Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Meinaat sitä, että jos esimerkiksi on kaksi raskasta liikettä kuten nyt vaikka kyykky ja penkki, niin ettei esim. kyykyssä vedä esim. kutosia ja penkissä kevyempää kymppiä?
Niin mun pointti oli se että esim. alkuviikosta painotetaan voimaa ja loppuviikosta sitten volyymiä. Mielellään jotakuinkin samassa skaalassa ne toistot alku- ja loppuviikosta. Ei se ole niin tarkkaa että jos olet kyykyssä tehnyt vaikkapa 6 toiston sarjoja niin penkissä et voisi tehdä esim. 8 toiston settejä.
edit. kuitenkin sillä periaatteella että alkuviikon ja loppuviikon treeneissä on eroa.

Yleensä teen siis niin, että joko vedän täysiä samoilla painoilla (penkissä) toistot 6-8, joskus niin, että esimerkiksi toisen sarjan jälkeen ei enää pysty vetämään samoilla painoilla, niin vähentää esimerkiksi 35 kiloon ja vetää sillä kevyemmän kympin vaikka.
Vaikka näin. Pyrit kuitenkin systemaattisesti tulemaan pikkuhiljaa vahvemmaksi. Kyllä se jossain vaiheessa se 6-8 toistoa tulee joka sarjassa :)

Tarkotin kolmijakoisella, että tekee vaikka maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Jonain päivänä jalat jne. Yksijakoinen olisi, vaikka sellainen, että tekee kaksi kertaa viikossa kaikki lihakset. Kun itse ajattelen, niin tuntuu järkevämmältä tehdä kaksi kertaa viikossa kaikki lihakset, vaikka sitten ei niin paljoa sitä yhtä lihasta tekisi molemmilla kerroilla. Kumpi tuntuu järkevämmältä: juosta viikossa yksi 20 km lenkki vai kaksi 10 km lenkkiä. Lähinnä nyt tarkoitan tuota. En vain saa päähäni, että miten yksi kova jalkareeni(tämä nyt vain esimerkkinä), voi olla tehokkaampi kuin kaksi ei niin kovaa jalkareeniä. Koska palautuminen kehittää, niin tuossahan tulee kaksi palautumista, kun taas yhdessä kovassa reenissä vain yksi. Kertokaa mielipiteitänne:)

Kehtaanko ehottaa 1-jakosta?
Ehdottomasti, en näe miksi en voisi kokeilla yksijakoista. Tarvitsisi tosin varmaan tehdä kaks tai kolme erilaista yksijakoista? Jonkin Arnoldin golden sixin jyystäminen kolme kertaa viikossa ei ehkä tarjoa tarpeeksi vaihtelua.

Kuinka luotettavia nuo rasvaprosentti-laiteet on? Täälläpäin s-market tarjosi asiakkaille ilmaisen rasva% mittauksen ja siinä puristettiin jotain rattia, joka sitten antoi tuloksen. 9,1% tuli mulle ja painoa on 78kg/178cm.

Kuinka luotettavia nuo rasvaprosentti-laiteet on? Täälläpäin s-market tarjosi asiakkaille ilmaisen rasva% mittauksen ja siinä puristettiin jotain rattia, joka sitten antoi tuloksen. 9,1% tuli mulle ja painoa on 78kg/178cm.

Nuo bioimpedianssimittarit saattavat antaa hyvinkin erilaisia tuloksia riippuen mm. siitä millaisen ruumiinrakenteen omaavalle henkilölle säädöt on asetettu, milloin on viimeksi tullut syötyä, mikä on kropan nestetasapaino juuri sillä hetkellä ja niin edelleen... Juuri vähän aika sitten oli jossain tehty testi jossa ensin oli mitattu kahdelta eri henkilöltä rasvaprosentti käyttäen kaksitehoröntgenmenetelmää ja sitten mittailtu usealla eri bioimpedanssimittarilla. Tulosten hajonta oli aika huvittavaa luettavaa. Jos mittauksen suorittaa aina "mahdollisimman samoilla olosuhteilla", saattaa noista olla apua muutosten seuraamisessa, mutta absoluuttisen rasvaprosentin mittaukseen (puhumattakaan muusta kehonkoostumuksesta) noista ei ole.

Onko muuten käytännössä mitään väliä, tekeekö vinopenkkiä käsipainoilla niin että rystyset osoittavat sivulle (vähän kuin dipissä) tai samalla tavalla kuin penkissä?

Itse olen tehnyt tuolla dippityylillä vinopenkkiä ja ainakin ojentajiin saa todella hyvän tuntuman.

Seurantaan pelaavat hyvin, eli samaan aikaan syömättä samalla laitteella. Mutta se tulos ei kerro mitään todellista, seurantaan kyllä kelpaa. Jossain jumppamessuilla kävin eri mittauksissa ja tulokset vaihtelivat 9-19%. (Ja paras näytti painoksi 43kg, joka on sen 10kg todellista vähemmän :D)

Mistä kohtaa jalkaa mitataan reiden ympärysmitta? Tyvestä, keskeltä? Omalla kohdalla aivan valtava vaikutus et mistä kohtaa mittaa.

