Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen treenaillut n. 5kk, josta 2-4vk nyt 2-jakoisella ohjelmalla.
Voisko joku arvioida, että onko nämä tulokset tähän menessä ihan hyvät (HUOM! Penkkiä aloin n. 1kk sitte tekemään säännöllisesti ja hyvin)

Penkkipunnerrus 3 x 6 x 37.5
Jalkaprässi 3 x 6 x 100
Maastaveto (aloitin äskettäin tekemään) 3 x 6 x 50
Hauiskääntö 3 x 10 x 21 (Tanko 11kg + 2 x 5kg päissä)

Maximeja en vielä ole kokeillut, keskityn siihe treenaamiseen, psyykkaan itseni aina noston jälkeen voittajaksi ja hommaan tekniikat kuntoon, tavoite on penkissä saada treenipainot 50 kiloon, prässi 150-170kg ja mave 80-100kg, tavoite olisi viim. tämän vuoden loppuun.

Ei välttämättä hyvä idea paitsi jos teet sarjoista puolet toisella tekniikalla ja puolet toisella. En ole kylläkään ikinä kokeillut tämmöstä, joten huono mennä mitään ehdottelemaan ;)

Pääsääntöisesti ei kannata kyykkyä ja etukyykkyä tehdä saman treenin aikana. Voishan tuollainen sitten sopisi vaikka johonkin raskaaseen treeniin kovan viikon aikana.

Vaikuttaako voimaharjoittelu lihaskestävyyteen heikentävästi? Voiko niitä kumpaakin treenata samaan aikaan, vai pitääkö jaksottaa eri kausille esim. kuukausi voimaa ja kuukausi kestävyyttä jne.?

Teet lihaskestävyyttä sen verran voimaharjoittelun seassa, että se pysyy vähintäänkin samalla tasolla. Ehkä muutaman kerran kaksi viikossa esim. lepopäivinä/ normitreenin jälkeen (jonka en usko olevan se parempi vaihtoehto)

Mulla on nyt ruvennut penkkiä tehdessä vihlomaan oikeaa olkapäätä, en usko että se johtuu väärästä tekniikasta sillä vasen olkapää toimii moitteetta ja voin tehdä myös esim. pystypunnerrusta tangolla seisten ilman kipua. Kaikki eteenpäin punnertamisliikkeet sattuvat olkapäähän, joten en voi treenata rintaa ollenkaan.

Kysymys kuuluukin, voinko tehdä muita liikkeitä normaalisti, sillä en tunne kipua missään muussa likkeessä kuin penkissä, vai haittaako rintatreenin jääminen ohjelmasta pois jotenkin esim. merkittävästi lihastasapainoa tai jotain muuta? Ajattelin pitää kuukauden tauon penkistä, jotta olkapää parantuisi.

E: Treenaisin siis vain selkää, jalkoja, käsiä ym. lihasryhmiä.

Olen treenaillut n. 5kk, josta 2-4vk nyt 2-jakoisella ohjelmalla.
Voisko joku arvioida, että onko nämä tulokset tähän menessä ihan hyvät (HUOM! Penkkiä aloin n. 1kk sitte tekemään säännöllisesti ja hyvin)

Penkkipunnerrus 3 x 6 x 37.5
Jalkaprässi 3 x 6 x 100
Maastaveto (aloitin äskettäin tekemään) 3 x 6 x 50
Hauiskääntö 3 x 10 x 21 (Tanko 11kg + 2 x 5kg päissä)

Maximeja en vielä ole kokeillut, keskityn siihe treenaamiseen, psyykkaan itseni aina noston jälkeen voittajaksi ja hommaan tekniikat kuntoon, tavoite on penkissä saada treenipainot 50 kiloon, prässi 150-170kg ja mave 80-100kg, tavoite olisi viim. tämän vuoden loppuun.

Noi tavotteet tulee nopeesti vastaan. Saat vähän ajan päästä asettaa vähän kovemmat taas..

Olen 15-vuotias, vain n. 170cm ja n. 50kg.
Ajattelin aloittaa saliharjoittelun nyt kesällä. Harjoittelen jalkapalloa 4-6 kertaa viikossa, joten millainen olisi sopiva saliohjelma minulle?
Voi antaa vinkkejä myös ruokavaliosta, palautusjuomista jne.

Treeniohjelmaksi valitsisin 1-jakoisen tuossa tapauksessa, mutta kyllä raskasta tulee olemaan jos noiden harjoittelujen päälle aiot vielä salille mennä rehkimään, koska palautumisellekin pitäis jäädä aikaa. Ruokavaliovinkkejä on vaikea lähteä selostelemaan kun ei tiedä sun suunnitelmista sen paremmin. Painoa sulla on kyllä tuon pituseksi aika niukasti, eikä haittaa varmasti olis jos muutaman kilon hommaisit kroppaasi. Kerro vähän tarkemmin sun tavoitteista niin voidaan auttaakin paremmin.

