Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko mun kyykkytekniikka vaan paska, kun tanko sattuu selässä niin helvetisti? Vai olisko sillä, että oon aina edellisenä päivänä treenannut selän lihat araksi osuutta asiaan?

Sori, oli aika :david: viesti ja kysymys.

Tästä on varmaan ollutkin jo puhetta ja yhen ketjun löysinkin missä asiaa puitiin jonkin verran.
Eli ongelmana siis se että useimmissa yläkropan liikkeissä tuntuu että suuri osa rasituksesta tulee olkapäille vaikka se ei olisi liikkeen tarkoitus. Tämä tulee penkkipunnerruksessa erityisesti esiin, tuntuu että olkia alkaa polttelemaan reippaasti ennen kuin rintaa.
Aikaisemmassa ketjussa jonka löysin neuvottiin lisäämään selän kaarta ja vetämään lapoja enemmän yhteen, tästä ollutkin jonkun verran apua mutta edelleen tuntuu olat tekevät liikaa töitä eikä tän rautakangen selkäranka taivu enempää. Tukilihakset ja ruokapuoli kunnossa mutta epäilen että ongelma saattaisi liittyä siihen että olen kohtalaisen pitkä kaveri (196cm) ja jäsenet sitten sen mukaan myös. Kannattaisiko tekniikka käydä katsomassa kuntoon jonkun ammattilaisen seurassa vai turvautua peräti johonkin korvaaviin liikkeisiin? Kaikki vinkit tervetulleita

Tekniikkapuolen penkkitredin, olisko ollut toiseksi viimeisestä viestistä löytyy linkki youtube-videoon, jossa neuvotaan kyynärpäiden asennosta. Tsekkaa ja tarkista, väärin tehtynä rasitus siirtyykin juuri rinta-olkapää välialueelle (mikä lie nimi). Mutuiluehdotus.

Onko mun kyykkytekniikka vaan paska, kun tanko sattuu selässä niin helvetisti? Vai olisko sillä, että oon aina edellisenä päivänä treenannut selän lihat araksi osuutta asiaan?

Sori, oli aika :david: viesti ja kysymys.

Tottumattomuus on yleisin syy kipuun, mutta enpäs reenitaustasta tiiä. Voi olla myös juu tolla selkäreenillä osuutta asiaan.

Ja oma kysymys:
Onko parempi pyrkiä 11 11 11 sarjan jälkeen mieluummin 11 11 12 pikkiriikkisen pidemmällä tauolla kahden vikan välissä, vai 3x11 niin pitkään samoilla tauoilla kunnes vikassa sarjassa saa 12?

Onko se paska puhetta (kaverini väittä, eikä mua se kiinnosta paskaakaan), että jos jalkoja treenaa raskaasti tämän ikäisenä, niin pituuskasvu tyssää paikoilleen?

[mutu]

Pune: Hevonshittiä. Ei se pituuskasvuun vaikuta, jos liikkeet tekee oikein. Mutta jos nyt kyykkäät pää jalkojen välissä ja kieli varpaiden välissä niin aivan varmasti tulee selkäongelmia, joiden seurauksena saatat sitten "kasvaa vinoon" tai jotain...

[/mutu]

Viittaako väsymys ylikuntoon?Iltaisin seitsemän jälkeen on jo sellainen olo,että vois mennä nukkumaan ja salilla oon käyny n.5krt/viikko lenkillä saman verran.Painoa 115kg rasvaa,Jaksan hölkätä 500m sitten on pakko levätä,kenties pitäis keventää? :rolleyes:

Ei mikään ihme, jos oot treenannut siihen tyyliin kuin ehdottelit pari sivua takaperin....

Ootko pitäny kevyitä viikkoja koskaan? Jos tuntuu siltä, että pitäis keventää, niin silloin varmaan kannattaa keventää.

Teen yksjakosella ja jalkojen osalta oon tehny lähinnä prässiä ja SJMV:ta. Otin nyt MaVen SJMV:n tilalle ni mitä muuta kannattas tehä jaloille, ehkä prässiä? Kyykyn otan jossain vaiheessa varmaa ja sit kannattaa varmaa vuorotella kyykkyä ja vetoo?

