Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syö vaan runsaasti, proteiinia 2g painokiloa kohti ja terveellistä ruokaa (ei esim. karkkia ja limsaa).

Aika paljon ne geenit silti ratkasee kun ei oo olemassa kahta saamanlaista perusjantteria. Joskus vähän sinnepäinkin treenaava voi saada huomattavampia tuloksia kuin kaikkensa panostava. Joskus jos panostaa ja treenaa liikaa luullakseen että hakkaa kehityksessä jonkun toisen voi tehdä asioita yli kun kaveri rennommalla asenteella hakkaa työjuhdan joka treeneissä hakkaa päätä seinään kun treenaa jopa liikaa. Jotkut on taas luonnostaan vahvoja ja isoja kuin toiset ei oo lähelläkään. Pitää yrittää pärjätä sillä mitä on annettu ja tehdä duunia itekseen. Siinä ei paljon kaverin kehitys omaa kehitystä auta.
Onneks mul on hyvät geenit :pano:

+ pidät vaikka viikoittain kirjaa syömisistäsi niin tiedät miten menetellä kaloreiden kanssa.
Ja tosiaan kuten trnaja sanoi niin runsaasti sitä ruokaa naamariin.

Hyviä rasvoja
Riittävästi hiilareita, joilla IMO on helpointa sitä painoa säädellä ylös- ja alaspäin (riisiä pastaa, perunaa, ruisleipää, hedelmiä...)
Proteiinia tuo 2g per painokilo (maitorahka, raejuusto, kananmuna, liha, kala, kana...)
Ja jaat ne ruokailut 5-7 kertaan päivässä niin ei tarvi yhdellä kertaa aivan älyttömiä ahmia.

Moi, miten kantsii syödä ennen/jälkeen aamulenkin jos tavoitteena on OK peruskunto ja jonkinäkösii lihaksii.. punttei nostelen : ma,ti,to,pe ja lenkit aattelin vetää ke,la ;P Oon vuoden nostellu punttei nyt ja saannut sinä aikana kerättyy painoo 182/58Kg -> 182/72Kg mut peruskunto on ihan paska :D syke se 160 ku vetää jotain kyykkyy :D leposyke 80 .. alkaa vituttaa jo vähän ;D

Tosiaan käytössä on 3-jakonen ohjelma, jonka teen kerran viikossa läpi ma,ke,pe. Jako menee Rinta/Selkä, Jalat/forkut ja Olkapäät,Ojentajat,Hauis.

Tarkoitus olis lisätä vähä reeni kertoja. Ensimmäisenä tuli mieleen, että pitääkö vaihtaa 4-jakoseen missä sais reenit hyvin ma,ti,to,pe.
Toisaalta oon kokenut ihan hyväksi tuon 3-jakosen ohjelmankin, joten jaksaako tuolla 3 jakosella tehdä enemmän kuin 3 kertaa viikkoon reenin.
Varmasti 1on1off systeemillä pystyis tekemään mutta miten toimis, jos tekee ma,ti,to,pe. Viikonloppusin meinaa olla vähä hankaluuksia keretä salille niin olis hyvä jos sais reenit arkipäivillä soviteltua.

Eli tiivistettynä: Kannattaako jatkaa 3-jakosella vai siirtyä 4-jakoseen, jos haluaa tehdä reenin neljä kertaa viikossa. Vai selviiäkö tuolla 3-jakosella jatkaminenki vain kokeilemalla sitä neljä kertaa viikkoon(arkipäivät)?

Härregud, ei ohjelmia nýt noin pilkkuanussien tarvi toteuttaa. Vastaotteella vedettäessä hauis koukistaa kyynärpäätä, myötäotteella vedettäessä vissiin brachialis ja brachioradialis, joka tapauksessa hauis eliminoituu pois pelistä. Päätyön tekee kummassakin tapauksessa selkä. Monelle vastaotteella vedetyt leuat ovat huomattavasti luonnollisempia kuin myötäotteella vedetyt. Siksi kehottaisin kokeilemaan eri tyylejä ja valitsemaan itselleen sopivimman tyylin, vaikka Arnold opastaakin leveisiin myötäoteleukiin.

Härregud, härregud. Kun kerta kaveri haluaa tietää miten tossa ohjelmassa on tarkotus leuat tehdä niin kai sen nyt voi ilmottaa niin, että ei siitäkin tarvi alkaa jotain marmattamaa.

Kaippa tuo on vähän tekijästä kiinni, itse en tee valtaosaa liikkeistä kummallakaan tyylillä noista kahdesta. Suurinosa kuitenkin varmaan tekee sillä yhdellä raudalla sen 3x10.

Ranne on ihan helvetin kipee tosta pikkurillin puoleiselta sivulta. Ei voi yhtää reenata haukkaa tai penaa (Ylipäätänsä mitään missä ranteeseen kohtuu jännitettä) ni pidän 2 viikkoa lepoa.

Voin kait silti tehä jalkatreenit jos jätän sjmv:n pois? :david:

moro, oon käyny jo salilla vajaa 6vk kunnolla ja noin 4krt viikossa treenaan selkää, rintaa, ojentajia, koukistajia ja vatsalihaksia eri päivinä.
jonkinlaine "treeniohjelma" mulla on, mutta en tiiä onko siitä paljoakaa apua... joten jos olisi joitain treeniohjelmia joilla saisi kehitettyä näitä lihasalueita mahdollisimman paljon.
tähän asti käydessäni salilla en ole kiinnittäny minkäälaista erityistä humioita ruokavalioon tai ostellut minkäänlaisia jauhoja, mutta jos saisin jonkinlaisia vinkkelä myös ruokavalioon olisin kiitollinen.