Mitkä liikkeet ois hyviä kun treenaa 1-jakosella ohjelmalla pari kertaa viikossa kestävyyttä? Kuinka monta sarjaa ois hyvä per liike ja toistot kannattaa varmaan pitää jossain 15 - 20 välillä? Entäpä rasittavuus montako prosenttia?

Niin mun pointti oli se että esim. alkuviikosta painotetaan voimaa ja loppuviikosta sitten volyymiä. Mielellään jotakuinkin samassa skaalassa ne toistot alku- ja loppuviikosta. Ei se ole niin tarkkaa että jos olet kyykyssä tehnyt vaikkapa 6 toiston sarjoja niin penkissä et voisi tehdä esim. 8 toiston settejä.
edit. kuitenkin sillä periaatteella että alkuviikon ja loppuviikon treeneissä on eroa.

Vaikka näin. Pyrit kuitenkin systemaattisesti tulemaan pikkuhiljaa vahvemmaksi. Kyllä se jossain vaiheessa se 6-8 toistoa tulee joka sarjassa :)
1.Eli vaikka yksin kertaisesti alkuviikosta toistot 4-6, loppuviikosta 10-12? Pääliikkeissä? Miten on kyykyn/sjmv:n laita kun niitä aloin tekemään hetki sitten?

2.Huomenna kun penkkaan niin yritän saada joko joka sarjan tasan 6 toistoa taikka sitten voiton puolelle:)

Onko treeni järjestyksellä väliä, kunhan tekee pääliikkeet ensin?
Yleensä teen etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat, mutta voihan sen vaikka välillä tehdä etureidet, rinta, ojentajat, olkapäät?

Onko treeni järjestyksellä väliä, kunhan tekee pääliikkeet ensin?
Yleensä teen etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat, mutta voihan sen vaikka välillä tehdä etureidet, rinta, ojentajat, olkapäät?

Hyvänä pääsääntönä voidaan pitää, että ensin isot (pää)liikkeet ja sitten pienet. Kyllähän sen järkiki sanoo, että jos treenaa vaikka jonkun pääliikkeen tukilihaksen(esim. ojentajat ennen penkkiä), niin pääliikkeestä ei tule kyllä hevon vittua. Ite oon tehny niin, että lihakset joutuis mahollisimman vähän yhtäjaksoseen rasitukseen eli ei esimerkiks penkki/ojentajat tai leuat/haba putkeen, vaan jotain muuta välissä. Esimerkiks G6:ssa menee kyykyn jälkeen, että työntävä-vetävä-työntävä-vetävä, eli samoja lihat ei saa hittiä kahdessa peräkkäisessä liikkeessä. En suosittele kuitenkaan tekemään ojentajia ennen olkapäitä(liikevalinnoista riippuen tietenkin), kun esim. pystärissä ojentajat joutuu kuitenki hommiin. Näin olen itse menetellyt. Joku kokeneempi voi sitten korjata, jos meni pahasti pieleen. :P

Oon miettiny pitkän aikaa et jotain outoo mun kehos.. tänää tajusin et olkapäät on eteenpäin kääntyneet, eli vinossa. Mistä se johtuu, ja mitä kannattaa tehdä että ei näytä selkä niin tyhmältä? On kyllä suuri ongelma.. eli miten saisi olkapäät normaaliasentoon? Venyttelyä, treenausta vai mitä..? Ja oon siis treenannut paljon punnerruksia esim. elämässäni.. paino 62-63kg pituus 172cm.

Yleensä kun noin käy niin rintalihaksia on treenattu liian paljon ilman venyttelyitä, jolloin ne kiristävät ja vetävät olkapäitä eteen. Eli venyttelyjä rintalihaksille ja koko yläkropalle reippaasti lisää. Itse yleensä teen jumppakepillä pyörittelyliikkeitä hartioille ja olkapäille lähes joka treenissä. Itsellä tuo auttaa olkapääongelmiin, jotka ilmenevät juurikin punnerruksissa/dipeissä. Toinen hyvä liike on niskantakaa punnerrus sillä jumppakepillä. Eli lasket hitaasti kepin niskan taakse ja siitä selkää pitkin alaspäin. Jos et tätä pysty tekemään niin sitten kepin päistä kiinni ja venytät rintaa auki nostamalla kädet ylös ja viemällä käsiä hitaasti taaksepäin niin kauan että venytys tuntuu.

Vaikea näitä liikkeitä on kirjoittamalla kuvata, mutta toivottavasti jotain selkisi :)

Kiitos paljon, alan tästä lähtien venyttelemään paljonn..Eli venyttelyn puutteesta.. Onko vielä jotain lisää vinkkejä? : )

ja kuinka usein tota pitää tehdä, joka ilta keppi käteen ja taakse kättä ? :D

Ainakin muitakin treenejä teet niin mielestäni siihen venyttelyyn voi käyttää sen 5-10 minuuttia ihan hyvin. Tuntuu myös paremmalta vetää itse treeni läpi kun ei kaikki paikat ole ihan juntturassa ;)

Ja sitten illalla uudelleen niin palautuvatkin ne lihakset paremmin.

Back
Ylös Bottom