Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mietiskeltiin tuossa jotta jos jättäisi osan talosta rakentamatta. Eli tekisi vain seinät ja remppailisi sitten "joskus" pinnat valmiiksi ihan itse, yksin/talkoilla...
Noin siinä todennäköisesti kyllä tulee käymäänkin.

Eli jätettäisiin rakentamatta talon oikean puolen huoneita seuraavasti:
1. Sauna
2. KPH
3. TKH
4. Varasto

Pohjakuva

Muutoin talo tehtäisiin kirvesmiesten kanssa ns. "verhoja vaille valmiiksi" ja muutettaisi sisään. Päästäisiin jouluksi muuttamaan, toivottavasti ja säästö olisi aikamoinen.... Joo, budjetti hieman paukkuu, jos jotakuta kiinnostaa että miksi ihmeessä ;)

Kyllähän tuossa neliöitä jäisi meille yli 2x sen mitä tässä helvetin kalliissa vuokrakämpässä on.

no mistä ylitykset tulee? aika nopee aikataulu jos jouluksi meinasitte muuttaa. lattiankin pitäs kuivaa vähintään viikko/cm. kerkeekökän jokapaikka kuivaa kunnolla jne. ettei sitten tipahtele saumanauhat seinistä jne?

...

Eli jätettäisiin rakentamatta talon oikean puolen huoneita seuraavasti:
1. Sauna
2. KPH
3. TKH
4. Varasto

Pohjakuva

Joo, budjetti hieman paukkuu, jos jotakuta kiinnostaa että miksi ihmeessä ;)

Kyllähän tuossa neliöitä jäisi meille yli 2x sen mitä tässä helvetin kalliissa vuokrakämpässä on.

Samaa ihmettelen kanssa. Miten se nyt yhtäkkiä kusahti, kun perustusten kanssakin pysyit niin hyvin budjetissa?

Mun mielestä huoneiden kesken jättäminen on parempi kuin se, että rupee säästämään esim. klinkkereissä tai kiinteissä kalusteissa. Klinkkereitä ei paljoa jälkikäteen vaihdeta, tai ainakaan kovin halvalla. Toisaalta voi henkisesti käydä raskaaksi "puolivalmiissa" talossa asuminen, ja parisuhteellekin se lisää paineita. Riippuu tietysti henkilöistä ja parisuhteesta.

Toisaalta mietin mitä sä noissa huoneissa säästät? Kylppäri on ainut missä voi säästää. Takankin väsääminen jälkikäteen voi olla hieman hankalaa.

Mietiskeltiin tuossa jotta jos jättäisi osan talosta rakentamatta.

Näissä on hyvä olla kaukaa viisas. Mulla on tekeillä aika pieni mökki, vain 86 neliötä. Mutta, mutta... Mulla on reservissä yläkerta, johon on mahdollista pykätä jonkin verran yli 50 neliötä lisätilaa. Tässä vaiheessa on rakennuslupa vain alakertaan, mutta sitten kun se on rakennettu ja tehty taas vähän lisää rahaa, niin hyökätään yläkerran kimppuun.

Kun ei oo asuntolainaa eikä kakaralaumaa, niin pystyy asioita järjestelemään. Kehäkattotuolit mahdollistaa tuon yläkerran hyödyntämisen jatkossa.

Ja mitä tulee niihin kattokalusteisiin, niin pieneen tupaan pienet vehkeet. Mulla maksoi 18 metriä puolipyöreetä vaakaränniä, 5 pyöreätä syöksyä, seinätikkaat ja lapetikkaat 400 euroa. Kiitos vaan tutulle varastomiehelle peltisepänliikkeessä. Asennukset tosin jää itselle ja piippua ei pellitetä.

Edit. Oikea hinta noille kattokalusteille oli käsittääkseni aika tarkalleen tonni.

Viimeksi muokattu:
Kertokaa viisaammat mitä huonoja asioita löydätte Design-taloista? Itse en ole löytänyt mitään suuria ongelmia.
Nyt otetaan negatiiviset asiat ilolla vastaan, jotta itse voi ne sitten välttää.