Teen 2 jakoisella ohjelmalla 4 kertaa viikkoon yläkroppa/jalat vuorotellen.. voiko toisesta yläkropan treenistä ottaa kulmasoudun pois ja tehdä sen sijaan leukoja kun haluaisin niitä kehittää?

Ei mikään ihme, jos oot treenannut siihen tyyliin kuin ehdottelit pari sivua takaperin....

Ootko pitäny kevyitä viikkoja koskaan? Jos tuntuu siltä, että pitäis keventää, niin silloin varmaan kannattaa keventää.

Oon treenannu aika lailla ihan miten sattuu,mutta oon varmaan 2-3 kuukautta nyt käyny sen 4-6 kertaa viikos,nyt diettaan niin lenkillä yleensä joka päivä.

Eikä oo muuten enää kahteen päivään väsyttäny,en ole pitäny koskaan kevyitä viikkoja tai ennen noita 2-3 kuukautta kun meinas motivaatio loppua niin saatoin vaan käydä 2 päivää treenaamas selän ja rinta,kädet..

Tänään tuli aamulla vedettyä 12km pyörä lenkki ja äsken pieni 2.5km lenkki jalkasin,ihan hyvä olo on nyt.

Onko muute hyvä vetää selkä ja jalka päivä peräkkäin? Saako alaselkä liikaa kyyttiä?

Oon treenannu aika lailla ihan miten sattuu,mutta oon varmaan 2-3 kuukautta nyt käyny sen 4-6 kertaa viikos,nyt diettaan niin lenkillä yleensä joka päivä.

Eikä oo muuten enää kahteen päivään väsyttäny,en ole pitäny koskaan kevyitä viikkoja tai ennen noita 2-3 kuukautta kun meinas motivaatio loppua niin saatoin vaan käydä 2 päivää treenaamas selän ja rinta,kädet..

Tänään tuli aamulla vedettyä 12km pyörä lenkki ja äsken pieni 2.5km lenkki jalkasin,ihan hyvä olo on nyt.

Onko muute hyvä vetää selkä ja jalka päivä peräkkäin? Saako alaselkä liikaa kyyttiä?

Sun treenien suunnittelu on niin päin vittua että aika yks lysti miten teet.

Teen 2 jakoisella ohjelmalla 4 kertaa viikkoon yläkroppa/jalat vuorotellen.. voiko toisesta yläkropan treenistä ottaa kulmasoudun pois ja tehdä sen sijaan leukoja kun haluaisin niitä kehittää?

Tämähän riippuu ihan siitä, mitä liikkeitä teet selälle? Jos esimerkiksi teet normaalisti kulmasoutua sekä ylätaljaa, niin korvaa leuoilla mielummin se ylätalja. Jos taas teet pelkkää kulmasoutua, niin vuorottele sitä leukojen kanssa.

Ei varmaan ole mitään suurta merkitystä kun yleensä treenipäivät ovat Ma,Ti,To ja Pe, että tällä viikolla teen näin Ma,Ti,Pe ja La kun torstaina on jostain helvetin ihme syystä sali kiinni en tiedä miksi, vai olisiko järkeä mennä huomenna salille vetään yläkropan treeni vaikka se treeni oli eilen eli maanantaina ja sitten perjantaina taas jalkareeni? Pirusti on kyllä vielä paikat kipeänä eilisestä treenistä oli penkkiä sun muuta ja en tiedä onko järkeä ruveta huomenna sitten taas penkkaamaan? Ehkä parempi tuo Ma,Ti,Pe ja La tälle viikolle treenipäiviksi? Sori tais olla vähän tyhmä kysymys :D

Jos on paikat vieläki pipit, ja tiedät sekä tunnet että huomisesta treenistä ei välttis tulis yhtään mitään, niin ei tietenkään sillon kannata väkisin sinne mennä hajottaan paikkoja.

Ma,Ti, Pe ja La on bueno.

Jos on paikat vieläki pipit, ja tiedät sekä tunnet että huomisesta treenistä ei välttis tulis yhtään mitään, niin ei tietenkään sillon kannata väkisin sinne mennä hajottaan paikkoja.

Ma,Ti, Pe ja La on bueno.

Mua vituttaa ku treenit pitää vetää joko Ma, Ti, To, Su tai Ma, Ke, To, Su, koska meijä salin aukioloajat on näin kesäsin paskat :jahas:

Back
Ylös Bottom