Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mutulla heittelen;)

Mutta miksi työ on niin kamalaa?, oma vikahan se on jos on työssä josta ei nauti.

Nyt oot kyllä niin kujalla kun alaikäinen voi työntekemisestä olla. Sieltä vaan etsimään sitä unelmaduunia ja nauttimaan siitä.

Susta tulee vielä hyvä kokoomusnuori. :)

Karu tosiasia on se, että duuni on aina duunia ja sen unelmaduuninkin saa muutettua helvetiksi vaikka huonot työkaverit, talousmuutokset, oma elämäntilanne jne jne. Toivottavasti Ranger löytää unelmatyön jossa viihtyy hamaan tulevaisuuteen saakka, mutta todellisuudessa voi asenteet vähän muuttua tulevien vuosien aikana. Mutta se on ihan normaalia, nuorena sitä on niin ehdoton, eikä edes niitä harmaita sävyjä meinaa nähdä. :)

e. Tai no, mitäpä minä tiedän, nuoriahan tässä itsekin ollaan.

Jos työ ei kiinnosta, niin sitten vaan työpaikka tai ala vaihtoon. Itsekin vaihdoin tuossa puolisen vuotta sitten työpaikkaa - palkka nousi noin 500e/kk ja vastuu tippui kymmenykseen siitä, mitä se aiemmin oli. Siihen oravanpyörään joutumista voi hyvin edesauttaa itse, jos ei arvosta omaa osaamista tarpeeksi ja tee asiaa tietoiseksi myös työnantajalle. Mun mielestä duunipaikka ei valitse työntekijöitä, vaan työntekijä itse valitsee itselleen sopivan työpaikan. Toisaalta omaa työllistymistilannettani helpottaa se, että tykkään vapaa-ajalla tehdä paljon samoja hommia kuin duunissa. Osaaminen pysyy ihan automaattisesti hyvällä tasolla ja työ on nautittavaa.

Raha ei tuo onnea, mutta ei se rahattomuuskaan tuo. Kyllä minä olen onnellisempi hyvätuloisena, voin asua isommassa asunnossa eikä tarvitse tuskailla lyhennyksien ja muiden kuukausittaisten kulujen kanssa. En rahaa palvo tai yritä kerätä mammonaa pankkitilille lojumaan, mutta onhan se nyt kiva kun voi vaan elää eikä tarvitse stressata raha-asioista.

Raha auttaa aika hyvin siinä onnen saavuttamisessa :) Muistan joskus opiskeluaikoina, että rahat loppui yleensä viikon ennen seuraavaa rahantulopäivää ja sitten oli aina hirvee stressi, kun mietti, miten saa kaikki laskut maksettua ja vielä syötyä siihen päälle. Muutenkin koko ajan hirveä stressi päällä, jos ei raha riitä elämiseen. Ei sitä nytkään mitään upporikkaita ole, mutta on ihanaa, kun ei tarvitse murehtia joka pennin päälle.

Kiitoksia tuosta. Odotin että olisi hiukan enempi tuo poliisien palkka, mutta kun en asiaa ollut ennestään oikein tutkinut niin vaikea sanoa mitä se on..
Tuo fishin mainitsema palkka on tosiaan vastavalmistuneen palkka. Poliisin palkkakehitys on kovinta uran ensimmäisinä vuosina, riippuen mitä lisätehtäviä yms. saa. Itse olen ollut virassa noin viisi vuotta, ja palkka tällä hetkellä hiukan reilu 40k vuodessa (lomarahat laskettu mukaan). Ei tuollakaan kuuhun mennä, mutta kyllä sillä normaalielämän kustantaa. Peruspalkkani ILMAN lisiä on hiukan vajaa 2400e, ja tuohon sitten lisät päälle mitkä vaihtelee kuukausittain. Kuukausipalkka bruttona on noin 2900-3000e.

