Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Komppaan JNää, sillä erolla tosin, et JN:llä (käsittääkseni:rolleyes:)sitä massia duunista kertyy ihan kivasti toisin kuin meikällä. Mutta raha tosiaan helpottaa elämistä kun ei tartte kituutella joka helvetin asiassa. Vaikkei ihmeempiä tuhlaiskaan niin aina voi tulla jtn yllättäviä menoja, jotka syö leijonan osan rahallisesta omaisuudesta. Ja jos ei sitä ylimääräistä ole, ni kyllä pistää vituttamaan. Sitä laskuakin kun tuppaa tipahtelemaan säännöllisesti postiluukusta, puhumattakaan siitä mitä esim. auton ylläpitämiseen uppoaa vuositasolla.

Tähän toimeentulo ikuisuus dilemmaan voisi vittumaisesti heittää että se on ammatinvalintakysymys. No onhan se joo, mutta ei musta ainakaan olisi tekemään hyvä palkkaista duunia, joka mua ei kiinnosta pätkääkään. Ja mä olen niin idiootti, että ainoat ammatit mitä olen edes tosissani harkinnut on perus, paskapalkkaset poliisi ja sairaanhoitaja (kuulen palvelualojen kutsuhuudon, stna). Nyt on jälkimmäisen paperit taskussa. Peruspalkka Helsingin kaupungilla ~2200-2300 kuussa. Plus siihen lisät. Toi peruspalkkahan on varsinkin työnkuvaan nähden aivan syvältä, mu minkäs teet. Lisillä tuota lukemaa saa jonkin verran nostettua sitten, mikä tarkoittaa ainaista rytmit sekasin - elämää kun on 3-vuorotyö. Tänään tuli palkka taas, käteen jäi noin 2k 27% verojen jälkeen. Kyllähän sillä elää.
Onhan se ammatinvalintakysymys, mutta myös työpaikan sijaintikysymys. Sinäkin sairaanhoitajana tienaisit monessa maassa todella hyvää liksaa, mutta se taas vaatii elämän totaalimuutosta ja toivoa että nomielämä alkaa myös siellä sujumaan. Suomi on sisänsä paska maa palkkkapoliittisesti, kun moni tekee todella tärkeää työtä muttei siitä saa asiallista korvausta. Normityöntekijä maksaa 20 vuotta sitä asuntolainaa ja autosta on velkaa koko ajan (mikäli ei suostu ajamaan halvemmalla autolla). 2k€:n nettopalkalla yksi ihminen pitäisi pärjätä varsin hyvin ilman yllättävämpiä menoja, n.130k€:n asuntolainan ja suht edullisen auton kanssa. Kaksi samanpalkkaista ihmistä takaakin sitten jo paljon paremman elintason.

Mutta niin se menee. Opiskelet ensin ihan saatanan kauan, huomaamatta olet ehkä ottanut opintolainaa, valmistut, huomaat opintolainan tulevan maksuun, meet töihin, otat ajattelematta autolainan, ja tässä vaiheessa et edes pysty tekemään mitään muuta kuin töitä jonkun seuraavan vuoden ajan. Asuntolaina on se viimeinen niitti, se viimeistään pakottaa ihmisen tekemään töitä loppuelämänsä. Ja palkat on mitoitettu niin ettei palkkapäivänä tiedä pitäisikö itkeäkkö vai nauraa, kun laskujenmaksun jälkeen ei sillä enää tähtiin lennetä.

Tulipas masentava viesti, sori :D Hiukan kuumetta päällä....

Homma on aika selvä. Ihmiset, jotka päättävät isoista rahoista saavat myös oman osuutensa näistä rahoista.

Itse en tunne yhtään tuollaista ihmistä mutta huhuja olen kuullut.

Jos olet maisteri, joka tutkii kotiloiden kuoren kehitystä trooppisista ilmastoissa niin ei ketään kiinnosta, että mitä sinä teet. Jos olet insinööri, joka vetää läpi miljoonien hankkeita vuodessa niin tilanne on toinen. Se on vain sinusta ja sinun moraalistasi kiinni, että miten homma menee.

Ne jotka ovat tehneet muitakin töitä kuin sairaanhoitajan, niin tietävät miten helppoa on olla hoitsu..

Viimeksi muokattu:
Ne jotka ovat tehneet muitakin töitä kuin sairaanhoitajan, niin tietävät miten helppoa on olla hoitsu..

