Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Millos tuota vyötä kannattais alkaa käyttämään penkissä/kyykyssä/mavessa? Tarviiko ollenkaan?

Kyykyssä suosittelisin jo suhteellisen varhaisessa vaiheessa, vaikka aivan aluksi voi olla ihan hyväkin ottaa ilman. Penkissä ei kyllä ihan yhtä välttämätön. Omien tarpeitten mukaan.

Kyykyssä suosittelisin jo suhteellisen varhaisessa vaiheessa, vaikka aivan aluksi voi olla ihan hyväkin ottaa ilman. Penkissä ei kyllä ihan yhtä välttämätön. Omien tarpeitten mukaan.

Miksi? En siis sano etteikö sitä voisi käyttää, mutta miksi suorastaan suosittelet käyttämään jo varhaisessa vaiheessa?

No tekniikan opittua ja sarjapainojen noustessa en näe syytä miksi turhaan kuormittaa selkää liikaa ja odottaa sitä hetkeä milloin se alkaa vaatimaan sitä vyötä. Kuitenkin kyykkyynkin saa aika vauhdilla olla alussa sitä rautaa lisäilemässä.

No tekniikan opittua ja sarjapainojen noustessa en näe syytä miksi turhaan kuormittaa selkää liikaa ja odottaa sitä hetkeä milloin se alkaa vaatimaan sitä vyötä. Kuitenkin kyykkyynkin saa aika vauhdilla olla alussa sitä rautaa lisäilemässä.

IMO niin pitkälle ku mahdollista ilman vyötä. Ei se vyökään mikään ihmekampe ole kuitenkaan. Eikä mulla varsinaisesti ole selkä missään vaiheessa vyötä vaatinut. Ainoa syy miksi käytän vyötä on se, että se on sallittu raakavoimanostossa ja tavoitteena on joskus siinä kilpailla. Minä kyykkäilisin kyllä ilman vyötä mahdollisimman pitkälle.

Terve PT:n foormilaiset!
Olisi sellainen kyssä, että saako vatsoja, punnerruksia, leukoja jne. tekemällä kotona pieniäkään tuloksia? Sillä meinasin, että jos aloittaisin tollaisilla ja katsoisin mikäli löytyisi motivaatiota salilla käymisen aloittamiseen... Löytyy myös perus penkki, tanko ja säädettävät käsipainot.

??
Lähinnä ollaan Thainyrkkeilyssä treenattu noilla, ja haluaisin säylittää ketteryyteni, joten pienet lihakset olisivat todella hyvät.

Kysytään nyt sitten vielä täällä.. eli maanantaina aloitan uudestaan kreatiinin käytön ja myös beta-alaniinin käytön ekaa kertaa, eli mitenkä nuo kannattaisi ottaa? Aamulla annos molempia sheikkeriin ja illalla palkkarissa? Miten lepopäivinä?

Miksi vatsoja treenataan aina pitkiä sarjoja? Miksi ei niin kuin muitakin lihasryhmiä, esim. 6-8 toistoa vaikka 15kg kiekon kanssa? Tai 3 x 8-10? Aina näkee porukan treenaavan, myös itse, pitkiä sarjoja reenien lopuksi. Miksi näin? :worship: Kiitos.

Kysyn seuraavaa.. Onko ihan tyhmän kuuloista, että tekisin vähän niinkuin elaston postittamassa 2-jakoisessa, eli:

Alkuviikolla:
Mave x3
Koukistukset x2

Loppuviikolla:
Koukistukset x5

Syy tuohon, että mulle suositeltiin Mavea kerta viikkoon, kun olen kasvavassa iässä.

