Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Olis sellanen kysymys, että heti treenin jälkeen kun vetäsee yhden gainomax- tripin (250ml) niin mitenkä on ruokapuoli sen jälkeen? Käyn salilla yleensä iltaisin, eli klo 18 jälkeen. Eli tarkemmin sanottuna: pitääkö litkiä esim vettä gainomaxin jälkeen vai olla syömättä esim tunti tms.? Meinasin ottaa gainomaxit seuraavaksi käyttöön, nyt kun olen niitä jo reilun viikon vedellyt. :puntti:

Olis sellanen kysymys, että heti treenin jälkeen kun vetäsee yhden gainomax- tripin (250ml) niin mitenkä on ruokapuoli sen jälkeen? Käyn salilla yleensä iltaisin, eli klo 18 jälkeen. Eli tarkemmin sanottuna: pitääkö litkiä esim vettä gainomaxin jälkeen vai olla syömättä esim tunti tms.? Meinasin ottaa gainomaxit seuraavaksi käyttöön, nyt kun olen niitä jo reilun viikon vedellyt. :puntti:

Ite vetäsen palkkarin heti treenin jälkeen ja palkkarista noin tunti ja sit kunnolla ruokaa naamaa. Yleinsä joku lämminruoka.

Mitä mieltä tämmösestä ruokavaliosta ?

Aamupala:
Kaurahiutaleita 1dl
Maitorahka (ehrmann) 250g
Rasvaton maito 2dl
Kalaöljykapseli 1klp

Välipala:
Ruispala 2klp (välissä: tomaattia, juustoa, meetvurstia, voita)

Lounas:
Riisiä 2dl
Kanakastike
Rasvaton maito 5dl
Salaattia 100g

Välipala:
Oliiviöljy 1rkl
Rasvaton maito 2dl

Päivällinen:
Makaroni 2dl
Tonnikala vedessä 185g
2rkl oliiviöljy
kalaöljykapseli 2klp
monivitaaminitabu 1klp

Iltapala:
Kananmuna 3kpl
maapähkinä 1dl
Rasvaton maito 2dl

Kalorit: ~3200 Prot: 230g Hiildr: 260g Rasv: 145g

Oma paino: 74kg Pituus: 175cm
Tavoite: Massan ja lihasten kasvatus.
Treeni päivinä treenin jälkeen tietenkin kunnon palkkari.

Sellanen kysymys tuli mieleen, että jos treenaa ma,ke,pe, niin kannattaako myös sunnuntaina vetää +kaloreilla?

Eli toisinsanoen, kasvaako perjantaina treenattu lihas vielä sunnuntainakin, vai tuleeko sunnuntaina syödyt ylimääräiset kalorit automaattisesti rasvan muodossa ?

Missä kasvit? Niitä voisi huoletta lisätä, sisältää vähän kaloreita mutta paljon vitamiineja ym. tärkeitä juttuja.

Samaa vois sanoa melkein jokaiselle jätkälle, joka postaa ruokiaan tänne. Eikö miehet voi syödä rehuja? :D

Samaa vois sanoa melkein jokaiselle jätkälle, joka postaa ruokiaan tänne. Eikö miehet voi syödä rehuja? :D

Kyllähän täällä ainakin kasviksia ja hedelmiä syödään. Tykkään etenkin vääntää lounaaksi aivan tajuttoman kasan erilaisia raasteita raejuuston kylkiäisenä. Kokeilkaas raastaa kasa kaalia&porkkanaa, ja sekaan omenaa, sekin raasteena. Hemmetin hyvää.

Itse syön päivässä muutaman mandariinin ja joka aterialla puolilautasellista salaattia/keitettyjä kasviksia/vihanneksia ja täysjyväruisleivän päälle kurkkua ja tomaattia, vaikka tarkotus on lihasta saadakin niin syö vaan paljon.

Laskin tuossa juuri että treenipäivänä syön illalla eli klo 19-23 välisenä aikana noin 1500 kcal. Noin neljään tuntiin siis menee puolet päivän energiasaannista. Onko tästä teidän mielestänne haittaa? Taidankin tästä edespäin treenipäivinä nauttia yhden banaanin vähän ennen urheilua. Ei tule lounaan ja päivällisen väliin viiden tunnin paussia ravinnonsaannissa. Mutta onko tuosta iltamättämisestä haittaa?

Terve,

Pitääkö välipäivinä lihasmassaa kasvatettaessa pitää kalorit myös saman verran plussalla kuin treenipäivinä? Tätä on varmaankin kysytty aikaisemmin, mutta ei tuntunut haulla löytyvän tarkkaa vastausta kysymykseen.

Terve,

Pitääkö välipäivinä lihasmassaa kasvatettaessa pitää kalorit myös saman verran plussalla kuin treenipäivinä? Tätä on varmaankin kysytty aikaisemmin, mutta ei tuntunut haulla löytyvän tarkkaa vastausta kysymykseen.

