Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko proteiinin alkuperällä väliä? Olen kuullut sellasta tarinaa että lihasta saatu proteiini olisi parempaa kuin maitotuotteista ja kasviksista saatu proteiini, vaikka protskun määrä olisi sama. Tosi vai epätosi?

Onko proteiinin alkuperällä väliä? Olen kuullut sellasta tarinaa että lihasta saatu proteiini olisi parempaa kuin maitotuotteista ja kasviksista saatu proteiini, vaikka protskun määrä olisi sama. Tosi vai epätosi?

Proteiinit koostuu aminohapoista ja eri proteiinilähteissä on erilainen aminohappokoostumus. Olikohan se nyt niin, että liha- ja maitotuotteet sisältää 8? välttämätöntä aminohappoa ja vastaavasti taas kasvikunnan tuotteista ainoastaan soija sisältää samat. Sen vuoksi liha- ja maitotuotteita yleensä suositaan kehonrakennusmielessä ensisijaisina proteiinilähteinä. Homma ei kuitenkaan ole ihan niin mustavalkoinen, koska jos syö suurimman osan proteiineista liha- ja maitotuotteista ja jonkun verran kasvikunnan proteiineja, niin liha- ja maitotuotteiden aminohapot täydentävät niitä kasvikunnan proteiineista saatavia vajaampia aminohappoprofiileita.

Tuntuu, että kehossa on paljon nestettä. Mikä olisi nopea tapa saada sitä vähän vähennettyä? Kivennäisveden juonti:rolleyes:?

Minkä takia haluat saada nestettä vähennettyä? Neste nimenomaan on lihasten kuten kehonkin rakennus ja elinehto. Oikean nestetasapainon tärkeyttä palautumiseen/treeniin/muuhun elämään tuskin voi liikaa painottaa. :wtf:

Jos kumminkin jostain syystä haluat nestettä pois niin saunaan istumaan, juo kahvia tai muita diureetteja (diureetti=nesteenpoistaja)

Proteiinit koostuu aminohapoista ja eri proteiinilähteissä on erilainen aminohappokoostumus. Olikohan se nyt niin, että liha- ja maitotuotteet sisältää 8? välttämätöntä aminohappoa ja vastaavasti taas kasvikunnan tuotteista ainoastaan soija sisältää samat. Sen vuoksi liha- ja maitotuotteita yleensä suositaan kehonrakennusmielessä ensisijaisina proteiinilähteinä. Homma ei kuitenkaan ole ihan niin mustavalkoinen, koska jos syö suurimman osan proteiineista liha- ja maitotuotteista ja jonkun verran kasvikunnan proteiineja, niin liha- ja maitotuotteiden aminohapot täydentävät niitä kasvikunnan proteiineista saatavia vajaampia aminohappoprofiileita.

Kiitoksia tiedosta. :)

OT...Mutta muistaisiko joku ja laittaisi linkkiä, että millä topicilla puhuttiin painon vedättämisestä kisoihin. Puusilmä ei löydä :rolleyes:

lihhaa ja protua

jälleen allekirjoittaneelta yks tyhmääkin tyhmempi kysymys.

ruokailuun liittyen, kuinkas paljon lihhaa tai muuta vastaavaa porukka täällä yleensä nappaa ateriallaan.
kysyn tällaista siksi että saisi jotakin osviittaa siihen kuinka paljon olisi hyvä/kannattaa/järkevää ottaa yhdessä satsissa.
itse ahmisin lihaa vaikka kuinka paljon mutta onko siitä loppupeleissä mitään hyötyä jos sitä lihaa kiskoo pari kiloo menemään, koska ylimääräinen protu kuitenkin muodostaa sen niin toivotun uimarenkaan (läskirenkaan)

eli tyyliin olisko 200-300g lihhaa ok määrä. yhteen satsiin vai kuinka? otetaan huomioon että syö kaksi lämmintä ateriaa, plus tietysti muut tilpehöörit

jälleen allekirjoittaneelta yks tyhmääkin tyhmempi kysymys.

ruokailuun liittyen, kuinkas paljon lihhaa tai muuta vastaavaa porukka täällä yleensä nappaa ateriallaan.
kysyn tällaista siksi että saisi jotakin osviittaa siihen kuinka paljon olisi hyvä/kannattaa/järkevää ottaa yhdessä satsissa.
itse ahmisin lihaa vaikka kuinka paljon mutta onko siitä loppupeleissä mitään hyötyä jos sitä lihaa kiskoo pari kiloo menemään, koska ylimääräinen protu kuitenkin muodostaa sen niin toivotun uimarenkaan (läskirenkaan)

eli tyyliin olisko 200-300g lihhaa ok määrä. yhteen satsiin vai kuinka? otetaan huomioon että syö kaksi lämmintä ateriaa, plus tietysti muut tilpehöörit

