Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mavessa/SJMV:ssä ainaki kannattaa vetää vähä lyhkäsempiä sarjoja ja korvata se toistojen pudotus vaikka ylimääräsellä sarjalla. Tai sit käyt lenkillä hankkimas keuhkoihi tilavuutta ;)

Huomenna kokeiluun 3x6, normaalisti teen 3x12 100kg:llä.
Pienenmuotoisella dietilläkin ollut nyt paino 90->84, varmaan vaikuttaa myös tähän?

Otin kyykyn mukaan treeniin alkuvuodesta, sitä ennen tehnyt vain prässillä. Pitkän aikaa meni hyvin, mutta tuossa huhti-toukokuun vaihteessa muutaman kerran kyykätessä oikea polveni "naksui", ei tuntunut kipua tai mitään, mutta sitten samana iltana tai seuraavana päivänä huomasin että polvi on turvonnut. Polvea en pystynyt hirveästi koukistamaan, kun kiristi niin pirusti, eikä tällöinkään siis mitään kipua ollut.

Kyykyn kun aloitin ei painoa ollut juuri kuin tanko ja nämä ongelmat tuli kun painot oli ~60kg.

Nyt olen siitä toukokuusta asti pitänyt taukoa kyykystä ja ajattelin ottaa takaisin treeniin mukaan, mitä siis kannattaa ottaa huomioon kun aloittaa taas.

Kyykky on kuitenkin mielestäni yksi parhaista ja mukavimmista liikkeistä maven ohella.

Joo ei nuo ylläolevat on vapaa-ajan jalkineet kategoriassa, ei mitkään varsinaiset nostokengät vaikka kyllähän noillakin voi hyvin kyykkäillä varsinkin leveämmällä asennolla, kun kantaa ei näytä olevan juuri yhtään. Itellä on oikeat Karhu Hercules painonnostokengät, ostettu joskus 2003.

Jenkeissä nuo fivefingersit kovassa suosiossa bodsimiehillä. Kuulemma parhaat mitä jalassa voi salilla pitää.

fivefingers.jpg

Eilen tein 4x6 135kg niin syvään kun ylipäätään pystyn menemään hartioita hivenen leveämmällä asennolla. En ole ykköstä kokeillut, mutta jos kokeilen, niin mitä uskaltaa laittaa tankoon?

Mavekyssäri

Itselläni on vakava liikkuvuusongelma; erityisesti reidet, pakarat ja pohkeet ovat tavattoman jäykät. Tämä onkelma korostuu mavettaessa, kun persettä ei saa tarpeeksi alas, jolloin alaselkä pyöristyy. Olen tähän asti asettanut levytankoon kiinnitettyjen kiekkojen alle pari levypainoa päällekkäin, joka nostaa tankoa abaut 5-10 cm ylöspäin - tällöin mavettaminenkin onnistuu.

Itse kysymys kuuluukin, miten tuo tangon korottaminen vaikuttaa? Eli siis jakaako se liikkeen rasitusta normaalista poikkeavalla tavalla?

(Tuo ongelma on kyllä jo poistumaan päin sillä a) liikkuvuuteni on parantunut, sekä b) sarjapainoni ovat kohta kavunneet tasolle, jolla voi käyttää edellistä isompia kiekkoja. Olisi kuitenkin mukava tietää, miten tuo on vaikuttanut kehitykseeni.)

Nyt tuli sitten kokeiltua tuota kyykkyä taas. Ja kyllä mulla välillä polvet vispasi sisäänpäin.

Kokeilin tuota asennon leventämistä, eikä ole mitään ongelmia polvessa.

Mites jos siis levennän asentoa, niin mihin suuntaan jalkaterän pitäisi osoittaa, onko sillä suurta merkitystä?

Itse kysymys kuuluukin, miten tuo tangon korottaminen vaikuttaa? Eli siis jakaako se liikkeen rasitusta normaalista poikkeavalla tavalla?

Korokkeelta tai telineeltä jos vetää mavea, sehän vaan vähentää jalkojen osuutta nostosta eli keskittää liikkeen paremmin sinne selkään. Kotleri on kehunut tekevänsä maven aina telineeltä saadakseen sen parhaan hitin sinne selkään. Jos voimannosto mielessä treenais niin sittenhän tuo vähennetty liikerata olisi ehkä vähän huono juttu...

Laitoin ne korkeampikantaiset Do-Winit tilaukseen, kun on todella jäykät nilkat ja haluaisin tehdä etu- ja takakyykyt mahdollisimman pystyssä ilman mitään eteen nyökkäystä.

Auttaisikohan venyttely tuohon kun ei millään tahdo löytyä tangolle paikkaa kyykyssä, jos auttaisi niin millaista venyttelyä suosittelisitte?

Mulla on kanssa kyykkyyn liittyvä kyssäri. Elikkä tanko on mulla ikäänkuin vinossa. Olen koittanut pitää tankoa eri kohdissa, mutta aina se vain on vino. Olen myös koittanut leveämpää sekä kapeampaa otetta mut ei se vaan onnistu. Mikä neuvoksi? :(

e. Ja se tanko siis ei ole vinossa niin, että toinen puoli olisi alempana, vaan toinen puoli on ikäänkuin taempana kuin toinen puoli.

Oonko mä ainut jonka mielestä kengät jalassa treenaaminen on vähän turhaa?

Ite en oo koskaan pitänyt mielekkäänä laittaa mitään töppösiä jalaan, paljon lepposampaa on treenailla ihan sukat jalassa tai paljain varpain.

Jotenkin vähän sama tuotteistus havaittavissa tässä kun lenkkikenkienkin kanssa, eli pitää olla vimpan päälle hienot ja kalliit kengät jalassa, jotta hommasta tulee yhtään mitään. Kummasti se ihminen silti on juoksennellut jo ennen adidaksiakin.

Sisäpeleihin sisäpelikengät, lenkille lenkkikengät, maastoon maastokengät, kävelyyn kävelykengät, salille salikengät, sisälle sisäkengät, radalle ratakengät, koripalloon koripallokengät...
Punttitreenissä pitää sitten olla ainakin hanskat, rannetuet, kyynärtuet, vetohihnat, salikengät, polvituet, vyö, tekninen t-paita, housut ja sukat - You get the point.

Back
Ylös Bottom