Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka monta sarjaa yhdellä sali kerralla olisi hyvä suunnilleen tehdä? Tiedän, että sarjojen laadulla on suurempi merkitys kuin määrällä, mutta jokinlainen arvoi vaikka siitä kuinka monta sarja on ehdottomasti liikaa olisi hyvä tieto minulle. Näihin sarja määriin voi laskea mukaan myös lämmittely sarjat...
Millä jaolla teet? Riippuu haetko voimaa vai mitä. Sellanen 6-10 sarjaa lihasryhmälle viikossa on hyvä. Täysin yksilöllistä jne...

Miten porukka juo palkkarinsa? Heti treenin jälkeen, treenin aikana vai ennen? Onko tuosta treenin aikana juomisesta jotakin haittaa?

Jos palkkaria juon, niin yleensä kaadan nesteen suuhun ja nielaisen. Toimii yllättävän hyvin! Harvemmin tosin menee veden kanssa, sekoitan yleensä jogurttiin ja rypsiöljyyn herat niin menee itselleni paremmassa muodossa ja saan kaloreitakin päälle. Ja heti treenin jälkeen menee. Myös treeniä ennen ja sen aikana on hyvä nauttia proteiinia ja hiilareita. Hifistelyähän tuo on, mutta kyllä siitä voi apua olla.

Mistä johtuu, kun teen vaikka pystypunnerruksia laitteessa ja toistot tuntuvat menevän todella kevyesti, mutta yhtäkkiä vaikka edellinen toisto menisi kevyesti niin seuraava toisto ei mene ollenkaan vaan lihakset lyö "lukkoon" eikä vaan saa käsiä liikkeelle vaikka kuinka yrittää. :/ APUA!

Mistä johtuu, kun teen vaikka pystypunnerruksia laitteessa ja toistot tuntuvat menevän todella kevyesti, mutta yhtäkkiä vaikka edellinen toisto menisi kevyesti niin seuraava toisto ei mene ollenkaan vaan lihakset lyö "lukkoon" eikä vaan saa käsiä liikkeelle vaikka kuinka yrittää. :/ APUA!

Jostain loppuu voima. Etuolkapäät ja ojentajathan tuossa eniten töitä tekevät, voisin melkein veikata että ojentaja ei jaksa. Jos teet muita ojentajaa rasittavia liikkeitä(penkkiä, dippiä esim) ennen pystypunnerrusta, on mahdollista että ojentajat ovat jo rasittuneet huomattavasti entuudestaan.

Jostain loppuu voima. Etuolkapäät ja ojentajathan tuossa eniten töitä tekevät, voisin melkein veikata että ojentaja ei jaksa. Jos teet muita ojentajaa rasittavia liikkeitä(penkkiä, dippiä esim) ennen pystypunnerrusta, on mahdollista että ojentajat ovat jo rasittuneet huomattavasti entuudestaan.

selvähomma. Onko kannattavaa tehdä liikkeet eri tahdissa? esim. jos normaalisti teen ensin ojentajat taljassa, niskan takaa käsipainolla ja sitten pystypunnerrusta niin kannattaako seuraavalla kerralla tehdä vaikka päinvastaisessa järjestyksessä? vai tuleeko treeniohjelmaa ja sen järjestystä seurata sana tarkkaan.?

Itse olen nyt 3 kuukautta treenannut ja on ruvennut haittamaan tuo puntin vaikutus pituuskasvuun. Olen jo 180 cm pitkä, joten ei minun tarvitse enää kauheasti kasvaa tästä. Haluaisin kuitenkin kasvaa edes 2-5 cm. Ikää on 15-vuotta. Harrastan nimittäin sellaista urheilua, jossa on melkeinpä pakko olla pitkä jos haluaa pärjätä. Ihan sen kannalta.

Kysyn siis, että kannattaisiko mun vähentää tai ottaa kokonaan pois ohjelmasta kyykyt? Että en tee mitään sellaisia liikkeitä, jossa tanko lepää niskan päällä. Olen tietoinen, että suurin kasvulevy sijaitsee selässä. Esim. pystypunnerrus, voiko sekin rasittaa selkää pahasti ja näin olla haitaksi selän kehitykselle pystysuunnassa? ei leveys :D

Mavea en ole vielä ollenkaan tehnyt. Jalat voin treenata ihan jalankoukistajilla, sekä jalkaprässillä. Kyykyt aattelin jättää siihen asti pois.

Itse olen nyt 3 kuukautta treenannut ja on ruvennut haittamaan tuo puntin vaikutus pituuskasvuun. Olen jo 180 cm pitkä, joten ei minun tarvitse enää kauheasti kasvaa tästä. Haluaisin kuitenkin kasvaa edes 2-5 cm. Ikää on 15-vuotta. Harrastan nimittäin sellaista urheilua, jossa on melkeinpä pakko olla pitkä jos haluaa pärjätä. Ihan sen kannalta.

