Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ruokavalio näyttää ihan hyvältä kunhan syöt alle kulutuksen. Jogurtti tosin voi olla rasvaista ja sokerista ja sisältää paljon kaloreita.

Treenin jälkee Gainomax vai Muscle+?

kumpi ensin? kana vai muna? niii-in.. sitä on aika järjetöntä alkaa miettiin.
Otat sen kumpi on mieluisampi. Jos siis omistat kummatkin.

Jos kysymyksesi pointtina on, kumpi kannattaa hankkia mielummin palkkariksi. Niin eikösse perus hera+malto oo paras vaihtoehto, menee hifistelyksi. hera+malto, pääasia että menee kurkusta alas.

Osaisiko joku fiksu kertoa onko pakkotoistolla ketjua aloittelijoille, joihin voi kirjoittaa ja päivittää omia tuloksia ?

VIP-puolella voi pitää treenipäiväkirjaa.

Mitä varten mun jalat voi olla niin paljon edellä yläkroppaa? Alotin kyykyn ja prässinkin tekemisen vasta nyt tammikuussa ja oon joka vko kyykkyynki nostanu 2,5kg ja ens viikolla 67,5kg, alussa oli 40kg ja jalkaprässiin ens viikolla 150kg, alussa oli 80kg eli siis oon tehny jalkoja vasta tämän alkuvuoden ja vaikka nyt on ollu dietti päällä muutaman viikon, niin sarjapainoja voi aina nostaa. Sarjat menee kyykyssä siten että lämmttelysarja 1x20/50kg ja sitten varsinaisilla sarjapainoilla 3x10 ja prässissä 4x10, siis tiedän että esim kyykyssä voi olla pirusti enemmän painoja kuin esim mitä penkkiin laittaa (mikä siis on oikeestaan junnannut paikallaan), mutta oon silti pirun tyytyväinen toho mun tän hetkiseen jalkareeniin kun voi joka viikko nostaa painoja toisinkuin esim yläkropan reenissä penkissä taas harvemmin vaikka oon yläkroppaa treenannu viime vuoden marraskuusta.

Mitä varten mun jalat voi olla niin paljon edellä yläkroppaa? Alotin kyykyn ja prässinkin tekemisen vasta nyt tammikuussa ja oon joka vko kyykkyynki nostanu 2,5kg ja ens viikolla 67,5kg, alussa oli 40kg ja jalkaprässiin ens viikolla 150kg, alussa oli 80kg eli siis oon tehny jalkoja vasta tämän alkuvuoden ja vaikka nyt on ollu dietti päällä muutaman viikon, niin sarjapainoja voi aina nostaa. Sarjat menee kyykyssä siten että lämmttelysarja 1x20/50kg ja sitten varsinaisilla sarjapainoilla 3x10 ja prässissä 4x10, siis tiedän että esim kyykyssä voi olla pirusti enemmän painoja kuin esim mitä penkkiin laittaa (mikä siis on oikeestaan junnannut paikallaan), mutta oon silti pirun tyytyväinen toho mun tän hetkiseen jalkareeniin kun voi joka viikko nostaa painoja toisinkuin esim yläkropan reenissä penkissä taas harvemmin vaikka oon yläkroppaa treenannu viime vuoden marraskuusta.
Ajatteles nyt järjellä. Onhan se ihan luonnollista ja loogista, että jalat pystyy käsittelemään suurempia kuormia kuin kädet. Isommat lihakset jaloissa on luonnostaan kuin käsissä.
Enemmän olisin huolissaan jos penkistä nostaisit enemmän kuin kyykkäisit.

Ajatteles nyt järjellä. Onhan se ihan luonnollista ja loogista, että jalat pystyy käsittelemään suurempia kuormia kuin kädet. Isommat lihakset jaloissa on luonnostaan kuin käsissä.
Enemmän olisin huolissaan jos penkistä nostaisit enemmän kuin kyykkäisit.

Lähinnä sitä meinasin että jalkareenissä sarjapainot paranee vaikka dietti päällä ja yläkropan reenissä junnaa paikallaan..

Lähinnä sitä meinasin että jalkareenissä sarjapainot paranee vaikka dietti päällä ja yläkropan reenissä junnaa paikallaan..

No kai ne nyt paranee jos oot niitten treenaamisen vasta aloittanu. Jalat kuroo pikkuhiljaa kiinni yläkroppaa ja voidaankin sanoa että ne ovat tällä hetkellä jäljessä muuta kroppaa, ei suinkaan edellä.