Kannattaa pitää saman verran plussalla. Lihakset kasvavat nimen omaan levossa, joten on tärkeää että harjoittelun jälkeen seuraavinakin päivinä on rakennusainetta tarjolla.

Sellanen kysymys tuli mieleen, että jos treenaa ma,ke,pe, niin kannattaako myös sunnuntaina vetää +kaloreilla?

Eli toisinsanoen, kasvaako perjantaina treenattu lihas vielä sunnuntainakin, vai tuleeko sunnuntaina syödyt ylimääräiset kalorit automaattisesti rasvan muodossa ?
Tottakai kannattaa pitää sunnuntaina/kaikkina muina päivinä kalorit plussalla. ps. sitä rasvaa tulee kuitenkin, vaikka treenaisitkin sunnuntaina senhän sanoo jo nimikin Plussakalorit=Syöt yli kulutuksesi, eli rasvaksi tulee osa väkisinkin.

Meneekö mun laihdutuskuuri pilalle jos syön normaalisti joka päivä n. 500-700 kaloria miinuksen puolelle, mutta lauantaisin saatan vetää ylikin 1000-2000 kalorilla?
Liikunta kuuluu myös mukaan reilusti (2 x muay thai ja 3 x punttisali)

Semmosta kyselisin, että onko täällä muitakin ns. nirsoja syömään? Mun mies on meinaan nirso ruoan suhteen, tarkoittaen sitä, että esim. syö mielummin "kaloripommeja" jotka ei ravintoarvoiltaan ole todellakaan parhaimmasta päästä, mutta niistä saa hyvin kaloreita, että pääsee plussalle.

Kyllähän tuo noita maitorahka+funlight komboja ja tunaa vetelee, mutta noiden kaloripommien helppous vie monesti mukanaan. Itte oon parhaani mukaan vääntänyt viikonloppusin aina aamupalat sun muut ja lyönyt ruoat nenän eteen, mutta haluaisin parantaa juuri sitä ruokahalua, jos mahdollista(?)

Miehelle ei aamupala maistu, ei millään, vaikka on yrittänytkin parantaa "tapojaan" . :D Haluaisinkin saada vinkkejä sellaisilta joilla on kokemusta samanlaisista ongelmista. Eli en tahdo vastauksia tyyliin "ruokaa naamariin, sillähän se ongelma paranee". Ei vaan ole niin helppoa nähtävästi. :rolleyes:

Semmosta kyselisin, että onko täällä muitakin ns. nirsoja syömään? Mun mies on meinaan nirso ruoan suhteen, tarkoittaen sitä, että esim. syö mielummin "kaloripommeja" jotka ei ravintoarvoiltaan ole todellakaan parhaimmasta päästä, mutta niistä saa hyvin kaloreita, että pääsee plussalle.

Kyllähän tuo noita maitorahka+funlight komboja ja tunaa vetelee, mutta noiden kaloripommien helppous vie monesti mukanaan. Itte oon parhaani mukaan vääntänyt viikonloppusin aina aamupalat sun muut ja lyönyt ruoat nenän eteen, mutta haluaisin parantaa juuri sitä ruokahalua, jos mahdollista(?)

Miehelle ei aamupala maistu, ei millään, vaikka on yrittänytkin parantaa "tapojaan" . :D Haluaisinkin saada vinkkejä sellaisilta joilla on kokemusta samanlaisista ongelmista. Eli en tahdo vastauksia tyyliin "ruokaa naamariin, sillähän se ongelma paranee". Ei vaan ole niin helppoa nähtävästi. :rolleyes:
Mulla on samoja ongelmia joskus. Ratkeaa syömällä väkisin. Ei se helppoa ole, mutta lienee ainoa ratkaisu.

Aamupalaongelman olen usein ratkonut sillä, että syön vain jotain nestemäistä. Esim. heradrinkki ja päälle banaani niin kyllä se nälkäkin siitä herää jonkun ajan päästä. Bodysafkaa vaan naamariin ja pienempiä annoksia useammin, ei tuu sitten niin helposti himo siihen paskaruokaan kun ei pääse kauhea nälkä yllättämään.

No jos nyt miehes ei halua asian eteen tehdä mitään, niin pitääkö tuosta itelleen tehdä jokin ongelma? Ei nyt muutenkaan ole mikään maailman isoin ongelma.

Niin, eikai siinä paljoa poppakonsteja oikein ole. Harmittaa kyllä, voisin meinaa enemmän kun mielelläni lahjoittaa ainakin puolet omasta ruokahalusta - ei taida vaan toimia niin. :D

No jos nyt miehes ei halua asian eteen tehdä mitään, niin pitääkö tuosta itelleen tehdä jokin ongelma? Ei nyt muutenkaan ole mikään maailman isoin ongelma.

No ei se siitä halusta ole kiinni. Vaan siitä, ettei aina yksinkertaisesti maistu. Ja kuka sano, että mä oon siitä ittelleni ongelman tehnyt? Kunhan haluan auttaa toista ja kysäisin neuvoja. :)

Back
Ylös Bottom