Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko järkevää treenata voimapyörällä, jos rullailu tuntuu lähinnä alaselässä? Notkoselkä löytyy muutenkin, mutta taitaa painua tuota tehdessä vielä enemmän notkolle.

Oot todennäköisesti tehnyt väärin jos tuntuu alaselässä. Itekin pidin aluksi selkää ihan liian suorassa tai jopa kaarella ja se tuntu alaselässä. Oikeasti siinä pitää selkä pyöristyä.

Tässä hyvä opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=tl_Hp1Wf52k

Mikäs olis fiksuin palkkarijuoma aloittelijalle näistä; FASTIN Muscle+ VAI Reco2 + Kreatiini VAI Mass2 + Kreatiini? Jos siis näistä joku valitaan, niin mikä paras?

Kaikki nuo ihan passelisti käy. Kahdella viimesellä vaihtoehdolla vaan saat/joudut tankkaa sen krean.

Kaikki nuo ihan passelisti käy. Kahdella viimesellä vaihtoehdolla vaan saat/joudut tankkaa sen krean.
Elikkäs tuo Muscle+ olis kätevin. Mietin vaan riittääköhän sen 6,3g kreatiinia per. annos? Melko pienkokonen kaveri olen niin vois hyvinkin olla sopiva annos.

SJMV vai MAVE?

Piti suorittaa SJMV:tä, mutta MAVE helpompi toteuttaa, joten olen tehnyt sitä.

Mitä näillä kahdella on eroa? Tehoavatko erilailla jne?

Teen 2x6-8 toistoa mavessa (hikiset 6-8, eli isot painot) ja tekniikka ei ihan kohdillaan. Tiiukkaa tekee (hyvä?) ja tuntuu tehoavan, mutta pelkään, että satutan selkäni, koska ei tosiaan tekniikka ihan sulavaa aina ole.

SJMV vai MAVE?

Piti suorittaa SJMV:tä, mutta MAVE helpompi toteuttaa, joten olen tehnyt sitä.

Mitä näillä kahdella on eroa? Tehoavatko erilailla jne?

Teen 2x6-8 toistoa mavessa (hikiset 6-8, eli isot painot) ja tekniikka ei ihan kohdillaan. Tiiukkaa tekee (hyvä?) ja tuntuu tehoavan, mutta pelkään, että satutan selkäni, koska ei tosiaan tekniikka ihan sulavaa aina ole.

Mave on imo ihan hyvä liike, jos se SJMV tuntuu todella vaikealta. SJMV ottaa enemmän takareisiin. Maven tekniikka kannattaa silti treenata kuntoon, sillä sitten kun innostuu lyömään sitä rautaa lisää, niin se huono tekniikka vain korostuu.

Pitäisikö lihasten kipeytyä?

Viikon tai kahden treenitauon jälkeen lihakset ovat kipeät pari päivää treenin jälkeen. Teen nyt kolmijakoista tunnollisesti 5 viikkoa putkeen ja lihakset eivät tule kipeiksi vaikka mitä tekisi. Hyvä vai huono juttu? Kertooko hyvästä palautumisesta vai onko treenissä vikaa?

Ei lihasten kipuilu kerro juurikaan mitään.En itsekkään saa kuin pohkeet aristamaan vaikka mitä tekisi.Muistathan vaihdella toistomääriä,lisätä rautaa tms.

Jep jep, just rustaan uutta variaatiota ohjelmaan. On vaan jäänyt arveluttamaan että pitäisikö lihasten olla kipeitä ja jumissa, mutta tämä selvä.

Jep jep, just rustaan uutta variaatiota ohjelmaan. On vaan jäänyt arveluttamaan että pitäisikö lihasten olla kipeitä ja jumissa, mutta tämä selvä.