Googlehaku: "poliisin palkka"
Vastaus (Sisäasiainministeriö): Poliisin perustutkinto antaa yhdessä kielitutkinnon kanssa kelpoisuuden vanhemman konstaapelin virkaan. Vanhemman konstaapelin peruspalkka on noin 1630 euroa kuukaudessa. Peruspalkan lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuvaa lisä ja esimerkiksi olosuhdelisä. Vastavalmistuneen poliisin säännöllisen työajan palkka on keskimäärin noin 2300 euroa kuukaudessa

Ei aivan tuoretta tietoa. Valmiin konstun peruspalkka on yli 1800 kuussa. Siihen sitten kaikenmaailman prosentteja ja haittoja päälle. Sanoisin että tuo 2300 euroa kuussa (lomarahoineenkin) on yläkanttiin, mikäli haittakorvauksista ei pääse lainkaan nauttimaan.

Raha ei tuo onnea, mutta ei se rahattomuuskaan tuo. Kyllä minä olen onnellisempi hyvätuloisena, voin asua isommassa asunnossa eikä tarvitse tuskailla lyhennyksien ja muiden kuukausittaisten kulujen kanssa. En rahaa palvo tai yritä kerätä mammonaa pankkitilille lojumaan, mutta onhan se nyt kiva kun voi vaan elää eikä tarvitse stressata raha-asioista.

Tavallaan olen samaa mielta, mutta toisaalta en kamalasti stressaa raha-asioista nytkaan :) Pohjimmiltaan ehka asennekysymys.

Mulla on muutamia kavereita, jotka omien sanojensa mukaan haluavat elää työelämän oravanpyörän ulkopuolella. Sanovat, että ovat näin onnellisempia kuin perusduunissa käyvät ihmiset. Ei siinä mitään, jokainen tekee omat valintansa. Mielenkiintoista tosin seurata sivusta, kun lapsia pitää sitten kuitenkin tehdä pentu/vuosi vauhtia, ja niiden lapsien elatus menee pääasiassa sossun piikkiin kun vanhemmat tekee työkseen taidetta, jolla ei suurta perhettä elätetä. Jos kyseisten tyyppien kanssa käy kaupassa tai ravintolassa, niin koko ajan kysellään, että "hei, viititkö tarjota mulla tämän ja tämän kun ei just nyt ole rahaa mukana. Mä maksan joskus takaisin."

Sossupummit ovat ihan eri juttu kuin rehellista tyota tekevat, vahemmalla toimeentulevat ihmiset...

Itsellä ainakin on henkisesti tärkeää, että sitä rahaa on jonkun verran tilillä. Opiskeluaikoina vitutti ihan saatanasti, jos tilillä oli 0 euroa vaikkei mitään tarttis ostaakkaan. Sama juttu esim auton kanssa. Vaikkei mihinkään tarttis lähteäkkään, niin alkaa ahistamaan jos ei ole autoa käytössä.
Ei raha tee onnelliseksi, mutta helpottaa se elämää

Minäkään en osaisi kuvitella elämää ilman pientä puskuria tilillä. Sellaista että rahat riittävät 4-6 kk ajaksi vähintään jos vaikka saa potkut duunista. Nykyisin puskuri on kyllä päässyt kasvamaan jo neljän vuoden mittaiseksi.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Minäkään en osaisi kuvitella elämää ilman pientä puskuria tilillä. Sellaista että rahat riittävät 4-6 kk ajaksi vähintään jos vaikka saa potkut duunista. Nykyisin puskuri on kyllä päässyt kasvamaan jo neljän vuoden mittaiseksi.

Ole onnellinen. Mun keskivertopalkka+kotiäitivaimo+pienet lapset vie kaiken mikä tulee, eikä sukanvarteen jää mitään vaikka hirveä hinku olisikin laittaa jotain sivuun =/

En oikeasti tiedä mitään noista yliopiston tutkijoiden palkoista muuta kuin sen että kerrotaan että ne on pieniä. Missä haarukassa nuo edes liikkuu? Riippuuko nuo oppilaitoksesta?

Yliopistolla tohtorin peruspalkka on noin 3000e, jos siis työsuhteessa eikä apurahalla. Ei-väitelleen palkka suunnilleen välillä 2000-2700e brutto. Mä teen väikkäriä puolet vuosityöajasta, toinen puoli opetusta yms, brutto 2500e. Ihan kelvollinen palkka työhön ja etuihin nähden, tänä kesänä ehdin pitää viiden viikon kesäloman plus tarvittavat muut lyhemmät lomat pitkin vuotta (kokonaistyöaika tarkoittaa, että määrätyt työt pitää hoitaa ja loppuajan saa lomailla).

joo näin minä teen. Toivottavasti muutkin tekisi samoin, niin ei tarvitse itkeä.