Aika tarkalleen kaksi vuotta asuttu Dtalossa, eikä ole tullut mitään valitettavaa. Tuossa joku mainitsi yksilöllisyyden puutteesta. Me ratkaistiin monessa kohtaa asia niin, että jätettiin talotehtaan tarjoamat kamat (esimerkiksi keittiön lattialaatat) pois ja haettiin itse haluamamme kamat kaupasta tilalle.

Mietiskeltiin tuossa jotta jos jättäisi osan talosta rakentamatta. Eli tekisi vain seinät ja remppailisi sitten "joskus" pinnat valmiiksi ihan itse, yksin/talkoilla...

Ihan hyvä suunnitelma jos osaa olla ilman saunaa, suihku kuitenkin löytyy. Onhan tuo paljon helpompi kuvio kuin yleisempi jossa tehdään yläkerta jälkeenpäin.
Meneekö työmiesten palkoista yli? Olisi tietysti voinut alunperinkin tehdä enemmän ite ja pitemmällä aikataululla kun oot tekijämies, mutta oma stressinsä siinä. Ja maksaa se vuokralla asuminenkin.

Ihan hyvä suunnitelma jos osaa olla ilman saunaa, suihku kuitenkin löytyy. Onhan tuo paljon helpompi kuvio kuin yleisempi jossa tehdään yläkerta jälkeenpäin.
Meneekö työmiesten palkoista yli? Olisi tietysti voinut alunperinkin tehdä enemmän ite ja pitemmällä aikataululla kun oot tekijämies, mutta oma stressinsä siinä. Ja maksaa se vuokralla asuminenkin.

Tosiaan, itsellä ei ole aikaa rakentaa taloa ns. "iltatöinä", joten siksi työmiehet on palkattu alunperinkin. Keksimme tuon idean lähinnä sen vuoksi kun arvioimme budjettia ja mietimme että missä voisimme enemmän tehdä itse, eikä vain "jämiä" iltaisin mitä kirvesmiehiltä "jää" tekemättä päivän aikana. Pääsee kuitenkin tekemään aika laajastikin tuota hommaa ja kuitenkin pidettyä sen sellaisena kivana "pintaremonttina" + toki säästää kuukauden liksat about sekä toistaiseksi kaikkien tarvikkeiden määrän. LVIS-työt toki tuonne on tarkoitus teettää valmiiksi. Pääsee asumaan täysin valmiiseen asuntoon, missä on 2 suljettua ovea joiden takana odottaa sitten PIILOSSA työmaa. Mieluummin niin kuin että muuttaa kaikkialta jonkinverran keskeneräiseen taloon asumaan ja tekee asumisen aikana samoissa tiloissa remppaa, siitä ei tule mitään....

No, budjetin olen arvioinut itse ja siinä on vielä paljon tarkistettavaa. Ei kuitenkaan nappaile ottaa yhtään ylimääräistä lainaa + kiinnostaa tehdä itsekin paljon.

Jouluksi muutto vaatii kyllä jonkinmoisen armeijan rakentamaan. Tosiaan ota kalenteri käteen ja katso koska lattiavalupäivä on? Siitä 8-9 vko eteenpäin pääsee laittelemaan sisämatskuja. Vähän haasteelliselta kuullostaa.

Itse jätin saunan ja osan talosta rakentamatta kun muutin sisälle. Tiedä sit oliko viisasta, mutta pakko oli tehdä noin kun aikataulu iski vastaan. Terveisin elokuussa lattiavalu ja helmikuussa muutto täysin keskeneräiseen taloon. Tosin tein itse suurinmman osan töistä, mutta tuntimääränä viikossa painoin normaaliraksamiehen verran tunteja omantoimen ohella.

Tuo rakentaminen asumisen keskellä on kyllä aika hanurista. Kämppä on pölynen ja likanen ja tavarat vaihtelee paikkoja jatkuvalla syötöllä. Jokaisen laudan joutuu käydä sahaamassa ulkona ja kävellä sisään, ottaa kengät pois, mittaa ja toteaa, että puoli senttiä vielä. Taas ulos ja sisään. Mutta toisaalta esim. saunassa voi toteuttaa aikaavievempiä ratkaisuja. Rakennusaikana tuntui, ettei viitsinyt/kerinnyt tekemään kaikkia omituisia visioita joita päässä pyöri. Saunasta tulikin itsellä ehkä talon hienoin paikka. Paneeleita sahailtiin omituisiin asentoihin ja lauteet kanssa sellaiset, että ei uskoisi mitä satasilla saa aikaseksi kun näpertelee. Aikaa tosin meni pelkän saunan parissa sitten, mutta se aika oli ilmaista:).

