Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

kyllä mega dutyssä on paljon hyvää asiaa, mutta ei sitä ihan kyseenalaistamatta kannata uskoo.
esim. kp:n mielestä liikkeiden vaihtelusta ei hyödy mitään.

Jos tekee 1-jakoisella joka toinen päivä, onko mitään järkeä tehdä syklissä eri treenikerroilla esim 5,10 ja 15 toistoa per sarja? Eli maanantaina 5 toiston sarjat, keskiviikkona 10, perjantaina 15, sunnuntaina taas 5 jne...
Onko enemmän järkeä tehdä esim 4x5 ja 3x10 sarjoja vuorokerroilla?

ja Torpeedo en tiä vastaako kysymykseen mutta jos teet vaikka 3 viikkoa samaa liikettä/ohjelmaa niin keho alkaa jo tottua siihen eli liikkeitä pitäisi vaihtaa mutta muut antakoon parempaa tietoa.

IMO aivan turhaa hätiköintiä. Turha niitä liikkeitä on kokoajan vaihdella jos saa sarjapainoja/volyymia kasvatettua, eli kehitystä tulee.

IMO aivan turhaa hätiköintiä. Turha niitä liikkeitä on kokoajan vaihdella jos saa sarjapainoja/volyymia kasvatettua, eli kehitystä tulee.
Eikä liikkeitä kai edes saisi kovin usein vaihdella. UFS:n sivuilla on voimaharjoittelun perusperiaatteissa:
"21. Älä vaihda liikkeitä kovin usein: uuteen liikkeeseen liittyy aina koordinatiivistä tiedostettua tai tiedostamatonta (esim. vastalihaksen rentouttaminen) oppimista."

Kannattaa vaihdella niitä ohjelmia sitten, kun kehitys alkaa hidastumaan selkeästi tai tyssää kokonaan. Ei toimivaa ohjelmaa kannata pois vaihtaa.

edit: Muistaakseni Massaa, Voimaa! -kirjassa oli esitetty, että lihas tottuu tiettyyn rasitukseen n. 10 viikossa. Tämäkin aika luonnollisesti pitkittyy, kun lihasta rasitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, eli suomeksi sanottuna lisätään sarjapainoja liikkeisiin.

Osaako joku sanoa, kannattaako jatkaa jalkojen treenausta tästä huolimatta: polvet sattuvat kyykkyyn mentäessä jos pidän jalkoja kauan suorana tai muutenkin liikkumattomana, esim. yöunet. Muuten ne eivät enää ole kipeät, pidin kauan taukoa jalkojen treenauksesta, mut nyt aloin taas pikku hiljaa treenaamaan..eli siis niiden treenaus ei satu.

Onko 2 kolmen sarjan liikettä (per.lihas) tarpeeksi treeniä yhdelle viikolle?

Esimerkkinä käsipäivä:

Hauis scott - 3x10
Hauis talja/kp 3 x 10
Ranskis 3 x 10
ojentajat taljas/kapea penkki 3 x 8
pystypunnerrus 3 x 10
pystysoutu 3 x 10

?

Mikäs se liike oli missä mennään selälteen makuulle ja kädet päästetään todella kauas sivulle ja siitä viedään painot ylös. Mikä nimeltään siis.

Vipunostot selällä maaten (rinta)

flyes.jpg

Eli oon täältä ottanu ohjelmani, tuolta missä niitä esimerkkejä oli, koko kroppa treeniohjelmalla aloitan.
Onko siitä haittaa, jos sen koko kroppa ohjelman tekee viikossa 4krt/vk (esim. ma, ke, pe, la/su) ?

Ei siitä mitään haittaa pitäis olla. Muista kuitenkin huolehtia lihashuollosta ja palautumisesta.
Kyllä se kroppa sitten kertoo jos mennään liian lujaa.

Eli oon täältä ottanu ohjelmani, tuolta missä niitä esimerkkejä oli, koko kroppa treeniohjelmalla aloitan.
Onko siitä haittaa, jos sen koko kroppa ohjelman tekee viikossa 4krt/vk (esim. ma, ke, pe, la/su) ?

Itse kyllä suosittelen 3krt/vk.. itse kokeilin 3vk 4 treeniä viikkoon 1-jakoisella ja kyllä oli paikat tukossa.

Mitä hyviä liikkeitä pohkeille kannattaisi kokeilla? Oon tehnyt pitkän aikaa pohkeita hackis mut tuntuu ettei siin saa oikeen kunnon tuntumaa pohkeisiin.

Ite tekisin niin, että jokatoinen päivä. Eli näin tulis 4-3 treeniä viikossa ja kerkee palautuu aina välipäivänä. Näin olen itse G6 tehnyt eikä mitään pahemmin paikat tukkoo menny. Tosin venyttely on tärkeää.

No eikös tuossa reeniä tule joka toinen jos oletetaan että hän tekee tuon viikon viimesen reenin sunnuntaina?
Kuten sanoin niin ainahan voi kokeilla ja jos paikat menee ihan jumiin niin sitten palaa entiseen sykliin.

Paljon tollanen tunnin sessio salilla kuluttaa kaloreita jos treenaa bodytyyliin, eikä tee mitään 15 toiston sarjoja pidempiä sarjoja? Ja mitä muita terveyshyötyjä bodailusta on kuin se, että lihaskunto kasvaa?

Mulla on nyt pari kuukautta koskenut polviin enemmän tai vähemmän - välillä saattaa mennä päiviä kun asiaan ei kiinnitä edes huomiota, välillä taas kipuilevat tuntuvammin. Olen siis koko tämän ajan ollut poissa salilta, mutta nyt tosiaan himottaisi palata jo takaisin. Ihmettelen kuitenkin kun kipu ei ole hävinnyt tänä aikana vaikka en ole edes rasittanut jalkoja salilla tai lenkillä. Kivut alkoivat vikoilla kerroilla kun kävin salilla muutama kuukausi sitten mutta olen epäillyt niiden syyksi myös huonoja kenkiä. Olenkin nyt ottanut tänä aikana paljon selvää eri liikkeiden vaikutuksista polviin ja mietin, että uskaltaisko sitä palata nyt suoraan salille vähän tietorikkaampana vaiko olisiko fiksumpaa tehdä ensin ortopedireissu?

Back
Ylös Bottom