Et ole mun mielestä yhtään pihalla. Itse ainakin tykkään työstäni ihan pirusti, menee täysin harrastuksena ja on aina mielenkiintoista. 12 vuotta jo takana eikä mitään onkelmaa lähteä aamuisin töihin tai istua etänä kotona. Kyllä työstä täytyy tykätä, jossei tykkää niin raskaaksi menee.

Jonkin rahalaitoksen tutkimuksen mukaan suomessa yleisin puskuri oli 1-2kk joillakin ei sitäkään ja joillakin taas aivan liikaa.

Sulla on varmaan samanlaista luonnetta kun mulla, vaikka säästöön kertyy niin niitä ei pääse kuluttamaan. Mun elämäntyyli on se että se minkä tienaan niin siitä kulutan, en säästöistä. Säästöihin sen sijaan aina tulee laitettua lisää, en muista puskuria enkä ole laskenut, enkä paljastaisikaan. Tiedän, että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin, mutta yllättävän moni on myös tehnyt itse tilanteensa hankalaksi hankkimalla turhan kalliita autoja tai asuntoja omiin tuloihinsa nähden tai ottamalla liikaa luotolla tavaraa, semmosista tulee nopeasti kierre. Sitten on taas niitä jotka pistävät jemmaan kaiken eikä kuluta mitään, leikkivät hiton köyhää ja nuukaa ja todennäköisesti kuolevatkin 10v vanhat saappaat jalassa.

Samma här. Vaikka raha ei tuo onnea, niin kyllä se rauhoittaa kun tietää, ettei isot tai pienet vastoinkäymiset taloutta kaada. Itselläni on miltei huomaamatta kertynyt 3 vuoden kulujen verran rahaa talteen. Jos joskus ei enää huvitakaan tehdä töitä, niin voi suht. kevyellä mielellä pitää parin vuoden sapattia.

Itsellä ainakin on henkisesti tärkeää, että sitä rahaa on jonkun verran tilillä. Opiskeluaikoina vitutti ihan saatanasti, jos tilillä oli 0 euroa vaikkei mitään tarttis ostaakkaan. Sama juttu esim auton kanssa. Vaikkei mihinkään tarttis lähteäkkään, niin alkaa ahistamaan jos ei ole autoa käytössä.
Ei raha tee onnelliseksi, mutta helpottaa se elämää

Komppaan JNää, sillä erolla tosin, et JN:llä (käsittääkseni:rolleyes:)sitä massia duunista kertyy ihan kivasti toisin kuin meikällä. Mutta raha tosiaan helpottaa elämistä kun ei tartte kituutella joka helvetin asiassa. Vaikkei ihmeempiä tuhlaiskaan niin aina voi tulla jtn yllättäviä menoja, jotka syö leijonan osan rahallisesta omaisuudesta. Ja jos ei sitä ylimääräistä ole, ni kyllä pistää vituttamaan. Sitä laskuakin kun tuppaa tipahtelemaan säännöllisesti postiluukusta, puhumattakaan siitä mitä esim. auton ylläpitämiseen uppoaa vuositasolla.

Tähän toimeentulo ikuisuus dilemmaan voisi vittumaisesti heittää että se on ammatinvalintakysymys. No onhan se joo, mutta ei musta ainakaan olisi tekemään hyvä palkkaista duunia, joka mua ei kiinnosta pätkääkään. Ja mä olen niin idiootti, että ainoat ammatit mitä olen edes tosissani harkinnut on perus, paskapalkkaset poliisi ja sairaanhoitaja (kuulen palvelualojen kutsuhuudon, stna). Nyt on jälkimmäisen paperit taskussa. Peruspalkka Helsingin kaupungilla ~2200-2300 kuussa. Plus siihen lisät. Toi peruspalkkahan on varsinkin työnkuvaan nähden aivan syvältä, mutta minkäs teet. Lisillä tuota lukemaa saa jonkin verran nostettua sitten, mikä tarkoittaa ainaista rytmit sekasin - elämää kun on 3-vuorotyö. Tänään tuli palkka taas, käteen jäi noin 2k 27% verojen jälkeen. Kyllähän sillä elää.

