnin tuosta kaikkien sukulaisten ja tuttujen työpanosta hyödyntäen.

Kehä3 sisäpuolella tätä ei ole myyntihintoihin ympätty ja siksi hintaero on minun käsityksen mukaan hiukan parempi kun eliminoi tontin hinnan talosta ja rupeaa katsomaan paljonko rakennuskustannukset olisi ja myyntihinta. Täällä voi tehdä voittoa ostamalla tontin ja rakennuttamalla talon siihen niin sidotulle pääomalle ihan hyvän tuotto. Ei miljoonia, mutta 10-30 te o ihan realistinen tavoite, jos osaa oston perusteet tuollaisessa rakentamisessa. Täälläpäin kun ei sukulaisilla ole kun se it nörtin osaaminen. Rahat on sidottu miljoonan teran verkkolevyyn ja sporttiseen autoon. Maalla porukka lukee maaseudun tulevaisuudesta traktorien hintoja noin kärjistetysti.

Eli itse katsoisin valmiita kohteita juuri tämän pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siellä voi olla hyviä täkyjä.

310te o nippanappa. Jos haluat kuluttaa kaiken vapaa-ajan seuraavan vuoden ajan tontilla ja työnjäljestä et ole varma. joka toinen yö uneton. Huolia, murheita ja harmaita hiuksia. Voit päästä juuri ja juuri alle 310T€. Jos saat pyynnistä 10-20t€ vielä tingittyä ei ole enää järkeä lähteä edes yrittämään rakentaa tuohon hintaan tuota kompleksia. Lisäksi 150m2 hallista todella iso plussa. Halkoliiteri, varasto, 2 autopaikka ja kaikkea samassa tilassa ja voi pitää sen oikean autotallin siistinä. Pelkästään polttopuille on hyvä yksi 10m2 tila järjestää talossa. Kuinka monella tuo on? Huppe? Mihin varastoit puut siististi? Isoon halliin voisi säiliöä isomman erän ja pystyisi tilaamaan puut rankoina pihaan ja tehdä itse polttopuita vähän isomman setin sinne jemmaan ni ei tarvitsisi miettiä niitä hetkeen. Antaisin melkein toisen kiveksen tuollaisesta. Vaikka talli, varasto ja pihaliiteri löytyykin. Silti tein jo pressuteltan lisäksi polttopuille ja muilla härpäkkeille. Tuntuu, et joka nurkalla tonttia rupee olemaan jo joku rakennus. Lisää pitää kai tehdä ensi kesänä.

Halkoliiteri, varasto, 2 autopaikka ja kaikkea samassa tilassa ja voi pitää sen oikean autotallin siistinä. Pelkästään polttopuille on hyvä yksi 10m2 tila järjestää talossa.

Liiteri on tosiaan vielä erikseen ja en itse ota minkäänsortin rakennustarviketta käteen, jos ei sellaiseksi lueta taloesitettä. Eli hartiapankki sydeemit ei tule kyseeseen. 150 m2 halli ei livenä ole ollenkaan niin iso kuin voisi kuvitella, hyvinhän sinne mahtuu autot jne. mutta jännästi oli saanut nykyinen asukkikin tilat käyttöön. Talon yhteydessä oleva talli oli kyllä tyhjillään, liekö koskaan ollut edes käytössä. Asukkina 70 v pappa joka halusi toteuttaa unelmatalonsa mutta ilmeisesti on jäänyt leskeksi pian talon valmistumisen jälkeen ja haluaa muuttaa vähemmän vapaa-aikaa syövään asumukseen.

Mökki on ollu myynnissä 2 v, alkuperäinen hintapyynti oli 335. Pakon edessä ei siis ole kaupan, mutta pitäähän tuosta yrittää nipistää. Noo, kattella jos saa edes lainaa.

Maaperätutkimuksen vastauksetkin saatiin. Pintakerros humusta n. 20 cm ja sitten ois hiekkamoreeni maata. Jonkun verran tuosta pitää kaivaa maita veke ja sitten mursketta tilalle. Maaperä on siis kantavaa, mutta routivaa. Eli ei mitään erikoista, kevyillä perustuksilla päästään ja maanvaraisella laatalla. Varmaan jo tällä viikolla alkaa pintamaat liikkeelle.

Kellään mitään ideaa mihin videä vitullinen kasa risuja? Itse vähän pähkäillyt, että jos ei veis minnekään vaan kaivinkonekuski ajas nuo yhteen kasaan jonnekin sopivaan paikkaan, kaivas vähän monttua ja pitäs enstalvena muutamat roihubileet. Eli siis polttelis nuo hiljaksiin pois. Varmaan pitäs jollakin jättipressulla peittää nuo jotta palavat paremmin. Mistään silppurista noita ei järki riitä vetään läpi, niitä on oikeasti muutama kuorma-autollinen.