Noi tavotteet tulee nopeesti vastaan. Saat vähän ajan päästä asettaa vähän kovemmat taas..

Voit kyllä olla oikeassa, mutta noin nyt ainakin ensin, siitä sitten eteenpäin:).
Onko liikaa, jos teen rinnalle 5 sarjaa (penkki 3x6, vinopenkki kp 2x10)?
Minulla on myös ongelmana se, että penkillä saan kyllä sen tuntumaan rinnassakin, mutta on mulla myös kädet siinä kovassa rasituksessa, vinopenkissä tunne on aivan toinen. Siinä saan kunnon poltteen rinnalle.
Ja toinen, että mulla tulee normi penkissä myös ranteet kipeiksi.. :wtf: (?)
Miten kannattais tehä.. noi siis tulee samaan päivään kun on 2-jakonen ohjelma.
Jaloille mulla tulee esim. 6 sarjaa (prässi 3x6, ojennukset 3x10 tai sitten mave lämpärit + 3x6 ja koukistukset 2x10)..

Onko liikaa, jos teen rinnalle 5 sarjaa (penkki 3x6, vinopenkki kp 2x10)?
Ei, mun mielestä voit ihan huoletta tehä molemmat samana päivänä.

Minulla on myös ongelmana se, että penkillä saan kyllä sen tuntumaan rinnassakin, mutta on mulla myös kädet siinä kovassa rasituksessa
En tiedä millä otteella pidät tangosta, mutta jos teet ns. apinaotteella (kaikki sormet samalla puolella) kokeile vaihtaa se ns. nyrkkiotteeseen (jossa peukalo on eri puolella kuin muut sormet).
Nyrkkiotteessa nosto suoritetaan enemmän olkapäillä ja rinnalla kun taas apinaotteessa avustavina lihaksina ovat enemmän yläselkä ja ojentaja.

Ja toinen, että mulla tulee normi penkissä myös ranteet kipeiksi
Pidä huoli ettei ranteet pääse vääntyilemään ihan luonnottomiin suuntiin. Rannesiteet voisi olla ostamisen arvoinen tuote.

Treeniohjelmaksi valitsisin 1-jakoisen tuossa tapauksessa, mutta kyllä raskasta tulee olemaan jos noiden harjoittelujen päälle aiot vielä salille mennä rehkimään, koska palautumisellekin pitäis jäädä aikaa. Ruokavaliovinkkejä on vaikea lähteä selostelemaan kun ei tiedä sun suunnitelmista sen paremmin. Painoa sulla on kyllä tuon pituseksi aika niukasti, eikä haittaa varmasti olis jos muutaman kilon hommaisit kroppaasi. Kerro vähän tarkemmin sun tavoitteista niin voidaan auttaakin paremmin.

Ei minulla sen kummoisempia suunnitelmia olisi, kuin saada hieman muotoa varsinkin käsivarsiin ja vatsalihaksiin. Voin kyllä odottaa vielä hetken ja yrittää hommata lisäkiloja ennen saliharjoittelun aloittamista, mutta se tuppaa olemaan aika vaikeaa kun melkein joka päivä treenaan jalkapallon parissa sen 2h.

Ei minulla sen kummoisempia suunnitelmia olisi, kuin saada hieman muotoa varsinkin käsivarsiin ja vatsalihaksiin. Voin kyllä odottaa vielä hetken ja yrittää hommata lisäkiloja ennen saliharjoittelun aloittamista, mutta se tuppaa olemaan aika vaikeaa kun melkein joka päivä treenaan jalkapallon parissa sen 2h.

Ei sun nyt pitään painoa tartte kerätä ennen saliharrastuksen aloitusta, ei sillä sen kannalta ole mitään merkitystä. Kuitenkin, kun olet noin alipainoinen, niin ala syömään joka tapauksessa vähän enemmän jotta energia riittää kasvamiseen noin aktiivisen urheilun ohella. Salilla ala käymään jos pystyt jalkapallon ohella, mutta sitten ruokailun tarve kasvaa entisestään.

Pähkinänkuoressa: syö poika, sillä oot kasvavassa iässä.

Mulla on nyt ruvennut penkkiä tehdessä vihlomaan oikeaa olkapäätä, en usko että se johtuu väärästä tekniikasta sillä vasen olkapää toimii moitteetta ja voin tehdä myös esim. pystypunnerrusta tangolla seisten ilman kipua. Kaikki eteenpäin punnertamisliikkeet sattuvat olkapäähän, joten en voi treenata rintaa ollenkaan.

Kysymys kuuluukin, voinko tehdä muita liikkeitä normaalisti, sillä en tunne kipua missään muussa likkeessä kuin penkissä, vai haittaako rintatreenin jääminen ohjelmasta pois jotenkin esim. merkittävästi lihastasapainoa tai jotain muuta? Ajattelin pitää kuukauden tauon penkistä, jotta olkapää parantuisi.