Hmm. Ja mihis tää väite ny sit perustuu? Mitä helppoa siinä on, että olet vastuussa ihmishengestä, painit ainakin vkottain agressiivisten delirium-potilaiden kanssa, nostelet "jalattomia" 150-200 kilon potilaita ees sun taas ja korjaat sitä ihteensä eli paskaa työkses joka päivä? Tästä oli sitten valitus kaukana, tää on vaan se totuus - ainakin siitä mitä mä teen.

Viimeksi muokattu:
Hmm. Ja mihis tää väite ny sit perustuu? Mitä helppoa siinä on, että olet vastuussa ihmishengestä, painit ainakin vkottain agressiivisten delirium-potilaiden kanssa, nostelet "jalattomia" 150-200 kilon potilaita ees sun taas ja korjaat sitä ihteensä eli paskaa työkses joka päivä? Tästä oli sitten valitus kaukana, tää on vaan se totuus - ainakin siitä mitä mä teen.
Tuo kuulostaa kyllä ihan oikeasti työltä! Itse ainakin arvostan sairaanhoitajien työtä todella korkealle.

En ole sairaanhoitaja, mutta mitä nyt olen sivukorvalla kuunnellut, niin eikös hoitsutkin pysty erikoistumaan monelle eri sektorille? Siis vaikka anestesiaan eli on mukana leikkauksissa ja sitten päivystyshommia pienemmissä terveyskeskuksissa jne. Vai kiertääkö nuo hommat? Siinä mielessä sais vähän helpotettua työnkuvaakin. Noihin voidaan tosin työkokemusta vaatia jne. En tiedä. Monien kannattaa olla myös tyytyväinen siitä, että työtä tosiaan on, vaikka se turhauttavalta tuntuukin ajatella niin, jos on raskaassa duunissa.

En ole sairaanhoitaja, mutta mitä nyt olen sivukorvalla kuunnellut, niin eikös hoitsutkin pysty erikoistumaan monelle eri sektorille? Siis vaikka anestesiaan eli on mukana leikkauksissa ja sitten päivystyshommia pienemmissä terveyskeskuksissa jne. Vai kiertääkö nuo hommat? Siinä mielessä sais vähän helpotettua työnkuvaakin. Noihin voidaan tosin työkokemusta vaatia jne. En tiedä. Monien kannattaa olla myös tyytyväinen siitä, että työtä tosiaan on, vaikka se turhauttavalta tuntuukin ajatella niin, jos on raskaassa duunissa.

Pystyy toki erikoistumaan. Mua ei leikkaussalihommat kiinnosta koska siinä päivät menee suunnilleen saman kaavan mukaan - ei vaihtelua. Itse oon erikoistunut akuutisti sairaan-hoitotyöhön, ja olen tällä hetkellä valvontaosastolla töissä. Duuni on mukavan vaihtelevaa ja sitä "äksöniä" riittää. Mutta sitten kun se potilasmateriaali on mitä on. Ihmiset lihoo ja turpoo ja ryyppää ja käy päälle. Ei puhettakaan mistään kunnioituksesta meitä hoitajia kohtaan puhumattakaan siitä, kuinka ihmiset sairaana surutta hyväksi käyttää myös meidän palvelualttiutta ja "halua hoivata" (toki minä ainakin osaan rajoja tällaiseen vetää mutta kun kaikki ei osaa). Olen todella onnellinen siitä, että mulla on töitä mutta kyllä työn vaativuudesta imo tulisi saada sitä vaativuutta vastaavaa palkkaakin! Toistaseks silti jaksaa hymyssä suin vetää ku kyllä tää työ vaan antaa niin palijon :)

Tuo kuulostaa kyllä ihan oikeasti työltä! Itse ainakin arvostan sairaanhoitajien työtä todella korkealle.

Kiitos JN. Kyllä tää ihan aikuisten oikeesti työn teosta menee.

