Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

FAQ-topicista otettu:

2x6-systeemi:

Jos tulee kokonaisuudessaan 2x6, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää.

Jos ekalla tulee 6, mutta toisella ei, niin seuraavalla kerralla samat painot.

Jos ekalla ei tule 6, nin toiseen sarjaan 5 kiloa pois. Jos nyt tulee 6, niin seuraavalla kerralla sama tavoite.

Jos ekalla ei tule 6, eikä 5 kilon pudotuksen jälkeenkään tule 6, niin seuraavalla kerralla 5 kiloa pienempi tavoite.

2x6 on siis tähtäimenä, ei enempää eikä vähempää. Vaikka ekalla menisi 200 toistoa, niin tehdään vain 6.

Hiljaa hyvää tulee tässäkin systeemissä, turha ahnehtia ja fuskata painoissa.

Tässä voi ja kannattaa pitää palautukset suht pitkinä jos voimaa haluaa.

Miten kannattais muuttaa sarjoja ja toistoja jos on pitkään vetäny 4x10 kyykyssä? Olisko järkevää jos kuitenkin massahakusesti vetää niin vaikka 5x5?

Miten kannattais muuttaa sarjoja ja toistoja jos on pitkään vetäny 4x10 kyykyssä? Olisko järkevää jos kuitenkin massahakusesti vetää niin vaikka 5x5?

samapa se. Ei ole olemassa mitään absoluuttista sarja ja toistomäärää jolla kasvattaa eniten lihasmassaa. sarjat vaikka 2-5 väliltä ja toistot 5-15 väliltä. kunhan vaan vaihtelet välillä.

samapa se. Ei ole olemassa mitään absoluuttista sarja ja toistomäärää jolla kasvattaa eniten lihasmassaa. sarjat vaikka 2-5 väliltä ja toistot 5-15 väliltä. kunhan vaan vaihtelet välillä.
Tiedän, silti kuitenkin tosin kysyin :D
Vois vaikka vetää 5x6 tms, tuntuu että paketti ei taho pysyä kasassa kunnolla jos toistot menee yli kympin.

Olen nyt tehnyt yli 8kk 2-jakosella ja siinä välissä 1-jakosella. Olen vaihdellut toistomääriä, mutta nyt mietin että jos kokeilisi tuota 4-jakoista, käyn siis 3-4 kertaa viikossa salilla, riippuen ohjelmasta.

Mites tuo lihasten tottuminen treeniin vaihtuu? Nyt kun tottunut että keho käydään läpi 2x viikossa niin tuntuu että tuossa 4-jakoisessa tuo viikko tuntuu liian pitkältä ajalta lihasryhmälle palautua. Muutenkin jos saisi vinkkejä miten voisin vaihdella treeniohjelmaani ettei lihas totu samaan rääkkiin., kiitos

Tässä nykyinen ohjelma:

toistot 6-8, tai 8-12 (vaihtelee)
Ma: Rinta/Selkä/Olkapäät
Penkki, vipunostot penkiltä/vinopenkki
Mave/soutu
Pystypunnerrus/viparit

Ti: Kädet, Jalat
Kyykky, reisiojennus, pohkeet
Hauiskäännöt, ranskalainen punnerrus ojentajille

Ke: Lepo

Ja sama uudelleen torstaina ja perjantaina

Miten usein kannattaa treenata puristusvoimaa jos treenaan 5x5 df??(Mave kerran viikkoon). Onko kannattavaa ottaa esim. välipäivinä (esim. 2 x viikossa) erilaisia puristusvoimaharjoituksia?

Miten usein kannattaa treenata puristusvoimaa jos treenaan 5x5 df??(Mave kerran viikkoon). Onko kannattavaa ottaa esim. välipäivinä (esim. 2 x viikossa) erilaisia puristusvoimaharjoituksia?

Ite veivaan handgrippereillä aina joskus välipäivinä, kuha ei oos euraavan päivänä vetoja ettei tuu itku :D
Jos käytät vetoremmejä nii koita tehä joskus ilman niitä, jos pysytyt. :)

Jos on tehnyt tuota "pitkään", niin lihakset ovat luultavasti saavuttaneet sen pisteen jossa ne voivat ylläpitää painojen lisäystä minimaalisella kasvulla. Tuohon kannattaa heittää väliin ns. intensiteettivaihe, eli kaikissa liikkeissä jotain lyhempää sarjaa isoilla painoilla 4-6 viikkoa, vaikka tuota 5x5-settiä, joka on kumminkin vielä massahakuisen rajoilla. Pidä väliin yksi kevyempi viikko, pudotat painoja vähän ja teet vaikka 2x10 4x10:n sijaan, ja sitten aloita intensiteettivaihe.

Apua..

Moi! Olen jo jonkun aikaa foorumia selaillut ja nyt tein tunnuksen.

Nyt noin kaksi kuukautta aktiivista salilla käyntiä takana kaksi kertaa viikossa. Olen treenannut koko kropan joka kerta läpi. Ja nyt olen tuolta katsellut noita treeni ohjelmia ja tarkoitus ottaa sellainen käyttöön.. Joku sellainen missä koko kroppa kerralla..?

Mitenkäs tuo palautusjuoma kun nyt en ole mitään käyttänyt, kannattaa varmaan käyttää jotain? Kaveri sanoi että hera80 ja toinen käyttää reco2? Eli jos joku voisi neuvoa.. Ikää löytyy ensi tiistaina 16v pituus 172cm ja paino 58kg. Penkistä nousee 50kg ja muut liikkeet olen laitteilla oikeastaan tehnyt ja nyt tarkoitus siirtyä enemmän noihin vapaisiin painoihin...

