Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Riippuu tavoitteista ja ylipäätänsä treenien intensiteetistä. 30g taitaa olla se yleisesti hyväksytty, joskin tieteellisesti kyseenalainen määrä proteiinia. Tätä enempää määrää elimistö ei pysty hyödyntämään kerta-annoksena. Hiilihydraatteja laittaisin hieman proteiinia enemmän esim. suhteessa 1:1,5 mikäli tavoitteena ei ole selkeästi painon nostaminen.

Whey:ssä on 77% proteiinia = nopeasti laskettuna n.23g protskuja 30 grammassa jauhetta. Eli kannattaisiko pistää sen verta jauhetta, että tuo 30g proteiinia täyttyy?

Riippuu tavoitteista ja ylipäätänsä treenien intensiteetistä. 30g taitaa olla se yleisesti hyväksytty, joskin tieteellisesti kyseenalainen määrä proteiinia. Tätä enempää määrää elimistö ei pysty hyödyntämään kerta-annoksena. Hiilihydraatteja laittaisin hieman proteiinia enemmän esim. suhteessa 1:1,5 mikäli tavoitteena ei ole selkeästi painon nostaminen.

Tää on mun kaikkien aikojen suosikki! On meinaan helvetin helppoa keventelyä, kun vetää päivässä 3 kiloo kananfileitä vaikka kolmessa satsissa. Kalorit putoo laskennallisesta reilusta kolmesta tonnista vajaaseen kaheksaan sataan, kun protskuista jää hyödyntämättä 600 g.

Ja mitä tulee tohon jauheen määrään, niin itse vetäisin sen verran kun tuntuu että proteiinia jää päivässä uupumaan. Miks vetää 30g jos 23g riittää? Laitat sitä jauhetta sen verran kun laskennallisesta päivän kokonaisproteiinitarpeesta uupuu.

Dieetti alkoi. Nälkä ei kauheasti vaivaa, mutta verensokeri tuntuu heittelevän ja tulee välillä hieman heikko/jaksamaton olo. Tasoittuuko se dieetin edetessä? Tietysti avain tähän olisi syödä hieman tiheämmin.

Ihan sama koska otat, toihan soveltuu vaikka palkkariksikin. Lasket vaan kuinka usein tuota tarvitset, ja vedät sen siihen väliin ku ei kunnon ruoka maistu.

Edit: Itse en rahojani tuohon kuitenkaan käyttäisi. Ennemmin kiskoisin vaikka ählämikebuja ;D

Onko merkitystä sillä, että keittääkö puuron vai hutkiiko suoraan kauraleseinä+vedellä naamaan? Ajatus vaan heräs kun itse nyt tehnyt näin tovin ja todennut paljon nopeemmaks sekä helpommaks vaihtoehdoks, kunnes herra x kertoi että puuro pitää keittää tai muuten se turpoaa mahassa ja on huonoks sen sulatukselle tms? Muuttuuko siinä sit joku tekijä kun sen lämmittää ja turvottaa mikrossa valmiiks? Imeytyykö se vaivaloisemmin ?

reilu 3500 kalorin bulkkikuurilla ollaan nyt oltu pari viikkoa. Tuntuu että maha kasvaa hirveetä vauhtia. Rasvaa ei tunnu pötsin päällä olevan yhtään aiempaa enemmän mutta pömppis sen kuin kasvaa? :D

Onko merkitystä sillä, että keittääkö puuron vai hutkiiko suoraan kauraleseinä+vedellä naamaan? Ajatus vaan heräs kun itse nyt tehnyt näin tovin ja todennut paljon nopeemmaks sekä helpommaks vaihtoehdoks, kunnes herra x kertoi että puuro pitää keittää tai muuten se turpoaa mahassa ja on huonoks sen sulatukselle tms? Muuttuuko siinä sit joku tekijä kun sen lämmittää ja turvottaa mikrossa valmiiks? Imeytyykö se vaivaloisemmin ?

Ei luulis olevan mitään väliä. Poikakaverini joka on harrastanut punttia enempi ja vähempi säännöllisesti joku 8v. vetää joka päivä ainkin 3 satsia hiutaleita naamariin ilman mitään keittämistä. Persuteluna on et saa enempi energiaa, kun hiutaleita voi syödä kaksinkertasen määrän verrattuna puuroon.

