Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

nyt en oikein tajua. Eikö voimaa tule juuri silloin kun lihakset kasvaa? Kuulostaa aika oudolta, jos voimaa tulee lisää, mut lihakset ei kasva.

Lihakset kasvavat jos lihaksenkasvun edellytykset(rasitus, lepo, ruoka) täyttyvät. Voimat voivat kasvaa ja hermotus parantua, vaikkei lihasmassan määrä muuttuisikaan. Saleilla näkee usein tyyppejä jotka penkkaavat reilut 100kg, vaikka henkilön oma paino on 60-70kg ja lihasta ei ole nimeksikään. Silloin on kyse juuri voimien, muttei lihasmassan kasvusta.

Tuntuu että salilla jossa käyn olen aino joka venyttelee ennen reenin alkamistä. Mikäs juttu tää on, ovatko vain niin laiskoja?

Muistaakseni venyttelyn positiivisia vaikutuksia on viime aikoina kumottu erinäisillä tutkimuksilla, joten se on treenaajasta kiinni arvostaako venyttelyä vai ei. Laiskuuttakin se voi tietysti olla, itsekään en siitä syystä vaivaudu juurikaan venyttelemään :puntti:

Tuntuu että salilla jossa käyn olen aino joka venyttelee ennen reenin alkamistä. Mikäs juttu tää on, ovatko vain niin laiskoja?

Pitkät staattiset venytykset ei oo hyvästä ennen treeniä. Siksi kukaan muu ei varmaan venyttele kovin paljoa ennen treeniä. Parempi aika venytellä on vaikka 2-4 h salin jälkeen. Jos ennen treeniä venyttelee niin IMO semmosia lyhyitä dynaamisia venytyksiä.

Leuanvedosta: eli mitenkäs noi eri oteleveydet ja myötä/vasta otteet vaikuttaa mihin lihaksiin treeni kohdistuu? Mikä ote ottaa parhaiten latseihin?

Milloin mun kannattais käydä salilla? Mulla on ma,ti,to salibandy treenit ja nyt oon tehnyt sillai et maanantaina 2-3h ennen harkkoja oon käynyt salilla, sitten keskiviikkona ja perjantaina. Kannattaisko siirtää tuo maanantain treeni sunnuntaihin ettei samana päivänä oo liikaa treeniä lihaksille?

Milloin mun kannattais käydä salilla? Mulla on ma,ti,to salibandy treenit ja nyt oon tehnyt sillai et maanantaina 2-3h ennen harkkoja oon käynyt salilla, sitten keskiviikkona ja perjantaina. Kannattaisko siirtää tuo maanantain treeni sunnuntaihin ettei samana päivänä oo liikaa treeniä lihaksille?

Itse pitäisin ehkä treenit samana kuin sinulla nyt. Lihaksetkin tarvitsevat lepoa, joten on ihan hyvä ettei lauantaina ja sunnuntaina ole treeniä. Maanantaisin kannattaa vain muistaa palautusjuoma ja hyvä ateria noiden treenien välissä etteivät voimat pääse ihan kokonaan loppumaan. Ja joudut kyllä syömään aika paljon kun kulutus on noinkin kovaa.

Leuanvedosta: eli mitenkäs noi eri oteleveydet ja myötä/vasta otteet vaikuttaa mihin lihaksiin treeni kohdistuu? Mikä ote ottaa parhaiten latseihin?
Vastaote ottaa enemmän hauiksiin kuin myötäote, etenkin neutraali eli sellainen että kun roikut tangosta, käsivarret osoittavat suoraan ylöspäin. Latseihin ottaa hyvin leveä myötäote. Vetoremmien kanssa voi tehdä myös erilaisilla leveillä otteilla, esim. rystyset sivuille jne, se ottaa kans tosi hyvin.

Vastaote ottaa enemmän hauiksiin kuin myötäote, etenkin neutraali eli sellainen että kun roikut tangosta, käsivarret osoittavat suoraan ylöspäin. Latseihin ottaa hyvin leveä myötäote. Vetoremmien kanssa voi tehdä myös erilaisilla leveillä otteilla, esim. rystyset sivuille jne, se ottaa kans tosi hyvin.
Selvä!

Käytännössä ei kovinkaa suurta eroa oteleveydellä. Ja kaikki ottaa hyvin latseihin, vastaotteella useimmat pystyy enemmän/suuremmilla painoilla vetelemään joten sen näkisin siinä mielessä latseille parhaimpana. Jos paremmin sujuu myötäotteella niin sitte kannattaa käyttää sitä tai vaihella noita otteita.

Tuolta exrx.netistä selviää mihin lihaksiin mikäki ottaa:
Myötäote
Neutraali ote
Vastaote

Jos tuohon on uskomista, niin neutraali ja myötäote ottais molemmat tismalleen samoihin lihaksiin. Vastaote ottaa takaolkapäihin paremmin. Vastaotteella vedettäessä hauis on dynaaminen stabiloija (liikkuva vakauttaja tjsp. suomeksi) ja myötäotteella synergisti eli.. on mukana vetämässä latsien ohella. Eli myötäotteen näkisin tuolla perusteella enemmän hauiksiin ottavan, mutta hyvin pieni ero siinä loppujen lopuksi on :)

Edittiä: Jos löytyy tunnukset tai vaivautuu rekisteröitymään MuscleMecca.comin foorumille, niin sieltä löytyy juttua aiheesta. Eräs tutkimuski http://www.musclemecca.com/showthread.php/chin-ups-and-hand-placing-44488.html.

cunccu, kyllä leveällä otteella ottaa huomattavasti enemmän selkään kuin kapealla. Ote tavasta en tiedä, mutta se onko kädet 100cm leveydellä vai 20cm on todella SUURI ero.
Koita.

Meikän edellisen postauksen musclemecca.com-linkkivinkissä käsiteltiin asiaa. Superleveät myötäotteet ei lisää latsien rasitusta vaan lähinnä teres majorin Kuva siitä missä se Teres Major sijaitseekaan

cunccu, kyllä leveällä otteella ottaa huomattavasti enemmän selkään kuin kapealla. Ote tavasta en tiedä, mutta se onko kädet 100cm leveydellä vai 20cm on todella SUURI ero.
Koita.
Olen koittanu ;) Selkään se ottaa paremmin, mutta vaan tohon teres majoriin. Latsit sijaitsee pääosin keskemmällä ja alempana, siellä leveät otteet ei tunnu sen paremmin.

Tossa on jotain hirveetä paskaa leuanvedon vaikutuksista käsiin, mutta kerrotaan siellä välissä asiaakin:

"Vastaotteessa käsi - joka on anatomisesti siis ranteesta poispäin oleva ruumiinosa - on supinaatiossa ja radius ja ulna (KVG) vierekkäin samaan suuntaan. Hauislihas sattuu myös olemaan tärkeä käden supinaattori - siis lihas, joka siis kiertää kyynärvartta pituusakselinsa ympäri - ja on näin siis messissä vastaotteella leukaa vedettäessä.

Myötäotteella tehtäessä käpälä on puolestaan pronaatiossa ja radius ja ulna menevät ristiin. Tällöin myös distaalinen radioulnaarinivel - ranteen tasolla oleva radiuksen ja ulnan välinen nivel - on eri asennossa kuin vastaotteella vetäessä ja jos ranteessa on joku feelu (esim DRUJ-vamma joka ei ole parantunut kunnolla), on varspaljon mahdollista, että oireet tulevat vain esim myötäotteella tehdessä. Kun käsi on pronaatiossa, hauis ei ei koukista kyynärpäätä, josta syystä leuanvetokin on vähemän haukkalaji ja enemmän brachialis-, brachioradialis- ja selkälaji."

Lienee sama homma kuin hauiskäännössä normiotteella ja myötäotteella. Myötäotteella kyynärvartta koukistaa brachialis ja brachioradialis.

kun lähen salille, kannattaisko perusvenyttelyn jälkeen jotenki muulla tavalla tehä jotain kevyttä ennen eri liikkeiden sarjoja? jostaki luin, että jotku tekis silleen että vielä perusvenyttelyn jälkeen tekis jotain muutamat toistot, eri painoilla ennen sarjaa joka liikkeeseen. esim. ennen penkkiä tekis vaikka 2 toistoa tangolla, sitten pari toistoa vaikka 30kg sitten 1 toiston 60kg sitten sarjan esim 2x6 tai 5x5, ja onko siinä se, että jos on 5x5 sarja, niin sillon ei tarvi tuollasia alkulämmittely toistoja, mutta jos on 2x6 ni sillon ois hyvä tehä vähän toistoja ennen sarjaa ?

kun lähen salille, kannattaisko perusvenyttelyn jälkeen jotenki muulla tavalla tehä jotain kevyttä ennen eri liikkeiden sarjoja? jostaki luin, että jotku tekis silleen että vielä perusvenyttelyn jälkeen tekis jotain muutamat toistot, eri painoilla ennen sarjaa joka liikkeeseen. esim. ennen penkkiä tekis vaikka 2 toistoa tangolla, sitten pari toistoa vaikka 30kg sitten 1 toiston 60kg sitten sarjan esim 2x6 tai 5x5, ja onko siinä se, että jos on 5x5 sarja, niin sillon ei tarvi tuollasia alkulämmittely toistoja, mutta jos on 2x6 ni sillon ois hyvä tehä vähän toistoja ennen sarjaa ?

Kyllähän sitä raskaille perusliikkeille kannattaa aina ne lämmittelysarjat tehdä jos sitä nyt ajoit takaa.. Ite teen esim. penkissä silleen että lämmittelen kiertäjänkalvosimet kevyesti sekä latsit ylätaljalla, teen tangolla sarjan ja siitä noin 10 kilon korotuksilla siihen sarjapainoon asti.

Olen alottanut pari kuukautta sitten vähän nostelemaan painoja. Aluksi nostin vain penkissä, se sujuu hyvin. Aloitin kuitenkin muutama viikko sitten pystypunnerruksen käsipainoilla.

Eli ''ongelma'' on: Vasemmalla kädellä nostaessa, kun lasken painoa alaspäin, kkyynerpäässä naksahtaa. Ajattelin siis että eikait tuo ole vaarallista, kuitenkaan mitään kipua ei tunnu?

Olen alottanut pari kuukautta sitten vähän nostelemaan painoja. Aluksi nostin vain penkissä, se sujuu hyvin. Aloitin kuitenkin muutama viikko sitten pystypunnerruksen käsipainoilla.

Eli ''ongelma'' on: Vasemmalla kädellä nostaessa, kun lasken painoa alaspäin, kkyynerpäässä naksahtaa. Ajattelin siis että eikait tuo ole vaarallista, kuitenkaan mitään kipua ei tunnu?
tähän on hyvin yksinkertanen vastaus: Nivelet naksuu. Reilu kolme vuotta nostellu ja aina joku paikka mukavasti naksahdellut, niin pitkään ku ei tuu kipuilua niin tuskin siitä haittaakaan on.

Kannattaisi ehkä etsiä ihan kunnon treeniohjelma täältä ja alkaa treenata koko kroppaa.

Kysymykseen en osaa vastata, itseasiassa haluaisin itsekkin kuulla vastauksen tuohon. Vähän sama juttu täällä, eli joskus penkatessa(ja pystypunnerruksessa smithissä) vasemman käden kyynärpää naksahtaa aina kun vie tankoa alaspäin. Tätä ei tapahdu joka kerralla, enkä ole sitä enää vähään aikaan huomannut, koska teen liikkeet nykyään käsipainoilla, mutta aina jäi kiusaamaan...

edit. hidas :(

Back
Ylös Bottom