Kysyn seuraavaa.. Onko ihan tyhmän kuuloista, että tekisin vähän niinkuin elaston postittamassa 2-jakoisessa, eli:

Alkuviikolla:
Mave x3
Koukistukset x2

Loppuviikolla:
Koukistukset x5

Syy tuohon, että mulle suositeltiin Mavea kerta viikkoon, kun olen kasvavassa iässä.
Kerran viikossahan se oli siinä elaston ohjelmassakin?! Tee liike kunnolla niin ei se kasvu siitä häiriinny. nimim. 190 cm. =)

E: Oho, lukuhäiriö! Mutta tee vaikka alkuviikolla mave ja loppuviikolla nuo koukistukset.

Kysytään nyt sitten vielä täällä.. eli maanantaina aloitan uudestaan kreatiinin käytön ja myös beta-alaniinin käytön ekaa kertaa, eli mitenkä nuo kannattaisi ottaa? Aamulla annos molempia sheikkeriin ja illalla palkkarissa? Miten lepopäivinä?

Tankkaa kreatiinia eka viikko 0.4-0.6g/kg, sen jälkeen 5-10g päivässä.
Beta-alaniini kannattaa ottaa treenin aikana.

Miksi vatsoja treenataan aina pitkiä sarjoja? Miksi ei niin kuin muitakin lihasryhmiä, esim. 6-8 toistoa vaikka 15kg kiekon kanssa? Tai 3 x 8-10? Aina näkee porukan treenaavan, myös itse, pitkiä sarjoja reenien lopuksi. Miksi näin? :worship: Kiitos.

Jos on liian isot vatsalihakset, se 'syö' v-muotoa selästä.

Se on varmaankin se vatsojen väkisin hinkkaaminen juurtunu niin kovin kiinni jo pienestä pitäen jostain koulun liikuntatunneilta, tai esim. eri lajireeneistä ettei ihmiset edes mieti sitä enää. Vatsoihin pätee suurimmilta osin kuitenkin samat säännöt kuin muihinkin lihaksiin, eli mikäli sitä kokoa halutaan rakentaa niin tulee vatsojakin treenata ihan kuten muitakin lihaksia..

Kerran viikossahan se oli siinä elaston ohjelmassakin?! Tee liike kunnolla niin ei se kasvu siitä häiriinny. nimim. 190 cm. =)

E: Oho, lukuhäiriö! Mutta tee vaikka alkuviikolla mave ja loppuviikolla nuo koukistukset.

Kaikille sattuu ja tapahtuu:). Kiitän kuitenkin.
Nimim. 170cm :D

Onko armeijassa järkeä aloittaa saliharrastusta? Eli haittaako armeijan kuviot palautumista liikaa, kun lähdetään aivan nollatasolta? Illat menee hitaasti ja ne voisi kuluttaa vaikkapa siellä salilla.

Jos taso on lähellä nollaa onko väliä kumman valitsee Starting Strengthin vai Arnoldin KK:n? Ilmeisesti ei.

Onko aloituspainojen määrittämiseen mitään hyviä jippoja tai hyväksi havaittuja konsteja? SS:n aloituspostista löytyy jonkin näköinen vinkki, mutta itsellä ei ole mahdollisesta voimamäärästä minkäänlaista kuvaa, joten painojen "sopiva lisääminen" voi olla kohtuullisen hankalaa!

Kiitos.

Tankkaa kreatiinia eka viikko 0.4-0.6g/kg, sen jälkeen 5-10g päivässä.
Beta-alaniini kannattaa ottaa treenin aikana.

Eli mun tapauksessa eka viikko 30g päivässä kreatiinia.. ja tota beta-alaniinia sitten treenin aikana vaikka sekoitettuna ihan veteen vai? Eikä oteta sitten muutakuin treenin aikana se joku 5g?

Polttaako lihastreeni enemmän rasvaa kuin esim. hölkkä tai kuntopyörä? Onko siitä haittaa jos 12v poika alkaa tekemään punnerruksia,vastalihaksia jne kotona. Ei kai tuo nyt vielä vaikuta pituuskasvuun?

Back
Ylös Bottom