Nyt noin kaksi kuukautta aktiivista salilla käyntiä takana kaksi kertaa viikossa. Olen treenannut koko kropan joka kerta läpi. Ja nyt olen tuolta katsellut noita treeni ohjelmia ja tarkoitus ottaa sellainen käyttöön.. Joku sellainen missä koko kroppa kerralla..?

Mitenkäs tuo palautusjuoma kun nyt en ole mitään käyttänyt, kannattaa varmaan käyttää jotain? Kaveri sanoi että hera80 ja toinen käyttää reco2? Eli jos joku voisi neuvoa.. Ikää löytyy ensi tiistaina 16v pituus 172cm ja paino 58kg. Penkistä nousee 50kg ja muut liikkeet olen laitteilla oikeastaan tehnyt ja nyt tarkoitus siirtyä enemmän noihin vapaisiin painoihin...

http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?39774-Arnoldin-kultainen-kuusikko Tuosta hyvä ohjelma käyttöön, 6 liikettä ja koko kroppa tulee aika hyvin mukaan. Palautusjuoma kannattaa ottaa mukaan, sekoitat treenin jälkeen n. 1-1.5dl Hera80(tai muuta vastaavaa heraproteiinivalmistetta) veteen, maitoon, jogurttiin tai mihin vain haluat ja kippaat kurkusta alas. Pyri saamaan joka aterialla(aamupala, iltapala, välipalat mukaan luettuna) reilusti proteiinia, ainakin 20g jokaisella. Seuraa omaa painoa ja syö enemmän, jos paino ei lähde nousuun. Ilman plussakaloreita eivät ne lihaksetkaan kasva.

http://www.pakkotoisto.com/showthre...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä

^ tuossa myös ihan hyvää luettavaa aiheesta.

Joo tän tulostinki jo paperille ja kokeilen tänää salilla:

Koko kroppa kerralla ohjelma

Koko kroppa kerralla by Arc:
Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x
Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x
Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x
Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x
Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x

Ohjelman voi tehdä vaikka ma-ke-pe.

Ja varmaa ens viikolla viimestää vois tollasen Hera80 käydä ostamassa

Syö syö poika! Sähän oot ihan tajuttoman laiha. No mutta ruuasta se treenikin lähtee! Tsemppiä ;)

Mikä olisi 1-jakoiseen ohjelmaan hyvä liike maven korvaajaksi? Pitkäaikaisten alaselkäkipujen takia olen päättänyt kokeilla jättää tuon liiikkeen nyt toistaiseksi kokonaan pois.

Ite veivaan handgrippereillä aina joskus välipäivinä, kuha ei oos euraavan päivänä vetoja ettei tuu itku :D
Jos käytät vetoremmejä nii koita tehä joskus ilman niitä, jos pysytyt. :)

Teen aina ilman, yleensä myötäotteella. Raskaimmissa sarjoissa tulee käytettyy ristiotetta ku jerkku loppuu sormista.

Täytynee vaa sit aina välipäivisin alkaa tekee noita, ja kattoo miten toimii.

Mikä olisi 1-jakoiseen ohjelmaan hyvä liike maven korvaajaksi? Pitkäaikaisten alaselkäkipujen takia olen päättänyt kokeilla jättää tuon liiikkeen nyt toistaiseksi kokonaan pois.

Vähän on hassun näköinen, mutta tällainen saattaisi toimia: http://www.youtube.com/watch?v=VuDc1IQuwZo
Toinen mitä saattaisi kokeilla on että tekee askelkyykkyjä ja muita pakaralihasliikkeitä että saa enemmän mavesta lantioon ja vähemmän alaselkään. Se paino siis pitäisi vetää ylös lantiolla eikä alaselällä. Jos suinkin selkä kestää, niin ota video ja postaa tänne, josko joku kekkaisi tekniikassa häikkää.

Ja tietysti pitkäaikaisista kivuista kannattaisi käydä puhumassa lääkärin kanssa, mieluiten ennen kuin alat tekemään tekniikkanäytevideoita.

1. Valio Play 3.3grammaa Proteiinia 9,4 grammaa hiilihydraatteja (sokereita kaikki) Rasvaa 1 gramma joista 0,6 grammaa on kovia rasvoja. Nämä ravintoarvot on 100 grammasta (250kj/60 kcal)

Kannattaako kiskasta litra päivässä vai ei?

2. Pääsen joka toinenviikko salille 2 krt ja joka toinen kerta 3 krt 7 päivän kierrossa Ti - Pe ja Ti-Pe-La..
Minkä jakoista kannattaisi soveltaa?

Tänke!

1. Valio Play 3.3grammaa Proteiinia 9,4 grammaa hiilihydraatteja (sokereita kaikki) Rasvaa 1 gramma joista 0,6 grammaa on kovia rasvoja. Nämä ravintoarvot on 100 grammasta (250kj/60 kcal)

Kannattaako kiskasta litra päivässä vai ei?

2. Pääsen joka toinenviikko salille 2 krt ja joka toinen kerta 3 krt 7 päivän kierrossa Ti - Pe ja Ti-Pe-La..
Minkä jakoista kannattaisi soveltaa?

Tänke!

1. Ei. Juo maitoa.

2. 2-jakoinen. 1-jakoinen olisi parempi, mutta kaksi treeniä peräkkäin on vähän liikaa.

Back
Ylös Bottom