Suuri proteiinikeskustelu

Meta title: 💥 SUURI PROTEIINIKESKUSTELU – SAANNIT, LAADUT, LÄHTEET JA OPTIMAALINEN RAVITSEMUS 💥

Meta description: Keskustelua proteiinista: lähteet, laadut, imeytyminen, määrät, treenaajan tarpeet, ruokavalioiden erot ja käytännön kokemukset.

Oon nyt ollu laihiksella muutaman kuukauden ja tehnyt samalla kevyehköä lihaskuntoharjoittelua. Tarkoitus olis jatkaa miinuskaloreilla vielä n. 3kk, mutta aloittaa salitreeni tässä samalla. Kannattaisiko aloitaa proteiinivalmisteen käyttäminen? Nyt syön n. 1500kcal päivässä ja kulutus on reilut 2500kcal päivässä. Tarkemmista arvoista ei tietoa, mutta tuskin suositeltavaa proteiinimäärää päivän sapuskoista saan. Ennen en ole kyseisiä tuotteita käyttänyt tai niihin millään tapaa edes perehtynyt, kuten varmaan huomaa :)

Tätä katselin tuolta verkkokaupasta

http://www.ufs.fi/kauppa/product_info.php?products_id=571

voi käyttää, ja pitäisikin. varsinkin dieetillä pystyt lisäravinteilla varmistamaan riittävän proteinin saannin ja säilyttää vaivalla hankkimasi lihakset.:thumbs:

tottahan tuoki, mutta pitää ottaa huomioon, että ei ne lihakset 100% :sesti säily vaikka saakin riittävästi proteiinia, KUN OLLAAN miinuskaloreilla. kataboliasta voi sitten ettiä tietoa ihan muusta tredistä.
ja sen verran vielä että muistahan ¤Ando¤ "JUMI" kertoa kavereillekkin että sitä heraa pitää syyä monta saavillista päivässä dieetin aikana. mutta kannattee tietenki ottaa se huomioon, että 2-3g/painokilo on sulle varmaankin reiluilla 500-800 miinuskaloreilla se tarvittava, oikeastaan suotuisa määrä, riippuen treenistä, jos on kova treeni ni silloin tarvitset enemmän kuin kevyillä päivillä.

pitää ottaa huomioon, että ei ne lihakset 100% :sesti säily vaikka saakin riittävästi proteiinia, KUN OLLAAN miinuskaloreilla.

Itellä on ainakin tullut selvästi lisää lihasta käsien, hartioiden ja olkapäiden seudulle viimeisen 3kk aikana, vaikka miinuksella on kokoajan menty. Hauikseen ihan mittanauhankin mukaan.

Itellä on ainakin tullut selvästi lisää lihasta käsien, hartioiden ja olkapäiden seudulle viimeisen 3kk aikana, vaikka miinuksella on kokoajan menty. Hauikseen ihan mittanauhankin mukaan.

jep, tuosta ollaan yhtä ja toista mieltä. tarkennan vielä, että puhuin mahdollisista prosenttiluvuista, enkä absoluuttisesta, joka määrittäisi tarkalleen sen, että säilyykö jollaki vain esim. se 70% vai 99%.
toiseksi, en tyrmää tuotakaan vaihtoehtoa ihan 6-0, että liha kasvaisi miinuksilla, monet ihmiset ovat sitä mieltä, että lihas pystyy kasvamaan, ja monet sitä mieltä, että ei pysty kasvamaan. Tämäkin voi olla vain harhaluuloa siitä, että kun rasva on palannut niin lihakset ovat tulleet enemmän esiin.
Mutta itse perustit väitteesi mittaamiseen, jonka mukaan sinulle oisi patin ympärysmitta kasvanut?
Jos kerta näin, niin kerroppa kuinka kauan olet dieetannut, ja millasilla miinuksilla ja minkälainen ohjelma sulla on?

Tuo "lihaskasvu" voi johtua rasvan vähenemisestä johtuvasta lihaserottuvuuden paranemisesta. Mullekin kaveri sano et oon ilmeisesti käyny ahkerasti puntilla, vaikken ollu moneen kuukauteen tehny muuta kun käyny BJJ:tä vääntä ja paino oli sen seurauksena tippunu joku 8kg. Tosin mittanauhan ei pitäis valehdella, mutta onhan siinäkin tietty mittavirheen mahdollisuus.

