Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^ Varmaan kirjoittaja tarkoitti et jos syödään dieetillä väärin ilman riittävää proteiininsaantia, menetetään myös lihaskudosta. Dieetillä kun olisi tarkoitus toimia siten, että rasva palaa ilman lihasmassan menetystä.

Miksi ei kannata treenaa hauista ja ojentajaa saman päivänä? Jos ei treenaa muuta lihasryhmää. Tätä olen kuullut monelta, mutta keneltäkään ei ole tullut järkevää vastausta.

Kyl mä ennemmi sitä maastavetoa tekisin, jullella kumminki rikkoo ittensä aika helposti.

Tosin niin kyllä vedollakin.

Teen kyllä liikkeet yleensä mahdollisimman puhtaasti ja hitailla toistoilla, eli en usko rikkovani paikkoja. Onko tämä liike kuitenkin riittävä ala-selän lihaksille, kun lisänä tulee ainakin vähän epäsuoraa rasitusta samalle seudulle?

Noniin, sunnuntaina loppuu kevyt viikko.. Uskon että hyvää on tehnyt. Tässä pari kyssäriä:

1. Onko sillä väliä kun mulla on sekottunut treenit väärinpäin (2 treeni ennen ekaa treeniä), onko sillä hirveästi merkitystä?
2. Kannattaako kevyen viikon jälkeen vetää esim. 1-2 viikon ajan lyhyempää sarjaa, ei nyt mitään vipareita mitään raskaita kolmosia, mutta esimerkiksi penkki, vinopenkki kp, prässi.. yms.?

Olen pikkuhiljaa alkanut kyllästyä maveen ja olen kuullut, että sen voi korvata 'hyvää huomenta' -liikkeellä. Tuleeko tuolla liikkeellä alaselkään lihaa yhtä tehokkaasti?

Niin ja kotoa löytyy sekä valurauta- että vinyylilevypainoja. Täytyykö noita huoltaa jotenkin, että pysyvät hyväkuntoisina? mainittakoon, että tällä hetkellä säilytän niitä huoneen nurkassa, eli eivät ole minkäänalisessa kosketuksessa veden kanssa.
Ei tule yhtä tehokkaasti. Julle (hyvää huomenta) ottaa enemmän pyllyyn ja takareisiin. Ei tarvi huoltaa painoja, ellei ala ruostuun (tuskin alkaa). Ei se metalli kauheen herkästi murenekaan :P

Noniin, sunnuntaina loppuu kevyt viikko.. Uskon että hyvää on tehnyt. Tässä pari kyssäriä:

1. Onko sillä väliä kun mulla on sekottunut treenit väärinpäin (2 treeni ennen ekaa treeniä), onko sillä hirveästi merkitystä?
2. Kannattaako kevyen viikon jälkeen vetää esim. 1-2 viikon ajan lyhyempää sarjaa, ei nyt mitään vipareita mitään raskaita kolmosia, mutta esimerkiksi penkki, vinopenkki kp, prässi.. yms.?
1. Kukaan ei osaa vastata tohon, koska kukaan ei tiedä minkälaiset ne sun reenis on. Jos on 2-jakonen, niin tuskin. Tuskin muutenkaan.
2. Ota lyhempää sarjaa jos haluat voimaa tai vaihtelua reeniin. Kevyet viikot sitä paitsi ei edes oo välttämättömiä, ellet oo aivan piippuun vetäny ittees, tai jokin tietty reeniohjelma sitä vaadi. Älä ota kevyttä viikkoo vaan sen takia, et joku sanoo et niitä ois hyvä pitää esim. kuukauden välein. Jos kehitys jatkuu, eli vaikka just sait lisättyä 2.5kg penkkiin, on turhaa ottaa kevyttä viikkoo heti perään. Kuuntele kehoos ja ajattele järjellä.

Viimeksi muokattu:
http://biphome.spray.se/poppo/Brost/Brost7.html

Itelläni on penkki korkeammalla vaakatasosta, mutta kuvassa henkilö vetää noja alempana. Pitäisikö Nojan siis olla kuvan mukaisesti?
Ei oo quicktimee, joten en voi kattoo clippiäs. Luultavasti puhut vinopenkistä? Yleisesti hyvä noja on noin 30-50 astetta. Ite suosin sellasta 30-40 astetta.
EDIT: olikin alaviistopenkki. En tiedä, en oo ikinä tehny. Tunnet varmaan missä kulmassa ottaa parhaiten. Jokasen fysiikka on kuitenkin erilainen.

