Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli innostuin n. 3 viikkoa sitten käymään salilla, tähän asti olen tehnyt oikeastaan mitä huvittaa, mutta olisi varmaan hyvä suunnitella treeni ohjelma, olen treenannut pääasiassa pelkkää ylävartaloa. Jos täältä löytyisi apuja treeni ohjelman tekemiseen, eli minkälaisia toistoja pitäisi tehdä ym ym.?:):)

Kiitos!

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/
http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

Mulla noi olkapäät naksuu ja rutisee aina välillä. Nyt kun kokeilin kalvosinjumppaa, niin säikähdykseksi jokaisessa liikkeessä olkapää rutisi ja naksahteli joka toistossa. Eli mitä noi olkapäät nyt on vailla, kun tollasessa jumpassa noin pahasti rutisevat ja naksahtelevat. Ei tarvinut edes painoa käyttää.

paljonko olisi hyvä saada proteiinia painokiloaan kohti jos kasvattaa lihasmassaa?
Nyrkkisääntönä pari grammaa per rasvaton painokilo, olettaen että muukin ruokavalio on kunnossa.

Ruuassa treenissä kuitenkin ihmiset tekee muutoksia päivittäin ja kaikki vaihtelee. Mutta voihan kaikesta tehdä matemaattisesti laskennallista. Kroppa vaan ei käyttäydy niin.
Olette varmaan eri mieltä mun kanssa asiasta, mutta mä olen jotenkin aina uskonut siihen, että treenamalla oikein/järkevästi on mahdollista kompensoida tuota rasvan määrää + tottakai myös syömällä järkevästi.

Olette varmaan eri mieltä mun kanssa asiasta, mutta mä olen jotenkin aina uskonut siihen, että treenamalla oikein/järkevästi on mahdollista kompensoida tuota rasvan määrää + tottakai myös syömällä järkevästi.

Tottakai sä voit rajottaa sitä rasvan määrää mikä tulee mutta että laskisit että syömällä 74kcal enemmän päivässä rasvaa tulee vaan 271grammaa puolessa vuodessa on sula mahottumuus

paljonko olisi hyvä saada proteiinia painokiloaan kohti jos kasvattaa lihasmassaa?

2-3g per rasvaton painokilo. Eli jos painat 80kg ja rasvaprosentti on 20 rasvaton paino on 64 eli noin 130-190 g päivässä.

Mites treenin laita, uskotko että oikein treenamalla on mahdollista vaikuttaa kertyvän massan laatuun?

Onhan sillä. Mitä sopivammin treenaat, sitä enemmän lihasmassaa keräät, eli rasvan määrä vähenee suhteessa. Se, miten pitäisi treenata riippuu täysin ihmisestä. Jonkun pitää vetää aina sarjat loppuun, jollekkin toimii lyhyemmät sarjat ja vain isot liikkeet, joku runkkaa pelkkiä laitteita, jne jne. Sitten lisäksi treenin kesto, tankkaus ennen/jälkeen treenin, ja kaikki mahdollinen lämpötilan ja edellisen viikon lottonumeroiden vaikuttaa osaltaan tuohon.

Eli käytännössä aika mahdotonta vaikuttaa hirveän paljoa ellei usko tuntevansa kroppaansa täydellisesti. Veikkaan että suurin osa ihmisistä treenaa liian kevyesti(esim. sarjapainoja ei uskalleta nostaa aina kun siihen on mahdollisuus->progressiivisuudesta ei ole tietoakaan) ja käyttää liian paljon aikaa ja energiaa kaikenmaailman reiden loitontaja hinkkauksiin yms.

edit. Niin ja siis tämän kaiken heitän ihan mutuna. Mistäänhän en mitään tiedä enkä yhtäkään tutkimusta asian tiimoilta ole lukenut, enkä usko lukevanikaan. Joku muu voi sitten hoitaa pakollisen 'proteiini-jalkahiki-hiilihydraatti-kreatiini-palautusjuoman vaikutus rasvamassan kehitykseen kun x on y ja toistomäärät maastavedossa ovat z' puheen jossa kerrotaan miten asiat oikeasti ovat.

Mukava kuulla, etten kuitenkaan aivan mahdottomia ole kuvitellut omassa päässäni :)
Olen kuitenkin jo pitkään edennyt sillä periaatteella, että kun osaa asiansa tehdä oikealla tavalla, voi saada paljonkin hyviä tuloksia aikaiseksi omassa kehossaan. Vaikka ne plussat olisivatkin sitten reilummat.
Eikös se Savolaisen Markokin sanonut, että ruokaa pittää syyä niin paljon kuin vain jaksaa.

edit. ja kuten sanoit sitä kovaa treenamistakin on niin monenlaista sorttia. ja mikä sitten on kovaa/hyvää/järkevää treeniä niin kuka tietää.