Itsellä on kaksi kertaa päivässä 150-200g jauhelihaa tai kanaa aterioilla. Noista saan tarpeeksi proteiinia omaan tarpeeseen per ateria, eikä annoskoko ole sietämättömän suuri. Tuon enempää en oikeastaan jaksaisikaan syödä, mutta onhan se n. 500kcal/ateria(tähän kuuluu siis makaroni tai riisi) ihan hyvä määrä, kun syö 4-6 ateriaa päivässä.

Kävin viimeksi salilla noin 1,5v sitten ennen inttiä. Sain silloin noin vuodessa nostettua painon 60kg ->70kg ilman merkittävää fläsää. Satsasin ruokailuihin huolella ja kalorit olivat plussalla. Nyt on taas treenausinto palannut, mutta ei jaksaisi panostaa ruokailuihin. Painoa 63kg tällä hetkellä. Voinko päästä seuraavan vuoden aikana takaisin 70kg kuntoon noin +-0 kaloreilla ja lihasmuistilla vai vaatiiko tuo maltillinen kehittyminen plussakaloreita ja protskutankkausta?

Kävin viimeksi salilla noin 1,5v sitten ennen inttiä. Sain silloin noin vuodessa nostettua painon 60kg ->70kg ilman merkittävää fläsää. Satsasin ruokailuihin huolella ja kalorit olivat plussalla. Nyt on taas treenausinto palannut, mutta ei jaksaisi panostaa ruokailuihin. Painoa 63kg tällä hetkellä. Voinko päästä seuraavan vuoden aikana takaisin 70kg kuntoon noin +-0 kaloreilla ja lihasmuistilla vai vaatiiko tuo maltillinen kehittyminen plussakaloreita ja protskutankkausta?

Kyllä se plussakaloreita vaatii, ei se lihasmuistikaan sentään massaa tyhjästä taio. Proteiinitankkaus? Miksi ylipäätään proteiinia pitäisi tankata? Syö normaalia ruokaa tarpeeksi ja helppohan se on välipaloiksi valkata sellaisia ruokia missä sitä proteiiniakin on. Olis se kuitenkin hyvä saada sitä proteiinia se pari grammaa per painokilo. Sehän ei luulis olevan sinun painossa vielä ongelma. Pari purkkia rahkaa, pari tukevaa ateriaa niin siinähän on jo pitkästi toista sataa grammaa proteiinia täynnä... Hifistellä ei tosiaankaan tarvitse kehittyäkseen. Vaakaa ja peilikuvaa on hyvä seurata.

Joo, vaikka kehittyminen ei hifistelyä vaadikkaan, niin kyllä silti tuntuu olevan kaikenlaista mielipidettä esillä, eikä homma miltään maailman yksinkertaisimmalta tunnu. Eli itse kohtalaisen aloittelijana liikkeellä, painoa vähän reilu 70kg ja nyt ajattelin, että pakko kai tässä joitain lisäravinteitakin pakko ruveta vetään. Varsinkin kun olen normaalissakin syönnissä laiska, tylsää puuhaa.

Eli jos nyt käyn kolme kertaa viikossa salilla tekemässä arskan golden sixin, niin minkäköhänlaista koostumusta palautusjuomalle kannattaisi lähteä kehittelemään, kun menen kuitenkin syömään melkein aina suoraan salilta. Ilmeisesti hiilareita ei tarvitse tässä tapauksessa juuri olla? Ja mites noiden lisäprotskujen kanssa, kannaatko reenin jälkeen ottaa, vai ehkä aamuin/illoin kuviolla?

Muuten pyrin ainakin salipäivina syömään kaksi kertaa päivässä, aamu- ja iltapalat vielä menee, mutta varsinaisten välipalojen kanssa ollut heikompaa. Rahkapurkkien kantaminen koulussa ei ole oikein innostanut, mutta olisi kuitenkin varmasti järkevää.