Viimeksi muokattu:
Komppaan JNää, sillä erolla tosin, et JN:llä (käsittääkseni:rolleyes:)sitä massia duunista kertyy ihan kivasti toisin kuin meikällä. Mutta raha tosiaan helpottaa elämistä kun ei tartte kituutella joka helvetin asiassa. Vaikkei ihmeempiä tuhlaiskaan niin aina voi tulla jtn yllättäviä menoja, jotka syö leijonan osan rahallisesta omaisuudesta. Ja jos ei sitä ylimääräistä ole, ni kyllä pistää vituttamaan. Sitä laskuakin kun tuppaa tipahtelemaan säännöllisesti postiluukusta, puhumattakaan siitä mitä esim. auton ylläpitämiseen uppoaa vuositasolla.

Tottakai se raha helpottaa elämää, mutta jos asennoituu että mitäs tuota, otetaa säästöstä niin ne säästöt on syöty yllättävän nopeasti vaikka olisi 150t euroa tilillä. Nimittäin kun asennoituu että otetaa tililtä niin koko ajan sen ottaminen helpottuu, lopuksi ostetaan nerokkaasti jo kohtuu-uusi M5 bemari ja mitä järkeä, arvo on syöty parissa vuodessa? Sen takia moni laittaa ne kiinteisiin talletuskorkoihin esim 3 vuodeksi, ei pysty ottamaan tai pystyy mutta joutuu maksamaan pienen palkkion.

Tärkeintä on kuitenkin hogata se tosiasia että tuloilla eletään, ei säästöillä. Ihminen taipuu yllättävän hyviin suorituksiin ja toisaalta taas materian voi menettää hyvinkin äkkiä, mihinkään ei kannata liikaa tottua.

Tavoitteena olisi rakentaa loppuelämän pituinen puskuri :) Vähän vaan vaikea arvioida, että paljonko olisi tarpeeksi. Juuri nyt, kun asunto maksettu, ei autoa eikä lapsia, tuntuu, että rahaa ei kulu oikeastaan mihinkään. Hyvin voisi lopettaa duunit vaikka heti, mutta varmuuden vuoksi kuitenkin pitää paalata vielä muutama vuosi.

Tottakai se raha helpottaa elämää, mutta jos asennoituu että mitäs tuota, otetaa säästöstä niin ne säästöt on syöty yllättävän nopeasti vaikka olisi 150t euroa tilillä. Nimittäin kun asennoituu että otetaa tililtä niin koko ajan sen ottaminen helpottuu, lopuksi ostetaan nerokkaasti jo kohtuu-uusi M5 bemari ja mitä järkeä, arvo on syöty parissa vuodessa? Sen takia moni laittaa ne kiinteisiin talletuskorkoihin esim 3 vuodeksi, ei pysty ottamaan tai pystyy mutta joutuu maksamaan pienen palkkion.

Tärkeintä on kuitenkin hogata se tosiasia että tuloilla eletään, ei säästöillä. Ihminen taipuu yllättävän hyviin suorituksiin ja toisaalta taas materian voi menettää hyvinkin äkkiä, mihinkään ei kannata liikaa tottua.

Hmm. Joo, anteeksi. Ilmaisin itseäni hiukan ei niin ymmärrettävästi. Tarkoitin sitä, että aina ei vaan voi ottaa tilipussista sinne patjan alle säästöön kun joutuu elämään kädestä suuhun menetelmällä eikä täten säästöjä pääse kerryttämään. Ja vaikkei tuhlaillen eläisikään, niin silti ei yllättävissä menoissa saata olla sitä mistä ottaa. Tällä viittaan siihen, että on vain niin pieni palkka. Enkä mä sanonut, että pitäisi elää "mitäs tuosta" asenteella, vaan koitin sanoa, että on mukavampi elää ilman, että penniä pitää venyttää äärimmilleen. Ja toki tuloilla eletään, sehän nyt on selvä. Joskus vaan on pakko ottaa säästöistä jos toinen vaihtoehto on laina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom