Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Viimeksi tänään lenkillä, kun kuuntelin samalla radiosta Groovelta tulevaa "Terveyden tukipilarit"-ohjelmaa, jossa asiantuntijana toimiva Paula Heinonen käski juomaan reilusti vettä, mutta ei ruokailun yhteydessä.

Ehkä tämäkin asia on melko henkilökohtainen. Itse huomaan kyllä, että jos juon aterian yhteydessä yli 2dl nestettä, ruoka ei tunnu sulavan sitten millään. Nesteettä ei mitään ongelmia.

Toisaalta kiinnostavaa, että kaikki laihduttavia käsketään juomaan reilu lasillinen vettä ennen ruokailua, ettei tule ylensyötyä.

Ketä tässä nyt oikeen uskoa. :D

Oppikirjoissa sanotaan muuta, joten ole hyvä ja linkitä niitä tutkimuksia tänne tai jtn. järkeen käyviä katsauksia aiheeseen.:)
Kysyn ja vastaan itse..

"Does drinking water during or after a meal disturb digestion?
Answer
from Michael Picco, M.D.

No. There's no concern that water will dilute the digestive juices or interfere with digestion. In fact, drinking water during or after a meal can actually improve digestion. Water and other liquids help break down the food in your stomach and keep your digestive system on track. " http://www.mayoclinic.com/health/digestion/AN01776

"Is it okay to drink water while eating or will it negatively impact my digestion?

Yes, it's okay to drink water along with a meal. Most of the Internet discussion I've seen about water drinking along with a meal has focused on the issue of stomach acid, and whether the very acidic fluid in our stomach becomes too diluted (insufficiently acidic) when we drink water along with a meal.

There is a reasonable amount of scientific research in this area, most coming from hospital settings where researchers measured stomach acid levels in patients who either fasted and were given drinking water, or given drinking water along with a meal either before or after a surgery. While it's not normal to be staying in a hospital or to be dealing with a health problem like a surgery, it's still helpful to have high-quality studies that measure stomach acid changes in a carefully controlled way. The evidence from all of these studies suggests that stomach pH is not significantly altered by water drinking, even when a person consumes the water following an overnight fast. The amount of water consumed by patients in these studies varied, but typically fell into the 5-10 ounce range. " http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=dailytip&dbid=120

No hohho :D Miettikää nyt asiaa ihan vaan maalaisjärjellä. Tai edes jollain järjellä. Onko joku ihan oikesti käytännössä joskus tehnyt niin, että ei vahingossakaan juo vettä ruokailun yhteydessä. Siis puhutaan nyt sellaisesta ihmisestä, jolta löytyy aivot päästä.

Saako tämän teorin mukaan syödä esim. kurkkuja tavallisen aterioinnin yhteydessä? Kurkuthan ovat pääosin vettä. Ja kun tarkemmin ajatellaan, niin kaikki ruoka-aineet sisältää enemmän tai vähemmän vettä. Mitä helvettiä? Miten tätä teoriaa voi kukaan edes mitenkään noudattaa?

edit: Vittu että mua vituttaa ihmisten rajaton tyhmyys :D Mä en oikeasti tiedä, pitäiskö tässä itkeä vai nauraa. :itku:

Bulkki kysymys

Elikkäs pari kysymystä kalorimääristä. Olen 21-vuotias, 189cm pitkä ja 98kg painava mies. Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla ja salilla käyn 3-4 kertaa viikossa. Olen opiskelija eli päivät koostuu lähinnä istumatyöstä. Salin ohella en harrasta muuta liikuntaa.

1. Paljonko on arvioitu päivittäinen peruskulutukseni?
2. Olisiko bulkille sopiva kalorimäärä 3500kcal?(riippuu tietenkin kohdasta 1).
3. Pitäisikö bulkki-jaksolla saada myös välipäivinä plussakaloreita noin 500kcal?

Elikkäs pari kysymystä kalorimääristä. Olen 21-vuotias, 189cm pitkä ja 98kg painava mies. Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla ja salilla käyn 3-4 kertaa viikossa. Olen opiskelija eli päivät koostuu lähinnä istumatyöstä. Salin ohella en harrasta muuta liikuntaa.

1. Paljonko on arvioitu päivittäinen peruskulutukseni?
2. Olisiko bulkille sopiva kalorimäärä 3500kcal?(riippuu tietenkin kohdasta 1).
3. Pitäisikö bulkki-jaksolla saada myös välipäivinä plussakaloreita noin 500kcal?

1. Tuota ei voi käytännössä kukaan määrittää. Pitää vain itse testata. http://kalorilaskuri.fi/kalorikulutus antaa jonkinlaisen suuntaa-antavan arvion, mutta tähän ei voi silmittömästi luottaa.
3. Kyllä, myös välipäivinä. Voisin jopa sanoa, että nimenomaan välipäivinä ja lepoviikkojen aikana (lihas kasvaa levossa, tosin ei kasva mihinkään, jollei saa tarpeeksi kaloreita ja proteiinia). 500 plussakaloria/päivä on ihan hyvä tahti, mutta kannattaa kokeilla hitaampaakin bulkkitahtia (esim 250 plussakaloria/päivä). Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä hitaammin paino nousee, sitä enemmän nousseesta painosta on lihasta ja sitä vähemmän läskiä.

Jos syöt 500kcal ylimääräistä päivänä, nousee painosi kuukauden aikana n. 2kg.

Okei. Kiitos nopeasta vastauksesta.

Niin ja esim välttämättömien rasvojen riittävä saanti on välttämätöntä. Uusia soluja ei voida muodostaa muuten. Eli ei tule lihasta. Lisäksi vitamiinien tarve ja palautumiseen tarvittavat hiilihydraatit on tärkeitä. Lihaksen kasvu on aika monen asian summa, eikä todellakaan se riitä, että syö vain yli kulutuksen ja riittävästi proteiinia.

No hohho :D Miettikää nyt asiaa ihan vaan maalaisjärjellä. Tai edes jollain järjellä. Onko joku ihan oikesti käytännössä joskus tehnyt niin, että ei vahingossakaan juo vettä ruokailun yhteydessä. Siis puhutaan nyt sellaisesta ihmisestä, jolta löytyy aivot päästä.

Saako tämän teorin mukaan syödä esim. kurkkuja tavallisen aterioinnin yhteydessä? Kurkuthan ovat pääosin vettä. Ja kun tarkemmin ajatellaan, niin kaikki ruoka-aineet sisältää enemmän tai vähemmän vettä. Mitä helvettiä? Miten tätä teoriaa voi kukaan edes mitenkään noudattaa?

edit: Vittu että mua vituttaa ihmisten rajaton tyhmyys :D Mä en oikeasti tiedä, pitäiskö tässä itkeä vai nauraa. :itku:

Syödään esim. 200g kananugetteja. (500kcal) Olisko tästä noin 80% nestettä? Jos tämän ravinnon kanssa nautitaan vettä tai muuta juotavaa, kasvaa ravinnon yhteydessä saatava nestemäärä joillain henkilöillä jopa 10 kertaiseksi. (keskim. ehkä 1-3krt.aiseksi)
Itsellä nyt herää mm seuraava kysymys: Miten entsyymien toiminta, ravinnon imeytyminen ja ravinnon käsittely kokonaisuutena muuttuu, kun happamuus, lämpötila ym. muuttuu runsaan nesteen takia? Pakkohan sillä nyt on jokin vaikutus on olla - positiivinen tai negatiivinen ja ilmeisesti erittäin marginaalinen?
Itse juoan kiinteän ravinnon kanssa, mutta tunnen myös monia, jotka eivät juo ja edelleen muistan lukeneeni esim. peruskoulun oppikirjoja, joissa annetaan ohjeeksi juoda ruokailun jälkeen, eikä sen aikana. Ihmettelin vain, että miksikäs näin?

Sua vituttaa ihmisten rajaton tyhmyys - mun mielestä sähän tässä tyhmä olet.:D

Kysyn ja vastaan itse..

Thanks.

Syödään esim. 200g kananugetteja. (500kcal) Olisko tästä noin 80% nestettä? Jos tämän ravinnon kanssa nautitaan vettä tai muuta juotavaa, kasvaa ravinnon yhteydessä saatava nestemäärä joillain henkilöillä jopa 10 kertaiseksi. (keskim. ehkä 1-3krt.aiseksi)
Itsellä nyt herää mm seuraava kysymys: Miten entsyymien toiminta, ravinnon imeytyminen ja ravinnon käsittely kokonaisuutena muuttuu, kun happamuus, lämpötila ym. muuttuu runsaan nesteen takia? Pakkohan sillä nyt on jokin vaikutus on olla - positiivinen tai negatiivinen ja ilmeisesti erittäin marginaalinen?
Itse juoan kiinteän ravinnon kanssa, mutta tunnen myös monia, jotka eivät juo ja edelleen muistan lukeneeni esim. peruskoulun oppikirjoja, joissa annetaan ohjeeksi juoda ruokailun jälkeen, eikä sen aikana. Ihmettelin vain, että miksikäs näin?

Sua vituttaa ihmisten rajaton tyhmyys - mun mielestä sähän tässä tyhmä olet.:D

Mua vituttaa tässä asiassa eniten se, että ihmiset ihan oikeasti kuvittelee, että jollain tollasella asialla voisi olla jotain käytännön merkitystä. Se on oikeasti ihan vitun sama, jos jossain tutkimuksessa ollaan todettu, että sillä on jotain teoreettista, marginaalista merkitystä, vetääkö sitä vettä ruokailun yhteydessä vai ei. Joko tosiaan pitää olla täydellisen idiootti tai sitten suhteellisuudentaju on aivan totaalisen vääristynyt jos rupeaa edes harkitsemaan tuollaisen teorian käytännön toteutusta.

Ja mä todellakin syön hatullisen paskaa jos joku kaivaa jostain luotettavan tutkimuksen, jossa todetaan, että tuolla vedenjuonnin kanssa pelleilyllä on jotain aivan konkreettista merkitystä jonkin suhteen.

Tässä minun päivän ruoat:

aamupala:

1 muki kahvia jossa 1dl maitoa
1-2 tummaa leipää ja kalkkunaleikkelettä
banaanijogurtti

ruoka:

100-200g jauhelihaa/kanaa/kalaa
100-200g makaroni/spagetti/riisi
3dl vetttä

Välipala:

1-2 tumma leipää ja kalkkunaleike
tonnikala

Lounas:

100-150g jauhelihaa/kalaa/kanaa
100-150g makaroni/spagetti/riisi
1 muki kahvii jossa maitoa 1dl

Iltapala:

5dl kaakaota jossa 2 lusikallista kaakaojauhetta
140g tonnikalaa
1-2 tummaa leipää ja kalkkunaleike

Sali päivinä palautus juoma.

Mitä voisi ottaa vielä lisäksi että saisi monipuolisemman ruokavalion?en käytä oikeastaan maitotuotteita ollenkaa paitsi juon kaakaota ja syön jogurttia,enkä syö rahkoja enkä kananmunaa.

aamupala:

banaanijogurtti

ruoka:

3dl vetttä

Välipala:

tonnikala

Lounas:

Iltapala:

140g tonnikalaa

Mitä voisi ottaa vielä lisäksi että saisi monipuolisemman ruokavalion?en käytä oikeastaan maitotuotteita ollenkaa paitsi juon kaakaota ja syön jogurttia,enkä syö rahkoja enkä kananmunaa.