Niin siis editoin jälkeen päin, että 30-50 asteella tarkotin vinopenkkiä. Alaviistopenkis pitäs olla kaiken järjen mukaan pienempi kulma!

Miksi ei kannata treenaa hauista ja ojentajaa saman päivänä? Jos ei treenaa muuta lihasryhmää. Tätä olen kuullut monelta, mutta keneltäkään ei ole tullut järkevää vastausta.

No tuo nyt on täyttä paskapuhetta, jos joku väittää ettei kannattais hauista ja ojentajaa samana päivänä treenata. 4-jakoisessa todella yleinen tapa on jakaa lihakset siten että yhdelle päivälle tulee kädet, eli hauis, ojentaja ja forkut.

Eli ei se ihme ole että ei järkeviä perusteluja ole tuolle väitteelle tullut.. Niitä järkeviä perusteita ei nimittäin ole.

En ole nyt vielä ihan perillä tuosta 2x6 rintatreenistä.. Eli jos aloitan tekemään tuota 2x6 treeniä niin teenkö vielä muita sarjoja , vaikka ?x10-12 penkkiä , vinopenkkiä vai teenkö pelkän 2x6?

1. Kukaan ei osaa vastata tohon, koska kukaan ei tiedä minkälaiset ne sun reenis on. Jos on 2-jakonen, niin tuskin. Tuskin muutenkaan.
2. Ota lyhempää sarjaa jos haluat voimaa tai vaihtelua reeniin. Kevyet viikot sitä paitsi ei edes oo välttämättömiä, ellet oo aivan piippuun vetäny ittees, tai jokin tietty reeniohjelma sitä vaadi. Älä ota kevyttä viikkoo vaan sen takia, et joku sanoo et niitä ois hyvä pitää esim. kuukauden välein. Jos kehitys jatkuu, eli vaikka just sait lisättyä 2.5kg penkkiin, on turhaa ottaa kevyttä viikkoo heti perään. Kuuntele kehoos ja ajattele järjellä.

1. Selvä.
2. Kevyen viikon tein siksi koska tulokset (esimerkiksi pystypunnerrus) junnasivat pitkään, muutenkaan ei meinnut aina puhtia löytää.
Nyt kun kevyt viikko on tehty, niin koitan saada taas tulokset nopeaan nousuun!

Alottelijan on vähän vaikee tuntee omaa kehoo eikä yks kevytviikko sitä kehitystä romuta.

oon treenanni nyt 2kk täyzii ja en oo juonu tippaakaa alkoholia mutta ens viikolla ois tuparit ja en ajatellu olla selvinpäin. joten kysynki mitä kaikkee haitta vaikutuksii tol alkoholil on? monta päivää kannattaa olla treenaamatta dokaamisen jälkee jne...

oon treenanni nyt 2kk täyzii ja en oo juonu tippaakaa alkoholia mutta ens viikolla ois tuparit ja en ajatellu olla selvinpäin. joten kysynki mitä kaikkee haitta vaikutuksii tol alkoholil on? monta päivää kannattaa olla treenaamatta dokaamisen jälkee jne...

No eipä tuolla yhdellä ryyppyreissulla juurikaan merkitystä, jos tapahtuu harvoin. Pidät ne dokaus- ja darrapäivät lepoa, jonka jälkeen vaan treeniä taas. Ja muistat pitää ravinnosta huolen kumpanakin päivänä, ettei mene ihan puhtaaksi nesteytykseksi.

No ei se alkoholi missään nimessä hyvää tee, pudottaa testotasoja ja kaikkea paskaa, mutta ei sitä nyt aivan absolutistikaan tarvitse olla kehittyäkseen. Dokaamisen jälkeen menet treenaamaan sitten kun hyvältä tuntuu. Krapulapäivänä se ei kovin suotavaa ole.

Millos tuota vyötä kannattais alkaa käyttämään penkissä/kyykyssä? Tarviiko ollenkaan?

Ei vyö ole mikään pakollisuus. Niin pitkään ilman ku vaan pystyy ja kykenee.

Back
Ylös Bottom