Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tiiän ettette tykkää auttaa, mutta mitä kannattais tehä ku oon nyt 2 viikkoa treenannu pitkän paussin jälkee. Tulosta tuli heti ensimmäiset 2vk ongelmitta. Kaikki liikkeet on tullu tehtyä 2x12 tai 3x12. Nyt kuitenki tänää kaikki liikkeet alko tuntuu tosi raskailta tehä. Tein 2-3x8 ja kolme viimistä piti joka liikkeessä kiskoa täysillä ja lieneekö tekniikkakaa ollu niissä viimisissä hyvä. Pitäskö mun laskea painoja, ottaa samat painot vai nostaa painoja kaikesta huolimatta? Nii ja ruokapuoli pitäs olla ihan kunnossa. Syön vähintään sen 2100kcal ja protskuja väh. 2,2g/kg. (Lepopäivinä kevyemmin) Painan 62kg ja pituutta 175cm.

Oot sä millon viimeks pitäny kevyttä viikkoo?

Olen pikkuhiljaa alkanut kyllästyä maveen ja olen kuullut, että sen voi korvata 'hyvää huomenta' -liikkeellä. Tuleeko tuolla liikkeellä alaselkään lihaa yhtä tehokkaasti?

Kyl mä ennemmi sitä maastavetoa tekisin, jullella kumminki rikkoo ittensä aika helposti.

Tosin niin kyllä vedollakin.

Vatsa asiaa

Morsos morsos,

kun nyt on lukenu vähä kaikenlaista tosta vatsatreenistä, niin kertoilkaas, minkätakia vatsalihaksia treenataan helvetin pitkillä sarjoilla? Nuohan ovat samanlaisia lihaksia kuten muutkin joten miksei treeniä tehdä ihan tavalliseen tapaan tyyliin 3-4 x 12 ja niin isoilla painoilla kun menee(laatta vaan tuohon rinnalle ja ponnistamaan)?

Morsos morsos,

kun nyt on lukenu vähä kaikenlaista tosta vatsatreenistä, niin kertoilkaas, minkätakia vatsalihaksia treenataan helvetin pitkillä sarjoilla? Nuohan ovat samanlaisia lihaksia kuten muutkin joten miksei treeniä tehdä ihan tavalliseen tapaan tyyliin 3-4 x 12 ja niin isoilla painoilla kun menee(laatta vaan tuohon rinnalle ja ponnistamaan)?

Niinpä. Oikee tapa on reenata niitä ku muitakí lihaksia.

Tiiän ettette tykkää auttaa, mutta mitä kannattais tehä ku oon nyt 2 viikkoa treenannu pitkän paussin jälkee. Tulosta tuli heti ensimmäiset 2vk ongelmitta. Kaikki liikkeet on tullu tehtyä 2x12 tai 3x12. Nyt kuitenki tänää kaikki liikkeet alko tuntuu tosi raskailta tehä. Tein 2-3x8 ja kolme viimistä piti joka liikkeessä kiskoa täysillä ja lieneekö tekniikkakaa ollu niissä viimisissä hyvä. Pitäskö mun laskea painoja, ottaa samat painot vai nostaa painoja kaikesta huolimatta? Nii ja ruokapuoli pitäs olla ihan kunnossa. Syön vähintään sen 2100kcal ja protskuja väh. 2,2g/kg. (Lepopäivinä kevyemmin) Painan 62kg ja pituutta 175cm.

kannattaa muuttaa treeniä muutamaksi viikkoa ihan erilaiseksi kuin ennen, eli teet kovilla painoilla lyhyitä tai pienillä painoilla pitkiä sarjoja. myös ihan täys lepoviikko kannattaa pitää välillä. lepo on yks tärkeimmistä asioista kuitenkin ja samalla syödä hyvin ja venytellä kunnolla. itsellä ainakin auttanut kun on treeni tyssännyt välillä.

Syön vähintään sen 2100kcal ja protskuja väh. 2,2g/kg. (Lepopäivinä kevyemmin) Painan 62kg ja pituutta 175cm.
Kokeilepa myöskin syödä lepopäivinä saman verran kuin treenipäivinä (korvaat mahdolliset palkkarin dekstrot/maltot jollain järkevämmällä toki). Taisit sanoa treenaavasi kolmesti viikkoon, jos neljänä päivänä syöt kevyemmin niin saatat jopa jäädä pakkaselle energiansaannissa, joka johtaa vääjäämättä siihen, että sarjapainot ei enää nousekaan. Kokeile vaikka viikon ajan, siinä ajassa ei ehdi ylimääräistä keräämään noilla määrillä, ja selviää auttaako.