Joo, pitää huomioida tuo lattia. Ei tuossa ole mitään kiirettä sisään päästä muuttamaan. Mitäs tuossa välissä muuten tehdään, kun lattia on valettu? Talohan on ulkoapäin valmis kun se tulee pihaan. Voiko tehdä kattokoolauksia/höyrysulkuja, entäs väliseinät? Entäs ulkoseinien gyproccien slammaus, eli tasoitus? Normaalisti kai tehtäisiin kattoa, ulkovuorausta, ikkunoiden asennusta jne?

Olisko massella heittää kuvia toteutuksistaan? Olisi kiva nähdä. Vaikka privaatisti: huppe at kimppakaverit piste com

Sauna kiinnostaisi tosiaan näperrellä itse. Siinä saa halvimmalla hienointa mitä pystyy tekemään. Ei haittaisi vaikka rakentelisi tuota useamman viikonkin. Jotkut Sauna-designin valmislauteet ledeillä ja 4000 eurolla ei nappaa lainkaan minua. Ei vaikka saisi ilmatteeks.

Hyvä että tuli tuo lattiavalujuttu esiin. Meilläkin tulee suurelementeistä seinät helmikuussa jos saadaan perustukset kasaan tuota ennen. Eli pääseekö sisällä tekemään oikeastaan mitään ennekuin on viikkoja vierähtänyt jopa tuo mainitut 8 kpl? Tallin voisi tänä aikana tietty tehdä jos sitä ei tehdä jo alkutalvesta. Itselle ei ole ongelma, että tuossa tulisi jotain katkostakin, mutta ei viitti ainakaan vuorotteluvapaalla tuota aikaa sluibailla.

Kun lattia on valettu niin seuraavana päivänä pääsee jo sisälle hommiin. Voi aloittaa väliseinien teon ym. Rajoitukset taitaa koskea ainoastaan lattian pinnoitusta eli laatoitustyöt, parketin / laminaatin laitto, jotka voi tehdä vasta kun on tietyt prosentit kuivumisasteessa. Meillä lattia valettiin 15.6 ( 10cm) ja aika tasan sen 10 viikkoa otti ennenkuin päästiin parkettia ja laattoja laittamaan. Muut hommat alkoi heti seuraavana päivänä valusta. Muoveja pidin lattiamiehen suosituksesta muistaakseni ainakin viikon lattian päällä ettei kuivu liian nopeasti.

No eipä noiden lattiapintojen laitto nyt ihan ensimmäinen homma sentään edes ole. Eli eipä tuon suhteen tule ainakaan meillä ongelmia.

Kämpänhän voi tehdä käytännössä lattian päälle asettuvia kalusteita vaille valmiiksi, eli katot paneelattuna, seinät maalattuna/tapetoituna jne. Lattiaa taas ei ole mitään järkeä tehdä ennenkuin nuo on valmiit. Laatta kannattaa ilmeisesti jossain välissä (ennen seinien tasoittelua) hioa, kuivuu sitten nopsemmin.

Se laattaa siis pitää hioa jossain välissä. Kuivumiseen sillä tuskin on vaikutusta, mutta liimapinta pitää saada pois ja jos lattiaa ei hio se tulee pölyämään aina parketin väleistä ym. Näin sanoi tietävämpi lattia slammaaja, joka mulle lattian teki.

Ehkä en kertopuutolppia pistäisi ihan ekoina viikkoina lattiaan kiinni ja tuo hionta o parempi hoitaa isolla pinnalla kun väliseinitetyssä tilassa. Mutta kyllä siihen suht paljon saa tehtyä valmiiksi kuivumisaikana. Mutta jos laskee 9 vko kuivumiseen niin tuohon pitää pistää aika väkisin 2-4 vko lisäaikaa muuttopäivään. Pelkästään siksi, että kaikkien mömmöjen kuivuminen ottaa tuon pesutiloissa ja laatoituksen välissä. Monella ei ole tuota ongelmaa, koska työmäärä on niin paljon isompi kun lattian kuivumisaika.