Härregud, härregud. Kun kerta kaveri haluaa tietää miten tossa ohjelmassa on tarkotus leuat tehdä niin kai sen nyt voi ilmottaa niin, että ei siitäkin tarvi alkaa jotain marmattamaa.

Pointtini olikin se, että mikäli vastaoteleuat tuntuu luonnollisemmalta, niin go for it, se ei ole mistään pois. Sama homma jos on sitä mieltä, että järkevämpiäkin progressioita on kuin 3x max, niin sellaista peliin. Onhan tää turhaa marmatusta, jos tavoitteena on tehdä alkuperäistä ohjelmaa sellaisenaan. Turvallinen sävellysvinkki lähinnä.

moro, oon käyny jo salilla vajaa 6vk kunnolla ja noin 4krt viikossa treenaan selkää, rintaa, ojentajia, koukistajia ja vatsalihaksia eri päivinä.
jonkinlaine "treeniohjelma" mulla on, mutta en tiiä onko siitä paljoakaa apua... joten jos olisi joitain treeniohjelmia joilla saisi kehitettyä näitä lihasalueita mahdollisimman paljon.
tähän asti käydessäni salilla en ole kiinnittäny minkäälaista erityistä humioita ruokavalioon tai ostellut minkäänlaisia jauhoja, mutta jos saisin jonkinlaisia vinkkelä myös ruokavalioon olisin kiitollinen.

oma vinkki (itsellä toiminut kohtuu mukavasti)

1. penkki, vinopenkki käsipainoilla tai tangolla, rintalihakset rintalaitteessa, ojentajat ylätaljassa tangolla ja narulla. samalle päivää vatsat muutamaan kertaan.

2. jalkaprässi, hack kyykky, takareidet makuultaan, etureidet, pohkeet smithissä, kevyt ojentaja ja olan kohautus.

3. ylätaljassa lapiolla tai leveällä myötä otteella, leuanveto taljassa, soutu alataljassa, tangolla soutu. mahdollisimman kovilla painoilla kohtuu puhtaasti tehtynä, eli ei hifistelyä liikaa. habat muutamaan kertaan ja parit vatsat ja maastaveto tai alaselkä laitteessa.

4. pystypunnerrus laitteessa tai käsipainoilla, niskantakaapunnerrus tangolla, kulmasoutu käsipainoilla, olan kohautukset käsipainoilla ja tangolla. hauis, ojentaja, kyljet käsipainoilla ja muutama jalkaliike tehostamaan treeniä.

enintään 2 päivää treeniä putkeen ja sitten lepopäivä. välillä 2-3 päivää lepoa.

syöntiin sen verran, että hyviä aamupaloja/välipaloja on maitorahka, raejuusto, maito, kananmunat. ruokana mahdollisimman paljon lihaa esim. kanaa ja jauhelihaa. peruna, riisi, makarooni kohtuuden rajoissa. salaattia kannattaa syödä kans.

lisäravinne puolella itse tykännyt ihan proteini jauhetta 3xpäivässä, kreatiinia n.10gr/vrk, beta-alaniinia n.6gr/vrk, monivitamiinia, omegaa ja magnesiumia.

venyttely kannattaa tietysti muistaa treenin jälkeen. hyvät yö unet, eli lepo tärkeää.

Jäänyt jotenki häiritsemään Body lehden 06/2010 Olli Kamisen treeniohjelmasta eräs liike, nimittäin Vipuvarsi VP 2 * 8 60 kg/ käsi. Olli sanoo tekevänsä kyseistä liikettä niin yläkropan työntävien ja yläkropan vetävien lihaksien päivänä. Mikä tämä kyseinen liike oikeen on, eli mitä tuo VP tuossa tarkoittaa.

Jos reeni on ~18:00-19:00 ja tässä ~22:00 maissa haluaa joskus juoda yhden (1) oluen, niin onkohan noin pienestä määrästä nyt mitään haittaa palautumisen jne kannalta ? :nolo:

Olen pikkuhiljaa alkanut kyllästyä maveen ja olen kuullut, että sen voi korvata 'hyvää huomenta' -liikkeellä. Tuleeko tuolla liikkeellä alaselkään lihaa yhtä tehokkaasti?

Niin ja kotoa löytyy sekä valurauta- että vinyylilevypainoja. Täytyykö noita huoltaa jotenkin, että pysyvät hyväkuntoisina? mainittakoon, että tällä hetkellä säilytän niitä huoneen nurkassa, eli eivät ole minkäänalisessa kosketuksessa veden kanssa.

Tiiän ettette tykkää auttaa, mutta mitä kannattais tehä ku oon nyt 2 viikkoa treenannu pitkän paussin jälkee. Tulosta tuli heti ensimmäiset 2vk ongelmitta. Kaikki liikkeet on tullu tehtyä 2x12 tai 3x12. Nyt kuitenki tänää kaikki liikkeet alko tuntuu tosi raskailta tehä. Tein 2-3x8 ja kolme viimistä piti joka liikkeessä kiskoa täysillä ja lieneekö tekniikkakaa ollu niissä viimisissä hyvä. Pitäskö mun laskea painoja, ottaa samat painot vai nostaa painoja kaikesta huolimatta? Nii ja ruokapuoli pitäs olla ihan kunnossa. Syön vähintään sen 2100kcal ja protskuja väh. 2,2g/kg. (Lepopäivinä kevyemmin) Painan 62kg ja pituutta 175cm.

Back
Ylös Bottom