Miten niin ei tykätä auttaa? Tuossa jokunen vastaus on jo ollutkin, mutta vissiin ovat jättäneet huomiotta sen, että olet 2 viikkoa treenannut vasta kun puhuvat kevyistä viikoista ja muista.. Tuskimpa vielä ylirasittumisesta on kysymys jos pari viikkoa vasta treenattu. Itse en vielä tekisi yhtään mitään muutoksia tuossa tilanteessa. Saa vähän sellaisen kuvan että hätiköit turhaan. 2 viikkoa on äärimmäisen lyhyt aika ja jos 1 treeni on mennyt huonosti niin se ei tarkoita vielä mitään muuta kuin että yks treeni on mennyt huonosti. Jokaisella on välillä niitä huonoja päiviä jolloin rauta painaa aivan homona. Saattaa johtua huonoista syömisistä, unista, stressistä, fiiliksistä tai ihan mistä vaan.

Paina vaan menemään, niin uskon kyllä että edistystä tulee noin vähäisten treenien jälkeen vielä rutisemalla. Muista syödä tarpeeksi. Ja sitten jatkossa tutustu myös tuohon kevennettyjen ajanjaksojen merkitykseen ettet turhaan itseäsi rikki treenaa.

e. hyvä pointti Ukilta tuossa edellä. Ilman muuta kannattaa evästää tukevasti myös välipäivinä, sillä keho on anabolisessa tilassa ja lihas kasvaa levossa jopa 2-3 pv treenin jälkeen. Silloin pitää siis myös huolehtia riittävästä ravinnosta.

Rasvaongelma

En tiedä tuleeko tämä lähellekään oikeaa paikkaa, kun aloittelija täällä olen, mutta ongelmani on seuraavanlainen: rasvaprosentti ei tahdo tippu millään, vaikka melko reippaasti urheilen ja syön kaiketi melko terveellisesti.
Eli olen 31 vuotias mies, pituutta 180cm ja painoa 75kg. Eihän tuo paino varmasti ongelmalta tunnu, eikä rasvaa omasta mielestä juuri jaloissa tai käsissä olekaan, mutta mahassa vähän pullotta perus pömppö. Omronin BF510 -mittarilla olen vuoden verran mittaillut, ja rasvaprosentti pysyy vaan sitkeästi 20.5 -21,5 prosentissa!
Sisäelin rasvaprosentiksi (visceral fat) laite ilmoittaa 6 ja muscle noin 38-39%.
Harrastan mielestäni melko usein liikuntaa, salilla n. 2 kertaa viikossa, lenkkeilyä, kiertoharjoittelua jne. En mitään maratonjuoksua tosin. Olen ruokavaliostakin jättänyt nyt vuoden verran kokonaan karkit, sipsit yms pois. Muitakin herkkuja syön harvoin. Perunankin syöntiä olen tiputtanut paljon, koska ennen sitä tuli syötyä niin paljon kuin maha vaan veti. Proteiinijuomia olen ottanut ruokavalioon, samoin menee raejuustoa säännöllisesti ja hedelmiä. Vettäkin yritän juoda päivittäin jonkin verran. Paino ei ole koskaan ollut yli 76kg.
Mitä siis pitäisi tavoissa muuttaa, jotta rasvaprosentti tuosta yli 20 prosentista laskisi? Kiitollinen vinkeistä olisin.

Terve PT:n foormilaiset!
Olisi sellainen kyssä, että saako vatsoja, punnerruksia, leukoja jne. tekemällä kotona pieniäkään tuloksia? Sillä meinasin, että jos aloittaisin tollaisilla ja katsoisin mikäli löytyisi motivaatiota salilla käymisen aloittamiseen... Löytyy myös perus penkki, tanko ja säädettävät käsipainot.

^ Ei se oo se mitä syö, vaan paljoko syö. Jos haluat tiputtaa rasvaprosenttia = laihuttaa, niin joko sää nostat kulutusta tai vähennät syöntiä. Jos pysyvästi aiot saaha rasva-%:n alas, niin sillon tuo syönnin vähentäminen on se järkevämpi keino. Lihasta kasvattelemalla saa toki hieman lisättyä kulutusta.

^ Ei se oo se mitä syö, vaan paljoko syö. Jos haluat tiputtaa rasvaprosenttia = laihuttaa, niin joko sää nostat kulutusta tai vähennät syöntiä. Jos pysyvästi aiot saaha rasva-%:n alas, niin sillon tuo syönnin vähentäminen on se järkevämpi keino. Lihasta kasvattelemalla saa toki hieman lisättyä kulutusta.

Paljonko syö = paino tippuu tai nousee, mitä syö = mistä se paino lähtee/minä se uusi paino tulee. Eli ON väliä mitä syö...

En nyt tiedä, että onko tuo vesi parasta. Eikö kuitenkin joku hiilihydraatti pitoinen urheilujuoma olisi parempi niin saisi potkua enemmän treeniin? Ei sillä, että vesi ois huonoa itekki juon vettä treenin aikana.

Back
Ylös Bottom