Kysy kaupungilta, onko niillä joku haketuspaikka, minne vois viedä.

Tiedän että on, esim. nuo polttovoimalat. Mutta ongelma onkin just se vienti. Jos tuohon ottaa kuljetuskaluston, se maksaa hunajaa ja jos alkaa viedä peräkärryllä, menee siihen ikuisuus ja varmaan sama lasku bensasta.

Jos ois joku taho joka veisi nuo edukkaasti pois, saaden esim. just polttokattilaan raaka-ainetta, niin tuo ois mahtava juttu. Epäilen vain ettei Jyväskylässä tällaista tahoa ole. Ennemmin näen vaivan ja polttelen nuo kuin maksan monta sataa että ne kärrätään jonnekin poltettavaksi.

Kellään mitään ideaa mihin videä vitullinen kasa risuja? Itse vähän pähkäillyt, että jos ei veis minnekään vaan kaivinkonekuski ajas nuo yhteen kasaan jonnekin sopivaan paikkaan, kaivas vähän monttua ja pitäs enstalvena muutamat roihubileet. Eli siis polttelis nuo hiljaksiin pois. Varmaan pitäs jollakin jättipressulla peittää nuo jotta palavat paremmin. Mistään silppurista noita ei järki riitä vetään läpi, niitä on oikeasti muutama kuorma-autollinen.

Tuollaisia hakkureita saa vuokrata alan firmoista. Ilmaistahan tuo ei ole, mutta ihan hauska vaihtoehto.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tutkin kyllä tuon polttovaihtoehdon. Konekuski ja mestari oli sitä mieltä, että kun pinnat on kuorittu, niin risukasa keskelle tonttia ja tulta kuhan keli on sopiva. Toki pitää ilmoittaa palolaitokselle aikeesta. En tiedä miten suhtautuvat mutta sitten se nähdään.

Tuollainen silppuri ois ihan jees, mutta noita on tyyliin 10x10 metrin kasa. Ei ajateltu sitä ihan kerralla tuikata tuleenkaan. Mutta silppurin kanssa tuossa menis varmaan viikko.

http://www.koura-autot.fi/piharakennusaineet.php

Kysy Ojanperältä mihin hintaan hakisi risut pois. Tietääkseni ajaa noita risuja muutenkin voimalaitoksiin niin voi olla et hakee halvalla pois nuo.
Jos niitä on tosi paljon niin on aikamoinen urakka ruveta polttelemaankin niitä pois.

Kellään mitään ideaa mihin videä vitullinen kasa risuja?

Selvitteleppä, että onko paikallisilla jyväjemmareilla kellään hakkeella toimivia lämpökeskuksia? Edellyttää tosin, että ollaan maaseudulla tai ainakin pönden läheisyydessä.

Mulla oli/on metsäinen tontti eli paljon isoa kuusta ja mäntyä. Risua tuli pirusti, mutta se kelpasi yhdelle paikalliselle maanviljelijälle, joka haketti sen ja poltti pannussaan. Se oli ilmaista huvia se.

Risuhommia tehtiin kahdessa erässä ja toisella kertaa risua oli vähemmän, jotka vaan poltettiin keskellä tonttia. Sai seuraavana päivänä paistaa vielä makkarat hiilloksessa. Sekin oli ilmaista huvia, paitsi makkaroiden osalta. Ne piti ostaa kaupasta.:D

http://www.koura-autot.fi/piharakennusaineet.php

Kysy Ojanperältä mihin hintaan hakisi risut pois. Tietääkseni ajaa noita risuja muutenkin voimalaitoksiin niin voi olla et hakee halvalla pois nuo.
Jos niitä on tosi paljon niin on aikamoinen urakka ruveta polttelemaankin niitä pois.

Soitin tuonne, saavat 8 metrin päästä tiestä poimittua risut kyytiin. Kerralla menee 90 kuutiota pakattuna. Paha sanoa meniskö nuo omat kerrala, jos menis niin ei ois paha, jotain 1-1,5 h sanoi että kuorman noutoon menisi ja olikohan se nyt 83 egee tunti.

Kerralla menee 90 kuutiota pakattuna. Paha sanoa meniskö nuo omat kerrala, jos menis niin ei ois paha,

Niin paljonko niitä risuja oikein on?? Eikö jotkut tahot ostakin jonkinlaista metsäjätettä? Meillä oli metsuri harventamassa metsää ja koko projektista tuli lopulta meille käteistä...

Back
Ylös Bottom