Kysyn siis, että kannattaisiko mun vähentää tai ottaa kokonaan pois ohjelmasta kyykyt? Että en tee mitään sellaisia liikkeitä, jossa tanko lepää niskan päällä. Olen tietoinen, että suurin kasvulevy sijaitsee selässä. Esim. pystypunnerrus, voiko sekin rasittaa selkää pahasti ja näin olla haitaksi selän kehitykselle pystysuunnassa? ei leveys :D

Mavea en ole vielä ollenkaan tehnyt. Jalat voin treenata ihan jalankoukistajilla, sekä jalkaprässillä. Kyykyt aattelin jättää siihen asti pois.

Jos et joka kuukausi kasva senttiä lisää ei vielä todista mitään IMO,eikös kasvu tapahdu sillee sykäyksittäin,eli meneepari kk ettei pituus lisi,ja sit taas lähtee kasvamaan.

e:käy nyt juttelemassa terveyssisaren kans,saatat saada varmempaa tietoa =)

Siis miten tämä "haittaaminen" pituuskasvuun on ilmennyt? En usko tältä istumalta hetkeäkään että oikeasti olisit sen jotenkin voinut huomata. Varsinkaan kun tuossa iässä kyllä jo melkein lajin kuin lajin harrastajat tekevät punttia kyykkyineen päivineen.

ruokakysymys

Moro!

Eli ku sanotaa et pitää syödä hyvin (kyllä sitä teenkin) mutta silloin kun on treeni ni kuuluisko treenii enne syödä jotai tonnikalaa vai sen jälkee vai molemmissa?

Moro!

Eli ku sanotaa et pitää syödä hyvin (kyllä sitä teenkin) mutta silloin kun on treeni ni kuuluisko treenii enne syödä jotai tonnikalaa vai sen jälkee vai molemmissa?

Ite syön 2-3 tuntia ennen treeniä ison aterian, joka sisältää paljon proteiinia ja hiilihydraatteja. Yleinsä joku lämminruoka. Sitten juon tunti ennen treeniä proteiinidrinkin. Itellä ainaki, jos tuon ison aterian syön ja lähen sen jälkeen heti salille niin meinaa yrjö lentää varsinkin kyykätessä. Treenin jälkeen palkkari ja palkkarista n. tunti taas iso ateria. Taas joku lämmin ruoka.

selvähomma. Onko kannattavaa tehdä liikkeet eri tahdissa? esim. jos normaalisti teen ensin ojentajat taljassa, niskan takaa käsipainolla ja sitten pystypunnerrusta niin kannattaako seuraavalla kerralla tehdä vaikka päinvastaisessa järjestyksessä? vai tuleeko treeniohjelmaa ja sen järjestystä seurata sana tarkkaan.?

Tulee, mutta kun muutata treenohjelmaan liikkeiden järjestystä, niin homma pelittää ;) Ei vaan, ei tarvitse orjailla.

Ite syön 2-3 tuntia ennen treeniä ison aterian, joka sisältää paljon proteiinia ja hiilihydraatteja. Yleinsä joku lämminruoka. Sitten juon tunti ennen treeniä proteiinidrinkin. Itellä ainaki, jos tuon ison aterian syön ja lähen sen jälkeen heti salille niin meinaa yrjö lentää varsinkin kyykätessä. Treenin jälkeen palkkari ja palkkarista n. tunti taas iso ateria. Taas joku lämmin ruoka.

Ite söin eilen kaks tuntia ennen reeniä ja salilla oli heti normaalia voimattomampi olo. Yleensä syön noin tunti ennen reeniä jollon reeni kulkee erittäin hyvin. Muutaman kerran syöny puol tuntia ennen salia kunnon aterian eikä siitä oo juurikaan mitään haittaa ollu. No ehkä se kyykky ensimmäisenä liikkeenä on ainoo mihin noin lyhyt ruokailuväli on hieman vaikuttanu. Mut kuitenkin joku tunti ennen reeniä kun syön kunnon aterian niin ei haittaa reeniä ja jaksaa siellä salilla painaa.

Mitä kantsii tehä jos penkin sarjapainot alkaa junnaamaan eli ei saa puhtaita sarjoja tehtyä? Oon vasta pari kk käynyt puntilla..

Mitä kantsii tehä jos penkin sarjapainot alkaa junnaamaan eli ei saa puhtaita sarjoja tehtyä? Oon vasta pari kk käynyt puntilla..

Voi tehdä vuoroviikoin penkin kp,monet saa rintaan lihoja paremmin tälleen.Sit vaa tiukkaa ojentaja ja olkapäätreeniä niinä päivinä kuin ne treenausvuorossa.

Kuinka leveellä otteella porukka tekee täällä penkkiä? Itellä on pikkurillit niitten uloimpien merkkien kohdalla.

Ite teen taas että koko käsi on niitten ulkopuolella eli etusormi niissä merkeissä, enkä edes ole mikään leveä harteinen.

Eikös se jotenkin niin ole että leveämpi ottaa enemmän rintaa ja kapeampi rintaan sekä ojentajiin ?

Ite teen taas että koko käsi on niitten ulkopuolella eli etusormi niissä merkeissä, enkä edes ole mikään leveä harteinen.

Eikös se jotenkin niin ole että leveämpi ottaa enemmän rintaa ja kapeampi rintaan sekä ojentajiin ?

Juu leveä ottaa enempi rintaan kun taas kapee enempi ojentajiin.

Back
Ylös Bottom