Onhan se ammatinvalintakysymys, mutta myös työpaikan sijaintikysymys. Sinäkin sairaanhoitajana tienaisit monessa maassa todella hyvää liksaa, mutta se taas vaatii elämän totaalimuutosta ja toivoa että nomielämä alkaa myös siellä sujumaan. Suomi on sisänsä paska maa palkkkapoliittisesti, kun moni tekee todella tärkeää työtä muttei siitä saa asiallista korvausta. Normityöntekijä maksaa 20 vuotta sitä asuntolainaa ja autosta on velkaa koko ajan (mikäli ei suostu ajamaan halvemmalla autolla). 2k€:n nettopalkalla yksi ihminen pitäisi pärjätä varsin hyvin ilman yllättävämpiä menoja, n.130k€:n asuntolainan ja suht edullisen auton kanssa. Kaksi samanpalkkaista ihmistä takaakin sitten jo paljon paremman elintason.Komppaan JNää, sillä erolla tosin, et JN:llä (käsittääkseni)sitä massia duunista kertyy ihan kivasti toisin kuin meikällä. Mutta raha tosiaan helpottaa elämistä kun ei tartte kituutella joka helvetin asiassa. Vaikkei ihmeempiä tuhlaiskaan niin aina voi tulla jtn yllättäviä menoja, jotka syö leijonan osan rahallisesta omaisuudesta. Ja jos ei sitä ylimääräistä ole, ni kyllä pistää vituttamaan. Sitä laskuakin kun tuppaa tipahtelemaan säännöllisesti postiluukusta, puhumattakaan siitä mitä esim. auton ylläpitämiseen uppoaa vuositasolla.
Tähän toimeentulo ikuisuus dilemmaan voisi vittumaisesti heittää että se on ammatinvalintakysymys. No onhan se joo, mutta ei musta ainakaan olisi tekemään hyvä palkkaista duunia, joka mua ei kiinnosta pätkääkään. Ja mä olen niin idiootti, että ainoat ammatit mitä olen edes tosissani harkinnut on perus, paskapalkkaset poliisi ja sairaanhoitaja (kuulen palvelualojen kutsuhuudon, stna). Nyt on jälkimmäisen paperit taskussa. Peruspalkka Helsingin kaupungilla ~2200-2300 kuussa. Plus siihen lisät. Toi peruspalkkahan on varsinkin työnkuvaan nähden aivan syvältä, mu minkäs teet. Lisillä tuota lukemaa saa jonkin verran nostettua sitten, mikä tarkoittaa ainaista rytmit sekasin - elämää kun on 3-vuorotyö. Tänään tuli palkka taas, käteen jäi noin 2k 27% verojen jälkeen. Kyllähän sillä elää.
Mutta niin se menee. Opiskelet ensin ihan saatanan kauan, huomaamatta olet ehkä ottanut opintolainaa, valmistut, huomaat opintolainan tulevan maksuun, meet töihin, otat ajattelematta autolainan, ja tässä vaiheessa et edes pysty tekemään mitään muuta kuin töitä jonkun seuraavan vuoden ajan. Asuntolaina on se viimeinen niitti, se viimeistään pakottaa ihmisen tekemään töitä loppuelämänsä. Ja palkat on mitoitettu niin ettei palkkapäivänä tiedä pitäisikö itkeäkkö vai nauraa, kun laskujenmaksun jälkeen ei sillä enää tähtiin lennetä.
Tulipas masentava viesti, sori :D Hiukan kuumetta päällä....