No siis, ekana nappaa silmään että missäs kaikki kasvikset on ? Niistä saa paljon hyviä ravintoaineita ja vain vähän kaloreita. Sitten jos haluat vielä vähän korjailla ruokailujasi niin kyllä itse heivaisin nuo turhat
sokerit pois, kuten tuon banaanijogurtin ja kaakaon ja luultavasti jos syöt vielä niitä normirasvaisina
niin tulee tyydyttynyttä rasvaakin.. Mutta ei sitä vielä liiaksi ole, jos ihan normi punttailua vain harrastelet. Kannattaisin kuitenkin että opettelisit syömään enemmänkin noita maitotuotteita, kuten sitä rahkaa sillä siitä saa paljon proteiinia ja kalsiumia. Ja jos ahkerastikin käyt salilla niin kannattaa tarkistaa tuo proteiinien riittävä saanti. Ja niin, enpä itsekään aluksi kovin rahkasta tykännyt kun aloin sitä syömään, mutta nykyään oikein himoitsen rahkapurkkia jääkaapissa :hyvä:

aamupala:

banaanijogurtti

ruoka:

3dl vetttä

Välipala:

tonnikala

Lounas:

Iltapala:

140g tonnikalaa

Aamupalalla pitäsi syödä enemmän ja vähentää toi jugurtti pois, kandeis syödä puuroa tai mysliä ja vitamiinit päälle ja hedelmiä paljon. Voit myös ottaa aamupalalta leivän pois jos otat juuri mysliä yms. ja sitten vaikka sokeritonta mehukeittoa sen kanssa. Ja yks asia kans mikä tuosta puuttuu on hyvät rasvat. Voit ottaa esim aamupalalla ja iltapalalla soijalesitiiniä ja sitten salaatin kanssa oliiviöljyä ja pähkinöitä.

Aamupalalla pitäsi syödä enemmän ja vähentää toi jugurtti pois, kandeis syödä puuroa tai mysliä ja vitamiinit päälle ja hedelmiä paljon. Voit myös ottaa aamupalalta leivän pois jos otat juuri mysliä yms. ja sitten vaikka sokeritonta mehukeittoa sen kanssa. Ja yks asia kans mikä tuosta puuttuu on hyvät rasvat. Voit ottaa esim aamupalalla ja iltapalalla soijalesitiiniä ja sitten salaatin kanssa oliiviöljyä ja pähkinöitä.

Mitä vikaa on jogurtissa, jos se on joko maustamatonta, tai sitten sokeritonta?
Itse ainakin syön melko reilustikkin kaikkia noita erilaisia 40kcal/100g jogurtteja, hyvää rahkan ja marjojen kera...

Oisko järkevämpi syödä päivän ensimmäinen lämmin ruoka ennen vai jälkeen aerobisen? Jalkapalloa ois tarkotus käydä pelailemassa. Aamupalan oon syöny tos 10 aikaan.

Edit. 13.30 ois tarkotus mennä sneppaa..

Joulukinkun ravintoarvot ja energia ilman sitä päällä olevaa rasvaa?
Joulukinkku, rasva poistettu 172 kcal/100g prot 29,7g hh 0g rasva 5,3g

Joulukinkku, rasva poistettu 172 kcal/100g prot 29,7g hh 0g rasva 5,3g

Onkohan tuo varmasti oikein? Miten joulukinkussa voisi olla paljon enemmän proteiinia kuin saunapalvissa ja muissa kinkkuleikkeleissä, joissa sitä on 17-19g. Niissäkään ei ole näkyvää rasvaa :joulu7: Tärkein tietenkin tuo kalorien määrä.

Tämä olisi hyvä olla mahdollisimman tarkasti sillä olen dietillä ja jääkaapissa on sulamassa 8 kilon joulukinkku :joulu1:

voisko joku tehdä listaa hyvistä rasvoista,ja voiko jogurtin jättää ruokavalioon jos ostaa sokerittomana?
Entäs se lesitiini,kannattaako hankkia?onko murrosikäisellä se proteiinin tarve enemmän kuin 2.0-2.5g/rasvaton painokilo?

Back
Ylös Bottom