Viimeksi muokattu:
Hassusti menee maailmankirjat. Esim tässäkin nyt mainittu tohtori koululaitoksessa tienaa 3500 ja inssi it alalla reilusti enemmän tai näin ainakin oman kokemuksen mukaan. Kesätöistäkin saa 3,5 tonnia! Vakituinen ja pitkään työtä tehnyt sairaanhoitaja saa 2 tonnia ilman yölisiä ja pk seudun ulkopuolella vielä huonommin. Opiskelumäärä, vastuu ja vaativuus ei oikein kohtaa palkkamäärää. Sama homma pätee poliisin työhön ja moneen muuhunkin mitä en varmaan tässä ehtinyt ajatella. Valtiolla korotettiin muuten taas 20% eduskunnan virkamiesten palkkoja, mitä vi... ?? (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010070111969976_uu.shtml) Nostaisivat semmosten palkkoja jotka sitä oikeasti tarvitsee.

Valtion/kunnan alle 3000 tienaaville pitäis tulla semmoset 10% korotus samantien, tosin tässä taas tulee se ongelma että kaikki tienaa likimain saman eikä ole mitää järkeä kouluttaa itseään.

+1

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Pakko tulla mukaan kompaten, että kyllä tietääkseni se sairaanhoitajan homma on niin fyysisesti ja henkisesti monasti raskasta. Rispektiä täältä kaikille hoitsuille, hyvä homma, että jaksatte :thumbs:

Hassusti menee maailmankirjat. Esim tässäkin nyt mainittu tohtori koululaitoksessa tienaa 3500 ja inssi it alalla reilusti enemmän tai näin ainakin oman kokemuksen mukaan. Kesätöistäkin saa 3,5 tonnia! Vakituinen ja pitkään työtä tehnyt sairaanhoitaja saa 2 tonnia ilman yölisiä ja pk seudun ulkopuolella vielä huonommin. Opiskelumäärä, vastuu ja vaativuus ei oikein kohtaa palkkamäärää. Sama homma pätee poliisin työhön ja moneen muuhunkin mitä en varmaan tässä ehtinyt ajatella. Valtiolla korotettiin muuten taas 20% eduskunnan virkamiesten palkkoja, mitä vi... ?? (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010070111969976_uu.shtml) Nostaisivat semmosten palkkoja jotka sitä oikeasti tarvitsee.

Valtion/kunnan alle 3000 tienaaville pitäis tulla semmoset 10% korotus samantien, tosin tässä taas tulee se ongelma että kaikki tienaa likimain saman eikä ole mitää järkeä kouluttaa itseään.

Jep arvaas hookoo mitä meidän veroprosentit olisi sen jälkeen, kun kaikki kunnallisen sektorin työntekijät saavat sen mitä "ansaitsevat". Kunnallisella kuten myös yksityisellä sektorilla aina "raiskataan" sitä ruohonjuuri tasoa paska homma mutta elämä on. Eduskunnan mulkvistien palkoista ja muista eduista en viitsi edes sanoa mitään.

Eduskunnan mulkvistien palkoista ja muista eduista en viitsi edes sanoa mitään.

Eduskunnan palkat ja edut ei sitten heilauta tämän valtion budjettia mihinkään suuntaan. Hytysenkusi meressä. Sillä on kyllä aina helppo populistisesti lyödä. Yksittäisen sairaanhoitajan palkka tuskin juuri nousisi vaikka edustajat ei saisi palkkaa ollenkaan ja tämä säästö siirrettäisiin hoitsuille. Puhumattakaan koko "alipalkatusta" julkisesta sektorista. Sen suuremmin ottamatta kantaa edustajien duuniin, josta en juuri mitään tiedä.

Mä toivoisin kaikille vaikka miljoonan peruspalkkaa. Se olis siistiä. Mutta mistä se milli tosiaan tehdään?

Viimeksi muokattu:
Eduskunnan palkat ja edut ei sitten heilauta tämän valtion budjettia mihinkään suuntaan. Hytysenkusi meressä. Sillä on kyllä aina helppo populistisesti lyödä. Yksittäisen sairaanhoitajan palkka tuskin juuri nousisi vaikka edustajat ei saisi palkkaa ollenkaan ja tämä säästö siirrettäisiin hoitsuille. Puhumattakaan koko "alipalkatusta" julkisesta sektorista. Sen suuremmin ottamatta kantaa edustajien duuniin, josta en juuri mitään tiedä.

Mä toivoisin kaikille vaikka miljoonan peruspalkkaa. Se olis siistiä. Mutta mistä se milli tosiaan tehdään?

Kyllä mun mielestä eduskunnan janttereiden kuuluisi saada enemmän palkkaa, mutta siihen toki jokin kokemus-osa mukaan. Suomessa on muutenkin perselleen asettuneet palkkatasot, kun korkeakoulutettu usean vuoden työkokemuksella voi tienata saman, mitä joku perusduunari. Toisin on esim. Jenkeissä... Tosin suomessa on ilmainen koulutus, mutta silti.