Rasvaprosentin pieneneminen lisää tietenkin lihasten erottuvuutta, mutta kyllä esim ranteissa, hauiksessa ja olkapäissä kasvun huomaa. Viimeisen 7 viikon aikana paino ei ole tippunut kuin kilon vaikka n. 1000kcal päivässä tulee miinusta, mutta vyötärön ympärys on kaventunut reilut 4cm. Tuskin tuo paino pelkkää nestettä on mikä läskin tilalle on tullut. Miinuksella olen vedellyt reilun 3kk ja treeninä ollut 6 kertaa viikossa reilun tunnin pyörä/hiihtolenkki. Muutaman viikon kun olin lenkkiä tehnyt niin otin punnerrukset, vatsat, hauikset käsipainoilla sekä selät mukaan kuvioihin. Yksi liike lisää joka viikko ja noitakin tuli treenailtua se ensimmäinen kuukausi 6 kertaa viikossa, mikä on monen mielestä liikaa, mutta omalla painolla kun noita kevyitä liikkeitä teki niin ei seuraavana päivänä enää tuntunut laisinkaan, että olisi jotain edellisenä päivänä tehnyt, joten siksi vedin sarjat läpi joka päivä. Sitten ensimmäisen kuukauden jälkeen aloin tekemään liikkeitä lisäpainoilla ja tiputin lihaskuntotreenit 5 kertaan viikossa. Toisen kuukauden jälkeen hommasin kahvakuulan ja alotin treenaamaan sillä ja tiputin treenipäivät 4 kertaan viikossa ja tuollein olen treenaillut viimeiset 7 viikkoa. Vajaa kymmenen liikettä kuulalla ja käsipainoilla per päivä (sis vatsat ja leuat), liikkeitä vaihdellen. Vieläkin käyn 5-6 kertaa viikossa tuon tunnin lenkin vetämässä.

Salilla en ole käynyt kuin 2 kertaa elämäni aikana ja aikaisemmin en ole edes kotona punteilla treenaillut. Silti tosin kiitettävässä kunnossa aina ollut voiman, kestävyyden ja rasvaprosentin osalta (verrattuna samanikäisiin keskivertokavereihin), poislukien viimeiset 3 vuotta. Nyt siis ensimmäistä kertaa on tullut tehtyä "kunnollista" treeniä (pelkkää paskaahan tämmöinen treeni suurimmalle osalle tämän forumin lukijoista on). njoo.. hommasin tuossa tangon ja painoja ja kaveri vääntää penkin viikonloppuna, niin saa vähän edes parempaa treenia tehtyä. meinasin ostella uutta kahvakuulaa, kun tuo 16kg kävi liian köykäiseksi, mutta hemmetisti halvempaa ja imo järkevämpää oli tuo 150kg painosarja ostaa 200€:llä, kun hommata aina uusi 60€+ kahvakuula kun vanha käy pieneksi. Kahvakuuliakin kun olisi hyvä olla aina parit, niin saisi liikkeet paremmin tehtyä.

Ja viitsikö joku selvittää mulle kun en oikein ymmärtänyt että kuinka paljon tota protskua ja hiilareita piti ottaa joka punppauksen jälkeen?
Yleensä suhteet menee 1 : 2 eli proteiinia puolet hiilarin määrästä. Normiannostus on usein 25g protua / 50g hiilaria. Tottakai määrät vaihtelee sitten eri kokoisilla körmyillä. Sä olet kuitenkin sen verran kevyt (vielä) että tuo on varmasti passeli määrä sulle.

Yleensä suhteet menee 1 : 2 eli proteiinia puolet hiilarin määrästä. Normiannostus on usein 25g protua / 50g hiilaria. Tottakai määrät vaihtelee sitten eri kokoisilla körmyillä. Sä olet kuitenkin sen verran kevyt (vielä) että tuo on varmasti passeli määrä sulle.

8 vuotta vahna threadi, kaveri on voinut kasvaa hiukan. ^^

Kirja löytyy mutta ko. ohjelmaa ei ole tullut kokeiltua. Vaikuttaa melko raskaalta kaikin puolin. Esimerkki ohjelma kirjassa:

08.00 3 x 10-20 50g proteiinia, 150g hiilihydraattia
10.00 3 x 10-20 50g proteiinia, 150g hiilihydraattia
12.00 3 x 10-20 50g proteiinia, 150g hiilihydraattia
14.00 3 x 10-20 50g proteiinia, 150g hiilihydraattia
16.00 3 x 10-20 50g proteiinia, 150g hiilihydraattia
18.00 3 x 10-20 50g proteiinia, 150g hiilihydraattia

Yhteensä: 18 sarjaa 300g proteiinia 4800+ kaloria

Sarjat tehdään supersarjoina, tauko sarjojen välillä puoli minuuttia. Sarjojen ei tarvitse olla kovia, mutta pitää kuitenkin tuntua lihaksessa.
Proteiinia saatava vähintään 3 grammaa painokiloa kohden vuorokaudessa. Treenataan kuusi päivää putkeen.

Rasvasta ei kirjassa mainittu mitään. Proteiinin ja hiilihydraattien tulisi olla helposti sulavia, joten jauhoja varmaan kannattaa käyttää. Lisäksi mainitaan että banaani ja hunaja nostaa kiitettävästi insuliinitasoja, harjoituksen jälkeisen proteiiniannoksen yhteydessä.