Lukenu ristiriitasta tietoa maapähkinöiden siitä ohuesta ruskeasta kuoresta, eli pitääkö se poistaa. Ja ylipäätänsä onko normi maapähkinöitä hyvä syödä vai pitäiskö ne aina paahtaa? Jotkut aina sanoo että pähkinä sisältää jotain pieniä jäämiä myrkyistä jonka takia pitäs paahtaa.

Itsekin välillä vedän pelkät leseet maidolla, mutta pyrin kuitenkin aina mikroon laittamaan. Aina ei kuitenkaan kerkeä.
En oo huomannu mitään outoa mahassa.

Tää on mun kaikkien aikojen suosikki! On meinaan helvetin helppoa keventelyä, kun vetää päivässä 3 kiloo kananfileitä vaikka kolmessa satsissa. Kalorit putoo laskennallisesta reilusta kolmesta tonnista vajaaseen kaheksaan sataan, kun protskuista jää hyödyntämättä 600 g.

Ja mitä tulee tohon jauheen määrään, niin itse vetäisin sen verran kun tuntuu että proteiinia jää päivässä uupumaan. Miks vetää 30g jos 23g riittää? Laitat sitä jauhetta sen verran kun laskennallisesta päivän kokonaisproteiinitarpeesta uupuu.

Joo, ei ole minun keksimäni määrä tuo 30g ,vaan nimenomaan se yleisesti sovittu/hyväksytty määrä. Jotkin tutukimukset puoltat jotkin eivät. Sehän on selvä homma, että ei sitä proteiinia kerralla imeydy tai pystytä hyödyntämään suuria määriä, jos tavoite on, että aminohapot kulkeutuu sinne soluun prot.synteesiin. Eli en mä nyt lähtis 100g proteiinia palkkariin laittamaan, vaikka päivän muusta ravinnosta saatava proteiini määrä ei täyttäisi sitä omaa laskennallista suositusta. Ja tuosta sun esimerkistä sen verran, että tietyillä aminohapoilla on taipumus muuntua glukoosiksi elimistössä, jos niitä saadaan ns. liikaa, eli kyllä ne hyödynnetään eikä mitään kalorivajetta synny.

Sakk3: Voitko hieman argumentoida väitettä?

palautusjuoma joka kasvattaisi lihasmassaa

Tähän asti olen käyttänyt 2dl Fastin Muscle+ treenin jälkeen mutta olen miettinyt jos sekoittaisi itse vastaavan tai paremman sekoituksen. Mitä kreatiinia proteiinia ja hiilaria kannattaisi hankkia jotta saisin parhaat tulokset lihasmassan kasvattamiseen. Mistä näitä aineita kannattaisi tilailla vai ostaakko ihan normi kaupasta? Asiasta on varmaan threadeja ennalta mutta en äkkisellään löytänyt aivan vastaavaa, voi tietty laittaa linkkiä sellaiseen jos jo löytyy. Kiitos vastanneille.

Joo, ei ole minun keksimäni määrä tuo 30g ,vaan nimenomaan se yleisesti sovittu/hyväksytty määrä. Jotkin tutukimukset puoltat jotkin eivät. Sehän on selvä homma, että ei sitä proteiinia kerralla imeydy tai pystytä hyödyntämään suuria määriä, jos tavoite on, että aminohapot kulkeutuu sinne soluun prot.synteesiin. Eli en mä nyt lähtis 100g proteiinia palkkariin laittamaan, vaikka päivän muusta ravinnosta saatava proteiini määrä ei täyttäisi sitä omaa laskennallista suositusta. Ja tuosta sun esimerkistä sen verran, että tietyillä aminohapoilla on taipumus muuntua glukoosiksi elimistössä, jos niitä saadaan ns. liikaa, eli kyllä ne hyödynnetään eikä mitään kalorivajetta synny.

Sakk3: Voitko hieman argumentoida väitettä?

Kuka tuon 30g on hyväksyny?:) Syöty ruoka viipyy mahassa ja suolistossa aivan varmasti pidempään kuin yhdenkään hyvinvointivaltiossa elävän ruokailuväli on, joten miten voidaan edes puhua "kerralla hyväksikäytettävästä proteiinin määrästä"? Syöt päivällä pihvin niin se on siellä suolen mutkissa vielä seuraavana aamunakin. Ihan turhaa tuosta on huolehtia imeytymisen kannalta IMO, järki päässä kannattaa pitää kuitenkin ruokaillessa eli suositeltavaa ei liene ottaa koko päivän 200g proteiiniannosta kerralla.

Sä voit myös etukäteen turvottaa nuo hiutaleet, kuppiin ja vain aineet ja jääkaappiin odottamaan hetkeä jollon ne pitää nauttia. Turpoaa hyvin vaikka yön aikana, on mukavampi syödä kuin leseinä ja ei tarvi alkaa mikrottelemaan tai keittämään kattilassa pitkiä aikoja. Mikrolla tuon saa myös lämpimäksi jos tahtoo, keittää ei tarvi pitkään (jos et sitten jotain ihme 20min keittoaika-hiutaleita omista).
Mutta jos kuivana syöt niin mahassahan ne turpoaa sitten vasta. Isompaa merkitystä ei käytännössä ole.

Sä voit myös etukäteen turvottaa nuo hiutaleet, kuppiin ja vain aineet ja jääkaappiin odottamaan hetkeä jollon ne pitää nauttia. Turpoaa hyvin vaikka yön aikana, on mukavampi syödä kuin leseinä ja ei tarvi alkaa mikrottelemaan tai keittämään kattilassa pitkiä aikoja. Mikrolla tuon saa myös lämpimäksi jos tahtoo, keittää ei tarvi pitkään (jos et sitten jotain ihme 20min keittoaika-hiutaleita omista).
Mutta jos kuivana syöt niin mahassahan ne turpoaa sitten vasta. Isompaa merkitystä ei käytännössä ole.

Oolrait, eli leseinä menee huntuun siinä tapaukses :D Kaikki kivahan pitää koittaa minimoida.

kysymys vähähiilihydraatisteille tai muuten vain asiasta tietäville.
eli voisiko joku kertoa vinkkejä mitä esim. välipaloilla voisi/kannattaisi syödä ettei kuitenkaan olis koko aikaa näläntunne.
Mielessä on käyny mm. tonnikala/raejuusto/rahka (mutta onkos se järkevää esim. vetää 100g tonnaria ja raejuustoa kun molemmat on kuitenki pitkälti proteiinia vai valita jompi kumpi?)
Sitten pääruuista, olen tähän mennessä jonkun aikaa syönyt molemmilla päääaterioilla 1-2 leipää (yleensä yhden). Pitäisikö pitää nollatoleranssia.
Tänään olen nyt syönyt aamupalaksi 2 leipää omenan ja vähän appelsiinia. Lounaaksi yksi leipä ja lihaa sekä kaninruokaa + omppu. Mites kannattaisi päivän muut ateriat koostuu --> välipala?, iltapalaksi joka tapauksessa rahkaa ja munakasta.
Päivän saldo 6-8km pyöräilyä, salilla kävin pumppailemassa rintaa, selkää ja habaa, vaikkei ollut reenipäivä. Näin toimin koska V**un tylsä vkl taas luvassa eikä kerta kaikkiaan ollut muuta tekemistä.
Sitten vielä tähän liittyen sellainen kysymys että kun nyt olen jonki aikaa ollut normaalia pienemmillä hr:lla niin on varmasti (kai?) normaalia kun usein on heikottava olo. Eilen oli päivällä sellainen olo että vois vaan nukkua koko päivän, ei ollu voimia mihinkään, ulkona kävin kävelemässä ehkä kymmenisen minuuttia ja meinasi tuupertua ojan pohjalle (olin kylläki sinä päivänä käyny salilla ja pyöräilly, mutta yleensä ei ole näin tapahtunut). Ja sitten tänä yönä ku heräsi oli sellainen olo kuin ois kuolemaa tehnyt, hyvä että jakso vessaan asti kävellä
e. aamupalasta unohtui tonnikala mainita

Sokeriaa=(

Semmosta oon miettiny jo pitkään et jos syö paljon makeeta ympäri viikon onko siitä haittaa kehitykselle? tulee noita limuja vedettyy aika paljon iltasin. Muuten kyll ruokapuoli kunnossa mut kaikkee makeeta tulee syötyy ehk turhan useinkin?

Jos meinaat, että lihottaako limut, niin toki jos tarpeeksi juot. Jos taas haluat tietää, että vähentääkö voimia/haittaako treeniä, niin ei haittaa.

Back
Ylös Bottom