Hehe, hauska kyssäri tuo alkuperänen :D

Ite oisin erittäin tyytyväinen jos lihakset ei olisi jumissa niin pitkään. Jos kehitystä tapahtuu ja pystyt lisäämään rautaa ja/tai tekemän pidempiä sarjoja samoilla romuilla niin se on pääasia. DOMS:ista nyt löytyy vaikka mitä kun googlaa ja muistaakseni pakkiksestaki löyty joku aika kattava thread aiheesta.

tällainen tyhmä kysymys multa jälleen. elikkä kun nyt haluisin lihasten kehittämisen ohella saada sitä voimaakin niin onko tuo voiman lisääminen mahdollista ilman että pyrkii vaikka väkisin tekemään isommilla painoilla kuin ehkä pystyisi.

tarkoitan sitä että ainakin itse olen nyt muutamana päivänä ottanut kaikesta huolimatta suuremmat raudat kuin mitä itse uskoisin saavani ja olen sitten tehnyt nii monta kuin olen pystynyt/jaksanut. ainakin olen huomannut että kyllä siihen alkaa vähitellen lihas tottumaan kun muutamaan otteeseen tekee näin, vaikka tekniikka siinä vähän kärsisikin. syy miksi olen näin tehnyt on se että yhdessä vaiheessa totuin tekemään joka kerta sillä "turvalliselta" tuntuvalla painomäärällä vaikka rahkeita olisi saattunut riittää parempaankin. Onko tämä täyttä bullshittiä vai kannattaako sitä edetä näin vaikka tosiaan tekniikka siinä kärsisikin, en ainakaan muuten ikinä totu suurempiin limppuihin.

yhdessä vaiheessa totuin tekemään joka kerta sillä "turvalliselta" tuntuvalla painomäärällä vaikka rahkeita olisi saattunut riittää parempaankin. Onko tämä täyttä bullshittiä vai kannattaako sitä edetä näin vaikka tosiaan tekniikka siinä kärsisikin, en ainakaan muuten ikinä totu suurempiin limppuihin.

Tuossa vastaat jo omaan kysymykseesi.
Joka kerta olisi hyvä lisätä paino/sarja määrää tai tehdä jotain enemmän ja sitten sopivin väli ajoin ottaa homma alusta.

Vaikka se tekniikka sitten vähän kärsisikin. Mutta ei tietenkään nyt mitä sattuu päätöntä repimistä. :puntti:

e: ei ole kehittävää junnata treenistä toiseen samoilla painoilla.

Tuossa vastaat jo omaan kysymykseesi.
Joka kerta olisi hyvä lisätä paino/sarja määrää tai tehdä jotain enemmän ja sitten sopivin väli ajoin ottaa homma alusta.

Vaikka se tekniikka sitten vähän kärsisikin. Mutta ei tietenkään nyt mitä sattuu päätöntä repimistä. :puntti:

e: ei ole kehittävää junnata treenistä toiseen samoilla painoilla.

juu sitä mä mietinkin että kyllä sitä on vaan uskallettava laittaa sitä malmia lisää, vaikkei sitten tulis ku 1 tai 2 toistoo (kyllä ne sarjapainot siitä joskus lähtee nousemaan). tietenkään missään ns. vaarallisemmissa liikkeissä ei kannata ihan hulluja yrityksiä lähtee tekemään.

Kommentoidaan nyt vielä sen verran että jos on pääliikkeissa tarkoitus saada mahdollisimman paljon rautaa ylös, niin ei IMO haittaa jos tekniikkaa ei oo oppikirjasta väännetty. Kunhan liike on hallittu, eikä mitään repimistä varsinkaan mavessa.

Kommentoidaan nyt vielä sen verran että jos on pääliikkeissa tarkoitus saada mahdollisimman paljon rautaa ylös, niin ei IMO haittaa jos tekniikkaa ei oo oppikirjasta väännetty. Kunhan liike on hallittu, eikä mitään repimistä varsinkaan mavessa.

Joo, mutta jos haluaa saada rautaa mahdollisimman paljon ylös niin tekniikka pitää olla kohillaan. Pelkkä 'raaka' voima ei vain riitä.

Olkapää/hartiapäivä esimerkki:

A. Pystypunnerrus käsipainoilla istuen, 4 x 6-8
/B1. Pystysoutu, 3 x 10-12
\B2. Vipunostot sivulle vinopenkissä, 3 x 10-12
C. Arnold press, 3 x 8-10
D. Vipunostot sivulle, pumppailua, 100 toistoa
E. Powerkohautukset tangolla, 5 x 5

Vaikka vähän höntiltä näyttää, niin toi on ihan toimivasta ohjelmasta... Samassa ohjelmassa on myös toinen hartiapäivä :D

Kiitos asiallisesta vastauksesta :)

Back
Ylös Bottom