Ikivanha, mutta huipputehokas ohjelma "erikoistumiseen". Jos jokin lihasryhmä on jäänyt jälkeen kehityksestä, se voidaan ottaa erikoiskäsittelyyn. Silloin sijoitetaan yksi viikko varta vasten kyseisen lihaksen treenaamiseen. Muutama sentti lisää olkavarren ympärykseen yhdessä viikossa ei ole harvinaista tällä keinoilla. Itsepäisetkin lihasryhmät saadaan reagoimaan, kun keinoja ei kaihdeta. (Suora lainaus kirjasta)

Tekstiä aiheesta ei ole kuin vajaan sivun verran kirjassa ja perusteluja ei sen enempää ole. Itse näkisin että OK ehkä saadaan viikossa kunnon pumppi hankittua, sentti pari lisää, mutta onko siitä hyötyä pitemmän päälle?? Häviääkö vai mitä? Tuskin voimaa hirveesti lisää tuo.... Kai sillä saadaan aktivoitua lihas uudelle kasvuntielle =)

Kannattaa vaan varoa ettei hanki laktoosi-intoleranssia. Eli jos pakki menee sekaisin niin vähentää maitotuotteiden käyttöä, kaikilla ihmisillä on kuitenkin olemassa tietty raja mihin asti kestää laktoosia.

Minulla se raja on mahan koko. Kerran söin kilon rahkaa,3 litraa jugurttia, paketin sulatejuustoa leivän päällä ja 1.5 litraa maitoa. Paljon maito pitoisemmaksi ei olisi voinut ruokavalio muuttua.

Normaalistikkin juon vähnitään 2 litraa jugurttia päivässä, puoli kiloa rahkaa ja litra maitoa ja ei mitään ongelmaa.

kerran kokeillut

Itse kokeilin proteiini pumppausta monia vuosia takaperin, muistaakseni 21vuotiaana (nyt 28v). Olin mökillä käymässä eikä ollu muutakaan tekemistä:D Olin noihin aikoihin jo käynyt 4v salilla aktiivisesti eli lihasta oli jo jonkin verran. Päätin valita liikkeiksi penkin ja hauiskäännön seisten kun ne olivat helpoimmat mökkipainoilla suorittaa (ja letsfeissit onhan ne viileimmät lihat:D) Tein ohjelman hieman raskaan kautta, otin ihan kohtuu painot 1-2 minuutin pausseilla.

Eli: 6kertaa päivässä takapihalle tekemään 3x10 sarjaa penkkiä ja haukkaa noin 2 tunnin välein. Heti treenin jälkeen ruokaa ja prodepaukkuja naamaan. Sen muistan että se syöminen alkoi vituttamaan kun maha oli koko ajan valmiiksi täynnä:D Ekat 4päivää meni ihan hyvin ja 2viimestä päivää alko jo väsymystä sekä kipuilua tuntua, ei kuitenkaan liian häiritsevää.

Noihin aikoihin oli pituus 182 ja paino noin 92, tumppu oli noin 42cm. Penkistä muistan menneen 90kg 8 kertaa.

Noh tuloksista sitten...palauduin kokemuksesta 3 päivää ilman että tein mitään, annoin vaan kropan levätä. Hauis oli turvonnut 43.5cm josta muistaakseni sentti jäi pysyvää (rauskaus arvetki liikku hauista pitkin melkee sentin eteenpäin:D)
Suurin yllätys oli penkissä missä olinkin ollu hieman jumissa, mennessäni kokeilemaan 3päivän jälkeen sain 16 toistoa 90kg vaikka ennen tuota viikkoa olin pitkään pyristellyt semmosen 7-8 toiston kanssa. Hauiskäännön voimanparannusta en enää muista. Paino taisi nousta 1,5 kg.

Toi on omalla tavallaan ihan hupaisa ja näköjään toimivakin, mutta vaatii melkein sen lomaviikon toteutuksen kannalta. Pitää myös olla hyvä ruokahalu:) Tuntuu myös et tossa pitää olla lähempänä teini-ikää että palautuu kunnolla (tietysti ellei ole kuuri päällä;)). Varmaan tänä päivänä vuosia myöhemmin kun koittais niin lihakset naurais jo koko ideasta itsensä kehosta pellolle:D En silti kokemusta tyrmää.

Kannattaa vaan varoa ettei hanki laktoosi-intoleranssia. Eli jos pakki menee sekaisin niin vähentää maitotuotteiden käyttöä, kaikilla ihmisillä on kuitenkin olemassa tietty raja mihin asti kestää laktoosia.

Ei laktoosi-intoleranssi synny käsittääkseni maitotuotteita käyttämällä vaan sillä, että jättää käyttämättä. Itse olen tottunut käyttämään vielä aikuisiällä 1-3 litraa maitotuotteita per päivä, eikä mitään ongelmaa. Luin jostakin, että jos ruokavaliosta jää pois maitotuotteet pidemmäksi aikaa (esim. ulkomaan komennuksella maassa, jossa maitotuotteita ei ole saatavilla), alkaa kehon kyky pilkkoa laktoosia heiketä. Itse ainakin pidän tuota väitettä höpö-höpönä.

Perskele kun sattuu nyt olemaan duunia joka päivä, tekis kyllä kovasti mieli kokeilla kuinka toi oikein toimii. Kuullostaa vaan niin liian hyvältä ollakseen totta :D niin kuin varmaan monen muunkin mielestä :)

Back
Ylös Bottom