Tuo on ihan normaalia. Oot vasta niin vähän aikaa treenannu jalkoja, että pelkkä keskushermoston kehittyminen tuo lisäpainoja tankoon. Elä huoli, kyllä sekin kohta rupeaa junnaamaan :)

e. olinpa hidas

kysyisin semmosta että kuinka paljon piikkailun aikana maksimin tulisi nousta verrattuna peruskauteen. olen tehnyt leuoissa 3x4->6x6 idealla ja aloittaessa max oli noin 30kg nyt olen jo varma että 40 kg menisi vaikka peruskautta kuukausi vielä jäljellä, paino pysynee samana, vähän vaan suuntaa mitä kehtaan lupailla paljon kesän jälkeen menee piikkailtua, 50kg maybe? :D

Olen kuullut että jos juo proteiini juomia ja sitten jos jossain vaiheessa sen lopettaa, niin kun elimistö ei enää saa samaa määrää proteiinia niin katoavatko lihakset nopeammin kuin jos ne olisi hankittu ilman mitään ylimääräisiä proteiini juomia?
Onko asiassa mitään perää?

Sillä, onko proteiinit juomista vai ruuasta, ei oo mitään väliä. Dietillä kannattaa syödä proteiinia normaalisti/enemmän, jottei lihakset katoa niin helposti.

Olen kuullut että jos juo proteiini juomia ja sitten jos jossain vaiheessa sen lopettaa, niin kun elimistö ei enää saa samaa määrää proteiinia niin katoavatko lihakset nopeammin kuin jos ne olisi hankittu ilman mitään ylimääräisiä proteiini juomia?
Onko asiassa mitään perää?
:lol2: :hyvä:

Samaa ruokaa se jauhokin on kuin vaikkapa perus rahka josta saat proteiinia :)

Onks jollain laittaa mul jotain neuvoo treeniin ku tuntuu et kaikki muut kehittyy paitsi hauis ja selkä,eli tarvitsisin neuvoa siihen...

Treeni näyttää kokonaisuudessaan tältä.

Su:rinta,olkapäät

Penkki 3x6
Vinopenkki 3x8
Peck deck 2x8
Pystypunnerrus 3x8
vipunostot sivuille 2x8
pystysoutu taljassa 2x8

Ti:jalat,ojentajat

Jalkaprässi 4x10
kyykky 2x6
reiden ojennus & koukistus 3x8
pohket laitteessa 4x10
lattiapenkki 3x5
ransk.punnerrus 3x8
ojentajat käsipainoilla 2x8

To:selkä,hauis

Leuanveto 2xMAX/kulmasoutu kp. 2x10
Ylätalja 3x8
Alatalja 2x8
Hauiskääntö taljassa 3x8
Hauiskääntö kp. 2x8-10 per käsi
scott hauiskääntö 2xMax (7-10)

No ei tuossa pitäis niin maan ihmeellistä vikaa olla.
Liikkeistä sen verran että muista välillä vaihdella äläkä sorru joka kerralla tekemään samoilla laitteilla.
Tuohon alataljan tilalle välilä maastavetoa ja/tai kulmasoutu levytangolla ettei mee pelkäks narun kiskomiseks. Itse teen hauiksella kaks kovaa liikettä (3 jakoinen) ja se riittää vallan hyvin.
Sen verran pikkuinen lihas ettei sitä liikaa tartte kiduttaa.

edit. Niin ja Juti, otahan se biitti veke sieltä huulesta :D

Mitä meinaa et ei tee sarjoja loppuun ja mitä hyötyjä siitä on?

Sitä että sarja jätetään kesken vaikka jaksaisitkin vielä tehdä toistoja. Sillä tavalla säästetään hermostoa turhalta rasitukselta vaikka lihaskudosta pystyykin hyvin rasittamaan.

Mitä meinaa et ei tee sarjoja loppuun ja mitä hyötyjä siitä on?

Lopetat sarjan kun alkaa tuntumaan siltä, että menisi enää vain yksi tai kaksi toisto. Eli ei vedetä ihan loppuun asti, jotta säästellään vähän voimia ja hermotusta, jolloin lihaksen/hermotuksen korjaustöissä menee vähemmän aikaa. Käytännössä mahdollistaa treenaamisen useammin, vaikka treeni pidetäänkin rankkana(esim 1-jakoinen ohjelma joka toinen päivä).

Ei nyt ollut mitenkään tieteellisesti yksityiskohtainen ja tarkka selostus, mutta jotain tuollaista se suurinpiirtein taitaa olla. Joku fiksumpi korjatkoon virheeni :)

edit. tai no antaa olla, elasto oli nopeampi :curs:

voisko tohon mun ohjelmaan lisätä vaiks yhen hauis treenin niin että su: Scott hauiskääntö ja sit hauiskääntö kp. to: hauiskääntö taljassa ja keskitetty hauiskääntö??

Su:rinta,olkapäät

Penkki 3x6
Vinopenkki 3x8
Peck deck 2x8
Pystypunnerrus 3x8
vipunostot sivuille 2x8
pystysoutu taljassa 2x8

Ti:jalat,ojentajat

Jalkaprässi 4x10
kyykky 2x6
reiden ojennus & koukistus 3x8
pohket laitteessa 4x10