Hupelle: ei oo kuvia ja laiska ei jaksa paljoa ottaa, mutta jokainen laude on tehty vinosti. Tuo varmaan isoin ero normisaunaan. Ledit katossa ja rimotukset lauteiden välissä. Ei mitään mullistavaa. Tietty puuvalinta saunassa oli napakymppi, eli tuijaa tietenkin. Tuo viistoon sahailu o aika nysväämistä. Jokainen lauta on erilainen saunassa ja jokainen piti mitata erikseen moneen kertaan. Tietysti tein lauteet vielä irrotettaviksi, eli ne lähtee parina isona kappaleena rungosta irti. Pääsee pesemään saunan läpi, koska muuten tuo runko on aika suljettu rimotuksilla.

Kämpänhän voi tehdä käytännössä lattian päälle asettuvia kalusteita vaille valmiiksi, eli katot paneelattuna, seinät maalattuna/tapetoituna jne. Lattiaa taas ei ole mitään järkeä tehdä ennenkuin nuo on valmiit. Laatta kannattaa ilmeisesti jossain välissä (ennen seinien tasoittelua) hioa, kuivuu sitten nopsemmin.

No, eipähän tossa sitten ainakaan tekemisenpuute pääse iskemään :D

Se laattaa siis pitää hioa jossain välissä. Kuivumiseen sillä tuskin on vaikutusta, mutta liimapinta pitää saada pois ja jos lattiaa ei hio se tulee pölyämään aina parketin väleistä ym. Näin sanoi tietävämpi lattia slammaaja, joka mulle lattian teki.

Meillä kans hiottiin lattia laattojen alta että lähtee liima pois ja kuivuu nopeammin. Ois varmaan voinut tehdä kaikkialle. Primerin voi laittaa betonin päälle ennen parketin asennusta niin pölyämisen pitäisi loppua. Jos lattia tehdään liimaamalla eikä kelluvaksi sitten primeria ei pidä laittaa.

Joku kertoi että kun primerin pistää parketin alle ja parketinalusmuovikuttelon siihen väliin niin saa lattiasta narisevan kun muovi hinkkaa primeria. En sitten tiedä.

Joku kertoi että kun primerin pistää parketin alle ja parketinalusmuovikuttelon siihen väliin niin saa lattiasta narisevan kun muovi hinkkaa primeria. En sitten tiedä.

Ainakin mitä on töissä nuita taloja tehty niin on kaikki lattiat ruukattu hioa ja ainoastaan vesieristeen alle vedetty primerit, muuten jätetty tuohon hiottuun tilaan...

Meillä ei ainakaan narise, tosin laminaatti voi käyttäytyä eri lailla kuin parketti. Toisaalta eikös ne korkinpalat siellä muovien välissä pitäs estää alemman muovin liikkumisen.

Helpommalla taitaa päästä kun vaa vuokraa sen lattiahiontakoneen ja lipasee pinnan sileäksi sillä. Meillä jäi slammausviuhkasta ainakin joitain muutaman millin korkeita vanoja lattiaan ja nuo lähti sitten hionnassa kivasti pois. Hionta on erittäin paljon mukavampi tehdä kun väliseiniä ei ole pystytetty. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, mutta itse en kerinnyt mukamas vuokraamaan hiontakonetta ja tehtiin jo levytettyjä väliseiniä ennen hiontaa. No päästiin me yhdestä seinästä sisään sen helvetin koneen kanssa. Se lattiamasiina on ehkä maailman kettumaisin kone. Tosin apumies saa nauraa kun kuski kääntää kaasua->aina mentiin 2 metriä johonkin suuntaan ku kuski koitti taltuttaa masiinaa. Kai tuon käytön oppii, mutta talonrakennuksessa ei kerkeä ihan kaikkia kansanopiston kursseja käymään. Se on vaa otettava kone käteen ja tehtävä.

Oi sitä sohelluksen määrää nyt kun muistelee kaikkia rakennusajan kommelluksia. Oli aika monta konetta, joiden vipua käänti ekaa kertaa elämässä ja heti piti tulla valmista jälkeä.

Back
Ylös Bottom