Muuten pyrin ainakin salipäivina syömään kaksi kertaa päivässä, aamu- ja iltapalat vielä menee, mutta varsinaisten välipalojen kanssa ollut heikompaa. Rahkapurkkien kantaminen koulussa ei ole oikein innostanut, mutta olisi kuitenkin varmasti järkevää.
Samoilla linjoilla, joskus turhautti, kun ravintoasiat tuntuivat tosi monimutkaisilta ja vaikeilta porukoiden kanssa asuvan opiskelijan toteuttaa. Sitten ihan huomaamatta jäi kaikki turha pullamössö pois ja vaihtui fiksuihin ruokiin + annoskokoja oli tietysti pakko suurentaa. Paljon teki, kun aloin juomaan maitoa. Podin jonkinasteista laktoosi-intoleranssia, mutta ilmeisesti olin siitä parantunut ja tällä hetkellä meneekin maitoa 1,5litraa päivässä.
Kouluun taas ovat mahtavia pähkinät, jos niistä vaan tykkää eikä ole allerginen.

Minkälaista safkaa pitäis iltapalalla oikeen syödä? Itse vetelen 2dl mysliä ja jugurttua + pähkinöitä ja 250g rahkaa, onko tuollanen satsi ihan sopiva?

Minkälaista safkaa pitäis iltapalalla oikeen syödä? Itse vetelen 2dl mysliä ja jugurttua + pähkinöitä ja 250g rahkaa, onko tuollanen satsi ihan sopiva?

se riippuu aika paljon sun tavoitteista ja esim energiankulutuksesta. iltapalalla olisi hyvä syödä jotain proteiinipitoista kuten rahkaa,raejuusto,munia,lihaa jne (sulla näyttääkin rahkapurkki tuolla olevan)
pähkinät ovat yksi hyvien rasvojen lähde ja syön niitä myös ite iltapalan ohessa.

iltapalalla olisi hyvä suosi ei niin hiilaripitoisia ruokia mutta enpä usko että tuo pari desiä mysliä maailmaa kaataa(itse vetelen pari voileipää ja sitä rataa).

jugurttia hankkiessa kannattaa olla tietoinen ravintosisällöstä, jotka ovat pelkkiä kaloripommeja ylimääräisine turhine lisäsokereineeen ja niin edelleen.

* Rahkaan voisit sekoittaa esim jotakin ruokaöljyä jotta imeytyminen hidastuisi ja elimistöllä olisi rakennuspalikoita pidemmän aikaa.

Kun kuljettelette noita kaikkien suosimia malto-hera kombojanne mukana.. Laskette himassa suhteet pulloon millintarkasti (desi kumpaakin), laitatte kannen kiinni ja pullon reppuun. Sitte suuntaatte salille ja kiskotte sitä rautaa niin perkeleesti, jonka jälkeen etsitte jostain yleisen kraanan.Tähän saakka olen ymmärtänyt kai kaiken oikein. Tästä eteenpäin pitää vielä kysyä; paljonko vettä laitatte suunnilleen jos desi heraa desi maltoa pohjalla? Ja kuljetteleeko kukaan mtn lusikoita tai muita sekotusvälineitä mukana, vai riittääkö kunnon ravistelu veden lisäämisen jälkeen? Olisiko parempi vetää maidon kanssa nuo setit?

Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen.

Veden kanssa parempi ja sheikkerissä sekoittuu ilman lisävarusteita. Eikä todellakaan oo millintarkkaa nuiden suhteiden kanssa. Itse laitan 1-1,5dl molempia, riippuen edessä olevasta treenistä ja muusta ruokailusta. Vettä laitetaan oman maun mukaan.. Yleensä minä laitan sen sheikkerin aika täyteen niin saa samalla nestettäki vähäsen.

Veden kanssa parempi ja sheikkerissä sekoittuu ilman lisävarusteita. Eikä todellakaan oo millintarkkaa nuiden suhteiden kanssa. Itse laitan 1-1,5dl molempia, riippuen edessä olevasta treenistä ja muusta ruokailusta. Vettä laitetaan oman maun mukaan.. Yleensä minä laitan sen sheikkerin aika täyteen niin saa samalla nestettäki vähäsen.

niin ja eikös niissä lisäravinteissa lue yleensä aika tarkat ohjeet paljon sitä nestettä laitetaan (jos nyt haluaa hifisteleen alkaa)
ainaki joissain jauhoissa luki tyyliin sekoita 1,2dl jauhetta 300-400ml vettä tai maitoa jne jne jne jne

mitäs rasvoja pitäs vetää jos ei halua yhtään ylimäärästä/dietillä? miten käy jos syö leivänpäällä oivariinia ja tarkotuksena kiristely? rasvathan on tärkeitä mm. sukupuolihormonien valmistuksessa ja ne taas on tärkeitä jokapäiväsessä arjessa...

Back
Ylös Bottom