Omassa kaveripiirissä huomannut, että ei jakseta kesällä käydä salilla ja sitten kun käydään tehdään mitä sattuu ja ei tiedetä ravintoasioista mitään, niin ei sillä tavalla varmasti kehity.. monilta mielestäni puuttuu pitkäjänteisyys ja monet muut asiat menevät treenaamisen edelle.

E: Tuli vaan tuosta Feintin postauksesta tämmöinen mieleen eli kun porukka treenaa liian kevyesti.

En itsekään jaksa kunnolla kesällä reenata(kun olen töistä lomalla). Käyn ehkä sillon tällön jotain tekee, mutta pääasiassa teen muita asioita. Uintia, beachvolleyta, kavereiden kanssa ajanviettoa, terassilla kaljaa ym ym ym. :D Sitten taas kun treenataan niin treenataan kovaa.

Jos ei tätä tee työkseen niin IMO monien muiden asioiden pitäisikin mennä edelle. Jos pelkästä lihaksen kasvatuksesta tai tuloksista tulee ainut elämänsisältö niin onko se sitten parempi... Hieno harrastus ja suuntaa kohti terveempiä elämäntapoja, mutta ei tämä tosiaan se tärkein asia elämässä tulisi olla.

Pakkiksen lynkkaysta odotellessa :D

OT: Tällä hetkellä taitaa olla tärkein asia elämässä :D Ja jos esim. parisuhteeseen ryhtyy, niin siitähän ne treenit vasta kärsiikin (mitä ny juttua kuullu) ! :D

Omassa kaveripiirissä huomannut, että ei jakseta kesällä käydä salilla ja sitten kun käydään tehdään mitä sattuu ja ei tiedetä ravintoasioista mitään, niin ei sillä tavalla varmasti kehity.. monilta mielestäni puuttuu pitkäjänteisyys ja monet muut asiat menevät treenaamisen edelle.

E: Tuli vaan tuosta Feintin postauksesta tämmöinen mieleen eli kun porukka treenaa liian kevyesti.

No täytyy myöntää että itselläni oli kova progressio menossa juuri ennen näitä helteitä ja taisin kerrankin syödä tarpeeksi. Tulokset nousivat niin että alta pois(omassa mittakaavassani siis) ja näytti jopa vähän lihatkin kasvavan. Nyt on sitten niin helvetillisen kuuma ettei treeneistä tule mitään ja into on sitä myöten myös kadonnut. Saa nähdä jos ens kuussa taas jaksais, nyt en kyllä salia juuri harkitsekkaan.

Onko mitään järkeä treenata penkkiä voimaohjelmalla, ja muuten treenata ihan normaalisti 2-jakoisella?

Ja saisiko tähän samaan syssyyn jotain esimerkkiä viksusta voimaohjelmasta.

Tack.

Onko mitään järkeä treenata penkkiä voimaohjelmalla, ja muuten treenata ihan normaalisti 2-jakoisella?

Ja saisiko tähän samaan syssyyn jotain esimerkkiä viksusta voimaohjelmasta.

Tack.

Tee minulle ja itsellesi palvelus ja treenaa kyykky ja maastaveto voimatyylillä. Unohda se penkkistatus ja treenaa yhteen tavoitteeseen tai ala kehittää kaikkiin liikkeisiin voimaan.

apua rasvanpolttoon ja sen jälkeiseen bodaukseen!!!!!!!!!

Elikkä oon 15v poika joka haluis lihaksia läskin tilalle. Painan 62kg pituus on 181cm ja rasvaprosentti 16.9%. Minkälaista rasvanpoltto ohjelmaa suosittelisitte, kuinka paljon vähemmän kcal/pv ja milloin sitte alkaisin hankkimaan niitä lihaksia ja millä ohjelmalla? Kuinka nopeesti niitä tuloskia alkaa sitte näkymään?

ps.koittakaa olla välittämättä kirjotusvirheistä jos niitä on :)

Syöt vähemmän kun kulutat, ja voithan sä treenata samalla kun poltat läskiäki jos alottelija oot tulee lihaa vaikka ei söis mitää..

Elikkä oon 15v poika joka haluis lihaksia läskin tilalle. Painan 62kg pituus on 181cm ja rasvaprosentti 16.9%. Minkälaista rasvanpoltto ohjelmaa suosittelisitte, kuinka paljon vähemmän kcal/pv ja milloin sitte alkaisin hankkimaan niitä lihaksia ja millä ohjelmalla? Kuinka nopeesti niitä tuloskia alkaa sitte näkymään?

ps.koittakaa olla välittämättä kirjotusvirheistä jos niitä on :)

No ei todellakaan mitään dieettiä noissa mitoissa. Alat vaan treenaamaan ja syömään järkevästi niin että lihasmassaa tulee lisää, niin nuo vähät rasvat ei tunnu enää missään kun kroppa saa vähän ryhtiä. Alkais näyttään aika karmealle jos yli 180 senttisen kaverin paino alkaisi vitosella. Eli unohda dieetti ja hanki lihasmassaa maltillisella tahdilla.

Back
Ylös Bottom