E: Treenaisin siis vain selkää, jalkoja, käsiä ym. lihasryhmiä.

?

Ei, mun mielestä voit ihan huoletta tehä molemmat samana päivänä.

En tiedä millä otteella pidät tangosta, mutta jos teet ns. apinaotteella (kaikki sormet samalla puolella) kokeile vaihtaa se ns. nyrkkiotteeseen (jossa peukalo on eri puolella kuin muut sormet).
Nyrkkiotteessa nosto suoritetaan enemmän olkapäillä ja rinnalla kun taas apinaotteessa avustavina lihaksina ovat enemmän yläselkä ja ojentaja.

Pidä huoli ettei ranteet pääse vääntyilemään ihan luonnottomiin suuntiin. Rannesiteet voisi olla ostamisen arvoinen tuote.

Ostinkin tänään juuri rannesiteet/rannetuet (Duke Fitness 14.90), jämäkät ovat kyllä.
Mulla onkin yleensä tangosta tuo nyrkkiote kyllä, mutta kaipa sitten pitää kattella seuraavassa rinta treenissä sitä tekniikkaakin:)

Mikä olisi mielestänne paras liike ns. delta-lihaksien harjoittamiseen? Ottavat varmaan osumaa melko hyvin perus selkä/hartia treenissäkin, mutta siis erityisesti joku kyseistä lihasta vahvistava liike hakusessa.

Miten usein sarja- ja toistomääriä pitäisi vaihtaa ettei kehitys pysähdy? jos teen kuukauden ajan 10 toistoa, sitten 8 ja sitten 6 toistoa niin olisiko järkevää aloittaa toistomäärät alusta taas 10? ja ettei liikkeen kehitys pysähdy jossain liikkeissä esim. mavessa nii kannattaako se vaihtaa esim. sjmv tai vastaavaan ja tehdä sitä jonkin aikaa ja taas perus mave käyttöön?

Tämä on nyt äärimmäisen nolo kysymys varmaan monen mielestä, mutta kysyn silti. Oon raskaana (ihan loppusuoralla jo) ja mulle teki kuntosalilla ohjaaja ohjelman raskauden loppuajaksi. Ohjelmassa melkein kaikki liikkeet tehdään sygnumin monitoimilaitteilla. Liikkeet on ihan perussettiä ja ne voisi tehdä tangolla tai käsipainoillakin. En löytänyt äkkiseltään noita laitteita netistä, mutta ne on sellaisia taljan tapaisia, joilla voi tehdä melkein mitä vaan. Niissä on siis painopakat, mutta liikerata pitää itse hallita, eli ne eivät ole sellaisia itsestäänohjautuvia kuten perinteiset vipuvarsilaitteet yms. Onko noissa jotain sellaista, minkä takia kannattaisi käyttää mieluummin vapaita painoja? Normaalisti oon treenannut nimenomaan vapailla painoilla ja mieluiten käsipainoilla, että tulee treenattua tasaisesti kumpaakin puolta kehosta. En oo naiseksi erityisen heikkokaan, mutta kyllä mulle on riittänyt käsipainot aina ihan mainiosti, kun en kovin isoja rautoja liikuttele.

Vaikka oonkin raskaana, haluaisin treenata tehokkaasti ja oon miettinyt, että josko vaihtaisi takaisin vapaisiin painoihin. Onhan ne laitteet ihan näppärät ja kivat, mutta musta tuntuu, että tuolla salilla ollaan hienoista laitteista niin innoissaan, että kaikkien (ainakin naisten) ohjelmat tehdään niille. Tuolla mun salilla on tosin aika huonosti tankoja, mutta käsipainoja siellä on kyllä ihan riittävästi. Noissa laitteissahan on mun kannalta se hyvä puoli, että niitä en taatusti pudota vahingossa mahani päälle, eli en taatusti loukkaa itseäni niillä. Jotenkin vaan tuntuu, etten ihan parhaita tehoja saa niillä irti.

Kunhan tästä poksahdan, niin otan ihan toisenlaisen ohjelman ja sitten kyllä nuo laitteet jää. Nyt ei vaan voi ihan täysillä vetää.

En mikään raskaustreenien asiantuntija ole, mutta muutamia artikkeleita olen joskus lukenut.

Hienoilla fitness-saleilla tosiaan tehdään ohjelmat sen mukaan, minkälaiset ihqut laitteet salilta löytyy. Raskaus ei ole minkäänlainen este edes kovalle treenille. Luonnollisesti sellaiset liikkuvuutta vaativat liikkeet tulee jättää pois, missä se iso maha on tiellä. Muutoin kannattaa jatkaa sillä vanhalla ohjelmalla, millä ennenkin olet tehnyt.

Back
Ylös Bottom