Jep en tarkoittanutkaan, että ne vaikuttaisivat mitenkään. Mun mielipiteeni on kuitenkin ettei niitä ainakaan nostaa tarvitse. Edutkin ovat aivan röyhkeitä! Vai kuinka moni teistä ajelee firman piikkiin taksilla työmatkoja, jos kortti on kuivumassa? Siinä saa olla jo iso johtaja, kun sellainen etu löytyy ja sitäkin varmasti valtio jollain tavalla keksii verottaa toisin kuin "kansan"edustajilla.

Jenkeissä sitä onkin valmistumisen jälkeen yhden talon verran lainaa, jos edes riittää. Onhan siellä palkat hyvät, mutta systeemi on mätä.

Eduskunnan palkkasydeemin sen verta, että olisihan se hyvä jos kunnon palkka houkuttelisi pätevää tyyppiä paikalle. Kukaan oikeasti pätevä ei viitsi lähteä sinne kovin kehnolla ansiotasolla. Pistäisivät vaikka 10-15k€ palkkaa jokaiselle parin seuraavan vallikauden ajan ja katsottais nouseeko taso.

Eiköhän ne välkyimmät pysy poissa tuolta eduskunnasta vaikka mitä maksettaisiin ja kyllähän tuo edustajan työ pitäisi ennenkaikkea olla kutsumus.

Oudosti kääntyi keskustelu edustajien palkkoihin, kun kyse alunperin oli eduskunnan virkamiesten palkoista. Ja on sillä nyt hiukan periaattellista merkitystä, jos jossain tietyssä lafkassa nostellaan palkkioita kymmenillä prosenteilla samaan aikaan kun valtiolla on käynnissä ties mitä säästämis-, tehostamis- ja vanhustentappo-ohjelmia.

Ja Jakob tuolla totesi ettei noin pienen ryhmän palkalla ole mitään merkitystä Suomen taloudelle. No ei tietenkään ole, mutta eihän se nyt ole mikään pätevä argumentti tässä. Pienistä puroista se iso joki syntyy. Vai onko jonkun mielestä oikeutettua vaatia lisäetuja omalle eturyhmälleen, jos ryhmä sattuu olemaan niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä kokonaiskustannuksiin.

Tarkoititko kenties tehohoitajaa, anestesiahoitajaa, leikkaussalin perfuusiohoitajaa, neurofysiologian tutkimushoitajaa, hoitotason ensihoitajaa tai kenties oikeuspsykiatrian laitoksen seksuaalirikosten erikoistutkijaa (sairaanhoitaja)?

Ne jotka ovat tíetämättömiä, tietävät miten helppoa on olla tyhmä!:dance:

(Edit: en edes ole sairaanhoitaja, mutta vituttaa vaan pohjaton tyhmyys)

Oudosti kääntyi keskustelu edustajien palkkoihin, kun kyse alunperin oli eduskunnan virkamiesten palkoista. Ja on sillä nyt hiukan periaattellista merkitystä, jos jossain tietyssä lafkassa nostellaan palkkioita kymmenillä prosenteilla samaan aikaan kun valtiolla on käynnissä ties mitä säästämis-, tehostamis- ja vanhustentappo-ohjelmia.

Ja Jakob tuolla totesi ettei noin pienen ryhmän palkalla ole mitään merkitystä Suomen taloudelle. No ei tietenkään ole, mutta eihän se nyt ole mikään pätevä argumentti tässä. Pienistä puroista se iso joki syntyy. Vai onko jonkun mielestä oikeutettua vaatia lisäetuja omalle eturyhmälleen, jos ryhmä sattuu olemaan niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä kokonaiskustannuksiin.

Näissä keskuteluissa on aina sellainen mukavan katkera populistinen lähtökohta, jossa ollaan pelastamassa koko Suomea sillä, että kaikki koko eduskunta lopetetaan. Ne ei kuitenkaan tee yhtään mitään. Nostaa ainoastaan järjetöntä palkkaa.

Eihän se mitään hyvää esimerkkiä ole pistää isoja korotuksia kehiin, kun muualta säästetään. Sitä en voi kieltää, mutta kuintenkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom