Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Olen 75 kg painoinen mies ja käyn 4 X viikossa salilla...ajattelin aloittaa dietin...Kysymys: Jos vedän sen 2500kcal, niin olenko silloin miinus kaloreiilla?

Olen 75 kg painoinen mies ja käyn 4 X viikossa salilla...ajattelin aloittaa dietin...Kysymys: Jos vedän sen 2500kcal, niin olenko silloin miinus kaloreiilla?

Veikkaisin että et ole, ellet sitten liiku huomattavan paljon ja/tai tee ruummiillista työtä. Kannattaa ehkä kokeilla viikko tuolla 2500kcal ja seurata painoa ja pikkuhiljaa tiputella kaloreita vaikka 200kcal kerrallaan alaspäin. 2000-2200kcal on mielestäni aika hyvä määrä dieetille...vaikka itselleni tuokin oli liikaa.

Mitäköhän arviois kulutukses tälläisessä elämäntilanteessa. Ei töitä, ei koulua. Päivät menee pitkälti makoillessa kotona ja katsellessa telkkaria. Salilla tietysti 4krt / viikko. Muutamana päivänä aerobista. 182cm/77.5 KG. Armeijasta kotiutunut tammikuussa, ja treenaaminen meni siellä suomeks sanottuna vituiks. Nyt taas takas salin pariin. Tavoitteena kasvaa, mutta maltillisesti, ei mitään sikabulkkia. Oiskohan 3000Kcal hyvä taso lähtee liikkeelle? Kuitenkaan se peruskulutus ei voi olla kovin suuri, kun juuri mitään muuta tule tehtyä kun käytyä salilla. Nyt on ainakin aikaa panostaa tähän hommaan.

sellasta kyselisin kun proteiineja pitää ottaa 2g painokiloa kohden, niin paljon pitää sit ottaa hiilareita ja rasvoja painokiloa kohden?

sellasta kyselisin kun proteiineja pitää ottaa 2g painokiloa kohden, niin paljon pitää sit ottaa hiilareita ja rasvoja painokiloa kohden?

hiilari n. 5g,
rasvoja en muista, mutta sellaiset 30% päivän kalorimäärästä

Taustat: Paino 96kg, tavoitepaino n.85kg, jonka mukaan ravinto on laskettu.
Kysymys: Onko tarpeeksi ruokaa? Proteiinia tulee n.250g päivässä, sen luulisi riittävän.

6.00 Mysli 80g, sokeriton mehukeitto, proteiinijuoma+rypsiöljy (60g proteiinia)
10.45 Tonnikala 1 prk
13.00 Rahka 250g
15.15 Kana 200g, salaatti+kastike
17.45 Rahka 250g, banaani, mandariini
Treeni
19.40 Palautusjuoma
21.00 Kana 200g, kvinoa n.100g, salaatti+kastike

Avauduin aiemmin vitutus ketjuun kun kurkku on ollut kipeä jo viikon.
Nyt tein sellaisen huomion että ainakun syön esim. banaania tai viinirypäleitä,
se sattuu kurkussa niin paljon etten voi jatkaa syömistä.
Kuitenkin muut ruat kuten leipä, maitorahka jne jne eivät aiheuta kipua näin kovana.
Kurkku ei ole siis muuten erityisen kipeä kuin syödessä, ja etenkin siis hedelmiä syödessä.
Mistä tämä voi johtua? Lääkäri sanoi muutama päivä sitten että minulla on siis viirus,
tällöin en ollut huomannut tätä asiaa.

Kertokaas miten voi olla mahollista, kun mittaa on noin 168-169cm ja paino on nyt 71kg ja viikko sitten se oli 72.. Ja pitäs paino saada tuonne 75 tienoille vielä, niin miksi paino on voinut tippua vaikka oon kokoajan syöny ylikulutuksen? Oon kyllä puntin lisäksi käyny 2krt viikossa juoksemassa, mutta oon senki ottanu huomioon ja sitten syöny vielä enemmän.. Alussa paino nousikin komeasti, mutta nyt muka viikossa lähteny kilo pois? Syön 5-6krt päivässä ja syön kyllä paljon ja palkkarit vielä päälle. Tosin mistään roskaruuista en ole syömisiäni ottanu, vaan kunon perusruokaa oon syöny paljon, mitä oon laskenu ni semmoset 2300-2700kcal oon syöny jokapäivä eli noilla meikäläisen mitoilla tuon painonhan pitäisi tuosta nousta? No eipä tuo mitään kunhan tulokset nousee..

Kertokaas miten voi olla mahollista, kun mittaa on noin 168-169cm ja paino on nyt 71kg ja viikko sitten se oli 72.. Ja pitäs paino saada tuonne 75 tienoille vielä, niin miksi paino on voinut tippua vaikka oon kokoajan syöny ylikulutuksen? Oon kyllä puntin lisäksi käyny 2krt viikossa juoksemassa, mutta oon senki ottanu huomioon ja sitten syöny vielä enemmän.. Alussa paino nousikin komeasti, mutta nyt muka viikossa lähteny kilo pois? Syön 5-6krt päivässä ja syön kyllä paljon ja palkkarit vielä päälle. Tosin mistään roskaruuista en ole syömisiäni ottanu, vaan kunon perusruokaa oon syöny paljon, mitä oon laskenu ni semmoset 2300-2700kcal oon syöny jokapäivä eli noilla meikäläisen mitoilla tuon painonhan pitäisi tuosta nousta? No eipä tuo mitään kunhan tulokset nousee..

sä oot vähän samassa tilanteessa kuin minä, painoa kans yritän hivutella ylöspäin mutta aina se ei vaan nouse vaikka ittekin vetelen ruokaa päivittäin aikas isolla kouralla.
toi painon nousu on kans semmonen juttu että jossain vaiheessa se ei voi enää nousta niin nopeasti kun ollaan saavutettu niin sanottu normaalipainon raja.
esim. itse kun olin yhdessä vaiheessa todella alipainoinen niin paino tottakai nousi niillä kalorimäärillä tiuhaan tahtiin, mutta kun sitä painoo oli tullut kymmenisen kiloa lisää niin ei se tietnkään enää siinä vaiheessa samaa tahtia voi nousta
elikkä sulle tuo 71 kilua on aika ihannepainoraja niin en ainakaa usko että se enää tuossa vaiheessa voi älyttömän nopeasti nousta, mutta tarkkaile tilannetta jos paino laskee vielä niin lisää ruokaa tai vähene aerobista jne

Joo se olisikin hyvä kun se pikkuhiljaa nousisi tuohon 75, mutta outoa kun en omaa mitään kovinkaan hyvää aineenvaihduntaakaan, mutta selväähän se on kun paino nousee niin peruskulutuskin nousee.

Pituutta löytyy 178cm painoa VAIN sen 67kg. Painoa eli massaa haluaisin lisää ja tavotteenakin olis jos kesälomaks sais edes sen 70kg ja ensi talveks 75kg.
taitaa olla liian isot tavotteet?
Massaahan tulee, kun syö oikein ja tarpeeksi, joten mun tarvii syödä joku n.2700kcal?
Tuleeko näistä se?

Aamuapala:
- Kaurapuuroa 2 annosta + banaani + 2x maito lasillinen

Välipala:
- Banaani + sellane jyväpatukka.

Kouluruoka:
(sitä sun sattuu, yleensä perunoita yms..) 2x maito

Lounas:
Kana + riisi / makaronilaatikko + banaani + 2xmaito

välipala:
Banaani 2xmaito

Illallinen:
-Kana + riisi/makaronilaatikko TAI lihapiirakoita. 2xmaito

Ei oo hirveesti hajua, mitä kanssis syödä et sais ton painonnousemaan, ku tuntuu et jyllää vaan paikallaan.
Helpmii.

Pituutta löytyy 178cm painoa VAIN sen 67kg. Painoa eli massaa haluaisin lisää ja tavotteenakin olis jos kesälomaks sais edes sen 70kg ja ensi talveks 75kg.
taitaa olla liian isot tavotteet?
Massaahan tulee, kun syö oikein ja tarpeeksi, joten mun tarvii syödä joku n.2700kcal?
Tuleeko näistä se?

Aamuapala:
- Kaurapuuroa 2 annosta + banaani + 2x maito lasillinen

Välipala:
- Banaani + sellane jyväpatukka.

Kouluruoka:
(sitä sun sattuu, yleensä perunoita yms..) 2x maito

Lounas:
Kana + riisi / makaronilaatikko + banaani + 2xmaito

välipala:
Banaani 2xmaito

Illallinen:
-Kana + riisi/makaronilaatikko TAI lihapiirakoita. 2xmaito

Ei oo hirveesti hajua, mitä kanssis syödä et sais ton painonnousemaan, ku tuntuu et jyllää vaan paikallaan.
Helpmii.

Vittu nyt vähän omatoimisuutta! Ota laskin käteen ja ala laskemaan. Finelistä tai kalorilaskuri.fi:stä löytyy ruoka-aineiden kaloripitoisuuksia!
Kaikki mulle heti, vittu!

Millä sais lisää ruokahalua? :o kun ei vaan pysty syömään enempää.. Syön 3-4h välein, näläntunnetta ei ole ollut viikkoihin.. Paino ei silti nouse haluttuun tahtiin. Tupakoin, joka vähentää ruokahalua, mutta siitä en eroon pääse niin helpolla..

Paljonko A- ja E-vitamiinia voi huoletta syödä päivässä? Rypsiöljyä käytän aika reilusti.. Mulla olis nimittäin kahta erilaista monivitamiinikapselia, niistä tulis yhteensä 1300mcg a-vitamiinia ja 18mg e-vitamiinia, päälle vielä ne e-vitamiinit mitä rypsiöljystä tulee. Onko liikaa?

Onko ananaspurkin kalorit koko purkin sisällöstä vai vain ananaksesta?
Paljonko minun (ilman aktiviteettiä n. 2000kcal) kannattais salipäivänä vähintään syyä jos haluaa edes pientä massannousua? Tiiän jo että yli tuon 2000kcal jos sen meinas joku sanoa. Mites tuo seuraava päivä (lepopäivä. ei aktiviteettiä)?

168cm/55-56kg aamupaino, nainen, ei juurikaan ylimääräistä lihasta, aerobista keskiraskasta/kevyehköä liikuntaa tunti-puolitoista 2-3krt viikossa, lisäksi tämä ohjelma tästä päivästä alkaen.

Kysymys: Onkohan 300-800kcal vaje (useimmiten 500-800 vaje) vahingollista liioittelua vai ihan ok, kun näitä ihan viimeisiä kiloja viedään? Keskimäärin kerran viikossa syön enemmän, laskematta kaloreita. Tavoitteena lähinnä pienentää rasvaprosenttia, joka lienee nyt aika suuri kokooni nähden. En halua treenata mitään kunnon muskeleita itsellein kuitenkansa.

Back
Ylös Bottom